تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817049609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيدرضا تقوي: در نظام اسلامي سفرها نيز بايد اسلامي باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سيدرضا تقوي: در نظام اسلامي سفرها نيز بايد اسلامي باشد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جماعات سراسر كشور با اشاره به قرار داشتن در آستانه تابستان و اوقات فراغت و با بيان اين‌كه " يكي از موضوعات مورد توجه نبي‌ اكرم(ص) كه در سيره آن حضرت موقعيت ممتازي دارد، موضوع سير و سياحت است" گفت: سفر در زندگي انسان، هميشه نقش اساسي بازي كرده و بسياري از تحولات بشري مديون همين سفرها و مهاجرت‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت الاسلام و المسلمين سيدرضا تقوي طي سخناني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران افزود: موضع سير و سفر از زمان آغاز زندگي انسان در گذشته مطرح بود ولي امروز اين مساله از يك منزلت والا برخوردار شده است تا جايي كه امروز كشورها براي ساماندهي سير و سياحت سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هايي را به اين مساله اختصاص مي‌دهند. در اقتصاد كشورها مساله گردشگري نقش بسيار سازنده‌اي دارد و بخشي از درآمد كشورها براساس همين مساله جذب مي‌شود.

وي ادامه داد: مساله سير و سفر و گردشگري به موضوع اشتغال مدد بسياري مي‌رساند. نقش سياحت و گردشگري در تبادل فرهنگ نيز بسيار موثر است و اگر اين سفرها انجام نمي‌شد و از بركات آن سفرنامه‌ها نوشته نمي‌شدند، بخشي از تاريخ را نمي‌شناختيم.

وي با بيان اين‌كه " انسان فطرتا كمال‌خواه است" افزود: روحيه كمال‌خواهي موجب جست‌وجوگري او مي‌شود و اين موجب مي‌شود كه انسان به سفر گرايش پيدا كند. اگر انسان سفر و سياحت نداشته باشد به تعبير سعدي مانند ميوه خامي است كه هرگز پخته نمي‌شود. اگر انسان تحرك و جريان نداشته باشد، مي‌گندد؛ چراكه ركود با روحيه و طبع انسان سازگاري ندارد و بنابراين سير و سياحت و گردشگري يكي از راه‌هاي رشد انسان است.

رييس شوراي سياستگذاري ائمه جماعات سراسر كشور با اشاره به نظر دين نسبت به مساله سير و سياحت گفت: در نگاه دين و ديانت سير و سفر از چنان موقعيتي برخوردار است كه بخشي از آيات و روايات ما مربوط به سفر است. قرآن به پيامبر مي‌گويد كه به مردم توصيه كن تا در زمين به سير و سياحت وسفر بپردازند؛ چراكه يكي از خواص آن پندآموزي و عبرت‌گيري است و انسان در سفر مي‌تواند پند بگيرد و در آثار باقيمانده در گذشتگان مانند يك كتاب مطالعه كند.

وي به بيان چند آيه و روايت درباره مقوله سفر و سياحت پرداخت و اظهار كرد: احكام سفر نيز در فقه اسلامي كاملا مورد توجه واقع شده است؛ چراكه سفر گاهي در حكم خدا تاثيرگذار است. البته اسلام سفر حرام را به رسميت نمي‌شناسد و مي‌گويد بايد نمازت را تمام و كمال بخواني و روزه‌ات را بگيري.

وي خاطرنشان كرد: در اخلاق اسلامي هم اين بحث مطرح شده و بخشي به نام اخلاق سفر توسط علماي اسلام عنوان شده است. اسلام مي‌گويد انسان بايد اخلاق سفر را در ارتباط با ديگران رعايت كند. در عرفان اسلامي نيز اين بحث مطرح شده و اساسا مراتب سير و سلوك در سفر است و عارف و سالك براي رسيدن به كمال و حقيقت بايد سفر معنوي را آغاز كند.

تقوي با بيان اين‌كه " از نگاه عرفان اسلامي دو سفر انفسي و آفاقي داريم" افزود: سفر در آفاق سفر در طبيعت است براي آن‌كه از مخلوق پي به خالق ببريم. يك سفر هم سفر باطني و دروني است كه سفر در جان و روح است. انسان بايد سفر درون خود را از خود شروع كند و نفس را بكشد تا بتواند مراحل ديگر را طي كند.

وي با بيان اين‌كه " بحث سفر در ديانت ، فرهنگ ديني، قرآن، روايات ، اخلاق و فقه اسلامي مطرح است" افزود: سير و سفر در فرهنگ انبيا يك مساله مهم است و در زندگي حضرت ابراهيم(ع)، حضرت موسي(ع)، حضرت عيسي(ع)، مسيح(ع) و پيامبر اسلام(ص) نيز اين مساله كاملا مشهود است.

رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جماعات سراسر كشور با اشاره به اين‌كه " پيامبر(ص) از چند جهت به سفر توصيه كرده است" ادامه داد: دليل اول ايجاد نشاط روح است؛ يكي از راه‌هاي تامين نشاط سفر است. از ديگر بركات سفر رشد عقل و انديشه است؛ چراكه انسان در سفر فراز و نشيب‌ها را درك مي‌كند. سومين بركت سفر عبرت‌آموزي است؛ چراكه برخورد با آثار گذشتگان اين عبرت‌ها را به وجود مي‌آورد. يكي ديگر از بركات ديگر سفر منفعت‌هاي اقتصادي است؛ چراكه بخشي از سفرها، سفرهاي اقتصادي براي كار است.

وي با اشاره به روايات اسلام بر نوشتن وصيت‌نامه توسط فرد مسلمان مخصوصا در زمان پيش از سفر تاكيد كرد و گفت: نكته ديگر اين است كه پيامبر(ص) هميشه براي سفرها همسفر خوب انتخاب مي‌كرد. انسان بايد براي سفر رفيق و همسفر خوب انتخاب كند. سومين مساله در سيره پيامبر(ص) در هنگام سفر دادن صدقه است؛ صدقه رفع بلا مي‌كند و در آغاز سفر بايد صدقه داد. هم چنين در برخي روايات درباره زمان سفر مسايلي مطرح و توصيه شده است كه اگر براي سفر اضطرار نداشتيد قبل از نماز جمعه سفر نكنيد. در حين سفر هم بهتر است مدير سفرتعيين شود. در روايات هم بر اين مساله در سفرهاي جمعي توصيه شده است. پيامبر(ص) هم چنين به يارانش مي‌فرمود كه پيش از سفر امام جماعت خود را مشخص كنيد. نظام ما نظام اسلامي است و سفرهاي ما هم بايد مشخص باشد كه اسلامي است.

تقوي با اشاره به تقسيم كار در سفرهاي دسته جمعي اظهار كرد: پيامبر(ص) در سفر تقسيم كار مي‌كرد تا كارها بهتر پيش برود و ما هم بايد به اين مسايل توجه كنيم تا با مشكلات روبه‌رو نشويم. رسانه‌هاي عمومي هم بايد اخبار مربوط به سفرها را براي مردم منتشر كنند تا مردم بتوانند درست تصميم‌گيري كنند.

انتهاي پيام
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن