تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842225822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضرت فاطمه (ع) و نقش آن در هویت سازی زنان جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:آوای ماغر: در این نوشتار قصد براین است تا در این برهه حساس از زمان به پاس حرمت حضرت فاطمه زهرا (س) ، ضرورت شناخت حضرت فاطمه بررسی گردد و به این مهم دست یابیم که نسل امروز زنان و دختران آینده جامعه ما چه نیازی به شناخت حضرت فاطمه دارند.به گزارش سایت خبری آوای ماغر ؛در این نوشتار کوتاه قصد براین است تا در این برهه حساس از زمان به پاس حرمت حضرت فاطمه زهرا (س) ، ضرورت شناخت حضرت فاطمه بررسی گردد و به این مهم دست یابیم که نسل امروز زنان و دختران آینده جامعه ما چه نیازی به شناخت حضرت فاطمه دارند. من قصد ندارم تا به ویژگی­ها و حسنات دختر پیامبر اکرم (ص) بپردازم و بگویم که محبت به حضرت فاطمه (ع) چه اندازه ثواب دارد، بلکه می­خواهم از ضروت نیاز به شناخت حضرت فاطمه (ع) سخن بگویم .  ایام فاطمیه مثل سایر ایام در ارسال تعدادی پیام تسلیت و مجالس دعا و گریه خلاصه می­گردد و اگر جلسه­ای هم در شناخت حضرت فاطمه انجام گیرد در حوزه­های علمیه یا برخی منابر انجام می­گیرد و عموم مردم از شناخت حضرت فاطمه محروم هستند.  این ایامی که بیشتر حرمت­ها و حریم­ها و شکل و فرم حفظ می­گردد و همه با عشق از حضرت فاطمه(س) یاد می­کنند و از فضایل و جایگاه حضرت فاطمه (ع) سخن می­گویند، اما کمتر کسی به مطالعه شخصیت حضرت فاطمه (ع) می­پردازدکه نیاز به شناخت شخصیت این بانوی بزرگوار در احساس می شود . زنانی جامعه­ای که حضرت فاطمه (ع) را دارند اما دچار از خودبیگانگی و چندشخصیتی می­شوند مشخص است که این زنان عشق بدون شناخت و معرفت به فاطمه (ع) دارند و به قول دکتر شریعتی، عشق بدون شناخت مانند ماشینی بدون چراغ است که مشخص نیست سر از کجا در بیارد. ایشان زیبا می­گفت که ما شور مذهبی داریم، اما شعور و شناخت مذهبی کمتری داریم. شناخت حضرت فاطمه بعنوان یک زن یا دختر پیامبر یا همسر مولا علی (ع) یا مادر امام حسین (ع) و حضرت زینب (ع) یک معرفی ناقص و حتی اشتباه از حضرت فاطمه (ع) می­باشد. شناخت حضرت فاطمه یعنی شناخت یک نقطه عطف در نوع نگاه به زن و جایگاه و منزلت اجتماعی زن و رسالت زن در جامعه مسلمان؛ شناخت حضرت فاطمه (ع) یعنی اینکه زن امروز برای ساختن یک جامعه اسلامی و حرکت به سوی دستیابی به ارزش­های خدایی و انسانی چه وظیفه­ای و مسئولیت خطیری بر دوش خود دارد . در باب نام و نشان حضرت فاطمه (ع) و دوران تلخ زندگی و رنج­های او سخن زیاد گفته شد، اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در این برهه حساس برای پرهیز از تفرقه و اختلاف بین شیعه و سنی از بازگویی تاریخ صرف­نظر می­کنیم.  از آنجا که مردم کشور ما بیشتر عاشق اهل بیت هستند و شور و احساس فروانی دارند، اما متأسفانه شناخت عمیق از راه و روش و ذخایر عمیق مکتب اهل بیت ندارند، مردم ما نمی­دانند حضرت فاطمه کیست؟ نمی­دانند چرا حضرت فاطمه این همه جایگاه بالایی دارد؟ نمی­دانند حضرت فاطمه چطور به این مرتبه رسید؟ فقط می­دانند دختری پاک بود. اما دختران معبد بودا و کلیسا هم در تمام عمر پاکیزه هستند. معرفی حضرت فاطمه معرفی و شناخت حضرت فاطمه در چند سطر و آن هم توسط حقیر ناتوان ادعای بسیار گزاف و بیهوده است، اما لازم می­دانم اشاره­ای خیلی مختصر به زندگی حضرت فاطمه بیندازم. پیامبر بزرگ اسلام قبل از بعثت و آغاز رسالت پیامبری با حضرت خدیجه- این بانوی بزرگ و ثروتمند- ازدواج کرد و صاحب چهار دختر و دو پسر شد که پسران ایشان در سنین پایین از دنیا رفتند و دختران پیامبر، رقیه، زینب، ام کلثوم و فاطمه بود . حضرت فاطمه (ع) کوچک­ترین و محبوب­ترین دختر پیامبر بود. طبق بعضی روایات از جمله تاریخ طبری و سیره ابن هشام، حضرت فاطمه 5 سال قبل یا بعد از بعثت متولد گردید و حدود سه الی شش ماه بعد از رحلت پیامبر در سن 18 تا 25 سالگی وفات یافتند. اما این عمر کوتاه حضرت فاطمه (ع) بخش بزرگی از مکتب و دین را شامل میگردد که بخش قابل توجهی از رسالت و مکتب بر دوش او بود. کسانی که از درک مقام حضرت فاطمه عاجز هستند به دلیل این است که حضرت فاطمه را بعنوان یک زن و بیرون از یک مکتب و راه بررسی می­کنند. بررسی شخصیت و نقش حضرت فاطمه (ع) در ترقی دین اسلام را با این طرز تفکر که حضرت فاطمه فقط یک زن بود، تصویر مبهم و تاریک از این بانوی بزرگوار ارائه می­کند. حضرت فاطمه (ع) قسمتی از بار مسئولیت رسالت پیامبر و دین اسلام را به دوش کشید و ایشان را باید در مرکز یک مکتب بررسی کرد تا نقش و جایگاه او مشخص گردد. بعد از رحلت خدیجه و ابوطالب عموی پیامبر، پیامبر(ص) دو یار ، همدم و پشتیبان خود را از دست داد و تنها مانده بود و از همین رو تاریخ نقش حضرت فاطمه در رسالت و مکتب روشن و سنگین می­گردد و نقش دختر و مادر را برای پیامبر ایفا می­کند. دختری که در تمام صحنه­ها در کنار پدر هست و آنجا که پدر را اذیت می­کنند با دست­های کودکی خود، او را نوازش می­کند و آنجا که به بلوغ می­رسد زخم­های پدر و همسر را در میدان جنگ احد مداوا می­کند و آنجا که جنگ عقیده و حق و باطل و نفاق است در کنار همسر، راه حق را در تاریخ نشان می­دهد و در کنار همسر اعلام وفادای می­کند. یعنی سه دوره محبت، فداکاری و وفاداری را که وظیفه هر انسان آگاه و مسئول است را به بهترین شکل انجام می­دهد. بعضی برای توجیه یا از روی عشق و علاقه، بعضی دلایلی عامه­پسند برای فضایل و مقاوم والای وی ارائه کردند مثلا گفتند که دختری پاک و با حیا و باایمان و اهل زهد و تقوا بود. مگر می­شود کسی دختر پیامبر و در کنار مولا علی (ع) باشد و این ویژگی­های ابتدایی یک زن مسلمان را نداشته باشد. بررسی تاریخ زندگی حضرت فاطمه یک بخش مهمی از دین اسلام است ؛مگر جامعه مسلمانان یا هر ملتی از دو جنس مرد و زن تشکیل­نمی­گردد؟ مگر زنان نیمی از جامعه نیستند؟ مگر زن مسئولیت تربیت نسل را بر عهده ندارد؟ آری می­خواهم با جرأت بگویم که شناخت حضرت فاطمه (ع) یعنی بررسی جایگاه و موقعیت نیمی از جامعه مسلمانان. در طول تاریخ همیشه موضوع مالکیت و اقتصاد و نیروی انسانی نقش مهمی در بهبود اقتصاد خانواده داشته است و اعراب که در سختی زندگی می­کردند و از ترس گرسنگی و شکست اقتصادی دختران خود را زنده به گور می­کردند و حتی در قرآن کریم هم به همین موضوع اشاره رفته است، ولی تولد حضرت فاطمه (ع) و نوع رابطه پدر و دختر در این مقطع مهم تاریخی یک تغییر فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرد. عربی که از دختر داشتن احساس ننگ و شرم داشت و زن را مانند حیوان و در بهترین حالت زن را به مثابه یک ابزار جنسی می­دید، ناگهان یک اتفاق مهم به وقوع پیوست. در محیطی که دختر داشتن ننگ و بی­اعتباری بود، پیامبر بر دستان کوچک دخترش بوسه زد و تمام ارزش­ها و سنت­های آن روز را در هم شکست و این نقطه عطفی در تغییر جایگاه و منزلت اجتماعی زن در جامعه مسلمان بود. وقتی دشمنان پیامبر او را ابتر می­خواندند، در این زمان حساس خداوند سوره کوثر را نازل می­کند و می­فرماید که تو را کوثر دادیم و دشمنان تو ابتر هستند. این سوره موجب رهایی و آزادی زنان از سنت­ها و خرافات و باورهای غلط و بی اساس در مورد نگاه به زن گردید. به طور کلی می­توان زندگی حضرت فاطمه (ع) را در چند مرحله خلاصه کرد: کودکی مهربان و مورد لطف و نور چشم و امید پدر و مادر، مرحله دوم که با رحلت حضرت خدیجه آغاز می­شود و نقش دختر و مادری مهربان را برای پیامبر ایفا می­کند. مرحله سوم که اوج فداکاری در راه مکتب و مادری کامل برای تربیت فرزندانی که هرکدام الگویی برای همه نسل­ها است و مرحله چهارم و پایانی که اوج وفاداری و در کنار علی (ع) ماندن و راه پیامبر (ص) را نشان داده و اعلام می­کند که دین با رحلت پیامبر و در سال دهم یا یازدهم هجری متوقف نمی­شود، بلکه دین از مسیر ولایت می­گذرد. ضرروت شناخت حضرت فاطمه برای زن امروز امروزه بحث سیستم جهانی شدن تبادل اطلاعات و چندالگویی باعث شده تا زنان و دختران جامعه ما هم از این تحولات جهانی اثر بپذیرند و جامعه ما دچار دگرگونی­هایی شود. زنان جامعه ما امروز نیاز به یک الگوی متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی متناسب با تاریخ و فرهنگ و مذهب خود دارند تا با الگوبرداری به قول دکتر شریعتی از تحجر گذشته و تفنن و سرگرمی دنیای جدید رهایی یابند. یکی از مهمترین اقدامات در زمینه رهایی زنان، هویت­سازی است. در تمام فرهنگ­ها و ملت­ها برای تغییر جامعه یا بهبود وضع جامعه سعی در الگوسازی می­کنند و الگوها هم تاثیر فراوانی بر محیط پیرامون دارند. حال این الگو می­تواند یک قهرمان ورزشی یا قهرمانی میدان جنگ یا اسطوره یا هنرمند یا نویسنده و غیره باشد، اما چنانچه می­دانیم هیچ کدام از این الگوها پایدار و فراگیر نیستند و مربوط به زمان و مکان محدودی هستند. مانند ژاندارک دختر فرانسوی. زنان جامعه ما دچار چندفرهنگی و چندهویتی شدند و تحت تاثیر افکار و مکاتب مختلف سکولار و فمنیسم و اسلام متحجر و متعصب شدند. آنچه معرفی حضرت فاطمه را بعنوان