تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835207457
نخستین تسبیح تربت توسط چه کسی ساخته شد
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نخستین تسبیح تربت توسط چه کسی ساخته شد
حضرت فاطمه(س) برای شمارش ذکر، تسبیحی از جنس پشم تابیده شده با ۳۴ گره (به اندازه شماره تکبیرها) داشت؛ اما پس از شهادت حمزه(ع)، تسبیحی از خاک قبر ایشان ساخت و دیگران نیز در ساخت تسبیح، از آن حضرت پیروی کردند.
به گزارش نامه نیوز ، در برخی از روایتها ماجرای تسبیح حضرت زهرا (ع) اینگونه گزارش شده است که کار سخت و طاقتفرسای خانه، موجب زحمت و مشقت فراوان دختر پیامبر (ص) شده و از دست آن، بسیار رنجور شده بود. با پیشنهاد علی (ع) و موافقت فاطمه (س) بنا شد که از پیامبر (ع) خدمتگزاری درخواست کنند. رسول خدا (ص) در مقابل این خواسته، پیشنهاد نمود تا چیزی به ایشان بیاموزد که بهتر از خدمتکار است و سپس تسبیحی را به ایشان آموخت که تسبیح به آن حضرت منسوب شد. سخن علامه، بیانگر آن است که جایگاه بلند و عظمت وجودی حضرت فاطمه موجب شده که تسبیحی این چنین که مصداق ذکر کثیر و دارای فضایلی بسیار است تشریع شود. در برخی از روایات مربوط به به تسبیح آن حضرت (ع) آمده است که پیامبر پس از آموختن آن، به دخترش فرمود: «این تسبیح بهتر از دنیا و هر آن چیزی است که در دنیا وجود دارد» حضرت فاطمه (س) به پاس آن، سه بار فرمود: «از خدا و رسولش خشنودم» در بسیاری از منابع روایی اهل سنت آمده است که امیرالمومنین علی (ع) پس از آن، هرگز و در هیچ شرایط این تسبیح را ترک نکرد. روایتی است از امام صادق (ع) که حضرت فاطمه (س) برای شمارش ذکر، از تسبیحی به جنس پشم تابیده شده استفاده میکرد که به اندازه شماره تکبیرها، 34 گره داشت؛ اما پس از شهادت حضرت حمزه، تسبیحی از خاک قبر او ساخت و دیگران نیز در ساختن از تربت، از ایشان پیروی کردند تا هنگامی که امام حسین (ع) به شهادت رسید و تربت کربلا تقدس ویژهای یافت. مضمون تسبیح: این تسبیح، از سه ذکر تشکیل شده است که هر یک از آنها جداگانه در قرآن و حدیث مورد تاکید و تبیین قرار گرفته است. الله اکبر: تکبیر در لغت به معنای تعظیم است و در اصطلاح، توصیف خداوند به کبریایی عظمت در اعتقاد، گفتار و عمل است. خداوند در قرآن کریم به پیامبرش دستور میدهد که او را به بزرگی یاد کند: «و ربک فکبّر» «ربّ» انسان همان «الله» است که همه صفات جمالیه و جلالیه را داراست. روایتی است از امام صادق (ع) که هر گاه تکبیر گفتی، هر آنها را که ما بین آسمان و زمین است در مقابل عظمت خداوند کوچک بشمار همچنین آن حضرت در حضور یکی از اصحاب خویش- که تکبیر را به «بزرگی خداوند از همه چیز» معنا کرده- بعد این پرسش را مطرح میکند که آیا اساسا در مقابل خداوند، وجودی هست که او برتر از آن باشد؟ این مطلب کنایه از آن است که هیچ موجودی مستقل و بریده از خداوند در برابر او وجود ندارد؛ سپس تفسیر درست تکبیر را، خود این گونه بیان فرمودند که خداوند بزرگتر از آن است که قابل توصیف باشد. به گفته علامه طباطبایی(ره) در تفسیر آیه مزبور، تکبیر، منسوب دانست خداوند به کبریا و عظمت از جهت اعتقاد و عمل و قول و فعل است؛ به این ترتیب که خداوند را از اینکه چیزی برابر با او یا بالاتر از او باشد منزه بدانیم؛ بنابراین چیزی نیست که شریک یا غالب بر او باشد و هیچ نقصی وجود ندارد که بر او عارض شده و هیچ وصفی نیست که او را محدود سازد. صدرالمتاهلین در تبیین فلسفه تکبیر، وظیفه گوینده تکبیر میداند که با گفتن این ذکر به سوی خدا بازگشته و هر آنچه غیر اوست را رها کند؛ اما نفس به خاطر مشغول شدن به دنیا، نیازمند تکرار این ذکر است تا معنای الوهیتی که جامع همه اسماء و صفات است در آیینه جان آدمی نقش بسته و تثبیت شود. در تبیین برتری تکبیر بر تمحید و تسبیح، در سخنی از امیر مومنان آمده است که تسبیح، نیمی از میزان، و حمد، تمام میزان را پر خواهد کرد؛ و تکبیر، مابین آسمان و زمین را پر خواهد ساخت. از امام سجاد (ع) روایتی است که گفتن صد بار تکبیر، پیش از پنهان شدن قرص خورشید، از آزاد کردن صد بنده بهتر است. «الحمدلله» واژهشناسان، حمد را نقیض ذم و اعم از شکر دانستهاند. آنان همچنین تحمید را ستایش و حمد مکرر خداوند معنا کردهاند. «حمد»، ثنا و ستایش کسی است که از روی اختیار، کاری زیبا و قابل ستایش انجام داده باشد؛ اما «مدح» شامل ثنا بر عمل غیراختیاری نیز میشود؛ مانند مدح کردن کسی به خاطر زیبایی و حسن وی. افزون بر این، برخلاف حمد، مدح، شامل موجودات بیجان نیز میشود؛ مانند مدح جواهری زیبا. در تفاوت حمد و شکر نیز، گفته شده است که حمد، فقط با زبان و در مقابل نعمت و غیر نعمت است و شکر، فقط در مقابل نعمت است و به صورت غیرزبانی نیز انجام میشود؛ حمد، اختصاص به خداوند دارد اما شکر، درباره غیرخدا نیز به کار میرود. برخی نیز حمد و شکر و حمد و مدح را به یک معنا دانستهاند. «ال» در الحمد، دربردارنده مفهوم عموم و استغراق است؛ یعنی تمام افراد و انواع حمد، همیشه از آن خداوند است. خداوند، در قرآن کریم، حمد و ستایش را در دنیا و آخرت، مخصوص خود دانسته و به پیامبر اکرم (ص) دستور میدهد که «الحمدلله» بگوید و ابراهیم به این دلیل که خداوند در هنگام پیری، اسماعیل (ع) و اسحاق (ع) را به وی عطا نموده است، او را ستایش میکند. بر اساس برخی از آیهها، آخرین کلام اهل بهشت که در کمال علم معرفت، بر زبان جاری میکنند، حمد خداوند خواهد بود. امام صادق (ع) نیز، تمام شکر را گفتن «الحمدلله رب العالمین» دانسته است و برای به جا آوردن حق شکر خداوند، از «الحمدلله» بهره جسته است. سبحان الله: ترکیب کلمه «سبحانالله»، نه بار در قرآن کریم آمده است. برخی از مفسران «سبحان» را اسم مصدر و برخی دیگر آن را مصدر دانستهاند. «سبحانالله» یعنی منزه میدانم خداوند را از هر آن چیزی که شایسته ساحت قدسی او نباشد. از حضرت علی (ع) در تفسیر آن نقل شده است که «سبحانالله» بزرگداشت خداوند و منزه دانستن اوست از آنچه که مشرکان درباره او میگویند و هر کس این ذکر را بگوید، تمام فرشتگان بر او درود میفرستند. امام صادق (ع) نیز، آن را سبکترین ذکر بر زبان و بلیغترین آن دانسته است. در خصوص ارتباط این سه ذکر با یکدیگر، نکاتی از سوی دین پژوهان ارایه شده است. برخی معتقدند که تحمید و تسبیح را میتوان به جای یکدیگر به کار برد؛ زیرا صفات ثبوتیه و سلبیه در خارج، لازم و ملزوم یکدیگرند؛ برای مثال: نفی جهل همراه با اثبات علم و اثبات علم همراه با نفلی جهل است؛ بنابراین گاهی به تناسب لازم، وصفی با تسبیح. موارد استحباب تسبیح: چنان که اشاره شد از جمله موارد استحباب تسبیح حضرت فاطمه (س) که بر آن تاکید شده، هنگام خواب و پش از نمازهای واجب است. طبق نظر برخی از فقیهان، به ویژه طباطبایی یزدی در العروة الوثقی و نیز بسیاری از فقیهان معاصر که به آن حاشیه زدهاند، استحباب تسبیح حضرت فاطمه (س) اختصاصی به نمازهای واجب نداشته و پس از هر نمازی استحباب دارد و حتی گفتن آن به تنهایی و بدون آنکه در تعقیب نماز باشد نیز، مستحب است در تایید این دیدگاه میتوان به برخی از روایتها اشاره نمود که در آن به، مستحب بودن تسبیح حضرت فاطمه (س) در بعضی از نمازهای مستحبی و زیارتنامهها تاکید شده است. احکام و شرایط تسبیح: تسبیحی که پس از نماز واجب خوانده شده و فضیلت بسیار دارد، باید به نماز متصل بوده و نمازگزار از حالت نماز خارج نشده باشد؛ همانگونه که امام صادق (ع) تسبیحش را به نماز متصل نموده و سفارش میفرمود که تحمید به تکثیر و تسبیح به تحمید متصل شده و در میان آنها فاصلهای ایجاد نشود. همچنین مستحب است که پس از تسبیح حضرت فاطمه (س) یک بار ذکر «لا اله اله الله» گفته شود. از جمله احکام فقهی مربوط به تسبیح حضرت زهرا (س) این است که چنانچه کسی در تعداد تکبیر یا تسبیح یا تحمید گفته شده، شک کند، در صورتی که شک وی بعد از محل نباشد، بنا را بر اقل میگذارد و در غیر انی صورت به شک خود اعتنا نمیکند. همچنین مستحب است که با تسبیحی از تربت اما حسین (ع) این ذکرها شمارش شوند زیرا در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که هر کس تسبیحی از تربت حرم امام حسین (ع) به همراه داشته باشد از تسبیح کنندگان به شمار میآید؛ هر چند ذکری هم بر زبان جاری نسازد. همچنین پاداش تسبیح گفتن با تربت آن حضرت (ع) بالا رفتن چهارصد درجه و برآورده شدن چهارصد حاجت است و به همین تعداد برای گوینده کار نیک نوشته میشود و گناه از نامه اعمال وی پاک خواهد شد. شیخ صدوق با استناد به اینکه انگشتان دست، در روز قیامت مورد سوال قرار میگیرند، شمارش تسبیح با انگشتها را با فضیلتتر از شمارش با تسبیح ساخته شده از غیر تربت امام حسین (ع) دانسته است؛ ولی برخی از فقیهان این سخن را نپذیرفتهاند.
منبع: فارس
۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
نخستین کسی بودم که از«مک فارلین»باخبر شدم
من بحثهایی داشتم که نمی خواهم نقل کنم اما آنجا حرف هایم را زدم تفاوت دیدگاه خیلی بود من همان شب اول با این گروه دعوایم شد و با ناراحتی و قهر از خانه حضرت امام بیرون آمدم اعتراض کردم که این چنین اقدامات و اعدام ها مناسب نیست آیت الله بهشتی آیت الله مطهری و آیت الله هاشمی همسیدمهدی طباطبایی:نخستین کسی بودم که از «مک فارلین» با خبر شدم/امام خمینی خیلی موافق حکمها و اعدامهاي خلخالي
سیدمهدی طباطبایی نخستین کسی بودم که از مک فارلین با خبر شدم امام خمینی خیلی موافق حکمها و اعدامهاي خلخالي نبود خلخالي از حکمهای اعدامی که داده بود پشیمان بود سیدمهدی طباطبایی عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز تعابیر متفاوتی از آنچه در تاریخ انقلاب مطرح شده بازگو کرده و برخی ناگفتایده تغییر ساعت را نخستین بار چه کسی مطرح کرد؟
تغییر ساعت در اولین روز فرودین ماه ابتکاری نیست که متعلق به ما ایرانی ها باشد اما هر چه باشد این عقب کشیدن ساعت نشانه رسمی آن است که تابستان در راه است به گزارش پارس نیوز مشخص نیست که ابتکار اولیه تغییر ساعت در آغاز نیم سال گرم از کجا آمده است اما تاریخ نشان می دهد که کشرابطۀ انفجارهای بلژیک با پرداخت نخستین کرایۀ تاکسی!
رابطۀ انفجارهای بلژیک با پرداخت نخستین کرایۀ تاکسی تاریخ انتشار شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۱ ۰۰ پس از انفجارهای اخیر بروکسل ترس و نگرانی را در میان رانندگان و شهروندان عرب تبار این شهر میدیدم این بار رانندهها حتی حاضر نبودند با من به زبان عربی حرف بزنند و برخلاف گذشکست گلکسی اس 7 اج توسط اچ تی سی 10 / جدول
شکست گلکسی اس 7 اج توسط اچ تی سی 10 جدول فناوری اطلاعات > سخت افزار - اچ تی سی 10 قویترین گوشی اندرویدی نیمه اول 2016 در تستهای موسوم به AnTuTu توانست گلکسی اس 7 اج را شکست دهد به گزارش خبرآنلاین پردازنده هر دوگوشی از نوع کوآلکوم اسنپ دراگون 820 گلکسی اآیا کاهش رزولوشن تاثیری در کاهش جزئیات ثبت شده توسط دوربین گلکسی اس 7 دارد؟
سامسونگ براساس سنت همیشگی خود نسل جدید گوشی های هوشمند خود را با نامگلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج در جریان کنگره ی جهانی موبایل معرفی کرد این گوشی هوشمند در مقایسه با نسل پیشین با وجود حفظ شباهت ظاهری تغییراتی را به خود دیده که از جمله ی این تغییرات می توان به دوربین و سنسور به کانمی دانم چه کسی چنین شایعه ای را ساخته؛ کسی استعفا نداده است
به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام و به نقل از ایسنا سعید رمضانی با رد خبر استعفای رضا صادقپور از سمت مدیرعاملی باشگاه راه آهن اظهار کرد نمی دانم چه کسی چنین شایعه ای را ساخته و آن را در اختیار رسانه ها قرار داده است آقای صادق پور از سمت مدیرعاملی باشگاه استعفنگاهی نزدیک به گلکسی تب پرو اس ؛ نخستین تبلت سامسونگ از جنس ویندوز ۱۰
گلکسی تب پرو اس نام نخستین تبلت مجهز به ویندوز ۱۰ کمپانی سامسونگ است که چند وقتی از معرفی آن می گذرد در این مقاله قصد داریم نگاه نزدیک تری به آن داشته باشیم در ادامه با گجت نیوز همراه باشید هفته گذشته سامسونگ قیمت عضو جدید خانواده گلکسی تب خودش Galaxy TabPro S را مشخص کرد تانخستین پیست اسکی افغانستان در بامیان ساخته می شود
به گزارش ذاکرنیوز بامیان و کوه های برفگیرش منطقه ای مناسب برای ورزش زمستانی اسکی در افغانستان است اما پیست اسکی در این ولایت ساخته نشده است تا ورزشکاران در آن به تمرین و مسابقه بپردازند اما به تازگی تلاش در این زمینه آغاز شده است اداره محلی بامیان گفته است که برای ساخت یک پیستشکست گلکسی اس ۷ اج توسط اچ تی سی ۱۰ / جدول
به گزارش خبرآنلاین پردازنده هر دوگوشی از نوع کوآلکوم اسنپ دراگون ۸۲۰ گلکسی اس ۷ اج پردازنده اکسینوس هم دارد که ضعیف تر از ۸۲۰ است است و در هر دو حالت طبق جدول زیر گوشی تایوانی توانسته گوشی کره ای را در بنچمارک تعریف شده با ۲۰ هزار اختلاف پشت سر بگذارد قرار است ۲۴ فروردین اچ ت-
گوناگون
پربازدیدترینها