واضح آرشیو وب فارسی:وارث: حضرت آیت الله وحید خراسانی در پاسخ سئوالی، معنای حقیقی توسل و شرک نبودن آن را با استناد به قرآن تشریح کرده اند.وارث: متن سئوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است. سؤال: آیا توسّل به اهل بیت علیهم السلام و حاجت خواستن از ایشان با اینکه همه ی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از ائمه حاجت می خواهند؟ پاسخ معظم له: مسأله ی توسل یکی از مباحث بسیار عمیق در فرهنگ اسلام است و توضیح آن نیاز به بحث فراوانی دارد، ولی مختصراً به نکاتی اشاره می نمائیم اگر شیعه به ائمه: متوسل می شوند و از ایشان چیزی طلب می نمایند، از این جهت است که ائمه: حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین خلق و خدای تعالی می باشند و هر عطایی که از ایشان برسد به اذن خدای تعالی و فضل اوست خدای تعالی در سوره ی مائده آیه ی ۳۵ می فرماید « وابتغوا الیه الوسیلة» برای تقرب به خدا وسیله ای بجویید . و از ما خواسته است که در مقام در خواست از او وسیله و واسطه ای قرار دهیم و بهترین واسطه و وسیله همان کسانی هستند که خدای تعالی ایشان را حجت قرار داده و در بالاترین درجات قرب قرار داشته و مقرب ترین و نزدیک ترین مخلوقات به خدای تعالی می باشند، لذا در دعای توسل اهل بیت: را شفیع خود در درگاه خدا قرار داده و به واسطه ی ایشان به خدای تعالی رو می نمائیم . آنچه از آیات قرآن کریم استفاده می شود این است، انبیاء بزرگ الهی: نیز به اذن خدای تعالی به روا نمودن حاجات مردم اقدام نموده و به اذن خدای تعالی اموری را که از عهده ی انسان ها خارج است انجام می دادند، و این مطلب نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است، چرا که تمام این افعال به اذن الهی و دستور او صورت می گیرد. لذا در قرآن کریم سوره ی آل عمران آیه ی ۴۹ آمده است که حضرت عیسی: فرمودند «أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْیِ الْمَوْتی بِإِذْنِ اللَّهِ » آیا می توان حضرت عیسی علیه السلام را به شرک متهم نمود؟ از آنجا که به نصّ قرآن حضرت عیسی علیه السلام مردگان را به اذن خدای تعالی زنده می نماید و این مطلب شرک نمی باشد انجام این امور از اوصیاء پیامبران: و اولیاء الهی نیز شرک نبوده و عین توحید می باشد /1102001307
یکشنبه ، ۱۵فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]