یک نیاز اساسی برای جامعه ما مطرح می­کند، بحث هویت­سازی و الگوبرداری است. به هر حال جامعه ما یک جامعه مذهبی است و اگر قرار است یک الگو مورد مقبولیت و پذیرش اکثریت قرار گیرد بدون شک باید یک الگوی مذهبی باشد. حضرت فاطمه (ع) در این دوران پرتلاطم و حساس می­تواند یک منبع و مرکز نیرومند برای حفظ زنان جامعه مسلمان از افتادن در دام این تبلیغات و مکتب­های رنگارنگ ­باشد. ملتی که فقط میداند فاطمه (ع) دختر پیامبر(ص) و همسر امام علی(ع) بود و در قیامت جایگاه بالایی دارد و میتواند شفاعت شیعیان را بر دوش بگیرد و آنها را نجات دهد، به چه کار زن امروز می­آید؟ الگویی که نتواند زن امروز را از قید وبندهای دست ساخته رها کند و به کمال انسانیت برساند، چه ارزشی دارد؟ زن امروز ما در بحرانی­ترین وضعیت خود به سر می­برد. زنان مسلمان دچار نوعی ازخودبیگانگی و پوچی شدند و چادر را از سرشان کشیدند و جسمشان را آزاد و فکرشان را اسیر کردند و آنها را تبدیل به کالایی برای تجملات و بازارهای هدف خود کردند. زن امروز هیچ مسئولیتی و هنری و هدفی ندارد و ناچار به بیرون می­رود و خلأ و کمبودهای روانی خود را با تنوع خرید و تجمل پر می­کند. اگرچه زنان امروز با انواع آرایش و وسایل مصنوعی به رنگ خود می­افزایند و رنگ خود را شفاف­تر می­نمایند، ولی پیوند و احساس درونی بین زن و مرد هر روز تاریک­تر می­گردد. ادعای ما همین افزایش بی­رویه آمار طلاق و طلاق­های عاطفی خانواده­ها است. خانواده­هایی که هر روز با تحویل دادن یک فرزند تربیت نیافته بر معضلات اجتماعی کشور می­افزایند. اگر کشورهای نظام سرمایه داری در قرن 18 تا 20 میلادی مستقیما به چپاول و غارت کشورهای جهان سوم و به خصوص مسلمان می­پرداختند، اما در آن زمان برای غارت و تصرف مواد خام و ارزان بود و حالا که رمق این کشورها و منابع طبیعی را کشیدند و مواد صنعتی و تجملی می­سازند دیگر نیاز به حمله نظامی و ورود مستقیم نیست، بلکه به تعبیر جلال آل احمد و شریعتی به ما فهماندند که شما عقب­افتاده هستید و اگر قرار است متمدن شوید باید مثل ما لباس بپوشید و بخورید و پارتی­های شبانه برگزار کنید و زن بتواند در همه اجتماعات در کنار مرد در همه زمان­ها و مکان­ها باشد و هر وقت این فرهنگ و طرز تفکر را نشر دادند، آن وقت زن مسلمان خودش به دنبال کالای لوکس غربی می­رود و حتی این شیوه مصرف را هم مایه متمدن شدن خود می­داند،فارغ از اینکه زن جامعه ما دچار مصرف­گرایی شد و نقش و کارکرد اصلی خود را از دست داد و دچار یک نوع از خودبیگانگی گردید. غرب ابتدا به ما فهماند که چادر نشان از عقب یافتگی و سنتی بودن است و زن متمدن و امروزی باید فارغ از تعصب به پوشش و حتی تن خود باشد و هرجور که دوست داشت از این تن خود بهره بگیرد، یعنی یک نگاه کاملا ابزاری به زن؛در تفکر لیبرال اقتصادی هم انسان در حد یک کالا تنزل می یابد و هنر انسان و روح و آزادی انسان­ها معامله می­شود، یعنی فقط حداکثر سود را نگاه می­کنند. حتی تمام جنگ­ها و استعمار و تهاجم فرهنگی برای همین سود اقتصادی است. اگر با زن مسلمان و اسلام به طور کلی مخالف هستند، نه برای ریشه­کن کردن دین و گسترش آیین و دین مسیحیت یا یهودیت است، بلکه برای تغییر نگرش زن ما و ایجاد بازار اقتصادی برای فروش کالای ساخته شده غرب است. یعنی همه چیز در نهایت به سود و تجارت ختم می­گردد. به قول دکتر شریعتی او سعی می­کند از دختر جامعه ما تیپی بسازد که به دختر یار موسوم است تا بتواند دو نقش استعماری بزرگ را در جامعه­های سنتی غیراروپایی بازی کند. دو نقش استعماری، یکی بحث آزادی جنسی که بگویند زن آزاد، یعنی زنی که آزادی جنسی داشته باشد و نقش دوم هم مصرف­گرایی و ترویج آن در جامعه (کتاب فاطمه، فاطمه است، دکتر شریعتی). یعنی زن مسلمان را تبدیل به بازارمصرف کردن. دکتر شریعتی در ادامه کتاب فاطمه، فاطمه است بیان می­کند که دست در دست هم گذاستند تا از دختران ما، مانکن­های گچی پشت ویترین بسازند که نه زن شرقی­اند، و نه زن غربی. نه احساس و مسئولیت زن دیروز ما را دارند و نه شعور زن امروز غربی را. نه زن خانه هستند و نه زن کار. نه در برابر تربیت فرزند مسئول هستند و نه در برابر جامعه. بلکه یک عروسک­های فرنگی توخالی و نقاشی شده هستند به زن گفتند دو راه بیشتری نداری:1- اسیر استحمار کهنه ماندن. 2- قربانی استحمار نو شدن (کتاب فاطمه، فاطمه است، دکتر شریعتی). این دونقش کاملا مکمل همدیگر و لازم و ملزوم هستند، یعنی یکی برای تغییر افکار زن و دوم برای مصرف زن. یعنی فکر زن مسلمان را تغییر دادن جهت خرید کالای غربی. کسانی هستند که دین اسلام و کتاب قرآن را نقد و می­کوبند که زن را بعنوان یک برده در دست مردم توصیف کرد و هیچ حق و حقوقی برای زن قائل نشد، حال من وارد این بحث تخصصی نمی­شوم، اما همین اندازه اکتفا می­کنم که در خود قرآن بارها در آیات سوره نساء به حقوق زن اشاره شده وحتی زن می­تواند برای شیر دادن هم دستمزد بگیرد. در قرآن برای پاکی ابتدا به مرد اشاره گردید که چشم خود را حفظ کند. حتی در قرآن به صراحت اشاره گردید که اگر زن گناهی و خطایی مرتکب شد ابتدا او را نصیحت کنید و در مرحله دوم سرزنش و در مرحله سوم با او قهر کنید و اگر بازهم خطا کرد او را کتک بزنید. یعنی اسلام تنبیه فیزیکی را آخرین راه حل قرار داد و امروز روانشناسان برای تربیت یک فرزند یا مجرم هم همین مراحل را پیشنهاد می­کنند. حضرت فاطمه هم در صحنه و اجتماع بود، اما بعنوان یک زن. بعنوان یک زن مسلمان و مسئول. آنجا که لازم بود در خانه فرزندانی مانند امام حسن و حسین و حضرت زینب پروش می­داد و در شرایط سخت در میدان جنگ احد شمشیر مولا علی را از خون پاک می­کرد و زخم­های فراوان پیامبر(ص) و حضرت علی را مداوا می­کرد و آنجا که برای نشان دادن مسیر انحرافی حق لازم بود با حرکت اعتراضی خود و وفاداری به مولا علی (ع) نقش خود را به درستی ایفا نمود. دکتر شریعتی نتیجه می­گیرد که با اندکی هوشیاری و شناخت می­توان پشت چهره این سه بت استعمار و استحمار و استبداد را شناخت و دید که چگونه از فروید پیامبر علم و روانشناسی ساختند و از جنسیت یک وجدان اخلاقی و از شهوت معبد نیایش و پرستش بنا کردند و نخستین قربانی که در پای این معبد ذبح کردند، زن بود و لذت جانشین عفت و عشق جانشین جنسیت شد.  دکتر شریعتی زیبا می­گوید که زن ما را منطقی و حسابگر بار آوردند و زن ما آن روح عمیق و احساسات معنوی و غیرمادی و بار مسئولیت جمعی خود را از دست داد و در مقابل مرد امروز می­گوید چرا من استقلال اقتصادی نداشته باشم، چرا من در خانه بشینم و فرزند بزرگ کنم؟ چرا من در تمام عمر به یک همسر پایبند باشم؟ چرا من زیبایی خود را نثار تولد فرزند کنم (کتاب فاطمه، فاطمه است، دکتر شریعتی). و این چنین ارزش­های موردنظر زن ما را تغییر دادند و بنیاد خانواده سست و فرزند هم تحویل گروهها و سازمان­های تجاری قرار می­گیرد و با دریافت پول، فرزند را بزرگ می­کنند. فرزندی که با احساس مادری بزرگ شود کجا و فرزندی که با پول!!!. در کشور آمریکا در برخی ایالات زنانی را اجاره می­کنند و با انتقال اسپرم ، بچه خود را در آن رحم بزرگ و به دنیا می­آورند. یعنی برای بچه­دار شدن هم زن اجاره می­کنند. جامعه غرب هم بعد از کشمکش­های زیاد در زمینه حدود آزادی زن و الگوسازی، هرگز موفق نشد که یک زن با کمال و آرمانی تربیت کند و نهایتا زن به یک ابزار تقلیل یافت و همانطور که می­دانید امروزه زنان بعنوان یک ابزار و کالا در فیلم­های پورنوگرافی (مستهجن) فعالیت می­کنند. یعنی مالکیت زن بر بدن خود و این زن خود را در اختیار شرکت­های تجاری قرار می­دهد و در برابر دریافت پول، از زن بعنوان یک کالا برای فروش و تبلیغات استفاده می­کنند. اگرچه همه زنان جامعه غرب چنین نیستند، اما مکتب­های دفاع از حقوق زن سر از اینجا درآوردند. به قول شریعتی زن شد مثل یک کالای اقتصادی که به میزان جاذبه و زیبایی اش، ارزش پیدا می­کند. در نتیجه باید اعتراف کرد نسل نسل دیروز با امروز و نسل امروز با نسل فردا هیچ شباهتی نخواهد داشت و می بینیم که این چنین شد. اگر کنترلش نکنیم، کسانی تغییرش میدهند که دلشان میخواهند. اگر مقابلش بایستیم، باز هم جبر را منکر شدیم و نمی توانیم درست هدایت کنیم. یکی تیپ ایده­آل خود را حضرت فاطمه و زینب می داند و یکی هم زن متمدن اروپایی، ولی هر دو دروغ می­گویند و با ایده­آل خود بیگانه هستند. زنی که قبلا هم مادر بود و هم مدیر خانه و هنرمند بود و هم تولید کننده، حالا تبدیل به یک عروسک و کالای متحرک شد که نظام سرمایده­داری نوع زندگی و حتی چگونگی بیان احساسات او را هم تعیین می­کند و او را تبدیل به یک فرد مصرف­کننده و خالی از احساس مسئولیت سنگین و رسالت اصلی خود کرده است. می­توان نتیجه گرفت در نظام جهانی شدن و چندالگویی، جامعه ما بیش از هر زمانی نیاز به شناخت حضرت فاطمه (ع) دارد و با الگوسازی می­توان دختران نسل امروز و فردا را نجات داد. یادداشت از:سید حسن اسعدی خوب- کارشناس ارشد توسعه


چهارشنبه ، ۱۱فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آوای ماغر]
[مشاهده در: www.avayemaghar.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن