تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835112049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به قدیمی ترین سند درباره ی وجود مقبره ی شمس در خوی-دکتر علیرضا مقدم


واضح آرشیو وب فارسی:خوی آنلاین: هم زمان با برپایی کنگره ی بین المللی شمس تبریزی در خوی، قدیمی ترین سند تاریخی درباره ی وجود مقبره ی شمس در خوی رونمایی شدنگاهی به قدیمی ترین سند درباره ی وجود مقبره ی شمس در خوی-دکتر علیرضا مقدم دکتر علیرضا مقدم - عضو هیأت علمی گروه عرفان دانشنامه ی جهان اسلام - در مقاله ای با عنوان «اشاره ای کهن و نویافته به حضور شمس تبریزی در خوی» که در اختیار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرار داده، در این باره نوشته است: «بحث بر سر سرانجام شمس موضوعی است که از همان غیبت دوم او در قونیه، نقل محافل بوده است و تا به روزگار ما نیز تداوم داشته است. امروزه در مکان های مختلفی از جمله در ترکیه (قونیه، نیغده و قریه حاجی بکتاش)، ایران (خوی و تبریز)، افغانستان و پاکستان با زیارتگاه ها و مقابری مواجه می شویم که نام شمس تبریزی را بر خود دارند. بی شک به جز یکی از این ها، همگی آن ها یا یادمانی هستند از خاطره و مقام معنوی شمس یا آن که به شمس تبریزی دیگری جز مراد مولانای روم تعلق دارند؛ چنان که تعلق مزارهای موجود در تبریز و پاکستان به شمسی غیر از شمس تبریزی مورد نظر ما امروزه آشکار است. در این میان اما وجود مزار شمس تبریزی ـ مراد مولانا ـ در خوی سخنی است که پس از تحقیقات دکتر محمدامین ریاحی و تأکیدات استاد محمدعلی موحد، امروزه پذیرفتنی تر است. بر اساس تحقیقات مرحوم ریاحی، «قدیمی ترین جایی که از وجود مدفن شمس در خوی ذکری رفته در مجمل فصیحی (تألیف شده در 845) است». فصیحی خوافی حدود 200 سال بعد از غیبت شمس از قونیه، در ذکر حوادث سال های 672 و 698 به مدفون بودن شمس الدین تبریزی در خوی اشاره می کند. اسناد و نشانه های دیگری که دکتر ریاحی در اثبات وجود مزار شمس تبریزی در خوی می آورند، همگی دارای تاریخ هایی بعد از مجمل فصیحی هستند. نگارنده طی مطالعاتی که در حوزه عرفان آسیای صغیر و طریقت ها و صوفیان آن دیار داشت، به نوشته ای برخورد که گمان می برد یکی از کهن ترین نشانه های حضور شمس تبریزی در خوی و بلکه کهن ترین آن ها باشد. بایرامیه یکی از طریقت های مهم و تأثیرگذار در پهنه امپراتوری عثمانی است. این طریقت را حاجی بایرام ولی در اواخر قرن هشتم و نیمه اول قرن نهم در آنکارا بنیان نهاد. یکی از مهم ترین نمایندگان شاخه ملامیه بایرامیه، عالم و صوفی نام دار ساری (صاری) عبدالله افندی است که با عناوین رئیس الکتّاب و شارح مثنوی شناخته می شود. ساری عبدالله افندی در 29 صفر 992 هجری در استانبول متولد شد. در جوانی به خدمت دولت درآمد و تذکره نویس شد. در جنگ ایران شرکت کرد. پس از آن سمت رئیس الکتّابی عثمانی را به دست آورد و در 1065 از کارهای دولتی و درباری کناره گرفت و سرانجام در 1071 درگذشت. او از ادریس مختفی (پیر وقت ملامیه) اجازه ارشاد گرفته و افراد بسیاری را مطابق این مشرب تربیت کرده است. نام دارترین اثر او ثمرات الفؤاد فی مبدأ و المعاد (به ترکی) نام دارد. عبدالله افندی ثمرات آن را بعد از صحبتی که با اسماعیل انقروی داشته، به قلم آورده است. بنا به نوشته خود مؤلف، وی با استمداد از مولانا جلال الدین رومی و حاجی بایرام ولی شروع به نوشتن اثر کرده و در 2 ذی الحجه 1033 هجری آن را به پایان برده است. نسخه دست نوشت مؤلف در کتابخانه حسن پاشای شهر چوروم در ترکیه نگه داری می شود. یکی از بزرگانی که ساری عبدالله افندی در کتاب خود به شرح زندگی اش پرداخته است، شیخ ابوحامد حمیدالدین آقسرایی معروف به سومونجو باباست. حمیدالدین نخستین آموزش های صوفیانه را نزد پدرش شیخ شمس الدین موسی دید، سپس به دمشق رفت و به تعلیم علوم ظاهری مشغول شد. پس از مدتی گم شده خود را نزد خواجه علاءالدین علی از مشایخ طریقت صفوی (متوفا در نیمه دوم قرن هشتم) که در خوی ساکن بود، یافت و به صحبت او مشغول شد. پس از مدتی خواجه علاءالدین چون وفات خود را نزدیک دید، او را به خلافت برگزید و روانه روم ساخت. ابوحامد در زمان ایلدیریم (یلدرم) بایزید (حک 791- 805 ق/1389- 1403 م) وارد بورسا شد و به صورتی ناشناس در آن جا سکنا گزید. در نتیجه معرفی امیر سلطان ـ داماد بایزید ـ ابوحامد نمازجمعه و ایراد خطبه در مسجد تازه تأسیس اولوجامع بورسا را عهده دار شد. اما از آن جا که این گونه مسؤولیت ها، خلوت او را به هم می زد، از بورسا خارج شد و پس از سفر حج سرانجام در آقسرای مسکن گزید و به ارشاد مریدان مشغول شد. او در 815 هجری در همان شهر درگذشت. از شاگردان بنام حمیدالدین آقسرایی باید حاجی بایرام ولی را نام برد که با استناد به آموزه های سومونجو بابا، طریقت بایرامیه را تأسیس کرد. آن چه که در این میان به موضوع این نوشته مربوط می شود، مطالبی است که ساری عبدالله افندی در بیان سال های زندگی ابوحامد آقسرایی در خوی بیان داشته است. او می نویسد که چون علاءالدین مرگ خود را نزدیک دید، بر آن شد تا امانتی را که نزد او بود، به صاحبش تسلیم کند و چون اخلاص و امانتداری ابوحامد را مشاهده کرد، تصمیم گرفت تا او را خلیفه خود سازد و امانت را بدو بسپارد، پس درویشان خود را جمع کرد و به مکانی که در قصبه خوی به مقام شمس تبریزی معروف و زیارتگاه و تفرجگاه آنان بود، عزیمت کردند. («خواجه علاءالدین ذکر الله ایچون فقراسین جمع ایدوب حالا قصبه خویده مقام شمس تبریزی دیدکلری زیارتکاه و انلرک تفرج کاهی ایدی» ـ صفحه 240 ـ نسخه خطی کتابخانه عمومی حسن پاشا در چوروم ترکیه). درویشان خواجه سه روز مشغول ذکر شدند و در پایان علاءالدین، ابوحامد را به عنوان خلیفه خود روانه دیار روم ساخت. این نوشته از دو منظر حائز اهمیت است: نخست آن که چهارصد سال پیش در زمان حیات ساری عبدالله افندی در خوی زیارتگاهی وجود داشته که به نام مقام شمس تبریزی معروف بوده است. از آن جا که عبدالله افندی خود به عنوان یکی از دولتیان در سفر جنگی سلطان عثمانی به ایران حضور داشته است، می توان گفت که خود او این مکان را از نزدیک دیده و در کتاب خود ثبت کرده است. اشارات دیگر منابع هم زمان با عبدالله افندی نیز تأییدکننده سخنان او هستند. از جمله سیاحتنامه اولیا چلبی، منشآت فریدون بیگ و سفرنامه ونیزیان. مطلب دوم و مهم تر آن که حدود صد سالی بعد از غیبت و وفات شمس، در خوی مکانی وجود داشته که محل تجمع و رقص و سماع صوفیان بوده است و با توجه به فحوای نوشته عبدالله افندی، آن زمان نیز به نام مقام شمس تبریزی معروف بوده است. می دانیم که شمس قبل از دیدار با مولانا در قونیه شهرت آن چنانی نداشته است تا برایش مقام و خانقاهی ترتیب دهند، لذا این مسأله باید بعد از غیبت شمس از قونیه روی داده باشد که این نیز می تواند قرینه ای باشد بر آمدن شمس به خوی و اقامتش در این شهر و سپس درگذشت و دفنش در همان جا. جالب آن که در افواه عامه نیز اقوال و روایات فراوانی درباره آمدن دراویش و شمع روشن کردن آن ها در جنب مناره شمس تبریزی و اجرای مراسم وجود دارد.»


شنبه ، ۷فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خوی آنلاین]
[مشاهده در: www.khoyonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن