تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813281493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عبور امريكا از متن به روح برجام


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: عبور امريكا از متن به روح برجام
اوباما: ايران به متن برجام عمل كرده ولي بايد به روح برجام هم متعهد باشد / مديـــركل آژانس بين‌المللي اتمي مي‌گويد ايران تعهدات خود را فراتر از توافقنامه رسمي با آژانس اجرا كرده است ولي رئيس جمهور امريكا پا را فراتر گذاشته و تأكيد دارد ايران براي پايبندي به «روح» توافق هسته‌‌اي بايد آنچه به گفته وي «اقدامات تحريك‌آميز» است را متوقف كند.


مديـــركل آژانس بين‌المللي اتمي مي‌گويد ايران تعهدات خود را فراتر از توافقنامه رسمي با آژانس اجرا كرده است ولي رئيس جمهور امريكا پا را فراتر گذاشته و تأكيد دارد ايران براي پايبندي به «روح» توافق هسته‌‌اي بايد آنچه به گفته وي «اقدامات تحريك‌آميز» است را متوقف كند. به گفته اوباما آزمايش‌هاي موشكي ايران كه تهديدي عليه منافع اسرائيل است، روند تجارت را متشنج مي‌كند.
با گذشت 9 ماه از توافق ايران و 1+5 و به رغم اجراي تعهدات از سوي ايران، كارشكني‌هاي امريكا در روند تسهيل مبادلات خارجي با ايران همچنان ادامه دارد. هرچند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بارها اعلام كرده كه ايران فراتر از تعهدات خود در برجام عمل كرده ولي اقدام مؤثري از سوي امريكا و متحدانش براي عمل به تعهدات انجام نشده است. باراك اوباما، رئيس جمهور امريكا بار ديگر اعلام كرد كه ايران به تعهدات خود در متن برجام عمل كرده ولي به روح توافق هسته‌اي پايبند نبوده است.
به گزارش شبكه سي ان ان، رئيس‌جمهور امريكا بامداد شنبه در يك كنفرانس خبري در حاشيه نشست امنيت هسته‌اي واشنگتن درباره عدم‌پايبندي ايران به روح برجام گفت: «نكته‌اي كه من مي‌گويم و مهم است، رفتار خود ايران براي اطمينان‌آفريني از امن بودن اين كشور جهت انجام تجارت است. در توافقي مانند اين، اولويت اول من... نگراني اول من... اين بود مطمئن شوم كه ما برنامه هسته‌اي آنها را متوقف كنيم و اينكه مواد (هسته‌اي) كه آن موقع داشتند و به آنها زمان گريز كوتاه مي‌داد، انتقال داده شوند. اين اتفاق افتاده است. من هميشه گفته‌ام كه نمي‌توانم قول بدهم ايران از فرصت فراهم شده در اين رهگذر براي ورود مجدد به جامعه بين‌الملل استفاده كند. ايران تاكنون متن توافق را رعايت كرده است، اما روح توافق، مستلزم اين است كه ايران به جامعه جهاني و شركت‌ها سيگنال‌هايي بفرستد مبني بر اينكه اقدام به انجام طيفي از اقدامات تحريك‌آميزي كه شركت‌ها را هراسان مي‌كند، نخواهد كرد.»‌
تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران در ارتباط با برنامه هسته‌اي، پس از توافق ميان تهران و گروه 1+5، اوايل سال جاري ميلادي برچيده شد ولي به رغم رفع تحريم‌ها كه با افزايش نسبي فروش نفت ايران در بازارهاي جهاني و قرارداد خريد دهها فروند هواپيماي مسافربري همراه بود، شركت‎هاي بين‌المللي درباره از سرگيري فعاليت‌هاي تجاري خود در ايران ترديد دارند و تنها دليل در اين زمينه احتمال ادامه تحريم‌هاي يكجانبه از سوي امريكا اعلام شده است. همچنين به دليل فشارهاي امريكا، مبادلات مالي بين ايران با ساير كشورها هنوز فراهم نشده و پول‌هاي بلوكه‌شده ايران به داخل بازگردانده نشده است.
 
آزمايش موشكي تهديد است
اوباما در ادامه سخنان خود بار ديگر آزمايش موشكي ايران را تهديدي در مسير اجراي برجام دانست و تأكيد كرد: «وقتي آنها موشك بالستيك با شعارهايي براي نابودي اسرائيل شليك مي‌كنند، اين اقدام شركت‌ها را مشوش و روند تجارت را متشنج مي‌كند. برخي خطرهاي ژئوپلتيك وجود دارند كه وقتي آنها (شركت‌ها) مي‌بينند اين اتفاق دارد مي‌افتد، تشديد مي‌شوند. اگر ايران به ارسال موشك به حزب‌الله ادامه بدهد، اين كار شركت‌ها را مضطرب مي‌كند.» ‌اظهارات اوباما در شرايطي است كه مقامات ايراني بارها اعلام كرده‌اند آزمايش‌هاي موشكي ايران ناقض توافق وين و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل نيست ولي با اين حال برخي مقامات امريكايي همواره آزمايش‌هاي موشكي ايران را بهانه كرده و آن را دستمايه‌اي براي فشارهاي بيشتر به ايران قرار مي‌دهند.
  
استفاده از ساير ارزها به جاي دلار
باراك اوباما، در واكنش به گزارش‌هاي پيشين مبني بر احتمال اعطاي دسترسي محدود به ايران براي استفاده از دلار در مبادلات خارجي، ايران را به استفاده از ساير ارزها به جاي دلار دعوت كرد. اين در حالي است كه روز جمعه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» به ‌نقل از يك مقام امريكايي خبر داد دولت اوباما به ‌زودي به دولت‌ها و بانك‌هاي خارجي اعلام خواهد كرد كه در معاملات با ايران مي‌توانند از دلار استفاده كنند. به گزارش پرس‌تي‌وي، يكي از اصلي‌ترين مشكلات موجود براساس اظهارات مقامات شركت‌هاي بين‌المللي، عدم‌تمايل بانك‌هاي خارجي براي انجام معاملات بين بانكي است. بانك‌هاي امريكايي بر اساس قوانين وضع شده نمي‌توانند هيچ‌گونه فعاليت تجاري با ايران داشته باشند و بر اين اساس انجام هرگونه معامله تجاري بر پايه دلار ممنوع است.
اوباما در پاسخ به سؤالي درباره شكايت مقامات ايراني مبني بر اينكه ايران از زمان توافق هسته‌اي موفق به جذب معاملات خارجي واقعي نشده است و اينكه آيا پابرجا ماندن تحريم‌هاي امريكا خيانت به ضمانت‌هاي قبلي واشنگتن محسوب مي‌شود؟ گفت: «اين رويكردي نيست كه ما در واقع دنبال مي‌كنيم. تا وقتي كه ايران، به تعهدات خودش عمل كند، ما فكر مي‌كنيم كه براي جامعه بين‌الملل هم مهم است كه تعهدات خودش را عملي كند. آنها (ايراني‌ها) در واقع بر اساس توضيحات آژانس به 1+5 گام‌هاي مشخص‌شده براي اجراي برجام را رعايت كرده‌اند. در نتيجه، تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي آنها، كاهش يافته است. بخشي از چالشي كه آنها با آن مواجه هستند اين است كه شركت‌ها خيلي وقت است كه در آنجا تجارت نكرده‌اند و در نتيجه لازم است خودشان را با دورنماهاي پابرجا ماندن اين توافق، وفق دهند.»‌
اظهارات اوباما در شرايطي است كه شركت‌هاي خارجي بر اين باورند باتوجه به وجود اعمال سياست‌هاي سختگيرانه عليه ايران از سوي امريكا، امكان ايجاد رابطه تجاري با ايران بسيار سخت مي‌باشد و به رغم سفر مقامات اقتصادي اروپا به ايران پس از لغو تحريم‌ها هنوز تلاش‌هاي جدي براي حضور فعالانه در بازار ايران انجام نشده است.
 
اجراي تعهدات ايران فراتر از توافق
به‌رغم سنگ‌اندازي‌هاي امريكا در مسير اجراي برجام، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بار ديگر اجراي تعهدات ايران در توافق هسته‌اي را تأييد كرد. يوكيو آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي جمعه شب پس از نشست سران و نمايندگان 1+5 با حضور «فدريكا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي اعلام كرد: «ايران تعهدات خود را فراتر از توافقنامه رسمي با آژانس اجرا كرده است.» به گزارش ايرنا، آمانو گفت: «در حال حاضر ايران زير نظر قوي‌ترين نظام بازرسي هسته‌اي در جهان است.» وي افزود: «اين كشور نه‌تنها موافقتنامه پادمان با آژانس بلكه پروتكل الحاقي را به ‌صورت شفاف و حتي فراتر از تعهدات خود تحت توافقنامه رسمي خود با آژانس اجرا كرده است.» رئيس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه گفت: «برجام يك نتيجه كاملاً روشن براي تأييد فعاليت‌هاي هسته‌اي در ايران است و تلاش‌هاي قابل توجهي در جهت رسيدن به اين شرايط صورت گرفت.»





تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن