تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820813948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرخ بيكاري به ١١ درصد در سال ٩٤ رسيد ٦٦٧ هزار شاغل جديد و ٢١٤ هزار بيكار جديد داشته‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نرخ بيكاري به ١١ درصد در سال ٩٤ رسيد ٦٦٧ هزار شاغل جديد و ٢١٤ هزار بيكار جديد داشته‌ايم
اعتماد در گزارشی آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، در سال ٩٤ تعداد شاغلان ٦٦٧ هزار و ٣٨٤ نفر افزايش يافت و در مقابل ٢١٤ هزار و ٩٢٦ هزار نفر بر جمعيت بيكار كشور اضافه شد. بنا بر گزارش مركز آمار ايران نرخ مشاركت در سال ٩٤، يك درصد و نرخ بيكاري ٤/٠ درصد نسبت به سال ٩٣ افزايش يافت. بر اساس اين گزارش در سال گذشته معادل ٢/٣٨ درصد جمعيت ۱۰ سال سن و بيشتر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند؛ يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. ميانگين نرخ بيكاري در سال ۱۳۹۳ معادل ٦/١٠ درصد بود كه ميزان بيكاري سال ۱۳۹۴ رشد ٤/٠درصدي نسبت به آن داشته است. نتايج اين طرح نشان مي‌دهد تعداد جمعيت فعال (شاغل و بيكار) در كشور ۲۴ ميليون و ۷۰۱ هزار و ۱۷۷ نفر است كه از اين تعداد دو ميليون و ۷۲۹ هزار و ۹۲ نفر بيكار هستند. نرخ بيكاري براي سال ۱۳۹۴ در مناطق شهري كشور ٢/١٢ و در نقاط روستايي ١/٨ درصد گزارش شده است. بر اساس گزارش مركز آمار ايران، بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ١/٢٦ درصد است كه براي مردان اين گروه ٣/٢٢ و زنان ٨/٤٢ درصد اعلام شده است.

اشتغال در بخش صنعت، ٦/٠ درصد كم شد
در سال گذشته اشتغال بخش توليد در مجموع ٩/٠ درصد اضافه شده كه اين رشد مديون ايجاد اشتغال در بخش كشاورزي است. در اين سال اشتغال بخش كشاورزي به سه ميليون و ٩٦١ هزار و ٢٩٧ نفر رسيده كه رشدي ٩/٣ درصدي نسبت به سال گذشته را نشان مي‌دهد اما بخش صنعت با هفت ميليون و ١٤٧ هزار و ١١ نفر شاغل نسبت به سال ٩٣ با ٦/٠ درصد افت اشتغال مواجه شده است. همچنين ۱۸ درصد از شاغلان كشور در بخش كشاورزي، ٥/٣٢ درصد در بخش صنعت و ٤/٤٩درصد در بخش خدمات فعال هستند. بنابراين بخش خدمات با ١٠ ميليون و ٨٦٠ هزار و ٣٩٢ نفر شاغل بيشترين سهم را در بازار كار به خود اختصاص داده كه در مقايسه با اشتغال بخش خدمات در سال ٩٣ نيز ٤/٥درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

نرخ بيكاري جوانان، ١/٢٦ درصد
نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكي از آن است كه ١/٢٦ درصد از جمعيت فعال در اين سن بيكار بوده‌اند. اين شاخص بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است. نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نيز حكايت از آن دارد كه ٣/٢٣درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار هستند. اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است.

بيكاري زنان،  دو‌برابر مردان
در گزارش مركز آمار نرخ بيكاري زنان ٤/١٩ درصد در كل كشور اعلام شده كه بيش از دو‌برابر نرخ بيكاري مردان با ٣/٩درصد است. تعداد مردان بيكار در سال ٩٤ يك ميليون و ٨٩٤ هزار و ١٢٢ نفر و تعداد زنان بيكار ٨٣٤ هزار و ٩٧٠ نفر محاسبه شده است. بازار كار ايران سال‌هاست با چنين وضعيتي روبه‌روست. گذشته از بالا‌بودن نرخ بيكاري زنان نسبت به متوسط بيكاري در كشور، نرخ بيكاري جوانان نيز بسيار بالاتر از متوسط نرخ بيكاري قرار دارد.

٣٨ درصد شاغلان بيشتر از ساعات معمول كار كرده‌اند
بررسي سهم شاغلان ١٥ ساله و بيشتر با ساعات كار معمول ٤٩ ساعت و بيشتر نشان مي‌دهد ٣٨ درصد شاغلان به‌طور معمول بيش از ٤٩ ساعت در هفته كار مي‌كنند. اين شاخص كه يكي از نماگرهاي كار شايسته است نشان مي‌دهد در كشور سهم زيادي از شاغلان بيشتر از استاندارد كار مي‌كنند.

٨/٩ درصد جمعيت شاغل، شغل ناقص دارند
سهم جمعيت داراي اشتغال ناقص زماني در كشور ٨/٩ درصد است كه اين نسبت براي مردان ٨/١٠ و زنان ٥/٤ درصد است. اشتغال ناقص زماني شامل تمام شاغلاني است كه در هفته مرجع (هفته سرشماري‌شده) حاضر در سركار يا غايب موقت از كار به دلايل اقتصادي نظير ركود كاري و پيدا‌نكردن كار با ساعت كار بيشتر، قرار داشتن در فصل غيركاري و... بودند و كمتر از ۴۴ ساعت كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي در هفته مرجع بوده‌اند. همچنين اشتغال ناقص زماني از نسبت جمعيت داراي اشتغال ناقص زماني به جمعيت شاغل محاسبه مي‌شود. بر اساس گزارش مركز آمار ايران، سهم شاغلان ۱۵سال و بيشتر با ساعت كار معمول ۴۹ ساعت در هفته و بيشتر ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۴ بوده كه اين نسبت به تفكيك جنسيت براي مردان ٧/٤٢ و زنان ١/١٣ درصد است.

بيشترين نرخ بيكاري در كشور ٧/١٧ درصد
اين بررسي نشان مي‌دهد ۹ استان كشور نرخ بيكاري تك‌رقمي و ۲۲ استان نرخ بيكاري دو‌رقمي را در سال گذشته تجربه كرده‌اند. كمترين نرخ بيكاري را در سال گذشته استان آذربايجان شرقي با ٣/٧ درصد و بيشترين نرخ بيكاري را استان كهگيلويه و بويراحمد با ٧/١٧درصد داشته است. همچنين ۱۹ استان كشور داراي نرخ بيكاري بالاتر از ميانگين (۱۱درصد) هستند.

فاصله بيكاري مناطق، ٤/١٠ درصد
نرخ بيكاري ۲۲ استان كشور در سال ۹۴ دورقمي و بالاي ۱۰ درصد بود. در حالي كه اين تعداد در سال ۹۳ به ميزان ۱۹ استان بود. كهگيلويه و بويراحمد بيكارترين و آذربايجان شرقي پُركارترين استان كشور بودند. بررسي وضعيت تغييرات نرخ بيكاري استان‌هاي كشور در سال ۹۴ و مقايسه آن با سال ۹۳ نشان مي‌دهد كه در دوره مورد بررسي، نرخ بيكاري در ۲۲ استان دو رقمي و بالاي ۱۰ درصد بوده است. اين تعداد در سال ۹۳، به ميزان ۱۹ استان بوده است. بنابراين اوضاع بيكاري در چهار استان نسبت به سال ۹۳ بدتر شده و نرخ بيكاري آنها به بالاي ۱۰ درصد رسيده است. در عين حال، استان كهگيلويه و بويراحمد با ٧/١٧ درصد و استان آذربايجان شرقي با ٣/٧ درصد بيكارترين و پُركارترين استان‌هاي كشور بودند. نرخ بيكاري در استان‌هاي خراسان رضوي، كهگيلويه و بويراحمد و يزد در فاصله سال‌هاي ۹۳ تا ۹۴ افزايش نسبتا بالايي داشته است، به نحوي كه نرخ بيكاري اين مناطق در دوره مورد بررسي بين ٥/٢ تا ٤/٣ درصد افزايش يافته است.



منبع: روزنامه اعتماد


۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن