واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ايجاد فاصله زمانى در شستن اعضاء هنگام وضو يا غسل، چه حكمى دارد؟ كسى كه هميشه در وضويش شك مىكند، چگونه مىتواند به مسجد برود و نماز بخواند و به قرائت قرآن كريم و زيارت معصومين عليهم السلام بپردازد؟ آيا در صحت وضو شرط است كه آب بر همه قسمتهاى دست جريان پيدا كند يا آنكه كشيدن دست تر بر آن كافى است؟ آيا مسح سر همانطوركه با دست راست صحيح است، با دست چپ هم صحيح است؟ و آيا مسح سر از پا يين به بالا جايز است؟ آيا در مسح سر، مرطوب شدن مو كافى است يا اين كه رطوبت بايد به پوست سر هم برسد؟ و هنگامى كه شخصى از موى مصنوعى استفاده مى كند، مسح سر را چگونه انجام دهد؟ بعضى از افرادى كه در مجتمع هاى مسكونى زندگى مى كنند از پرداخت هزينه خدماتى كه از آنها استفاده مى كنند از قبيل هزينه آب سرد و گرم، تهويه، نگهبانى و مانند آنها، خوددارى مى كنند. آيا روزه و نماز و ساير عبادات اين افراد كه بار مالى اين خدمات را بدون رضايت همسايگان به دوش آنان مىاندازند، از نظر شرعى باطل است؟ شخصى غسل جنابت نموده و بعد از گذشت سه تا چهار ساعت مى خواهد نماز بخواند، ولى نمى داند غسلش باطل شده است يا خير؟ اگر احتياطاً وضو بگيرد، اشكال دارد يا خير؟ آيا كودك نابالغ، محدث به حدث اصغر مى شود ؟ آيا مى توان قرآن را در دسترس او قرارداد تا آن را مسّ كند؟ اگر عضوى از اعضاى وضو بعد از شستن آن و قبل از اتمام وضو ، نجس شود، چه حكمى دارد؟ آيا بودن چند قطره آب بر روى پا هنگام مسح، براى وضو ضرر دارد؟ كسى كه دست راست او از بالاى مرفق قطع شده، آيا مسح پاى راست از او ساقط است؟ كسى كه در اعضاى وضوى او زخم يا شكستگى باشد چه وظيفه اى دارد؟ كسى كه محل مسح او زخم است چه وظيفهاى دارد؟ كسى كه جاهل به بطلان وضويش است و بعد از وضو متوجه آن مى شود، چه حكمى دارد؟ كسى كه در يكى از اعضاى وضويش زخمى وجود دارد كه حتـى اگر جبيره هم بر روى آن قرار دهـد دائما ً از آن خون مىآيد، چگونه بايد وضو بگيرد؟ آيا در وضوى ارتماسى جايز است چند بار دست و صورت را داخل آب كنيم يا اين كه فقط دو بار جايز است؟ آيا خشك كردن رطوبت بعد از وضو مكروه است؟ و در مقابل آيا خشك نكردن آن مستحب است؟ آيا رنگ مصنوعى كه زنها از آن براى رنگ كردن موى سر و ابروى شان استفاده مىكنند، مانع از صحت وضو و غسل است؟ آيا جوهر از موانعى است كه وجود آن بر روى دست باعث بطلان وضو مىشود؟ آيا اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود، وضو باطل مى شود؟ شخصى كه وضويش نسبت به وضوى متعارف بين مردم وقت بيشترى مى گيرد، براى يقين پيدا كردن به شستن اعضاى وضو چه كارى بايد انجام دهد؟ بعضى از قسمتهاى بدنم خالكوبى شده است، گفته مى شود كه غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازى از من پذيرفته نمى شود. اميدوارم مرا در اين باره راهنمايى فرمائيد. اگر بعد از اين كه انسان بول و استبراء كرد و وضو گرفت، رطوبتى كه مردد بين بول و منى است از او خارج شود، چه حكمى دارد؟ لطفا ًتفاوت وضوى زن و مرد را بيان فرما ييد. مسّ ضميرها يى كه به ذات بارى تعالى بر مى گردند مثل ضمير جمله «بسمه تعالى» چه حكمى دارد؟ نوشتن اسم جلاله «الله» بصورت «ا...» و «اله» مرسوم شده است. كسانى كه بدون وضو اين دو كلمه (الف و اله) را مسّ مى كنند چه حكمى دارند؟ در جا يى كه من كار مى كنم در مكاتبات خود كلمه «الله» را به صورت «ا...» مىنويسند. آيا نوشتن الف و سه نقطه به جاى لفظ جلاله «الله» از نظر شرعى صحيح است؟ آيا جايز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله «الله» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خوددارى نموده و يا بصورت «ا...» نوشته شود؟ نابينايان براى خواندن و نوشتن از خط برجستهاى معروف به خط بريل كه با لمس انگشتان خوانده مىشود، استفاده مىكنند. با توجه به اين كه اين خط قراردادى از شش نقطه تشكيل شده است، لطفا به سؤال ذيل پاسخ فرماييد: آيا بر نابينايان واجب است كه هنگام فراگيرى قرآن كريم و مسّ اسماء طاهره كه با خط برجسته بريل نوشته شده است، وضو داشته باشند يا خير؟ مسّ اسمهايى از قبيل عبدالله و حبيب الله بدون وضو چه حكمى دارد؟ آيا جايز است زن حائض گردنبندى را به گردن بيندازد كه نام مبارك پيامبر «صلى الله عليه و آله» بر آن نقش شده است؟ آيا حرمت مسّ نوشتههاى قرآن بدون وضو اختصاص به موردى دارد كه در قرآن كريم باشد، يا شامل مواردى كه نوشته قرآنى در كتاب ديگرى يا تابلو يا ديوار و غير آنها هم باشد، مىگردد؟ خانوادهاى به قصد خير و بركت هنگام خوردن برنج از ظرفى استفاده مىكنند كه آيات قرآنى از جمله آيةالكرسى روى آن نوشته شده است. آيا اين كار اشكال دارد؟ آيا كسانى كه بوسيله دستگاه تحرير اسماء جلاله يا آيات قرآنى و يا نامهاى معصومين عليهم السلام را مىنويسند، بايد در حال نوشتن آنها با وضو باشند؟ آيا مسّ آرم جمهورى اسلامى ايران كه روى نامهها و بليطهاى اتوبوس نقش شده است، حرام است؟ آيا آرم جمهورى اسلامى ايران از اسماء جلاله محسوب مىشود يا خير؟ و چاپ آن بر اوراق ادارى و استفاده از آن در مكاتبات و غير آن، چه حكمى دارد؟ قسمت بالاى بعضى از اوراق رسمى ادارى مزيّن به آرم جمهورى اسلامى ايران است، و در اوراقى كه در بيمارستانها و درمانگاهها مورد استفاده قرار مىگيرند، عبارت «هوالشافى» وجود دارد. پرتاب اين اوراق بعد از استفاده به طرفى، يا آلوده كردن آنها به خون، چه حكمى دارد؟ استفاده از تمبرهاى پستى كه بر روى آنها آيات قرآنى چاپ شده است، و يا چاپ لفظ جلاله و اسماء خداوند «عزّ و جلّ» و آيات قرآنى و يا چاپ آرم مؤسساتى كه مشتمل بر آياتى از قرآن كريم است، در روزنامهها و مجلات و نشرياتى كه همه روزه منتشر مىشوند، چه حكمى دارد؟ در بعضى از روزنامهها اسم جلاله يا آيات قرآنى نوشته مىشود، آيا پيچاندن غذا با آنها، يا نشستن بر آنها و يا استفاده از آنها به جاى سفره و يا انداختن آنها در زباله، با توجه به مشكل بودن استفاده از راههاى ديگر، جايز است يا خير؟ انداختن تمبرهاى پستى كه در بردارنده اسم جلاله هستند، در سطل زباله چه حكمى دارد؟ آيا مسّ آنها بدون وضو صحيح است؟ آيا مسّ نقش كلمات روى انگشترها، جايز است؟ آيا جايز است مغازه داران كالاهاى فروخته شده خود را در روزنامهاى كه يقين داريم در آن اسم جلاله «اللّه» تبارك و تعالى و مانند آن نوشته شده است، بپيچند؟ آيا مسّ آنها بدون وضو جايز است؟ چاپ اسماء انبياء و آيات قرآنى در روزنامهها با اين احتمال كه ممكن است روزنامهها سوزانده شوند و يا زيردست و پا بيفتند، چه حكمى دارد؟ انداختن چيزى كه مشتمل بر نامهاى خداوند است در نهرها و جوىها چه حكمى دارد؟ آيا اين عمل اهانت محسوب مىشود؟ آيا بايد هنگام انداختن اوراق امتحانى تصحيح شده در زباله يا آتش زدن آنها، اطمينان حاصل شود كه نامهاى خداوند و اسامى معصومين عليهم السلام در آنها نباشد؟ آيا دور انداختن اوراقى كه در يكى از دو طرف آن چيزى نوشته نشده است، اسراف محسوب مىشود يا خير؟ اسامى مباركى كه احترام آنها واجب و مسّ بدون وضوى آنها حرام است، كدامند؟ مقدار زيادى نشريات گوناگون كه از طرف مؤسسات داخلى به سفارت از زمان تأسيس آن ارسال مىشده، نزد ما جمع شده است، و چون بيشتر صفحات آن در بردارنده نامهاى خداوند تعالى و مانند آن هستند، لطفا ً ما را در حل مشكل نگهدارى آنها راهنما يى فرمائيد. راههاى شرعى محو كردن اسماء مبارك و آيات قرآنى هنگام نياز كدامند؟ سوزندان اوراقى كه در آن اسم جلاله و آيات قرآنى نوشته شده است، هنگام ضرورت براى حفظ اسرار چه حكمى دارد؟ قطعه قطعه كردن اسماء مبارك ه و آيات قرآنى به مقدار زياد به طورى كه حتى دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غير قابل خواندن شوند، چه حكمى دارد؟ آيا در محو كردن اسماء مباركه و آيات قرآنى و ساقط شدن حكم آنها، تغيير صورت خطى آنها با حذف و اضافه كردن حروف، كافى است؟ بانک پرسش وپاسخ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]