تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804731392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه عید نوروز در عمان و کشورهای عربی منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: تهران – ایرنا – دکتر طاهره اللواتیه در مقاله ای با عنوان « نوروز، حکایت نیکی و نور و پیروزی بر شر و تاریکی» که در روزنامه «الزمان» عمان منتشر شد٬ به جایگاه نوروز در جهان عرب به ویژه عمان و ارتباط تاریخی آن با اعیاد باستانی ملل شرقی از جمله جهان عرب پرداخت.به گزارش ایرنا ٬ دکتر طاهره اللواتیه که با همفکری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسقط در مقاله ای درباره ثبت جهانی نوروز نوشت: یونسکوعید نوروز را چهارسال پیش به عنوان 'نوروز میراث شرقی' ثبت کرد. نویسنده این مقاله در هفت بخش به نوروز و جایگاه آن در جهان عرب و بایسته های این عید پرداخته است: 1. نوروز در دوران گذشته عرب: در این بخش پس از استشهاد به بیت شعری از بحتری از شاعران عرب مشهور دوره عباسی: «وقد نبه نوروز فی غسق الدجی أوائل ورد کن بالأمس نوما» (نوروز در دل تاریکی زمستان به شکوفه هایی که تا دیروز در خواب بودند مژده (بهار) داده است) می نویسد: نوروز یا «روزجدید» در فرهنگ ایرانی، کردی، ترکی، افغانی، پاکستانی و آسیای مرکزی، ازمشهورترین و قدیمی ترین اعیاد شناخته شده در مشرق زمین و مصادف با آغاز فصل بهار (21 مارس) است که ایرانی ها آن را آغاز سال شمسی نهاده اند. این مقاله با ذکر منابعی همچون دیوان العرب از «رحمان خلیفة بشار» نقل می کند: احیاء نوروز از دوران اموی مرسوم بوده است، و متون تاریخی و ادبی و متفکران گذشته همچون بیرونی، نویری، جاحظ، قلقشندی، مسعودی، ثعالبی، مقریزی، و متفکران و تاریخ نگاران معاصر همچون طه ندا، أحمد محمد خوفی، جرجی زیدان، حسن ابراهیم حسن ، محمدغنیمی هلال و دیگران درباره این جشن تالیفاتی دارند. 2. عراق در آغاز و میان تموز وعشتار: نگارنده می نویسد: سلیم مطر و نصرت مردان معتقدند که عید نوروز یا عید بهاراز پنج هزار سال پیش در مناطق سومر، بابل ونینوا و تا زمان ورود مسیحیت به آن مناطق، در عراق جشن گرفته می شده است. سومری ها این عید را (زکموک) و دربابل ونینوا (اجیتو– الحج) یا عید آغاز سال می نامیده اند. عراقی ها آن را روز نخست از ماه (نیشان) یعنی روز ظهورنیشان و نشانه بهار می دانند و این عید ده روز ادامه می یابد. سپس این سنت فرهنگی با انتقال میراث سومری به سامی به منطقه شامات نیز گسترش می یابد و عباسی ها آن را به عنوان عید بهار و با عنوان فارسی (نوروز) به رسمیت می شناسند. از این رو، نوروز در بغداد زمان عباسی أمری شایع و رسمی شناخته می شود و برخی گفته اند که «نوروز»، ترجمة (یومو نیشان) یعنی روز گشایش و تحول است. 3. جمشید و کاوه و پیروزی نیکی بر شر: نگارنده در این بخش می نویسد: دکتربهمن اکبری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عمان گفته است: یونسکوعید نوروز را به عنوان عیدی تاریخی و مهم برای ملت ها ی تمدن های شرقی کهن ثبت جهانی کرده است. نوروز ارزشی در میراث مشترک انسانی دارد و روز صلح و دوستی و تفاهم و برادری میان ملت ها و دولت های همسایه است. دکتر اکبری افزود: نوروز یکی از بهترین تجارب انسانی است که میان ملت های جهان در تمام عرصه ها به ویژه فرهنگی تمدنی و اجتماعی روح انسجام و دوستی را گسترش داده است. 