تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833595019
خبری درباره ساخت نخستین تسبیح تربت
واضح آرشیو وب فارسی:خیبرآنلاین: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که هر کس تسبیحی از تربت حرم امام حسین(ع) به همراه داشته باشد از تسبیح کنندگان به شمار می آید؛ هر چند ذکری هم بر زبان جاری نسازد. همچنین پاداش تسبیح گفتن با تربت آن حضرت(ع) بالارفتن 400 درجه و برآورده شدن 400 حاجت است و به همین تعداد برای گوینده کار نیک نوشته می شود و گناه از نامه اعمال وی پاک خواهد شد"خیبرآنلاین" - در برخی از روایت ها ماجرای تسبیح حضرت زهرا(س) اینگونه گزارش شده است که کار سخت و طاقت فرسای خانه، موجب زحمت و مشقت فراوان دختر پیامبر(ص) شده و از دست آن، بسیار رنجور شده بود. با پیشنهاد امام علی(ع) و موافقت حضرت فاطمه(س) بنا شد که از پیامبر(ص) خدمتگزاری درخواست کنند. رسول خدا(ص) در مقابل این خواسته، پیشنهاد نمود تا چیزی به ایشان بیاموزد که بهتر از خدمتکار است و سپس تسبیحی را به ایشان آموخت که تسبیح به آن حضرت منسوب شد. سخن علامه، بیانگر آن است که جایگاه بلند و عظمت وجودی حضرت فاطمه(س) موجب شده که تسبیحی اینچنین که مصداق ذکر کثیر و دارای فضایلی بسیار است، تشریع شود. به گزارش بسیج، در برخی از روایات مربوط به به تسبیح آن حضرت زهرا(س) آمده است که پیامبر پس از آموختن آن، به دخترش فرمود: «این تسبیح بهتر از دنیا و هر آن چیزی است که در دنیا وجود دارد». حضرت فاطمه(س) به پاس آن، 3 بار فرمود: «از خدا و رسولش خشنودم» در بسیاری از منابع روایی اهل سنت آمده است که امیرالمومنین علی(ع) پس از آن، هرگز و در هیچ شرایط این تسبیح را ترک نکرد. روایتی است از امام صادق (ع) که حضرت فاطمه (س) برای شمارش ذکر، از تسبیحی به جنس پشم تابیده شده استفاده می کرد که به اندازه شماره تکبیرها، 34 گره داشت؛ اما پس از شهادت حضرت حمزه، تسبیحی از خاک قبر او ساخت و دیگران نیز در ساختن از تربت، از ایشان پیروی کردند تا هنگامی که امام حسین (ع) به شهادت رسید و تربت کربلا تقدس ویژه ای یافت. مضمون تسبیح: این تسبیح، از سه ذکر تشکیل شده است که هر یک از آنها جداگانه در قرآن و حدیث مورد تاکید و تبیین قرار گرفته است. الله اکبر: تکبیر در لغت به معنای تعظیم است و در اصطلاح، توصیف خداوند به کبریایی عظمت در اعتقاد، گفتار و عمل است. خداوند در قرآن کریم به پیامبرش دستور می دهد که او را به بزرگی یاد کند: «و ربک فکبّر» «ربّ» انسان همان «الله» است که همه صفات جمالیه و جلالیه را داراست. روایتی است از امام صادق (ع) که هر گاه تکبیر گفتی، هر آنها را که ما بین آسمان و زمین است در مقابل عظمت خداوند کوچک بشمار همچنین آن حضرت در حضور یکی از اصحاب خویش- که تکبیر را به «بزرگی خداوند از همه چیز» معنا کرده- بعد این پرسش را مطرح می کند که آیا اساسا در مقابل خداوند، وجودی هست که او برتر از آن باشد؟ این مطلب کنایه از آن است که هیچ موجودی مستقل و بریده از خداوند در برابر او وجود ندارد؛ سپس تفسیر درست تکبیر را، خود این گونه بیان فرمودند که خداوند بزرگ تر از آن است که قابل توصیف باشد. به گفته علامه طباطبایی(ره) در تفسیر آیه مزبور، تکبیر، منسوب دانست خداوند به کبریا و عظمت از جهت اعتقاد و عمل و قول و فعل است؛ به این ترتیب که خداوند را از اینکه چیزی برابر با او یا بالاتر از او باشد منزه بدانیم؛ بنابراین چیزی نیست که شریک یا غالب بر او باشد و هیچ نقصی وجود ندارد که بر او عارض شده و هیچ وصفی نیست که او را محدود سازد. صدرالمتاهلین در تبیین فلسفه تکبیر، وظیفه گوینده تکبیر می داند که با گفتن این ذکر به سوی خدا بازگشته و هر آنچه غیر اوست را رها کند؛ اما نفس به خاطر مشغول شدن به دنیا، نیازمند تکرار این ذکر است تا معنای الوهیتی که جامع همه اسماء و صفات است در آیینه جان آدمی نقش بسته و تثبیت شود. در تبیین برتری تکبیر بر تمحید و تسبیح، در سخنی از امیر مومنان آمده است که تسبیح، نیمی از میزان، و حمد، تمام میزان را پر خواهد کرد؛ و تکبیر، مابین آسمان و زمین را پر خواهد ساخت. از امام سجاد (ع) روایتی است که گفتن صد بار تکبیر، پیش از پنهان شدن قرص خورشید، از آزاد کردن صد بنده بهتر است. «الحمدلله» واژه شناسان، حمد را نقیض ذم و اعم از شکر دانسته اند. آنان همچنین تحمید را ستایش و حمد مکرر خداوند معنا کرده اند. «حمد»، ثنا و ستایش کسی است که از روی اختیار، کاری زیبا و قابل ستایش انجام داده باشد؛ اما «مدح» شامل ثنا بر عمل غیراختیاری نیز می شود؛ مانند مدح کردن کسی به خاطر زیبایی و حسن وی. افزون بر این، برخلاف حمد، مدح، شامل موجودات بی جان نیز می شود؛ مانند مدح جواهری زیبا. در تفاوت حمد و شکر نیز، گفته شده است که حمد، فقط با زبان و در مقابل نعمت و غیر نعمت است و شکر، فقط در مقابل نعمت است و به صورت غیرزبانی نیز انجام می شود؛ حمد، اختصاص به خداوند دارد اما شکر، درباره غیرخدا نیز به کار می رود. برخی نیز حمد و شکر و حمد و مدح را به یک معنا دانسته اند. «ال» در الحمد، دربردارنده مفهوم عموم و استغراق است؛ یعنی تمام افراد و انواع حمد، همیشه از آن خداوند است. خداوند، در قرآن کریم، حمد و ستایش را در دنیا و آخرت، مخصوص خود دانسته و به پیامبر اکرم (ص) دستور می دهد که «الحمدلله» بگوید و ابراهیم به این دلیل که خداوند در هنگام پیری، اسماعیل (ع) و اسحاق (ع) را به وی عطا نموده است، او را ستایش می کند. بر اساس برخی از آیه ها، آخرین کلام اهل بهشت که در کمال علم معرفت، بر زبان جاری می کنند، حمد خداوند خواهد بود. امام صادق (ع) نیز، تمام شکر را گفتن «الحمدلله رب العالمین» دانسته است و برای به جا آوردن حق شکر خداوند، از «الحمدلله» بهره جسته است. سبحان الله: ترکیب کلمه «سبحان الله»، نه بار در قرآن کریم آمده است. برخی از مفسران «سبحان» را اسم مصدر و برخی دیگر آن را مصدر دانسته اند. «سبحان الله» یعنی منزه می دانم خداوند را از هر آن چیزی که شایسته ساحت قدسی او نباشد. از حضرت علی (ع) در تفسیر آن نقل شده است که «سبحان الله» بزرگداشت خداوند و منزه دانستن اوست از آنچه که مشرکان درباره او می گویند و هر کس این ذکر را بگوید، تمام فرشتگان بر او درود می فرستند. امام صادق (ع) نیز، آن را سبک ترین ذکر بر زبان و بلیغ ترین آن دانسته است. در خصوص ارتباط این سه ذکر با یکدیگر، نکاتی از سوی دین پژوهان ارایه شده است. برخی معتقدند که تحمید و تسبیح را می توان به جای یکدیگر به کار برد؛ زیرا صفات ثبوتیه و سلبیه در خارج، لازم و ملزوم یکدیگرند؛ برای مثال: نفی جهل همراه با اثبات علم و اثبات علم همراه با نفلی جهل است؛ بنابراین گاهی به تناسب لازم، وصفی با تسبیح. موارد استحباب تسبیح: چنان که اشاره شد از جمله موارد استحباب تسبیح حضرت فاطمه (س) که بر آن تاکید شده، هنگام خواب و پش از نمازهای واجب است. طبق نظر برخی از فقیهان، به ویژه طباطبایی یزدی در العروة الوثقی و نیز بسیاری از فقیهان معاصر که به آن حاشیه زده اند، استحباب تسبیح حضرت فاطمه (س) اختصاصی به نمازهای واجب نداشته و پس از هر نمازی استحباب دارد و حتی گفتن آن به تنهایی و بدون آنکه در تعقیب نماز باشد نیز، مستحب است در تایید این دیدگاه می توان به برخی از روایت ها اشاره نمود که در آن به، مستحب بودن تسبیح حضرت فاطمه (س) در بعضی از نمازهای مستحبی و زیارت نامه ها تاکید شده است. احکام و شرایط تسبیح: تسبیحی که پس از نماز واجب خوانده شده و فضیلت بسیار دارد، باید به نماز متصل بوده و نمازگزار از حالت نماز خارج نشده باشد؛ همانگونه که امام صادق (ع) تسبیحش را به نماز متصل نموده و سفارش می فرمود که تحمید به تکثیر و تسبیح به تحمید متصل شده و در میان آنها فاصله ای ایجاد نشود. همچنین مستحب است که پس از تسبیح حضرت فاطمه(س) یکبار ذکر «لا اله اله الله» گفته شود. از جمله احکام فقهی مربوط به تسبیح حضرت زهرا(س) این است که چنانچه کسی در تعداد تکبیر یا تسبیح یا تحمید گفته شده، شک کند، در صورتی که شک وی بعد از محل نباشد، بنا را بر اقل می گذارد و در غیراینصورت به شک خود اعتنا نمی کند. همچنین مستحب است که با تسبیحی از تربت امام حسین(ع) این ذکرها شمارش شوند زیرا در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که هر کس تسبیحی از تربت حرم امام حسین(ع) به همراه داشته باشد از تسبیح کنندگان به شمار می آید؛ هر چند ذکری هم بر زبان جاری نسازد. همچنین پاداش تسبیح گفتن با تربت آن حضرت(ع) بالارفتن 400 درجه و برآورده شدن 400 حاجت است و به همین تعداد برای گوینده کار نیک نوشته می شود و گناه از نامه اعمال وی پاک خواهد شد. شیخ صدوق با استناد به اینکه انگشتان دست، در روز قیامت مورد سوال قرار می گیرند، شمارش تسبیح با انگشت ها را بافضیلت تر از شمارش با تسبیح ساخته شده از غیرتربت امام حسین(ع) دانسته است ولی برخی از فقیهان این سخن را نپذیرفته اند.
چهارشنبه ، ۱۱فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خیبرآنلاین]
[مشاهده در: www.kheybaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
نخستین تسبیح تربت را چه کسی ساخت؟
نخستین تسبیح تربت را چه کسی ساخت حضرت فاطمه س برای شمارش ذکر تسبیحی از جنس پشم تابیده شده با ۳۴ گره به اندازه شماره تکبیرها داشت اما پس از شهادت حمزه ع تسبیحی از خاک قبر ایشان ساخت و دیگران نیز در ساخت تسبیح از آن حضرت پیروی کردند به گزارش فرهنگ نیوز در برخی از روایت&zنخستین تسبیح تربت توسط چه کسی ساخته شد
نخستین تسبیح تربت توسط چه کسی ساخته شد حضرت فاطمه س برای شمارش ذکر تسبیحی از جنس پشم تابیده شده با ۳۴ گره به اندازه شماره تکبیرها داشت اما پس از شهادت حمزه ع تسبیحی از خاک قبر ایشان ساخت و دیگران نیز در ساخت تسبیح از آن حضرت پیروی کردند به گزارش نامه نیوز در برخی از رونخستین پیست اسکی افغانستان در بامیان ساخته می شود
به گزارش ذاکرنیوز بامیان و کوه های برفگیرش منطقه ای مناسب برای ورزش زمستانی اسکی در افغانستان است اما پیست اسکی در این ولایت ساخته نشده است تا ورزشکاران در آن به تمرین و مسابقه بپردازند اما به تازگی تلاش در این زمینه آغاز شده است اداره محلی بامیان گفته است که برای ساخت یک پیستناگفته ای از امام خمینی درباره مخالفت با ساخت وزارت سپاه در لانه جاسوسی
شهیدخبر شهیدنیوز محسن رفیق دوست در خاطراتش درباره مخالفت امام از بنا شدن وزارت سپاه در محل لانه جاسوسی سفارت آمریکا می گوید که به گفته خودش از آن نگفته های عجیب است محسن رفیق دوست در خاطراتش درباره مخالفت امام از بنا شدن وزارت سپاه در محل لانه جاسوسی سفارت آمریکا می گوید خناگفتهای از امام درباره مخالفت با ساخت وزارت سپاه در لانه جاسوسی
ناگفتهای از امام درباره مخالفت با ساخت وزارت سپاه در لانه جاسوسی شناسهٔ خبر 3582974 - شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۶ مجله مهر > دیگر رسانه ها محسن رفیقدوست در خاطراتش درباره مخالفت امام از بنا شدن وزارت سپاه در محل لانه جاسوسی سفارت آمریکا میگوید که به گفته خودش از آن نگفتهعکس | پوشش خبری سایت روستوف درباره سعید عزت اللهی
باشگاه روسی که هفته قبل در معرفی ملی پوشانش تنها از آزمون به عنوان ملی پوش ایرانی خود نام برده بود اشتباه خود در قبل عزت الهی را تصحیح کرد به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام روستوف که قبل از آغاز بازی های ملی در سرتاسر دنیا در مطلبی از دعوت هشت بازیکنش به تیم هاآغاز مهندسی معکوس «خودرو سبز» در کشور / نخستین خودرو برقی ساخت نیسان وارد شد
آغاز مهندسی معکوس خودرو سبز در کشور نخستین خودرو برقی ساخت نیسان وارد شد علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از آغاز مهندسی معکوس نخستین خودرو سبز در کشور خبر داد آفتاب ایرنا نوشت حمل و نقل سبز یا همان بدون آلودگی مدتی است در مرکز توجه سیاستگذاران شهریاعتراض پدر شهید فاجعه منا به ساخت فیلمی درباره فرزندش
اخیرا یک فیلم ویدیویی با نام خانم سادات با مضمون زندگی شهید فاجعه منا محسن حاجی حسنی کارگر در مسیر تولید قرار گرفته است به گزارش مشرق محسن حاجی حسنی کارگر قاری بین المللی و نفر اول مسابقات قرآن کریم در مالزی دوم مهر ماه سال جاری همزمان با ادای مراسم رمی جمرات در منطقه منا بهفیلم | خبری باور نکردنی درباره ستاره ملی پوش ایران
به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام حمید سوریان در اولین مسابقات گزینشی المپیک در مرحله اول حذف شد کشتی گیر وزن 59 کیلو و دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک با شکست باور نکردنی مقابل حریف ژاپنی خود در قزاقستان موقتا از رسیدن به المپیک بازماند او در همان دور اومعاون وزیر نیرو خبرداد: آغاز مهندسی معکوس «خودرو سبز» در کشور / نخستین خودرو برقی ساخت نیسان وارد شد
معاون وزیر نیرو خبرداد آغاز مهندسی معکوس خودرو سبز در کشور نخستین خودرو برقی ساخت نیسان وارد شد اقتصاد > انرژی - ایرنا نوشت علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از آغاز مهندسی معکوس نخستین خودرو سبز در کشور خبر داد حمل و نقل سبز یا همان بدون-
گوناگون
پربازدیدترینها