واضح آرشیو وب فارسی:تابناک ایلام: تعطیلات سیزده روزه عید چنان که بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی گفتند؛ مثل برق و باد گذشت و سرانجام نوبت رسید به مرور آنچه در این دو هفته اتفاق افتاده بود. طبیعتا یکی از مهمترین موضوع هایی که می توان دستمایه بررسی قرارش داد، سازوکار کنداکتور نوروزی صداوسیما و به ویژه، برنامه های عیدانه تلویزیون است. به گزارش تابناک ایلام ،نکته قابل توجه آن است که یکی، دو ماه مانده به تحویل سال و آغاز نوروز، حاشیه های متعددی گریبان آنتن را گفت. انتشار خبر پخش نشدن مجموعه کلاه قرمزی و سریال پایتخت در نوروز، از همان ابتدا شوک بی رمقی تلویزیون در نوروز را به مخاطبانش وارد کرد. اما این تازه ابتدای داستان بود؛ خبرهای بد تلویزیون یکی یکی از راه رسید. برعکس سال های گذشته، برنامه های اصلی شبکه های مختلف در عید خیلی دیرهنگام به صورت قطعی جمع بندی و رسانه ای شد و جالب آنکه تنها چند روز مانده به آغاز عید، خبر غیرمنتظره حذف یک سریال و جایگزینی یک سریال دیگر اعلام شد. به هر حال مجموع این اتفاقات وضعیت متزلزل سازمان را برای برنامه ریزی کند اکتور پخش نشان داد و بسیاری از رسانه ها نیز دست خالی مدیران رادیو و تلویزیون را برای پر کردن اوقات فراغت مردم در تعطیلات عید رو کردند. برخی سایت های خبری در این باره نوشتند: «آقای سرافراز به جای تخریب دولت و حامیانش باید فکری به حال برنامه ها و سریال های نداشته یا غیر گیرای مجموعه خود کند، برنامه های سرد و ضعیفی که بیشترین خدمت را به تلویزیون های خارجی کرده اند، بزرگ ترین هنر تلویزیون ما این شده که بیاییم تازه با این همه ثروت و کادر و برنامه ساز و دستگاه عریض و طویل، برنامه های بی محتوا و بی ارزشی مثل شام ایرانی را کپی کنیم! به جای این بازی دادن ها بروید فکری به حال رونق برنامه های خود کنید که مردم کنترل تلویزیون را دست نگیرند20تا کانال عوض کنند و بعد بهترین کار را دکمه خاموش کنترل ببینند!»همه این انتقادها و حاشیه ها باعث شد تا مدیران تلویزیون به رغم اینکه می خواستند ضعف برنامه هایشان را به کاهش بودجه دولتی ربط بدهند، سعی کنند تا با همه تاب و توانشان کیفیت عیدانه های آنتن را بالا ببرند. طبیعتا به این دلیل که امکان ایجاد تغییر در سریال های نوروزی وجود نداشت، همه این تلاش ها روی برنامه های ترکیبی و زنده انجام گرفت.دعوت از برخی چهره هایی که ممنوع الکار بودند همچون رضا رشیدپور و فرزاد حسنی روی آنتن زنده، دعوت از مدیران دولتی، باز گذاشتن دست مجریان برنامه ها در اداره شوهای تلویزیونی و... از ایده ها و متدهایی بود که می توانست تا حدودی ضعف های بنیادین آنتن عید را لاپوشانی کند.اما با این همه سنگینی حاشیه های عید 95 برای صداوسیما و مدیرانش سبک نشد. سریال ها؛ پاشنه آشیل بی تردید در بخش سرگرمی ها، مهم ترین ضعف برنامه های تلویزیون به سریال ها مربوط می شد. سریال هایی که کمترین میزان استقبال مخاطبان را به خود اختصاص دادند. هادی کاظمی، کمدین و بازیگر سریال نوروزی «زعفرانی» در گفت وگو با «ایسنا» گفت: مسلما زمانی که تلویزیون بودجه کامل و طرح و برنامه ریزی درستی نداشته باشد، بازیگران هم کار نمی کنند و به سراغ رسانه های تصویری می روند که با کمترین امکانات کارها را می سازند. اگر تلویزیون ما بخواهد همین روال را ادامه بدهد با ریزش مخاطب بیشتری مواجه می شود. کاظمی یادآور شد: طی این سال ها کارهایی بوده که من بازی کردم و شاید دو تا سه قسمت اول را خواندم، همه چیز درست بوده ولی بعد از آن دیدیم که کار به کلی تغییر پیدا کرده است. همچنین عزت الله مهرآوران، بازیگر سریال نوروزی «بیمار استاندارد» به کارگردانی سعید آقاخانی به «ایسنا» گفت: تلویزیون باید قبول کند که مردم دوست دارند نو بنگرند و نو بشنوند؛ بنابراین تلویزیون باید از کارها و کارگردانی استفاده کند که این نو بودن را به تلویزیون برگرداند.برخی از نظرسنجی های غیررسمی نشان می دهند که میزان رضایت مخاطبان رسانه ملی از سریال های نوروزی کمتر از 60 درصد بوده است. این موضوع به خوبی نشان دهنده افت کیفی سریال سازی در سیما است. برنامه های ترکیبی؛ سوسوی امید شاید بتوان به جرات گفت مهمترین اتفاقی که امسال در برنامه های نوروزی تلویزیون افتاد، توجه مردم به برخی برنامه ها و شوهای تلویزیونی بود؛ دورهمی مهران مدیری، خندوانه رامبد جوان و قند پهلو. اگرچه غیر از این برنامه ها برخی شوهای تلویزیونی همچون شب کوک هم روی آنتن رفت اما به نظر نمی رسد که استقبال از این برنامه در حدی بوده باشد که از آن به عنوان یک برنامه ترکیبی قابل توجه یاد کرد.دورهمی و خندوانه در اجراهای خود سعی کردند تا با حضور حداکثری تماشاگران در استودیو، استقبال مردمی از پخش برنامه را تداعی کنند. خندوانه حتی در این موضوع رکوردزنی هم کرد و با دعوت از 560 تماشاگر در استودیو، گوی رقابت را از دورهمی ربود. اما با این همه دست به دست شدن پیام های تلگرامی متعددی درباره کپی بودن هر دو برنامه خندوانه و دورهمی، بازار شایعات را باز هم داغ کرد. کار به جایی رسید که محراب قاسم خانی، نویسنده دورهمی در اینستاگرامش به این حاشیه ها پاسخ داد. او نوشت: « به هر حال توی برنامه سازی تلویزیونی در همه جای دنیا و همیشه چنین چیزی مرسوم بوده و خواهد بود. برای مثال همه «تلنت شو»های جهان از فرمول یکسانی پیروی میکنن. یعنی جدا از اینکه بعضی از شبکه ها کپی رایت یه برنامه رو میخرن (که به دلایل مختلف اینجا امکان پذیر نیست) و دقیقا همون برنامه رو میسازن، دیگران هم از همون فرمول ها در محتوا و فرم استفاده میکنن. برنامه های آشپزی هم همینطور... خلاصه که اگه مثلا عروسک جناب خان و عروسک های کلاه قرمزی شباهت زیادی به «ماپت شو» و «سسمی استریت» دارن، اصلا چیز عجیبی نیست. خصوصا که کاملا بومی سازی شدن و کاراکتر و هویت شون تغییر پیدا کرده که اگه نمی کرد هم به نظر من اشکالی نداشت...»افزون بر این چند برنامه به نظر می رسید که برنامه های ویژه تحویل سال که با اجرای احسان علیخانی و علی ضیا روی آنتن رفت با توجه به برخی نوگرایی ها توانست مخاطبان قابل توجهی جلب کند. نکته ویژه این برنامه ها دعوت از برخی چهره هایی بود که انتظار نمی رفت در قاب تلویزیون ظاهر شوند؛ رضا رشیدپور، فرزاد حسنی، معصومه ابتکار و... استان هایی که بازی را بردند شاید بتوان بی تردید گفت که در بخش های وسیعی از کشور به ویژه در استان هایی که اقلیت های قومی و مذهبی زندگی می کنند، شبکه های استانی در جذب مخاطب گوی رقابت را از شبکه های سراسری ربودند. شبکه های استانی با بهره گیری از شاخصه هایی همچون تحرک و پویایی برنامه ها، ضرباهنگ تند موسیقی، استفاده از زبان های محلی و.... توجه مخاطبان استانی و حتی فرااستانی را به خود جلب کردند. برنامه های «جرخه جم» و مستندهای معرفی شهرستان ها از شبکه استانی ایلام توانست بسیاری از مخاطبان استان های همجوار را پای خود بنشاند. به نظر می رسد شبکه های استانی استان های گیلان، کردستان، هرمزگان، ایلام، آذربایجان غربی و شرقی و همچنین خراسان رضوی توانسته باشند بیش از شبکه های سراسری در جلب نگاه مخاطبان موفق باشند. رقابت با فضای مجازی گسترش و اثرگذاری قابل توجه رسانه های مجازی از جمله شبکه های اجتماعی و رسانه های موبایلی باعث شده بود تا بسیاری از برنامه های تلویزیونی عید امسال تلاش کنند تا به نوعی جای خود را در میان این رسانه ها نیز باز کنند. برای مثال در برنامه خندوانه بخشی با عنوان لب خوانی گنجانده شده بود که در آن میهمانان برنامه باید گفتار گزارشگران ورزشی را لب خوانی کنند. این موضوع در واقع برگرفته از برنامه دابسمش بود که پیش از این به صورتی بسیار گسترده در میان کاربران رسانه های اینترنتی جا افتاده بود. اما افزون بر این موضوعی که بسیاری از رسانه ها و حتی خبرگزاری رسمی صدا وسیما، به آن اشاره کرد، تلاش علی ضیا برای ایجاد حاشیه و جلب توجه در اخبار رسانه ها بود که در برنامه ویژه نوروزی وی اتفاق افتاد. اما با این همه به نظر می رسید که تلویزیون بازهم مغلوب تلگرام و اینستاگرام شد. شاید مهم ترین نشانه این شکست، انتشار خبر بیماری استاد محمدرضا شجریان بود که در میان گوشی های تلفن همراه ایرانیان با سرعتی باورنکردنی و در زمانی بسیار کوتاه دست به دست شد، درحالی که صدا و سیما همچون بسیاری دیگر از خبرها در این باره نیز سکوت کرد. جالب آنکه برخی اخبار دیگر از جمله هواپیما ربایی در قاهره پیش از اعلام گسترده تلویزیون ایران، در میان کاربران شبکه های مجازی دست به دست شد.نکته قابل توجه دیگر آن بود که بسیاری از کاربران شبکه های مجازی به جای تماشای برنامه های تلویزیونی، بخش های برگزیده این برنامه ها را در شبکه های اجتماعی دنبال می کردند. آمار غیررسمی نشان می دهد که بیش از 58 درصد از دارندگان گوشی های هوشمند، استفاده از رسانه های موبایلی و اینترنتی را بر تماشای برنامه های تلویزیونی ترجیح داده اند؛ موضوعی که آینده تلویزیون را با نگرانی های قابل ملاحظه ای مواجه می کند./م منبع:پارسینه
شنبه ، ۱۴فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک ایلام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]