'نوروز در ایران روزی است که مردم دشمنی های خود با برادران و خواهران شان را فراموش می کنند و به دوستی و صلح می رسند.' رایزن فرهنگی ایران اضافه کرد : نوروز در ایران روز نظافت و پاکی است، پاکی باطن و ظاهر و در آغاز سال همگان دست به دعا برداشته و این دعا را می خوانند: یامقلب القلوب و الأبصار، یا مدبر اللیل والنهار، یامحول الحول و الأحوال، حول حالنا الی أحسن حال. در ادامه مقاله نویسنده به ذکر اساطیر ایرانی و کردی در باره نوروز می پردازد. 4. دوران مصر باستان و شم النسیم و نوروز: نویسنده از حسن مجدی درمجلة الیوم السابع نقل می کند: عید شم النسیم، از أعیاد مصریان دوران فراعنه بوده است، علت نامگذاری آن به "شم النسیم” به کلمة فرعونی "شمو”، به معنای بعثت زندگی برمی گردد. زیرا مصری های کهن معتقد بودند که آغاز آفرینش در آن روز بوده است و بر اثر مرور زمان واژه "النسیم” به آن اضافه شده است به سبب اینکه با اعتدال هوا، و طراوت نسیم مرتبط است. 5. عمان و جشن نوروز: نویسنده در این بخش از گفتار سعید الغزیلی؛ نماینده مردم استان «قریات» در مجلس شورای عمان درباره نوروز در منطقه قریات از توابع مسقط را نقل می کند و سپس به نقل از مجلة العربی می نویسد: جشن نوروز در ولایت قریات مرسوم است و در واقع پایان سال مردمان دریاست؛ به این سبب گاو یا گوسفندی را ذبح و با برنج می پزند و میان مردم پخش می کنند و اعتقادشان بر این است که این نذری موجب افزایش روزی سال آینده آنان در دریا است. نویسنده در ادامه جشن نوروز را در استان «مسندم» (نزدیکترین نقطه مرزی عمان به ایران در تنگه هرمز) از قول خانم فارسی نقل می کند: بسیاری از خانواده ها نوروز را در «مسندم» جشن می گیرند و روز دعا و تقرب می دانند. تمام خانواده دور سفره هفت سین جمع می شوند هفت چیزی که رمزی است برای رشد و تجدید حیات و خیر و برکت را در سال آینده آرزو می کنند. این جشن ها در دوره کودکی ما شایع تر بود اما اینک کاهش یافته است؛ اما جشن های نوروزی در «قریات» تاکنون ادامه دارد و تا ساحل منطقه «باطنه» گسترش یافته است و با نام نوروز شناخته می شود. 6. نوروز در مصر و خلیج (فارس) وعمان: نگارنده درباره جشن نوروز درمصر وخلیج (فارس) وعمان می نویسد: گذشتگان ما در عمان و خلیج فارس روشی نو برای تعیین سال جدید را پی ریزی کرده بودند تا موسم صید و غواصی و زراعت و کشت و برداشت و تکثیر ماهیان را تعیین کنند و آن را (الدرور) یا (نوروز) یا حساب دریایی می نامیدند؛ آن یک تقویم فلکی قدیم در منطقه بوده است، که برابر آن تقویم فلکی هر سال را به چهار فصل تقسیم می کردند: الصفری والشتاء والصیف والقیظ، ومقابل آن فصول چهارگانه پاییز، زمستان، بهار و تابستان (خریف وشتاء و ربیع وصیف) قرار داشت که شمارش نخست از اول نوروز، شروع می شده است. 7. آرمان بشر برای نجات نویسنده در پایان مقاله می نویسد: نظریه نوروز، اندیشه پیروزی خوبی بر بدی و نور بر تاریکی و خیر بر شر است؛ زیرا در این روز نور محمدی ظهور می کند و روز رهایی و نجات آدمیان از ظلم و طغیان و فساد خواهد رسید؛ آرمانی که همه ادیان به آن بشارت داده اند که 'روز رهایی موعود' است. خاروم**9365**2041**


یکشنبه ، ۸فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن