تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805107269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا بر سر دو راهی یکجانبه گرایی یا چند جانبه گرایی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


آمریکا بر سر دو راهی یکجانبه گرایی یا چند جانبه گرایی بین الملل > دیپلماسی - حمید بعیدی نژاد:

آمريكا بعنوان يك كشور قدرتمند اقتصادي همواره اصرار داشته است كه از اقتصاد و تجارت بعنوان ابزاري براي پيشبرد سياست خارجي خود استفاده نمايد و در اين راه ابايي نيز در اتخاذ سياستهاي يكجانبه نداشته است. ريشه اتخاذ سياستهاي تحريمي فراملي و مجازات كشورهايي كه بر خلاف سياست آمريكا با كشورهاي مخالف آمريكا روابط اقتصادي و مالي داشته باشند، در همين امر نهفته است.

تجربه اعمال تحريمهاي مالي و اقتصادي عليه ايران نمونه مهمي در سياست تحريم آمريكا بشمار ميرود. آمريكا بهيچوجه خود را به تحريمهاي شوراي امنيت محدود نكرد و بسيار فراتر از محدوديتهاي شوراي امنيت كه موارد اشاعه و گسترش تسليحاتي را هدف قرار داده بود، تمامي برنامه هاي مالي و اقتصادي اعم از بانكي، نفت و گاز، طلا و پتروشيمي و حمل و نقل را هدف قرار داد ولي از آن بدتر به تمامي شركتهاي خارجي بويژه اروپايي و آسيايي اخطار كرد كه در صورت هرگونه تعامل با ايران در اين حوزه ها مورد تحريمهاي فراملي و يكجانبه آمريكا قرار خواهند گرفت. با توافق بر روي مفاد برجام و پذيرش لغو تحريمها، آمريكا عملا پذيرفت كه سياست چند جانبه گرايي را دنبال كند و متعهد شد كه تمامي تحريمهاي ثانويه كه همان تحريمهاي فرا ملي باشد را لغو كند و فقط تحريمهاي ملي خود در ممنوعيت اشخاص حقيقي و حقوقي آمريكايي در كار اقتصادي با ايران را حفظ نمايد.

در عين حال بعد از اجرايي شدن برجام و تعهد آمريكا و اروپا به لغو تحريمها، اجراي تعهد به لغو تحريمها در عمل براي آمريكا دشواريهايي ايجاد مي كند و لذا اينك آمريكا در برابر وضعيت يك تصميم گيري دشوار قرار گرفته است: ادامه سياست يكجانبه گرايي و يا قبول سياست چند جانبه گرايي. تعيين سياست آمريكا در اين زمينه به تعيين راهبرد آمريكا در نحوه اعمال تحريمها بر مي گردد. در اين ميان محافظه كاران و نو محافظه كاران كه راديكالهاي كنگره نماينده اين جريان هستند، كماكان بر ادامه سياست يكجانبه گرايي در استفاده از قدرت اقتصادي آمريكا و تحريمها براي پيشبرد سياست خارجي اصرار دارند، ولي اعتدال گرايان بر استفاده هدفمند از ابزار تحريم از يكطرف و همراهي آمريكا با متحدين خود از طرف ديگر تاكيد مي ورزند. دولت اوباما در اين ميان از سوي متحدين خود نيز در فشار است كه طبق مفاد برجام، به آنها اعم از اروپا و ديگر شركاي بزرگ اقتصادي ايران تضمين بدهد كه در كار اقتصادي و بانكي با ايران، موسسات مالي و بانكي آنها دچار هيچگونه مشكلي در حفظ سرمايه ها و ظرفيتهاي اقتصادي و مالي كار خود در آمريكا نخواهند شد. اين زنده ترين بحث موجود بويژه در تعيين راهبردهاي كلان ميان اروپا و حتي ديگراعضاي گروه صنعتي هفت با آمريكاست. مفاد برجام كاملا اين رهيافت را تاييد ميكند و آمريكا بايد هر چه سريعتر بر هر گونه شك و ترديدي در اين زمينه غلبه كند و راه كار مالي و اقتصادي شركاي خود را باز كند. در غير اينصورت براي اولين بار بايد شاهد شكاف بزرگي بين خود و تمامي ديگر كشورهاي پنج بعلاوه يك در حمايت آنان از موضع ايران باشد.

معمار اجراي سياست اخير آمريكا در خصوص تحريمهاي ايران وزارت خزانه داري آمريكا بوده است و براي اجراي اين سياستها، اين وزارتخانه در دوره تحريم يك برنامه بسيار گسترده براي نظارت بر تعاملات اقتصادي و مالي حتي متحدين خود با ايران طراحي نمود كه هم زمان و هم زحمت زيادي هم براي مديران ارشد آن ايجاد نمود. نوك پيكان اجراي مو بموي اين برنامه برعهده " سازمان كنترل داراييهاي خارجي" يا همان "افك" بود. ما در جريان مذاكرات بعلت طبيعت مذاكرات در خصوص جزئيات مباحث لغو تحريمها، در جريان تمامي جزئيات اين برنامه قرار گرفتيم. اينك در معكوس كردن اين روند و با هدف لغو تحريمها نيز همان وزارت خزانه داري و در اجرا "افك" نقش كليدي را بر عهده دارند. واقعيت اينست كه آنها كاملا به تعهدات آمريكا و حساسيت موضوع لغو كامل تحريمها در چارچوب برجام آشنا هستند و بطور روزمره در مقام پاسخ دهي در برابر متحدين و شركاي اقتصادي و مالي خود هستند.

صحبتهاي اخير جك لو (Jack Lew) وزير خزانه داري آمريكادر موسسه كارنگي در آمريكا كه به ميزباني بيل برنز از موثرترين شخصيتهاي سياسي وزارت خارجه آمريكا در پيشبرد مذاكرات هسته اي بوده است ميتواند بخوبي ما را با اين جريانهاي سياسي در آمريكا و تلاش دولت اوباما براي قانع كردن جناحهاي تندرو در آمريكا در مديريت معقول روند اعمال تحريمها آشنا كند. محورهاي عمده سخنراني جك لو كه طبيعتا مخاطب آن همين جريانهاي تند آمريكا هستندبه شرح زير است( متن كامل سخنراني وي در سايت وزارت خزانه داري آمريكا قابل دسترسي است): -(خطاب به بيل برنز) من و برنز تلاش مشتركي براي طراحي و آغاز مذاكرات هسته اي با ايران داشتيم و من به سهم خود از اجراي موثر برجام حمايت مي كنم.
-ما بايد از خطر استفاده و اعمال بيش از حد تحريمها آگاه باشيم. اين استفاده بيش از لزوم از تحريمها رهبري آمريكا در اقتصاد جهاني و همينطور موثر بودن تحريمها را خدشه دار و تضعيف مي كند.
-تحريم اقتصادي و مالي با مجازات فرق دارد. بر اين اساس تحريم بخودي خود هدف نيست بلكه براي رسيدن به هدفي در ايجاد تغيير سياسي وضع ميشود. وقتي آن هدف تأمين گرديد تحريمهاي وضع شده نيز بايد لغو شوند.
-ما از اجراي تحريمها اين درس را گرفته ايم كه در اعمال تحريمها بايد حمايت متحدين خود را جلب كنيم. بدون همراهي متحدين تحريمها از مشروعيت بين المللي برخوردار نخواهند بود و ما در عمل با متحدين خود دچار تقابل خواهيم شد كه اين امر به ضعيف شدن اثرات تحريم منجر ميشود. اين تجربه منفي را ما در برابر كوبا داشتيم كه حتي متحدين اروپايي ما و كانادا با تحريمهاي ما همراهي نكردند و اين خود مشكلات زيادي را براي ما ايجاد كرد و نتيجه آن بي اثر شدن تحريمها بود.
-درس دوم ما اينست كه وقتي تحريم به هدف خود رسيد بايد تحريمها لغو شوند وگرنه در برابر متحدين خود اعتبار خود را از دست خواهيم داد و تحريمها نيز اثري جز تضعيف نقش اقتصادي و سياسي آمريكا و بي اعتمادي ديگر كشورها به ما در پي نخواهند داشت.
-در تجربه برجام واقعيت اينست كه ما متعهديم تحريمهاي خود را لغو كنيم و اين انتظاري است كه ايران در برابر اجراي تعهدات خود از ما دارد. ايران به تعهدات خود در برجام عمل كرده است و حالا نوبت ماست كه به تعهد خود وفادار باشيم و با لغو تحريمهاي خود اين امكان را براي ايران فراهم كنيم كه به روابط اقتصادي عادي با ديگر كشورها برگردد. ما مرتب با كشورهاي ديگر در اين مدت در تماس هستيم و براي آنها روشن مي كنيم كه تحريمهاي هسته اي لغو شده اند.

-تحميل تحريمها را نبايد آسان بگيريم. اعمال تحريم هزينه و مخاطره دارد. تحريمها ميتوانند به تيرگي روابط ديپلماتيك، بي ثبات كردن اقتصاد جهاني، و تحميل هزينه به شركتهاي آمريكايي و خارجي و حتي مقابله به مثل بينجامند. ما فقط وقتي بايد اقدام به وضع تحريم بكنيم كه مطمئن باشيم اولا ميتوانيم به هدف مورد نظر خود برسيم و ثانيا وقتي كه توازن فايده و خطر بنفع ما باشد. تحريمهاي ثانويه مانند مورد ايران فقط بايد در شرايط استثنايي وضع شوند و هرگاه به هدف رسيدند نيز لغو شوند.
-هرچند تحريمها نسبت به استفاده از نيروي نظامي انتخاب بهتري براي پيشبرد سياست خارجي آمريكا هستند اما نبايد فكر كنيم كه اعمال تحريمها بدون هزينه هستند. اگر به استفاده بيش از لزوم از تحريمها بپردازيم، اين امر موجب تداخل در جريان نظام سرمايه در اقتصاد بين المللي ميشود و ميتواند منجر به خروج سرمايه ها از آمريكا و تضعيف دلار گردد. تحريمها بايد براي هدفهاي مشخصو با توافق بين المللي وضع شوند.
-تحريمهاي اوليه آمريكا عليه اشخاص آمريكايي است، اما تحريمهاي ثانويه آمريكا عليه اشخاص خارجي است و حتي خيلي از متحدين ما هم اين نوع تحريمها را فرا ملي ( و بنوعي خلاف حقوق بين المللي) مي دانند. -اگر كشورهاي ديگر موضع سياسي آمريكا در اتخاذ تحريمها را منطقي ندانند، وقتي با فشارهاي بي مورد ما مواجه شوند بتدريج سرمايه ها و شركتهاي خود را از آمريكا خارج مي كنند و تبادلات مالي خود با دلار را كاهش ميدهند. اين عوامل به تضعيف اقتصاد آمريكا و تضعيف موقعيت و ارزش دلار مي انجامد. 4949

کلید واژه ها: حمید بعیدی نژاد -




جمعه 13 فروردین 1395 - 17:14:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن