تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802224918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چقدر کالا سال گذشته وارد کردیم؟/ کارنامه تجارت خارجی به روایت گمرک


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چقدر کالا سال گذشته وارد کردیم؟/ کارنامه تجارت خارجی به روایت گمرک
گمرک ایران اعلام کرد: در پایان سال ۱۳۹۴ کارنامه تجارت خارجی کشورمان با ۹۱۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری بسته شد.
آفتاب : در سال ۱۳۹۴ در مجموع ۴۲ ميليارد و ۴۱۵ ميليون دلار انواع كالا صادر و ۴۱ ميليارد و ۴۹۹ ميليون دلار نيز وارد كشور شد و پرونده تجارت خارجی با ۹۱۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری بسته شد.


از سوي ديگر اين آمار حاكي از آن است كه در سال ۱۳۹۴ به ميزان ۱۲ ميليارد و ۷۰ ميليون دلار ارز كمتري نسبت به سال ۱۳۹۳ صرف واردات شده است. همچنين در اين مدت حجم صادرات كشورمان به ۹۳ ميليون و ۵۲۰ هزار تن و حجم واردات كشورمان به ۳۵ ميليون و ۷۰ هزار تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۷ و ۱۸ صدم درصد و ۱۸ و ۴۷صدم درصد كاهش داشته است.


بر اين اساس ما شاهد افزايش ميانگين قيمت كالاهاي صادرات كشورمان در سال گذشته بوديم كه از كاهش نسبتاً محسوس خام‌فروشي حكايت دارد به‌ طوري كه متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي كشورمان در سال گذشته به ۴۶۱ دلار رسيد و يک و ۲۲ صدم درصد افزايش يافت. همچنين متوسط قيمت هر تن كالاي وارداتي به يك هزار و ۱۸۳ دلار رسيد كه ۵  درصد كاهش داشته و نشان مي‌دهد سهم مواد اوليه از واردات كشورمان در سال گذشته افزايش يافته است.


اقلام عمده كالاهاي صادراتي و وارداتي


بررسي اقلام عمده كالاهاي صادراتي كشورمان در سال ۱۳۹۴ نشان مي‌دهد جايگاه ميعانات گازي در ميان كالاهاي صادراتي به شدت افت داشته و سال گذشته ۵۲ و ۴۲ صدم درصد، صادرات ميعانات گازي افت داشته و تأثير قابل‌توجهي بر افت صادرات غيرنفتي كشورمان گذاشته است كه تحت تأثير نوسانات شديد قيمت نفت صورت گرفته است. با اين وجود صادرات انواع محصولات پتروشيمي و ساير كالاها با روند كاهشي بسيار كمتري مواجه بوده و فقط ۲ درصد كاهش داشته‌اند كه البته در صورت تفكيك محصولات پتروشيمي از ساير كالاها شاهد افزايش صادرات پتروشيمي‌ها هم بوده‌ايم.


اما در مجموع عمده كالاهاي صادراتي به ترتيب شامل گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده با سهم ۴ و ۴۰ صدم درصد از كل ارزش صادرات، پروپان مايع شده با سهم ۳ و ۹۸ صدم درصدي و قير با سهم ۳ و ۴۷  صدم درصدي بوده است. عمده كالاهاي وارداتي كشورمان هم به ترتيب شامل ذرت دامي با سهم ۳ و ۳۹ صدم درصدي از كل ارزش واردات، گندم با سهم۲ و ۹ صدم درصدي، لوبياي سويا با سهم يك و ۷۵ صدم درصدي، برنج با سهم يك و ۶۴ صدم درصدي و كنجاله سويا با سهم يك و ۶۲  صدم درصدي قرار دارد.


عمده‌ترين كشورهاي واردكننده و صادركننده


در سال ۱۳۹۴به ترتيب كشورهاي چين، عراق، امارات عربي متحده، افغانستان و هند عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني بوده‌اند كه سهم كشورهاي امارات عربي متحده و افغانستان از كالاهاي صادراتي ايران در مقايسه با سال ۱۳۹۳ افزايش داشته و سهم هند نيز ثابت مانده است، اما سهم چين از كالاهاي صادراتي ايران بيش از ۲۳ درصد كاهش داشت. عمده‌ترين كشورهاي صادركننده كالا به ايران در سال گذشته نيز به ترتيب شامل چين، امارات عربي متحده، كره جنوبي، تركيه و سويس بوده‌اند كه مهم‌ترين نكته در اين خصوص كاهش ۱۸ درصدي واردات كالاي چيني به كشورمان در سال ۱۳۹۴ بوده است.


همچنين آمارها نشان مي‌دهد كه سهم كشور سويس به‌عنوان كشوري كه محل انجام معاملات كالاهاي ساير كشورها در آنجا بوده از تجارت خارجي كشورمان به ميزان ۵ درصد افزايش يافته و سهم امارات عربي متحده در انجام معاملات كالاهاي وارداتي به ايران  ۳۶ درصد كاهش داشته است.


واردات خودروي سواري


در سال گذشته يكي از موفق‌ترين سياست‌هاي دولت در جلوگيري از واردات خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي يا لوكس پياده شد، به نحوي كه در سال ۱۳۹۴ با اجرايي شدن اين سياست و چشم‌پوشي دولت از درآمدهاي حاصل از محل واردات خودرو به دليل ممنوعيت واردات خودروهاي بالاي۰ ۲۵۰ سي‌سي، واردات خودرو بيش از ۵۰ درصد كاهش يافت و تعداد ۵۱ هزارو ۵۲۲ دستگاه انواع خودرو وارد كشورمان شد. ميزان واردات خودرو در سال ۱۳۹۳ به تعداد ۱۰۳ هزار و ۹۱۸ دستگاه بود. از سوي ديگر ارزش واردات خودرو هم كاهش قابل‌توجهي داشت و با ۴۲ و ۸۰ صدم درصد كاهش به يك ميليارد و ۲۳۰ ميليون دلار رسيد. در سال ۱۳۹۳ به ميزان ۲ ميليارد و ۱۵۱ ميليون دلار صرف واردات انواع خودرو شده بود.


منبع: خبرآنلاین




تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن