محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845768636
جهاد اقتصادی؛ چرا و چگونه؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
جهاد اقتصادی؛ چرا و چگونه؟ وبلاگ > اسماعیلی، محسن - «جهاداقتصادی» عامل استقلال و عزت جامعه اسلامی است؛ همانگونه که جهاد نظامی چنین است. گر چه اقتصاد از نظر ما وسیله است نه هدف، اما وسیله ای است گریزناپذیر و اهداف دینی و معنوی هم بدون آن تحقق یافتنی نیست.
اگر قرار است دهه آینده برای ما «دهه پیشرفت وعدالت» باشد، به عنوان مقدمه واجب چاره ای جز بازنگری در اقتصاد کشور و بازسازی آن بر اساس معنویت و آموزههای دینی نیست؛ چرا که کشور عقب مانده یا مرفه، اما رنجور از فقر و فساد و تبعیض، هیچگاه نمی تواند الگوی مقبولی برای جهان امروز ارائه نماید. برای همین است که چنین دهه ای را با «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف»، «همت و کار مضاعف» و اینک «جهاداقتصادی» شروع کرده ایم. اما بکارگیری واژه مقدس «جهاد» برای فعالیتها و اهداف «اقتصادی» آموزههایی در بر داردکه اکنون از میان آنها فقط پنج نکته زیر مورد توجه است ۱- «جهاداقتصادی» تعبیر جدیدی نیست و ریشه در قرآن و سنت دارد. آموزههای دینی سرشار از آیات و روایاتی است که نشان می دهد تلاش ایثارگرانه، همراه با انگیزههای الهی، به گونه ای که موجب استقلال اقتصادی و استغنای کشور از بیگانگان گردد، نوعی جهاد در راه خدا محسوب میشود. در اینباره تنها اشاره به یک نکته لطیف در آیه بیستم سوره مزمل کافی است؛ خداوند متعال در این آیه شریفه «تلاش براى زندگى را در کنار جهاد فى سبیل الله قرار داده، و این نشان مىدهد که اسلام براى این موضوع اهمیت زیادى قائل است، چرا چنین نباشد در حالى که یک ملت فقیر و گرسنه و محتاج به بیگانه، هرگز استقلال و عظمت و سربلندى نخواهد یافت و اصولاً جهاد اقتصادى بخشى از جهاد با دشمن است» (تفسیر نمونه ،ج ۲۵ ،ص ۲۰۰). رسول خدا (ص) با استناد به همین آیه فرمود: «هیچ کاسبى نیست که طعامى را از جایى به سوى شهرى از شهرهاى مسلمین وارد کند و آن کالا را به نرخ روز در آن شهر به فروش برساند مگر آنکه نزد خدا منزلت شهید را دارد». (تفسیرالمیزان، ذیل آیه شریفه) این نکته در تلاشهای اقتصادی شخصی و خانوادگی نیز صدق می کند؛ چنانکه امام موسیبنجعفر (ع) میفرماید: «کسی که در جستجوی روزی حلال است تا خود و خانوادهاش را تأمین کند، همانند مجاهد در راه خداست.» ۲- «جهاداقتصادی» عامل استقلال و عزت جامعه اسلامی است؛ همانگونه که جهاد نظامی چنین است. گر چه اقتصاد از نظر ما وسیله است نه هدف، اما وسیله ای است گریزناپذیر و اهداف دینی و معنوی هم بدون آن تحقق یافتنی نیست. یکی از اصول اساسی در نظام فکری و سیاسی اسلام آن است که هیچ چیز و از جمله نیازهای اقتصادی، نباید موجب سلطه بیگانگان بر جامعه اسلامی گردد. به همین دلیل است که قرآن کریم استقلال اقتصادی را «جمال» جامعه اسلامی مینامد (سوره نحل، آیه ۶)؛ همانگونه که جهاد نظامی را باید «جلال» جامعه دانست. جهاد اقتصادی «گویای این حقیقت است که چنین جامعهای خودکفاست، فقیر، مستمند و وابسته به این و آن نیست، خودش تولید میکند و آنچه را خود دارد، مصرف مینماید. این در واقع جمال استغناء و خودکفایی جامعه است. جمال، تولید و تأمین فرآوردههای مورد نیاز یک ملت است و به تعبیر گویاتر جمال، استقلال اقتصادی و ترک هرگونه وابستگی است.» (تفسیر نمونه ، ج۱۱، ص۱۵۹در تفسیر آیه شریفه). ۳- «جهاداقتصادی» هم واجد جنبههای اثباتی مثل پیشرفت علم و فناوری و تولیدات بیشتر و برتر است و هم واجد جنبههای سلبی که کاهش وابستگی به واردات و کنترل مصرف کالاهای خارجی از جمله آنها است. نهادینه کردن فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی که در جای خود منوط به تجدیدنظر در کیفیت کالاهای ساخت داخل است و کاهش واردات کالاهای خارجی همان نکته مهمی است که باید در برنامه جهاد اقتصادی در نظر گرفته شود تا مبادا نظام و جامعه اسلامی به بیگانگان نیازمند و وابسته شود زیرا از دست دادن استقلال اقتصادی، دیر یا زود، استقلال و عزت سیاسی و فرهنگی را هم تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. از این رو طبق فتوای فقها «اگر در روابط تجاری با اجانب خوف آن است که به بازار مسلمین صدمه اقتصادی وارد شود و موجب اسارت تجاری و اقتصادی شود، قطع اینگونه روابط واجب است و این نحو تجارت حرام است.» (تحریر الوسیله، ج۱، ص۴۴۶ م ۶). این گونه احکام شرعی، بر مبنای قاعده مشهور و مسلّم فقهی، «قاعده نفی سَبیل»، است که از آیه۱۴۱ سوره نساء گرفته شده و حکومت آن برتمام احکام (چه معاملات، چه عبادات و چه سیاسات) مورد تردید نیست. بنابر مفاد این قاعده باید گفت اقتصاد نباید به گونهای باشد که جامعه اسلامی را به تولیدات بیگانگان وابسته و نیازمند نماید و استقلال اقتصادی (و در نتیجه سیاسی) آنان را مخدوش سازد و لذا به فتوای امام خمینی (همان، ج۱، ص۴۴۵، م ۴): «اگر در اثر اینگونه روابط این نگرانی بهوجود آید که بیگانگان بر جامعه اسلامی سلطه سیاسی و اقتصادی پیدا کنند و در نتیجه آنان را به اسارت سیاسی اقتصادی ببرند و سبب وهن و ضعف آنان گردند، واجب است به طرق مشابه و مقاومت منفی در برابر آن بایستند. برای مثال کالاهای ساخت آنان را نخرند و مورد استفاده قرار ندهند و بهطور کلی از ارتباط و معامله با آنان خودداری کنند.» ۴- «جهاداقتصادی» نیازمند بازشناسی منابع و بهره وری تمام از آنها است؛ هم منابع مادی و هم منابع انسانی. وانهادن منابع طبیعی و سوءمدیریت مصداقهای مهم کفران نعمت است که مانع تحقق شعار امسال میشوند. قرآن کریم پس از اشاره به نعمتهایی که در زمین قرار داده شده، یادآوری میکند: «او کسی است که عمران و آبادی زمین را به شما سپرد و قدرت و وسایل آن را در اختیار شما قرار داد.» (سوره هود آیه ۶۱). قرآن نمیگوید خداوند زمین را آباد کرد و در اختیار شما گذاشت، بلکه میگوید عمران و آبادی زمین را به شما تفویض کرد؛ یعنی امکانات از هر نظر آماده است، اما شما باید با کار و کوشش آن را آباد سازید. در ضمن، این حقیقت نیز از آیه شریفه استناد میشود که برای عمران و آبادی باید به یک ملت فرصت داد و کارهای آنها را به دست خودشان سپرد (تفسیر نمونه، ج ۹،ص ۱۵۱). کشور ما که به لطف خدا برخوردار از منابع کم نظیر و ذخایر عظیم طبیعی است، اما طبق آموزههای دینی، فقط آب و خاک برای دستیابی به خوداتکایی کافی است؛ امیرمؤمنان (ع) میفرمود: «هرکس آب و زمینی داشته باشد و (بازهم) فقیر باشد، از رحمت خدا دور میگردد.» نیاز به تاکید ندارد که همه اینها در گرو بکارگیری مدیران کارآمد و متعهد است. از دیدگاه الهی، مناصب و پستهای اجتماعی «امانت» است و به ما دستور دادهاند این امانتها را به آنان که اهل و شایستهاند، بسپاریم (سوره نساء آیه ۵۸). شایستگی تنها به تدین و حتی تخصص نیست. کارآمدی هم لازم است و بلکه کمتر از تعهد و دانش نیست؛ شرطی که امام خمینی (ره) در مباحث مربوط به حکومت اسلامی و ولایت فقیه نام آن را «کفایت» نهادهاند. ایشان معتقدند، انسان متعهد و متخصصی که قدرت اجرایی کردن طرحهای خود یا الزامات قانونی را نداشته باشد، فاقد کفایت لازم برای تصدی مناصب نظام اسلامی است. این واقعیت ناب برگرفته از تعالیم روشن اسلام است. پیامبر خدا فرمود: «هرکس از میان گروهی یکی را به کار بگمارد؛ در حالی که در میان آن گروه بهتر از او (که بیشتر) مورد پسند خداست وجود دارد، به تحقیق نسبت به خدا، پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است.» در حدیثی دیگر که بسیار تأمل برانگیز است، امام ششم (ع) فرمودهاند: «از نظر من فرق نمیکند کار را به خائن واگذار کنم یا به ناشی و ناوارد»!! اکنون باید افزود که مدیریت در همه بخشهای حکومت سرنوشت ساز است ولی در بخشهای اقتصادی مهمتر. برای همین است که یوسف (ع) از میان تمام پُستها انگشت روى خزانه دارى گذاشت! ۵- «جهاد اقتصادی»، علاوه بر این، الزامات و پیش نیازهای دیگری هم دارد که وحدت و انسجام ملی از مهمترین آنها است. لشکر متفرق و پراکنده هیچگاه قادر به جهادی موفق نیست؛ هر چند از ظرفیت فراوان و استعدادهای بزرگی هم برخوردار باشد. خداوند، خود در قرآن اعلام فرموده است که جهادی را دوست دارد که همه در یک «صف» و مانند «بنیان مرصوص» باشند (سوره صف،آیه۴). اینجا است که جهاد اخلاقی نیز ضرورت پیدا می کند، دست برداشتن از خود محوری و خودبینی و به طور کلی از «خود» گذشتن و تحمل و مدارا، مقدمه رسیدن به مقصد بزرگی است که انتخاب کرده ایم. «ایثار» در «جهاد» عنصری است که نمی تواند نادیده گرفته شود و این با غرور و خودخواهی قابل جمع نیست. اختلاف نظر گر چه طبیعی است؛ اما تا جایی مفید است که به اختلاف عمل نینجامد و هر کس به راهی نرود که خود می خواهد و می پسندد. کوبیدن بر طبل کدورت میان جبهه خودیها، دشمن را امیدوار و دوستان را نگران و خدای ناکرده سست می سازد؛ خصوصاً اگر از سوی افراد شاخص باشد. برای همین است که رهبر معظم انقلاب از روز اول سال بر این نکته تاکید کرده و بویژه سران قوا را از کشاندن گلایهها و اختلافات به رسانهها و صحنه جامعه نهی فرمودند. اکنون حجت شرعی و عقلی بر همگان تمام است و میزان التزام هر کس در عمل، و نه سخن، مشاهده خواهد شد.در جهاد اطاعت از فرمانِ فرمانده، واجب عقلی و شرعی است؛ حتی اگر کسی فکر کند به گونه ای دیگر هم می توان به مقصد رسید . در منطق جهاد؛ آنکه بدون اذن فرمانده به قلب دشمن می تازد و به خیال خود تهور و بی باکی نشان می دهد، به همان اندازه مذموم و محکوم است که کسی به هنگام دستور حرکت، بر جا بایستد و اقدام نکند. سالهایی که تا افق ایران ۱۴۰۴ داریم بیش از همیشه نیازمند یادآوری این موعظه قرآنی (سوره انفال،آیه۴۶) به یکدیگریم که: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! چون با دشمن رویارو شدید پایدارى کنید و خدا را بسیار یاد کنید، باشد که رستگار شوید. از خدا و رسولش اطاعت کنید و با هم نزاع نکنید که سست شوید و هیبت شما از بین برود، و صبر پیشه کنید که خدا با صابران است.»
کلید واژه ها: اقتصاد ایران - اقتصاد مقاومتی - اندیشه اقتصادی -
شنبه 14 فروردین 1395 - 08:30:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
داعش چگونه شکل گرفت / چرا ما در سوریه و عراق می جنگیم؟
به بهانه ی شهادت تعدادی از هم وطنان عزیزمان در سوریه و عراق به واکاوی چگونگی بروز تکفیری ها در سوریه و عراق می پردازیم همه چیز از یک کنگره شروع شد حدوداً دوازده سال پیش بود که در تل آویو کنگره ای تحت عنوان روش مهار مسلمانان برگزار شد در آنجا خاخام یهودیان فرشی پهن کرد و قرآندانشجویان جهادی نوروز 95 خود را چگونه می گذرانند؛خدمت رسانی دانشجویان استان فارس در مناطق محروم
همزمان با ایام نوروز 95 گروه جهادی دانشجویی خادمین سید علی وابسته به بسیج دانشجویی نورآباد و رستم به روستاهای محروم این مناطق اعزام شدند به گزارش شیرازه همزمان با ایام نوروز 95 گروه جهادی دانشجویی خادمین سید علی وابسته به بسیج دانشجویی نورآباد و رستم به روستاهای محروم این مناآیت الله هاشمی: معلوم نیست چرا و چگونه منتقدین محدودیت موقت غنی سازی رفع تحریم ها را به ضرر کشور می دانند
در پنجمین روز بهار آیتالله هاشمی رفسنجانی به منطقه عسلویه پایتخت انرژی ایران سفر و از شرکت های ساخته شده و در حال ساخت مربوط به صنایع گوناگون پتروشیمی بازدید و با کارکنان کارگران و مدیران مجموعه بزرگ پارس جنوبی دیدار کرد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این بازدید که از 10 صبح شاردوی جهادی دانشجویان دانشگاه هرمزگان در چراغ آباد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از استان هرمزگان امیر ذاکری مسئول این گروه جهادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری هشت بندی در این رابطه افزود گروه جهادی عمار دانشگاه هرمزگان متشکل از دانشجویان خواهر و برادر به همراه 4 طلبه از حوزه علمیه بندرعباس اردوی جهادی یک هفته ای در مناطقچرا همسرم دروغ می گوید و چگونه با او برخورد کنم؟
چرا همسرم دروغ می گوید و چگونه با او برخورد کنم دروغ گفتن ياد گرفتني است چگونگي شرايط و موقعيت در سالهاي كودكي ميتواند روي رفتار ما در كل زندگي تاثير بگذارد ما تمايل داريم تا حدي همانند ديگران رفتار كنيم و وقتي در خانوادهاي دروغ پذيرفته شدهباشد و حتي در بعضي موارد پنهان كرهیچگونه کمبود کالایی در کهگیلویه و چرام وجود ندارد
سیدباقر افشین در گفت وگو با خبرنگار فارس در چرام با بیان اینکه مهمترین اتفاقاتی که مورد توجه اداره صنعت معدن و تجارت قرار دارد نظارت بر واحدهای تولیدی است اظهار کرد در این خصوص مشکلاتی که واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی چرام داشتند در دستور کار قرار گرفت رئیس اداره صنعت معدن وچگونه ام البنین(س) همسر امام علی(ع) شد؟/چرا ایشان را ام البنین خواندند؟
این علاقه او به امام حسین علیه السلام دلیل کمال معنویت اوست که آن همه ایثار را در راه مقام ولایت فراموش کرد و تنها از رهبرش سخن به میان آورد به گزارش آوای فامنین به نقل از خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در کتاب " کنز المطالب " نوشته شده به تاریخ 1321 هجری قمری نوشته &qیارانه ۲۵۰ هزارتومانی؛ چرا و چگونه؟!
طرح پرداخت یارانه 250 هزار تومانی که طرحی قدیمی است اولین بار در مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور سابق در سوم دی 1391 مطرح شد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ماسال نیوز عبدالرضا داوری مشاور وزیر کشور در دولت دهم و از مسئولان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد درباره امخواب لحظه ای چگونه پیش می آید؟
شفا آنلاین اجتماعی یک لحظه خوابم برد این جمله خیلی از کسانی است که دچار تصادفات رانندگی شده اند ایرنا در گزارشی به دلایل این خواب لحظه ای و اتفاقی که برای مغز می افتد پرداخته است به گزارش شفا آنلاین خواب لحظه ای پدیده ای است که در آن شخص بدون قصد قبلی و برای مدتی که بین کسریپس از پایان فعالیتم در اردوی جهادی انگار دوباره از مادر متولد شده ام/کفه سنگین این اردوها
در این اردوها کاری جز امید بخشیدن و تدبیر برای ساماندهی اوضاع معیشتی مردم محروم وجود ندارد در این اردوها خبری از قراردادهای میلیونی خرید ایرباس و یا حضور در کنار شیطان و همراهی با آن نیست این اردوها انسان را به یاد آخرت و انسانیت می اندازد به گزارش بلاغ به نقل از بصیرنیوز هم-
گوناگون
پربازدیدترینها