تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812921608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز سال جدید را جشن بگیریم یا عزا ؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
آغاز سال جدید را جشن بگیریم یا عزا ؟
بخش لاینفک گزارشات نوروزی
آغاز سال جدید را جشن بگیریم یا عزا ؟ شرایط آماری به گونه ای وخیم است که بانک جهانی وضعیت حوادث جاده ای را در کشور ایران بحرانی اعلام نموده است. آمارهای عجیب و غریب از کشته ها و زخمی ها و معلولین هر ساله بخش قابل توجهی از اخبار را در در آغاز سال به خود اختصاص می دهد.


به گزارش گروه اجتماعی فرهنگ نیوز: نوروز و حاال و هوای خوب آن و تعطیلی های آن در کنار زیبایی های طبیعت هرساله شرایط جدیدی را در جامعه رقم می زند. شرایطی که باعث آماده باش شدن کلیه نیروهای امدادی می شود تا نوروزی کم خطر را برای مسافرین در پی داشته باشد. 
 
نگاهی به آمار تصادفات در کشور و مقایسه آن با امارهای جهانی نگرانی را به وجود می آورد که درخور توجه است. شرایط آماری به گونه ای وخیم است که بانک جهانی وضعیت حوادث جاده ای را در کشور ایران بحرانی اعلام نموده است. آمارهای عجیب و غریب از کشته ها و زخمی ها و معلولین هر ساله بخش قابل توجهی از اخبار را در ابتدای سال به خود اختصاص می دهد. 
 
همچنین بر اساس گزارش ها می توان به این موضوع نیز رسید که هرچند در انتهای هر سال همچون سال جاری آمارها از کاهش تلفات جاده ای به نسبت مشابه سال گذشته به طور میانگین خبرمی دهد اما این کاهش و تغییر آنقدر کم است که شاید بتوان آن را نادیده گرفت. 
 
بر اساس آخرین آمارها روزانه 50 ایرانی به دلیل تصادفات جان خود را از دست می دهند و 17 برابر زخمی و مصدوم می شوند و تعداد قابل توجهی نیز معلول می شوند. بر اساس این آمار هر ساله با شروع سال حجم انبوهی از شهروندانمان را از دست می دهیم که تا کنون با وجود زحمات شبانه روزی و اطلاع رسانی ها کار به جایی نرسیده است. همین موضوع کافی است تا نگرش به این موضوع به صورت یک بحران باشد و بر آن اساس برناهه ریزی مدونی برای آن صورت بگیرد. می توان این موضوعات را مورد توجه قرار داد:
 
1- نباید از یاد ببریم که هنوز برخی جاده های کشور از حداقل امکانات لازم برخوردار نیستند. جاده هایی که نه نور مناسب دارند. نه از زیرساختهای کافی برخوردار هستند و همه اینها یعنی جاده هایی که مسافران را با کمال تأسف به پیشواز مرگ می برند. کارشناسان نیز بر این باورند که یکی از چهار عامل اصلی تصادفات وضعیت هندسی جاده هاست که از وظایف وزارت راه می باشد. 
 
به نظر می رسد اتفاقات خوبی در زمینه راه سازی در کشور در حال انجام باشد اما واقعیت ماجرا این است که حتی اگر یک جاده شرایط مناسبی را از نظر زیرساختی دارا نباشد یعنی قبول کرده ایم که فعلا تلفات جاده ای و جان یک شهروند گرفته شود تا برنامه ریزی ها برای آن انجام شود.  به عبارتی ساده تر می توان اینگونه بیان کرد که کوتاهی در این امر از ساختارهای اداری و بوروکراسی باید به منصه ظهور برسد و نتیجه آن دیده شود. اتفاقی که در کشورهای اروپایی نمونه های آن دیده شده است و سرعت در آماده سازی راهها نتیجه مثبتی در کاهش تلفات داشته است.
 
2- نباید از یاد برد که هر حادثه رانندگی هزینه های مادی و معنوی بسیاری را به جامعه تحمیل می کند. از بین رفتن یک شهروند در جامعه یعنی تحمیل خسارتی مالی و معنوی به جامعه که معمولاً نادیده گرفته می شود. فردی که هزینه های بسیاری برای آموزش و تربیت وی در جامعه صورت گرفته است و بر همان اساس در آینده می توانست بازویی برای پیشبرد فعالیتهای گوناگون جامعه باشد از بین می رود. بر اساس آمار بیشترین آمار مرگ و میر هم در سنین نوجوانی و جوانی اتفاق می افتد.
 
در عین حال هزینه های عاطفی که از مرگ یک انسان متحمل جامعه می شود نیز در خور توجه است. خانواده هایی که هر ساله سال جدید را باید با خاطره ای دردناک از نزدیکان خود آغاز کنند و دیگر حلاوت آغاز سال جدید را نچشند. 
 
هزینه های نگهداری از معلولین این حوادث که تا سالیان سال بر خانواده تحمیل می شود نیز از دیگر تبعات جبران ناپذیر این حوادث است. حادثه ای که قطعا با مدیریت بر عوامل حادثه ساز امکان جلوگیری از آن بود و شرایط این خانواده ها به گونه ای دیگر رقم زده می شد.
 
3- در نخستین روزهای سال 95 معاون عملیاتی پلیس راه کشور بیشترین عامل تصادفات جاده ای را واژگونی خودرو و بی توجهی به جلو رانندگان اعلام کرد. در خبرهای همان روز آماری اینچنینی نیز منتشر شد:
 
"سرهنگ صمد اسفندیاری درباره تصادفات جاده ای چهارشنبه دوم فروردین ۹۱، افزود: ۳۴ درصد تصادفات به علت بی توجهی به جلو و ۱۹ درصد به علت انحراف به چپ گزارش شده است.وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ درصد از تصادفات جاده ای روز گذشته به علت تخطی از سرعت مطمئنه بوده است، اظهار داشت: همچنین ۱۱ درصد از تصادفات به علت خواب آلودگی رانندگان و بیش از ۵ درصد به علت رعایت نکردن حق تقدم عبور اتفاق افتاده و ۱۲ و نیم درصد تصادفات جاده ای نیز دیگرعوامل رانندگی گزارش شده است.همچنین  ۱۰ درصد تصادفات جاده ای نیز مربوط به برخورد وسائل نقلیه با عابران پیاده بوده است."
 
بر این اساس می توان اعلام کرد که عامل انسانی بیشترین تأثیر را در حوادث رانندگی دارد. بر اساس آمار رانندگانی که در حالت خواب آلوده تصادف می کنند همگی افرادی بوده اند که باور داشته اند که به خواب نمی روند و می توانند تا مقصدی که مدنظر داشته اند رانندگی کنند.
 
4- شواهد نیز نشان می دهد که صنعت خودروسازی در کشور آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی گیرد. خودروهایی که معلوم نیست مجوز کنترل کیفیت خود را از چه کانالی دریافت نموده اند و به راحتی هرچه تمام تر لاشه ای از آن در یک تصادف به جا می ماند و خانواده ای که به خاک سیاه نشسته است و تمام!  همچنین نشان داده شده است که با وجود ساخت خودروهای جدید با کیفیت بهتر هنوز خودروهای بی کیفیت در خط تولید قرار دارند و این یعنی هرکه مالش بیش عمرش بیشتر. منطقی که با جان انسان سر جنگ و ناسازگاری دارد. اما با تولیدکنندگان رابطه خوبی دارد.
 
در چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای عوامل تصادفات جاده ای در یک مثلث عنوان شد:: انسان، راه و وسیله نقلیه. سه موضوعی که نوک پیکان را به یک سمت نشان می دهد. وزارت راه، خودروسازها و همچنین خود راننده. در جمع بندی می توان اینگونه گفت : بهتر است از عواملی که تا سالهای سال اتفاق جدی در آن نیافتاده است صرف نظر کنیم و به مهمترین عامل بپردازیم و آن عامل انسانی است.
 



 
امضاء کمپین " نه به تصادفات جاده ای"
 
می توان امیدوار بود که اگر انسان را در رأس این مثلث خطر مورد توجه قرار دهیم شرایط به گونه دیگری تغییر کند. به عبارتی دیگر فعلا با وجود برنامه ریزی هایی که اعلام می شود می توان گفت مارا به خیر دو بخش دیگر امید نیست، پس بهتر است هر شخصی تصمیم بگیرد که تغییری در رانندگی خود ایجاد کند. اتفاقی که هلال احمر هم با راه اندازی کمپینی سعی در آموزش آن داشت. راه اندازی کمپین ها و اطلاع رسانی ها از طریق فضای مجازی شاید یکی از بهترین راه حل ها باشد که همچون سایر معضلات و بحرانها مسیر مناسبی برای از بین بردن آن ایجاد کند.
 





95/1/16 - 13:38 - 2016-4-4 13:38:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن