واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقد کتاب «دا» با حضور بلقیس سلیمانی و احمد شاکری در سالن فعالیتهای جنبی سرای انقلاب نمایشگاه بینالمللی کتاب امروز از ساعت 16 تا 18 برگزار شد . به گزارش راسخون به نقل از شبکه ایران، مراسم نقد کتاب «دا» با حضور بلقیس سلیمانی و احمد شاکری در سالن فعالیتهای جنبی سرای انقلاب نمایشگاه بینالمللی کتاب امروز از ساعت 16 تا 18 برگزار شد. احمدشاکری در ابتدای جلسه گفت: کتاب «دا» ظاهراً به چاپ چهلوپنجم رسیده است و موضوع کتاب دفاع مقدس و فضای آن در فروش و گردش اقتصادی همانند فیلم اخراجیها است. نویسنده کتاب سرزمین پدری ادامه داد: کتاب «دا» فصلالخطابی به فضای کتابخوانی در جامعه ما بود. چون یک کتاب با تمام شرایط موجود با این استقبال مواجه شد. وی افزود : فضای نقد در مورد کتاب به علت شمارگان بالا و اظهارنظرهای متنوع در رابطه با کتاب طبیعی نیست و این دو عنصر قدرتمند برای کتاب فضاسازی کرده است. این مدرس عناصر داستاننویسی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه "معیار و الگوی شما برای نقد کتاب چیست"، گفت: کتاب به لحاظ موضوع در یک قالب تخصصی است، ولی افراد متنوع با سلایق مختلف و از ظنّ خود در مورد کتاب نظراتی را بیان میکنند که این ممکن است برخلاف اسلوب و معیارهای تخصصی باشد. شاکری افزود: کتاب «دا» همانند باران بهاری است، هم میتواند مفید باشد و هم مضر، در صورتی مفید خواهد بود که در جایگاه خود قرار گیرد، در غیر این صورت ضررهایی را در پی خواهد داشت. شاکری ادامه داد: مهمترین تمایز خاطرهگویی و داستان، وجه واقعهگویی در خاطره است چرا که در خاطره حکایتی از واقعه دارد ولی در داستان لزومی ندارد به واقعهای بپردازد. گاهی مرزهای خاطرهگویی و داستان به قدری بههم نزدیک است که باید به نویسنده رجوع کرد. معیارهای خاطرهنویسی سادهانگارانه ومعیارهای رمان سختگیرانه است و اگر بخواهیم با معیارهای رمان کتاب را نقد کنیم، نقدمان سختگیرانه میشود. در ادامه نشست بلقیس سلیمانی منتقد ادبی نظرات خود را در رابطه با روش و الگوی نقد کتاب «دا» گفت: باید فضای معیار را در کتاب دید. کتاب، خاطره یک خانم است که توسط خانم دیگر نوشته شدهاست و جای پارهای از توضیحات نگارنده در کتاب خالی است و سند و عکسهای به کار رفته در کتاب کم است و یکی از نقصان آن به شمار میرود. نویسنده کتاب خالهبازی اذعان کرد: وقتی کتاب را میخواندم همانند یک خاطره می خواندم، ولی نویسنده به عناصر رمان و داستان گرایش دارد که همین امر باعث کشش و جذابیت آن شده است و از دلایل موفقیت کتاب شده است. زاویه دید شخص اول است و به همین دلیل از آوردن عکس و اسناد بیشتر خودداری شده است. وی اشاره کرد: در رمان ما از وضعیت متعادل به سمت وضعیت نامتعادل و دوباره به سمت وضعیت متعادل حرکت میکنیم که در مورد خانم حسینی ما شاهد آن هستیم که ابتدا دوران کودکی ایشان روایت میشود، سپس دوران درگیری خرمشهر و زخمی شدن و در آخر رفتنشان به تهران زندگی همراه با آرامش که البته از نقاط ضعف کتاب هم در اینجاست که اگر کتاب را در اوج آن مانند فتح خرمشهر به پایان میبرد، خیلی بهتر بود. احمد شاکری در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه "آیا استقبال مردم در یک مقطع زمانی میتواند نشانه موفقیت یک اثر باشد"، گفت: دو گزاره است که برای برخورد با کتاب به ما معیار می دهد اول اینکه آیا پرفروش بودن اثر نشان دهنده غنای یک اثر است؟ دوم اینکه آیا اثری غنا است لزومآ پر فروش است؟ باید در مورد گزاره دوم گفت لزومآ چنین نیست و غنای اثر علت تام فروش آن نمیشود. شاکری افزود: در کتاب "دا" علت فروش و استقبال مردم از آن تجربههای ناب بیرون آمده از دل زندگی است نه به خاطر تکنیک نویسندگی ، هنجارشکنی و عریاننویسی در این کتاب همانند سایر آثار دیگر وجود دارد ولیکن اگر بخواهیم به ادبیات دفع مقدس نگاه کنیم باید به باورها و عمق نگرشها توجه کرد ارزشهایی گه برآمده از سؤالهای فلسفی، بنیادی و از نهجالبلاغه و نگاه حضرت زینب است. نویسنده کتاب باران نیمروت اظهار کرد: کتاب «دا» بیشتر به جنبه حسی جنگ پرداخته است تا جنبه فلسفی و معرفتی آن و علت آن هم این است که راوی آن یک خانم است و به همین دلیل این کتاب با نقطه اوج بزرگان جنگ فاصله دارد و باید به آن عنوان دامنه خاطرهنویسی نگریسته شود. سلیمانی که مخالفت ضمنی خودرا با بخشی از صحبتهای شاکری اظهار کرد، در پاسخ به سؤال مجری گفت: من نسبت به این که کتاب به چاپ 45 رسیدهاست شک دارم. این کتاب چقدر در فرهنگ مردم ما نفوذ کرده است. ما نباید فضاسازی جامعه را برای پرکشیدن آثار هنری را فراموش کنیم، مانند جوسازیهایی برای کتاب هری پاتر کردند. کتاب پرفروش لزومآ در مخاطبان اصیل جایگاه ندارد، ما دچار پدیده فضاسازی در مورد کتاب شدیم. وی ادامه داد: افرادی در صحبتهایشان گفتهامدکه باید از روی کتاب دا فیلم ساخت و یا باید جزو کتب درسی شود، شک دارم همه کتاب را خوانده باشند. این فضاسازی به حقانیت کتاب ظلم میکند، باید بگویند نقاط قوت و نقاط ضعف این اثر کجاست؟ وجوهی از زندگی غایب است، زندگی حاضر در کتاب با آن نوع زندگی که من از دختران آبادانی دیدم(نشاط، معنویت، روحانیت و ...) فرق دارد. وی افزود: کتاب به دلیل استقبال ستارگان از آن، روایت داستان از سوی یک زن(نگاه دیگری) و جزیینگاری بر اساس تجربه شخصی و ویژه با اقبال مخاطبان روبرو شد. احمد شاکری در رابطه با آوردن عکس در کتاب «دا» اظهار کرد: به نظر من آوردن عکس از نقاط ضعف اثر است که به اثر آسیب رساند و نوعی خودزنی بود، چرا که بدون عکس هر یک از خوانندگان کتاب بر اساس ذهنیت خود با اثر ارتباط برقرار میکنند. آوردن عکس از ارزشهای ذاتی یک اثر مکتوب کم میکند و ار نقاط قوت اثر مکتوب همین فضای ذهنی متفاوت خوانندگان آن است. سلیمانی نیز نسبت به اظهارات شاکری گفت: از آنجا که خاطره مبنای واقعی دارد آوردن عکس و سند به بالا بردن باور مخاطب نسبت به کتاب بیشتر میکند، درست برخلاف رمان که هرچه آورده شود خواننده قبول می کند. در کتاب «دا» آنجا که وارد حوزه عمومی میشویم باید عکس و سند آورده شود، در صورتی که در حوزه خصوصی ما نیازی به سند نداریم. در پایان نشست احمد شاکری گفت: خاطره روایت یک فرد(من) از واقعیت است، پس روایتها متفاوت است و نیازی به سند ندارد. در چند ماه گذشته تعدادی از کارگردانان مطرح سینما نسبت به ساخت فیلم از روی کتاب «دا»اظهار تمایل کردهاند که باید دید فیلم توسط چه کسی ساخته میشود تا چه حد به اصل اثر پایبند خواهند ماند. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]