تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842532247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا خلاقیت نیازمند آدم های شکاک است


واضح آرشیو وب فارسی:پیام آفتاب: همیشه آسان نیست که تنها شما باشید که سؤال های سخت می پرسید. درحالی که اطرافیان تان موفقیت شان را جشن می گیرند، چانه تان را بخارانید و با خود بگویید ’چرا این کار برای من به نتیجه نرسید؟‘. ولی کلید بهبود بهره وریِ خلاقانه و داشتن ویژگی خلاقانه سؤال پرسیدن، انتقاد سازنده و شک گرایی است.در آتن قرن پنجم پیش از میلاد مشاهده ی سفسطه بازانی که در اجتماعات عمومی سخنرانی می کردند متداول بود. سفسطه بازان دیوانگان دوره ی خود بودند، در تشویقِ شنوندگان به گرویدن به افکار، ایده ها و سیستم عقایدشان تبحر داشتند. یک معلم جوان به نام سقراط در این مباحثات شرکت کرد و در طول زمان در آن خبره شد. آن قدر خبره شد که جامعه ی محترم آتنی ها او را ’فرزانه ترین مردِ آتن‘ نامیدند. نادان این عنوانی نبود که در خورِ سقراط باشد. او فکر می کرد سفسطه بازان اشتباه می کنند. از نظر او، فرزانه بودن به اثبات برحق بودن و به رخ کشیدن دانسته ها ارتباطی نداشت. او می گفت، فرزانه بودن، اصلا با دانستن در ارتباط نیست: ’تنها فرزانگی و خردِ حقیقی این است که بدانید هیچ چیز نمی دانید.‘ فلسفه ی سقراط حول صورتی از شک گرایی می چرخد که شیوه ی سقراطی نامیده می شد – سامانه ای از پرسش و پاسخ ها را شامل می شود که یک موضوع را از جایگاهی بی طرفانه مورد مداقه قرار می دهد. هدف پرسش و پاسخ های سقراطی ایجاد درکی از موضوع در ذهن و آشکارسازیِ چیزی در مورد آن است – حتی اگر آشکار کند آن قدرها هم که فکر می کردیم، نمی دانیم. زمانی که شیوه ی سقراط به طرز مؤثری به کار بسته شود می تواند اصول و عقاید متعصبانه را به چالش بکشد و به نظریات دیدگاه ها دست درازی کند. به ما کمک می کند تا نظرات و اندیشه هایی را مورد پرسش قرار دهیم که گمان می کردیم قطعی هستند. چه قدر خوب باید ایده ها را پروراند؟ بعضی اوقات – و به ویژه در محیطی که انتظار می رود تفکر خلاقانه را بارور کند – به ما گفته شده است که سؤال پرسیدن و نقد کردن می تواند مضر باشد. بارش ذهنی خلاقانه و حل مشکلات به روش خلاقانه حوزه هایی هستند که در آنها از دیرباز سؤال پرسیدن از ایده ها و عقاید سایرین باعث می شود روی درهم بکشند. شعارشان این است: ’هیچ ایده ای بد نیست‘. در جایی که فرد به واسطه ی نقد، احساس نهی شدن نکند، خلاقیت بی قید و شرط، رها از مرزها و قوانین، پرثمرترین رویکرد دیده می شود. ولی آیا این چنین است؟ دوستانی منتقد در ۲۰۰۴، پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تصمیم گرفتند نقش نقد را در بارش ذهنی خلاقانه بررسی کنند. آنها تصمیم گرفتند این سوال را مطرح کنند که آیا نقد کردنِ ایده هایِ سایرین به بهره وری خلاقانه کمک می کند یا مانع آن می شود؟ پژوهش گران ۲۶۵ دانشجو را به کار گرفتند و آنها را به گروه های ۵۲ نفری تقسیم کردند. از هر گروه خواسته شد چالشی را به پایان برسانند: با هم دیگر، هر تعداد ایده که می توانند در مورد نحوه ی کاهشِ ازدحام ترافیک در منطقه ی خلیج سانفرانسیسکو مطرح کنند. به یک سوم از گروه ها گفته شد پیشنهادات سایرین را نقد نکنند، درحالی که یک سوم بعدی تشویق شدند تا ایده های یک دیگر را زیر و رو کنند – هر چند باید این کار را به روشی سازنده انجام دهند. یک سومِ آخر هیچ دستورالعملی دریافت نکرده بودند. سؤال پرسیدن به نتیجه رسید پژوهشگران دریافتند که منتقد بودن به هیچ وجه فرآیند خلاقیت را متوقف نکرد – و در واقع در بیشتر گروه ها، به این فرآیند کمک نیز کرد. آنها دریافتند گروهی که از آنها خواسته شده بود ایده های خلاقانه ی سایرین را نقد کنند، از نظر تعداد ایده هایِ منتشر شده و کیفیتِ آن ایده ها، بهتر از گروه های دیگر عمل کرده است. با این حال، با وجود این که نقد سازنده و شک گرایی می تواند به فرآیند خلاقانه کمک کند روشن است که بدبینی می تواند آن را به عقب براند. نحوه ی مهار قدرتِ انتقاد مثبت و انجام آن به شیوه ای ساختاربندی شده، موضوعی است که اسکات بلسکی، استادِ بهره وری خلاقانه، در کتاب اش  ایده ها را عملی کنید  درباره اش می نویسد. بلسکی، در فصلی با عنوان ’ایده ها را آزادانه بکشید‘، درباره ی اهمیتِ خلق محیط انتقادی مثبت برای تولید ایده ها صحبت می کند – خواه به صورت فردی کار کنید خواه در یک گروه. او می نویسد ضمن این که ایده های جدید عالی هستند، گمراه شدن به واسطه ی آنها می تواند افراد را از مسیر خارج کند. درحالی که داشتن آدم های فوق العاده مشتاق در کنارتان بسیار زیرکانه و هوشمندانه است، در اختیار داشتن گروهی از شک گرایان که سؤالات دشوار بپرسند نیز بسیار مهم است. کامیابی سه اتاق بلسکی تشریح می کند که والت دیزنی چگونه خلقِ ایده ها و داستان های نوین را برای فیلم های کمپانی اش مدیریت می کند. دیزنی، فردی که بیش تر به خاطر خلاقیت بی حد و مرزش مشهور است نه به خاطر شک گرایی اش، فرآیند تأکیدیِ سه اتاق را گسترش داد تا اطمینان حاصل کند ایده های فیلم اش به طرز خلاقانه ای زیرکانه هستند و ساختاری منطقی دارند. هر اتاق یک فضای فیزیکی است که تیم خلاقانه ی دیزنی ایده ها را از مفهوم به اجرا می رسانند. در اتاق اول، دیزنی تمامیِ خلاقان اش را گرد هم آورد و به آنها گفت ایده هایی جسورانه، جالب و در عین حال دیوانه وار ارائه کنند. در این اتاق، به قوه ی تخیل اجازه داده می شد به پرواز دربیاید – هیچ انتقادی مجاز نیست. در اتاق دو، همه چیز معقول تر شد. تمامیِ آن ایده ها گرد هم آورده شدند و فیلم نامه های مصور گسترده ای از ایده های افراد جمع آوری کردند. ولی اتاق سوم جایی بود که کار واقعی در آن انجام می شد. این اتاق که عنوان غیر رسمیِ ’جعبه ی شیرین‘ را به خود گرفت، همان جایی است که تمام ایده های داستانیِ مختلف به صورت انتقادی مورد بازبینی قرار می گرفتند، به پرسش کشیده می شدند و کلا زیر و رو می شدند. از آن جا که هیچ کس مالک یک فیلم نامه ی مصور کامل نبود، فیلم نامه ها هیچ گاه شخصی نشد و هیچ کس نسبت به ایده اش حس حفاظت نداشت. بهره وری و کیفیت بدون در نظر گرفتن سعی و تلاش خلاقانه تان و این که آیا در یک تیم کار می کنید یا برای خودتان، دستیابی به تعادلِ خلاقیتِی بی قید علاوه بر بازجویی سرسختانه (که اجازه نمی دهد بدبینی بر سر راه قرار گیرد) باید برای بهره وری خلاق و داشتن ویژگی خلاق مناسب باشد. همان گونه که بلسکی نوشته است، ’هر انسان خلاق و تیم خلاقی نیازمند یک اتاق سه گانه است‘. منبع: The Next Web بازده


یکشنبه ، ۱۵فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پیام آفتاب]
[مشاهده در: www.payam-aftab.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن