واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی ذاکرنیوز ؛ درکارنامه هنری هر فیلمساز و بازیگری درجات کیفی مختلفی از آثار وجود دارد. از فیلم خوب و ماندگار تا فیلمی که به عقیده مخاطبان و منتقدان سینما لزومی بر ساخت یا بازیگری این کارگردان یا بازیگر در آن نبوده است. در جدول سالیانه اکران سینمای ایران و جهان هم ، فیلم های ضعیف، متوسط و خوب وجود دارند. ممکن است فیلم هایی که در درجه ضعیف ساخته شدند و بی محتوا هستند در گیشه فروش آنچنانی داشته باشند ولی از نظر رضایت عمومی در درجات پایین باشند. برخی فیلم ها ممکن است از کارگردان های مطرح و با بازی بازیگران مشهور و درجه یک سینمای ایران و جهان باشند اما مخاطب پس از تماشای آن ها شانه بالا می اندازد و .... در ادامه این گزارش آثار اکران شده از فیلمسازان مطرح و مشهور سینما در دو سال 93و94 که از نظر اهالی رسانه، مخاطبان و منتقدان فیلم ضعیف یا متوسط محسوب شده اند معرفی می شوند. در این ارزیابی، میزان فروش فیلم ها و سلیقه شخصی تاثیری نداشته است. **کارگردان های مطرح با فیلم های ضعیف در سال 1393 رضا عطاران-«ردکارپت» این فیلم در ژانر طنز ساخته شده و با وجود اینکه رضا عطاران، ستاره پولساز این سال های سینما، فیلمنامه نویس،کارگردان و بازیگر آن بود یکی از آثاری بود که از لحاظ اقبال عمومی و منتقدان در سال 93 رضایتی کسب نکرد و نسبت به فیلم اول این کارگردان فیلم ضعیفی محسوب می شد که بار طنز تنها بر دوش حرکات و دیالوگ های رضا عطاران بود و جز این موقعیت ها چیزی موجب پسند مخاطب نمی شد. فریدون جیرانی-«خواب زده ها» این فیلم نیز در ژانر کمدی ساخته شده و اثری ضعیف در کارنامه جیرانی محسوب می شود. بار دیگر تکرار بازی اکبر عبدی در نقش یک پیرزن و تقابل این نقش با فرهاد اصلانی تنها ایجاد طنز موقعیت می کند و فیلم قصد دارد تنها با تکیه بر این ایده تکراری و چند موقعیت دیگر در برخورد صابر ابر و شقایق فراهانی مخاطب را در سالن سینما نگه دارد. حمید نعمت الله-«آرایش غلیظ» این اثر نسبت به سایر آثار سینمایی حمید نعمت الله با استقبال چندانی در میان مردم و منتقدان مواجه نشد. بازیگری و طرز ادای دیالوگ های کلیشه ای حامد بهداد نیز دیگر حتی از حوصله طرفدارانش خارج است.مخاطب در هنگام تماشای فیلم «آرایش غلیظ »سررشته داستان را گم می کند. بهروز افخمی -«آذر، شهدخت، پرویز ودیگران» «آذر، شهدخت، پرویز ودیگران» فیلم متوسطی در کارنامه بهروز افخمی محسوب می شود. ضعف این اثر در فیلم نامه رخ داده است. فیلم نامه دچار سر در گمی است و تکلیف خود را در روایت قصه ها و اولویت پرداخت به آن ها نمی داند. در مواقعی نیز ریتم فیلم کندمی شود اما به شیوه ای خود را نجات می دهد و در نهایت فیلم به پایان می رسد. در این فیلم عوامل پشت صحنه از بازیگران و کارگردان موفق تر بوده اند. مسعود کیمیایی-«متروپل» فیلم «متروپل» به گواهی اهالی رسانه، منتقدان و مخاطب عام، اثر متوسط کارنامه هنری مسعود کیمیایی محسوب می شود. فیلم ریتم کند و کسل کننده ای دارد و تکرار و کلیشه و ... مخاطب آن را پس می زند. داریوش مهر جویی-«اشباح» «اشباح» نیز مانند فیلم «چه خوبه که برگشتی»از آثار ضعیف کارگردان مطرح سینما، داریوش مهرجویی است.مخاطبان در این فیلم با کلیشه ای بودن داستان، بازی نه چندان مطلوب وعمیق بازیگران و لو رفتن یکباره همه اتفاقات فیلم مواجه می شوند و فیلم دیگر جذابیت و برگ برنده ای برای ادامه کار ندارد. کیومرث پور احمد-«پنجاه قدم آخر» این اثر از فیلمهای نسبتا ضعیف این کارگردان است که در جریان نمایش آن در جشنواره فجر نسبت به کیفیت محتوایی و فنی آن ایراداتی وارد شده است. پوراحمد که خود نیز بر ضعف های فیلم واقف بوده است بابت نواقص فنی و محتوایی فیلم عذرخواهی کرده است. **بازیگرانی که در اکران93 در فیلم های ضعیف ظاهر شدند شهاب حسینی، رضا عطاران، فرهاد اصلانی، ساره بیات، صابر ابر، شقایق فراهانی، اکبر عبدی، بابک حمیدیان، حسین یاری، طناز طباطبایی، هنگامه قاضیانی، کامبیز دیرباز، فخرالدین صدیق شریف، احمد نجفی، نسرین مقانلو، رضا رویگری، مهتاب کرامتی، همایون ارشادی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، امیرعلی دانایی، حامد بهداد، طناز طباطبایی، حبیب رضایی، هومن برق نورد بازیگران مطرحی هستند که در اکران سال 93 در آثار متوسط و ضعیف ظاهر شدند. **کارگردان های مطرح با فیلم های ضعیف در سال 1394 کمال تبریزی-«طعم شیرین خیال» این فیلم که در جشنواره سی و سوم فیلم فجر اکران شد از همان زمان اواین نمایش با انتقاداتی نسبت به پرداخت و توجه افراطی و شعاری به محیط زیست توسط یکی از شخصیت های اصلی و کل داستان مواجه شد. بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و مردم با اتفاق نظر عقیده داشتند این فیلم در سطح کمال تبریزی نبوده و از وی بیشتر ازاین ها انتظار می رود. «طعم شیرین خیال» پانزدهمین اثر کمال تبریزی در مقام کارگردان است که نسبت به آثار قبلی این کارگردان ضعیف بوده است. نیکی کریمی-فیلم «شیفت شب» این فیلم با نگاه به رنج زنانه شخصیت زن قصه و درگیری و بحران شخصیت مرد و سوء تفاهمات بین این دو، بدون گره افکنی و رازی که موجب کشش داستان شود ساخته شده است. شخصیت های فیلم برخلاف تصور کارگردان ما به ازای بیرونی ندارند و واکنش ها و رفتارهای شخصیت ها بیشتر تصنعی ،کم عمق و سطحی است. البته بازیگران این فیلم از مطرح های سینما هستند اما در مجموع جدیدترین اثر نیکی کریمی اثری در بازی و کارگردانی قابل قبول و مخاطب پسند نبود. هاتف علیمردانی-«مردن به وقت شهریور» این فیلم نیز از آثار ضعیف اکران سال 94 محسوب می شود. برخی از منتقدان این فیلم را در حد فیلمسازان تازه وارد می دانند و از علیمردانی انتظار ساخت چنین فیلمی را نداشته اند. این فیلم به موضوعات موسیقی، اعتیاد و و سرکشی جوانان می پردازد و البته در پرداخت به موضوع سطحی و بدون عمق لازم عمل کرده است. لازم به ذکر است این فیلم در فروش با شکست مواجه نشده است، اما از نظر محتوا و سوژه نتوانسته نظر منتقدان سینما را جلب کند. سیروس الوند-«این سیب هم برای تو» سیروس الوند پس از گذشت چهارسال از ساخت فیلم « پرتقال خونی »، این فیلم را ساخته است. این فیلم به عقیده عده ای از منتقدان اثری سطحی و ساده و بدون برگ برنده و سوژه جذاب برای مخاطب سینما بوده است. در این فیلم مخاطب با هجوم اتفاقات و مشکلات شخصیت های داستان رو به رو و کلافه می شود و در نهایت این اثر نه مخاطب را سرگرم می کند و نه پیام خاصی به او می دهد. فیلم از نظر بینندگان آن فضای شلوغ و دیالوگ های غیرضروری و نامناسب زیادی دارد.شخصیت پردازی ها سطحی بوده و فیلم عمق و ریشه نداشته است. علی عطشانی-«نقش نگار» این فیلم با تمام حواشی و مسائلی که پیش از اکران برایش پیش آمد فیلم متوسطی بود و جز یک تصمیم شجاعانه از شخصیت اول قصه چیزی نداشت. ناصر ملک مطیعی تنها در دو سکانس ایفای نقش کرده بود و خبری از آن همه جنجال و اتفاق و حاشیه در فیلم نبود. امید بنکدارو کیوان علیمحمدی-«ارغوان» فیلم ارغوان شروع خوبی داشت اما در میانه راه نتوانست آن طور که شروع شده بود ادامه پیدا کند و راه به جایی نبرد. اتفاقات و حرف های ناگفته فیلم می توانست در صورتی که به درستی به آن ها پرداخته می شد داستان جذاب و بهتری بسازد اما این اتفاق نیفتاد و فیلم با وجود بازیگران مطرح، نه در فروش و نه در اقبال منتقدان موفقیت لازم را کسب نکرد. بهروز افخمی-«روباه» فیلم «روباه» با پرداخت ناقص و سطحی به موضوع ترور دانشمندان هسته ای و نفوذ عوامل بیگانه به کشور ضعیف ترین، اثر سینمایی بهروز افخمی تا سال 94محسوب می شود. فیلمی که با موضوع امنیت ملی و شهدای هسته ای ساخته شده در موقعیت هایی موجب تمسخر و خنده مخاطبان می شود. شخصیت منفی فیلم به عنوان برادر نتانیاهو معرفی می شود که بیش از تصور خیالی بودن، فیلم را کمدی جلوه می دهد. در حالی که فیلم به عقیده اهالی رسانه، مخاطبان و منتقدان فیلم ضعیفی بوده ،بهروز افخمی از فروش و استقبال اندک آن ابراز تعجب کرده است. **بازیگران مطرح در فیلم های متوسط و ضعیف در مجموع اکران های سال 94 بازیگران مطرح بسیاری در فیلم های ضعیف که با اقبال مخاطبان،اهالی رسانه و منتقدان مواجه نشد حضور یافتند و اغلب آن ها نیز در این فیلم ها بازی درخشان و در حد انتظار نداشتند. پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، بابک حمیدیان، حمید گودرزی، جلال فاطمی، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی، بهرام رادان ، پانته آ پناهی ها، هومن سیدی، قطب الدین صادقی، ناصر ملک مطیعی، مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، حسین یاری،مسعود رایگان، محمدرضا فروتن، لیلا زارع ، سحر قریشی ، امیرحسین آرمان، شهاب حسینی، پریوش نظریه، مریلا زارعی، مصطفی زمانی و همایون ارشادی تعدادی از این بازیگران که در دو سال متوالی در فیلم های متوسط یا ضعیف ظاهر شدند، در فیلم های سال 94 و در جریان برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درخشیدند و موجب تحسین مخاطبان، اهالی رسانه ومنتقدان شدند که می توان به بازیگری درخشان شهاب حسینی در دو فیلم «چهارشنبه» و «برادرم خسرو» و بابک حمیدیان در «نیم رخ ها» و «بادیگارد» و.... اشاره کرد.
سه شنبه ، ۱۰فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]