تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819121811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح اف پی 7 شورای پژوهش اروپا و نقش اسرائیل در مطالعات راهبردی کلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


طرح اف پی 7 شورای پژوهش اروپا و نقش اسرائیل در مطالعات راهبردی کلامی بین الملل > دیپلماسی - دکتر علی اکبر ضیائی*

شورای پژوهش اروپا[1] یا ( ERC) به منظور رقابت در حوزه پژوهش در منطقه اروپا با هدف حمایت از بهترین طرحهای مطالعاتی در سال 2007 در قالب طرح اف پی 7 زیر نظر اتحادیه اروپا تشکیل شد. چارچوب برنامه هفتم اتحادیه اروپا برای توسعه پژوهش و فن آوری[2] به نام طرح اف پی 7 برای انجام پژوهشهای بازه زمانی 2007 تا 2013 نام گذاری شده است. طرح اف پی 7 دارای چهار بخش: همکاریهای فرا ملی با موضوع تعرف شده سیاست (همکاری)، تحقیقات انجام شده بر جوامع هدف (ایده ها)، حمایت از پژوهشگران انفرادی (افراد) و حمایت از ظرفیتهای پژوهشی (ظرفیتها) می باشد. شورای پژوهش اروپا یکی از افقهای "برترین دانشها" در برنامه 2020 اروپا برای حمایت از ابداعات و اختراعات و اکتشافات بشمار می آید. بودجه طرح شورای پژوهش اروپا برای سالهای 2014 تا 2020 مبلغ 13.1 میلیارد یورو برآورد شده است. این مبلغ 60 درصد بیشتر از بودجه طرح اف پی 7 برای سالهای 2007 تا 2013 می باشد. شورای پژوهش اروپا میزان 17 درصد از بودجه افق 2020 یعنی مبلغ 13.1 میلیارد از 77 میلیارد یورو را به خود اختصاص داده است. در افق 2020 در حدود 7000 یارانه پژوهشی به تعداد 42000 محقق به همراه کمک هزینه کارگهاههای آموزشی برای 11000 دانشجوی دکترا و 16000 فوق دکترا اختصاص می یابد.[3] در سال 2015 تعداد 5 نشست توسط شورای پژوهش اروپا برای برنامه ریزی انجام پذیرفته است که یکی از آن مناطق اسرائیل می باشد. خانم زابینه اشمیتکه استاد دانشگاه آزاد برلین توانست برای بررسی کلام و اعتقادات اعتزالی یارانه پژوهشی خوبی را از شورای پژوهش اروپا دریافت نماید. اشمیتکه متولد 1964 در آلمان و مدرک کارشناسى را از دانشگاه عبریِ اورشلیم دریافت کرده است. وی در سال 2002 به دلیل تألیف و انتشار کتاب کلام، فلسفه و تصوف نزد شیعه دوازده امامى، جهان اندیشه هاى ابن ابى جمهور احسایى به زبان آلمانى جایزه جهانى کتاب سال جمهورى اسلامى ایران را دریافت نمود. او در سال 2003 پروژه نسخه های خطی معتزلی را بنیاد نهاد و از مؤسسه آلمانی فریتس توسن تاکنون کمک مالی دریافت کرده است. وی تا سال 2006 به همراه تزوی لانگرمن استاد دانشگاه بار-ایلان در تل آویو از کمک مالی بنیاد پژوهش آلمان-اسرائیل برای مطالعه و تحقیق درباره ابن کمونه برخوردار شد. دپارتمان مطالعات خاورمیانه دانشگاه بار-ایلان برای شناخت فرهنگ اعراب و مناطق اسلامی خاورمیانه برنامه های آموزشی و پژوهشی متعددی را سازماندهی کرده است. لانگرمن متخصص روابط یهود و اسلام در اسرائیل است. بنیاد پژوهش آلمان-اسرائیل در آلمان (GIF) براى تشویق همکارى استادان آلمانى و اسرائیلى در سال 1986 تأسیس شده است. وی بین سال هاى 2005ـ2007 م به دلیل شرکت در پروژه نسخه هاى خطى معتزلى از کمک مالی بنیاد فریتس توسن آلمان نیز برخوردار شد و بین سالهاى 2005ـ2006 در مقام همکار ویلفرد مادلونگ و هماهنگ کننده گروه پژوهشى اعتزال در اسلام و یهودیّت در این پروژه انستیتو مطالعات پیشرفته دانشگاه عبرى اورشلیم شرکت نمود. وى در ماه مارس سال 2006 به عنوان استاد مدعوّ به مدرسه عملى پژوهش هاى عالی در پاریس براى پروژه آثار جدلى اسلامى علیه یهودیت دعوت شد. تزوی لانگرمن به مطالعات شیعی نیز از منظر عقلانی توجه خاصی داشته و دیدگاههای فلسفی خواجه نصیر الدین طوسی در زمینه "میل" را مورد بررسی قرار داده است.  اسرائیل برای بازیابی هویت گمشده یهودیان در سرزمین اشغالی مطالعات و پژوهشهای متعددی را به انجام رسانده است که از جمله آنها تفاسیر یمنی کتاب مقدس یهود  می باشد. این کتاب توسط تزوی لانگرمن با کمک بنیاد ساموئل برونفمان در سال 1996 در لندن منتشر شد. وی همچنین مقاله ای تحت عنوان: "نزاع فیلسوف و متکلم" در آکادمی آمریکائی مطالعات یهودی در سال 1994 به تاریخ اختلافات دینی در میان مسلمانان و نزاع عقل و نقل در اسلام پرداخته است. یکی از اعضای تیم تحقیقاتی زابینه اشمیتکه در زمینه تحقیقات مطالعات اسلامی در حوزه کلام و اعتقادات اعتزال در سده های میانی جهان اسلام پروفسور اسرائیلی سارا استرومسا[4] است. استرومسا از دانشگاه عبری اورشلیم در فوریه 2013 به علت همکاری نزدیک با اشمیتکه توانست از بنیاد الکساندر ون هومبولدت کمک مالی زیادی دریافت نماید.[5] وی از سال 2003 تا 2006 معاون دانشگاه عبری اورشلیم و از 2008 تا 2012 رئیس دانشگاه مذکور بوده است. مهمترین تخصص وی مطالعات اسلام شناسی از قرن هشتم تا سیزدهم میلادی یعنی دوران شکوفائی عقل گرائی در جهان اسلام است و همچنین در زمینه ادبیات عربی-یهودی و تاریخ اسلام در اندلس تدریس می نماید. به علت آشنائی وی به ذخائر عقلی اعتزال و عقل گرایان مسلمان توانست همکاری نزدیکی با زابینه اشمیتکه داشته باشد و با توجه به موقعیت وی در دانشگاه عبری اورشلیم بسیاری از طرحهای مطالعاتی اسرائیل با خانم اشمیتکه در حوزه شناسائی فکری و اعتقادی کشورهای اسلامی و با کمک مالی بنیادهای صهیونیستی عملی گردید. یکی از طرحهای مطالعاتی سارا استرومسا رئیس دانشگاه عبری اورشلیم بررسی دیدگاههای محمد ابوبکر زکریای رازی (251 ـ 313) و ابن راوندی (215 ـ 298) می باشد که این دو متفکر برای عقل در تدبیر امور و نیل به سعادت انسانی وزنی بالاتر از وحی و دستورهای شرع قائل شده اند. معتزلیان چون ابن خیاط معتزلی کتابی به عنوان الانتصار و الرد علی ابن الراوندی الملحد به ردّ دیدگاههای ابن راوندی پرداخته و او را ملحد دانسته است. ابوالحسن اشعری (260 ـ 330 هـ) در کتاب الفصول خود که به رد ملحدان اختصاص دارد به شرح نظریات فلاسفه، طبیعیون و دهریون پرداخته و به دیدگاه های این دو شخصیت اشاراتی کرده است. سارا استرومسا رئیس دانشگاه عبری اورشلیم همچنین مقاله ای درباره "سوء ادب المجادلة" نوشته ابن راوندی در سال 1999 به رشته تحریر درآورده است.[6] زکریای رازی امکان سازش فلسفه با دین را نفی کرده و عقل را برتر از وحی شمرده است. به نظر وی همه انسانها با یکدیگر برابرند و ادعای انبیاء مبنی بر برتری روحانی و عقلی بر دیگران بی دلیل است.[7] سارا استرومسا همچنین سخنرانیهایی در باره "کلام اسلامی چیست؟"،[8] "تفکرات ابن میمونی در عصر کنونی"،[9] مصاحبه در خصوص "سنت اسلامی و یهودی"،[10] و نیز جایگاه عقل در اسلام[11] در سده های 8 تا 13 میلادی (طرح اف پی هفت شورای پژوهش اروپایی با مدیریت زابینه اشمیتکه) در دانشگاه آزاد برلین در سپتامبر 2011 داشته است.[12] همان گونه که اشاره شد سده های 8 تا 13 میلادی دوران شکوفائی عقلی در کلام اسلامی بشمار می آید که محققان اسرائیل با همکاری دانشگاه آزاد برلین زیر نظر زابینه اشمیتکه طرح احیای متون عقلی اسلامی را پیگیری می کنند. یکی از شخصیتهایی که در جریان احیای متون عقلی اسلامی مورد توجه سارا استرومسا قرار داشته است هبة اللّه علی بن ملکا ابوالبرکات بغدادی  ملقب به اوحدالزمان ازمردم بلد در طریق بغداد به موصل از فیلسوفان سده پنجم و ششم هجری است. وی یهودی بود، اما در سنین پیری به اسلام گروید. برخی گفته اند که او برای حفظ جانش مجبور به تغییر دین گردید. کتاب المعتبر ابوالبرکات بغدادی نقش مهمی در شکل دهی افکار اشراقی سهروردی و نیز دیدگاههای غزالی و فخر رازی ایفا کرده است. وی با ابن سینا و فلسفه مشائی مخالف بود. او اندکی پس از ۵۶۰ هجری در گذشت. یهودی بودن و تأثیرات ابوالبرکات بغدادی بر متفکران و متکلمان اسلامی از اهمیت زیادی نزد قوم یهود برخوردار است و تلاشهای دانشگاه عبری اورشلیم در جهت احیای دستاوردهای عقلانی یهود بر اساس تاریخ و سنتهای گذشته بوده است.[13] سارا استرومسا در باره اصلاحات در مکتب اعتزال در نشریه مطالعات اسلامی و عربی اورشلیم در سال 1990 نیز مطالبی نگاشته است.[14] اگر بخواهیم از نقش اسرائیل در کشورهای جنوب شرق آسیا بویژه زبان ملایو سخن بگوییم باز هم به نام سارا استرومسا برمی خوریم. وی کتابی تحت عنوان "آزاداندیشان دوره میانه اسلام: ابن راوندی و ابوبکر رازی و نقش آنان بر تفکرات اسلامی" نگاشته است[15] که به زبان اندونزیائی[16] در سال 2006 منتشر شده است. طرح اف پی 7 شورای پژوهش اروپا (2007 تا 2013 ) برای مؤسسات و دانشگاههای اسرائیل شامل: - ویزمان انستیتو Weizmann Institute پژوهش مقدماتی 42 طرح، تلفیقی 10 طرح و پیشرفته 28 طرح و برای افق 2020 پژوهش مقدماتی 11 طرح، تلفیقی 7 طرح و پیشرفته 2 طرح - دانشگاه عبری اورشلیم پژوهش مقدماتی 40 طرح، تلفیقی 3 طرح و پیشرفته 30 طرح و برای افق 2020 پژوهش مقدماتی 10 طرح، تلفیقی 9 طرح و پیشرفته 1 طرح - دانشگاه تل آویو پژوهش مقدماتی 16 طرح، تلفیقی 1 طرح و پیشرفته 14 طرح و برای افق 2020 پژوهش مقدماتی 22 طرح، تلفیقی 3 طرح - انستیتو تکنولوژی اسرائیل،[17] پژوهش مقدماتی 21 طرح، تلفیقی 2 طرح و پیشرفته 8 طرح و برای افق 2020 پژوهش مقدماتی 7 طرح، تلفیقی 4 طرح لازم به ذکر است که جمعیت ماکس پلانک که در آلمان واقع شده است دارای شعبه ای فعال در اسرائیل نیز می باشد که دارای پژوهش مقدماتی 46 طرح، تلفیقی 5 طرح و پیشرفته 50 طرح و برای افق 2020 پژوهش مقدماتی 28 طرح، تلفیقی 14 طرح و پیشرفته 8 طرح داشته است. از تعداد 465 طرح پیشنهادی منطقه اتحادیه اروپا در حوزه علوم اجتماعی و انسانی تعداد 67 طرح توسط شورای پژوهش اروپا پذیرفته شده و اسرائیل از 22 کشور دریافت کننده یارانه پژوهشی در ردیف هفتم بالاتر از ایتالیا و سوئد و بلژیک قرار گرفته است.  لازم به ذکر است که اسرائیل به همراه آلبانی، بوسنی، سوئیس، ایسلند، نروژ، صربستان، ترکیه، اکراین، مقدونیه و مونته نگرو جزو کشورهای همکار با طرح افق 2020 بشمار می آیند، درحالی که کشورهای استرالیا، کانادا، چین، هند، کره، فلسطین، روسیه و آمریکا نیز جزو دریافت کنندگان یارانه پژوهشی می باشند و با شورای پژوهش اروپا همکاری می نمایند. بر اساس ارزیابی طرحهای پژوهشی کشورهای همکار (عضو اتحادیه اروپا نمی باشند) اف پی 7 در نوامبر 2014 اسرائیل با 622 طرح نفر دوم پس از چین با 814 طرح قرار دارد. مقاله ای در پیام بهارستان (د.2، س4، ش14، زمستان 1390، ص415) تحت عنوان "کتاب الاصول ابن خلاد و تداول آن در میان زیدیه" در ایران منتشر شد که نویسنده مقاله در تعلیقات آن چنین آورده است: "مقاله حاضر در چهارچوب طرح اف پی هفت شورای پژوهش اروپایی با عنوان بازیابی کلام عقلانی در دنیای اسلام سده های میانه تهیه شده است. فرصت را مغتنم شمرده از کامیلا آدانگ، لوکاس میلتر[18] و گرگور شوارب[19] و جان تیل[20] برای تذکرات سودمندشان برای پیش نویس مقاله سپاسگزاری می نمایم." بنابراین می بینیم که طرح نفوذ پژوهشگران اسرائیلی همچون کامیلا آدانگ چگونه به راحتی وارد حوزه فکری ایرانیان شده و در نشریات کشورمان منتشر گردیده است. لوکاس میلتر که مورد سپاسگزاری نویسنده مقاله قرار گرفته است کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه عبری اورشلیم و دکترای خود را در مطالعات اسلامی از دانشگاه ییل دریافت کرده و طرحهای تحقیقاتی دانشگاه تل آویو از طریق نامبرده در جهان اسلام و از جمله ایران پیگیری می گردد. اما گرگور شوارب که استاد دانشگاه آزاد برلین می باشد متخصص دوره اسلامی سده های نهم تا پانزدهم میلادی می باشد و روابط بین اسلام و یهود را در حوزه اعتقادات و کلام و اصول فقه برای دانشجویان تدریس می نماید. بنابراین طرح تحقیقاتی اف پی هفت شورای پژوهش اروپایی با مدیریت زابینه اشمیتکه توانسته است از این استاد آلمانی نیز در حوزه شناسایی کلام عقلانی سده های میانی در زمینه روابط بین اقوام یهود و مسلمانان به خوبی بهره برداری و آن را در نشریات کشورمان منعکس نماید. وی تحصیلات دینی خود را در اسرائیل، دمشق و فریبورگ گذرانده و در در سال 2009 به عنوان مدیر مرکز مطالعات روابط یهود-اسلام در دانشگاه کمبریج خدمت نموده است.[21] جان تیل[22] که از محققان دانشگاه آزاد برلین می باشد تحقیقاتی درباره زیدیه و علم کلام اعتزالی داشته است و دیدگاه خود را درباره کلام زیدی و رابطه آن با مطالعات یهود چنین تبیین کرده است: "معتزله یکی از مهمترین مکتبهای عقلانی در تاریخ کلام اسلامی بشمار می آید. از قرن یازدهم به بعد با رشد اسلام سنی این مکتب رو به افول گذاشت، اما به رشد خود در دیگر فرقه های اسلامی ادامه داد. شیعیان بویژه زیدیان و نیز متکلمان یهودی تحت تأثیر کلام اعتزالی قرار گرفتند و به تدریج تغییراتی در آنها در حوزه اعتقادی روی داد. اگرچه بیشتر میراث عقلی در دوران قدرت اهل سنت از بین رفته است، اما بیشتر منابع باقی مانده از این مکتب عقلانی در یمن و مجموعه نسخ خطی یهودیان باقی مانده است. در قرن دوازهم میلادی بود که مکتب اعتزالی در میان زیدیه یمن رواج بسیاری یافت و امامان زیدی با ابراز علاقمندی به مکتب اعتزال بصره سعی در حفظ و بقای آثار اعتزالی نمودند و اگر زیدیه یمن نمی بودند بسیاری از این آثار مهم عقلی نیز از بین رفته بودند." وی مطالعات زیادی بر شخصیتهای معتزلی چون حسن الرصاص (د. 1188 م) و جریانهای فکری پس از وی انجام داده است و هدف او از این پیگیری تأثیرات تفکرات عقلی در جامعه مدرن یهود بوده است. از دیگر همکاران این طرح بزرگ الکساندر تریگر کارشناس ارشد از اسرائیل می باشد. الکساندر تریگر از نویسندگان مرتبط با دانشگاه عبری اورشلیم که مطالعات خود را بر عقلگرائی اسلامی بویژه معتزله و شیعه متمرکز نموده است می باشد. وی دکترای خود را از دانشگاه ییل دریافت نموده و اهل سنت پطرزبورگ است. تریگر کتاب را تحت عنوان نشأت علم کلام[23] توسط انتشارات اکسفورد در آوریل 2014 منتشر کرده است. وی اعتقاد دارد که علم کلام اسلامی از علم کلام مسیحی در عراق و سوریه تأثیر پذیرفته است.     [1] European Research Council [2] The European Union"s Seventh Framework Programme for Research and Technological Development [3] https://erc.europa.eu/about-erc/facts-and-figures [4] Sarah Stroumsa [5] http://www.fu-berlin.de/en/presse/informationen/fup/2013/fup_13_016/index.html [6] Sarah Stroumsa, "Ibn al-Rawandi"s su" adab al-mujadala: the Role of Bad Manners in Medieval Disputations," in H. Lazarus-Yaffe et al., eds., The Majlis; Interreligious Encounters in Medieval Islam, (Studies in Arabic Language and Literature, Wiesbaden; Harassowitz, 1999), pp. 60-76. [7] Sarah Stroumsa, The Beginnings of the Maimonidean Controversy in the East: Yosef Ibn Shimon"s Silencing Epistle (Jerusalem: Ben Zvi Institute, 1999; Hebrew]) Freethinkers of Medieval Islam: Ibn al-Rawandi, Abu Bakr al-Razi, and Their Impact on Islamic Thought (Leiden: Brill, 1999); and Maimonides in his World: Portrait of a Mediterranean Thinker (Princeton Princeton University, 2010). [8] Sarah Stroumsa, "What is Islamic Theology?" Islamic Studies in Germany | Conference, Cologne, 13th / 14th July 2010. [9] "Maimonides in Our Time - Melvyn Bragg and his guests discuss the work and influence of Maimonides 17 Feb 2011. [10] Sarah Stroumsa, Interview for The Woolf Institute ("Intertwined Worlds: The Judaeo-Islamic Tradition", 11th - 13th September 2011, University of Cambridge) [11] Sarah Stroumsa, Philosophy and theology in Arabic in the early Islamic middle-ages (8th-13th centuries C. E.). [12] Sarah Stroumsa, Keynote speaker, Opening ceremony of the Research Unit "Intellectual History of the Islamicate World" Freie Universitat Berlin (Head: Prof. Dr. Sabine Scmidtke) September 13th 2011. [13]Sarah Stroumsa, "On the Maimonidean Controversy in the East: The Role of Abu al-Barakat al-Baghdadi," in H. Ben Shammai, ed., Hebrew and Arabic Studies in Honour of Joshua Blau, Presented by Friends and Students on the Occasion of his Seventieth Birthday (Jerusalem, 1993), pp. 415-22 (in Hebrew). [14]  Sarah Stroumsa, "The Beginnings of the Mu"tazila Reconsidered," Jerusalem Studies in Arabic and Islam 13 (1990): 265-93. [15] Sarah Stroumsa, Freethinkers of Medieval Islam: Ibn al-Rawandi, Abu Bakr al-Razi, and Their Impact on Islamic Thought (Islamic Philosophy and Theology XXXV; Leiden: Brill, 1999). [16] Para Bemikir Bebas Islam: Mengenal Pemikiran Teologi Ibn ar-Rawandi dan Abu Bakr ar-Razi, LKiS, 2006. [17] Technion - Israel Institute of Technology   [18] Lukas Muehlethaler [19] Gregor Schwarb [20] Jan Thiele [21] http://www.geschkult.fu-berlin.de/e/ieiw/studying/teaching_staff/schwarb_gregor/ [22] http://www.bgsmcs.fu-berlin.de/en/people/students/students_2008/Jan_Thiele1/index.html [23] Origins of Kalam *متخصص کلام و فرق اسلامی 4949

کلید واژه ها: فلسفه - رژیم صهیونیستی -




جمعه 20 فروردین 1395 - 13:34:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن