تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827586188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضعف ها و قوت های پرفورمنس آرت نوروزی در میدان خان یزد +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:یزدرسا: هنری برای معرفی آداب و سنت های گذشته یزد؛ ضعف ها و قوت های پرفورمنس آرت نوروزی در میدان خان یزد +تصاویر مهمترین زاویه دید این پرفورمنس کاربرد دو هنر تجسمی و نمایشی و نگاه غمگینانه اشان به هنرهای دیگر است. مهمترین زاویه دید این پرفورمنس کاربرد دو هنر تجسمی و نمایشی و نگاه غمگینانه اشان به هنرهای دیگر است.به گزارش خبرنگار یزد هنر ؛ از ابتدای سال1395 پرفورمنس آرتی با موضوع معرفی آداب و سنت های گذشته یزد در میدان خان با هنروری هنرمندان یزدی اجرا می شود که با یادداشتی توسط محمد رضا امیر خانی از هنرمندان و ناقدان برجسته استان به قلم تحریر در آمده است که متن اصلی این یادداشت به شرح زیر می باشد. یزد را دومین شهر تاریخیش می نامند و اولین شهر خشتی جهان که با توجه به شناسه اش و قدمتش مورد توجه گردشگران داخل و خارج قرار گرفته است و مدعای این مهم حرکت تورهای گردشگری از اقصی نقاط ایران و جهان به قلب کویر است. شهری که دارالعباده اش می خوانند با مردمانی سخت کوش که صدها متر به عمق زمین می روند تا جرعه آبی بیابند و معیشتشان را سر و سامانی بدهند. یزدی کویری سختی را چنان زیبا آسان کرده است که موجب شگفتی جهانیان شده است. معماری کویریش زبان زد خاص و عام است که مهمترین شاخصه در آفرینش معماریش همسویی با حاجت مردمانش است که پدید آورنده آثاری جاودان بر اساس نیاز مادی و معنویشان می باشند. با این مقدمه کوتاه از یزد دارالعباده در نوروز نود و پنج به میدان خان یزد می رویم. ارائه تابلوهایی از هنر کویریان که حال کمرنگش می یابیم و یا مغضوب تمدن جدیده شده است و می رود که به محاق رود و حال هنرمندان تجسمی و نمایشی این دیار به هدایت دو هنرمند فرهیخته آقایان پرویز ذهبی و امین محمدی نیا تابلوهایی ارائه می دهند که هم گویای تحرک است و هم مرثیه ایست بر آنچه دیگر نایابش می یابیم که به همه مجریان این پرفورمنس آرت قبل از هر نقدی دستمریزاد و خسته نباشید می گویم. چرا که قبل از همه استفاده کاربردی از پرفورمنس و ارتباط موثرش با مخاطب عام و خاص را شاهدیم و از همه مهمتر مفهمومی بودن این هنر است که تفکر و تامل برانگیز است. مهمترین زاویه دید این پرفورمنس کاربرد دو هنر تجسمی و نمایشی و نگاه غمگینانه اشان به هنرهای دیگر است. هنرهایی که برای هنرهای دیگر دل می سوزاند و این زیباترین منظر این هنر مفهومیست که نمود عینیش را در میدان خان یزد می بینیم. آنچه مورد نقد این قلم است چیدمان تابلوهاست؛ نقاشی و خط را در کنار دار قالی که زنی به آن چنگ انداخته و وقتی از این دو تابلو در راهرو ساختمان می خواهی بیرون بیایی یک مرد سیاه عبوس و غمگینی را می بینی که در هزار توی لوله های آهنی گرفتار شده و آن چنان که نای حرف زدن ندارد و دیگر از خوشمزگی سیاه اصلا خبری نیست. اما وقتی داخل میدان می شوی دخترکی که پشت درخانه ایستاده است، مرد حلاجی که حلاجی می کند و ... و زنان بافنده ای که دو سوی حوض بزرگ به بافندگی مشغولند. راستی چه رابطه معناداری می بینیم؟ نمی خواهم در مفهمومی بودن تابلوها شک و شبهه ایجاد کنم که تابلوها به صورت واحد همه گویای معنا و مضمونی قابل تاملند که در پیوستگی آن نه به واحد نمی رسیم. به طور مثال اگر یکی از تابلوها را حذف نمائیم و یا مکان آن را تغییر دهیم به لاینحلی نمی رسیم و در یک جمله کوتاه تابلوها به صورت واحد از معنا و مفهومی قابل تامل برخوردارند که زنجیره ارتباطی آنها اگر نگوئیم مخدوش که سخنی گزافه است و البته پرفورمنس کارها اساسا تاکیدشان بر استقلال اجزاست. مع الوصف در مجموعه به یک نظم خاصی نمی رسیم که اگر به نوعی تعمد منظر طراحان پرفورمنس باشد که البته طبق قواعد چنین نیز باید باشد در همین اجزا مستقل نیز باید منطقی را حاکم بر مفهوم کلی کار بیابیم که مخاطب در استقراء و هارمونی پا را از واحد فراتر نمی نهد که این را می توان هم نقطه قوت کار نامید و هم ضعف کار که با توجه به احاطه مفهوم چند تابلو بسیار زیبا بخصوص چنگ زدن دختر به دار قالی و یا گرفتار شدن و غمگینی سیاه در چنبره روزگار صنعت زده در مجموع کار دوستانمان در اجرای پرفورمنس آرت را به فال نیک می گیریم و دیگر خرده نمی گیریم به طراحی لباس بازیسازان و نوع گریمشان که البته می توانست منطقی تر و گویای زمانه خود باشد که به دلیل کمی بضاعت و برخی بی مهری ها به آن نمی پردازیم. بازیسازان: بنفشه جاهد عرفان یکتا فاطمه پارسائی زهرا صالحی ساغر حسینی رضوان مختاری پریناز بیژن علیرضا محمودی شهاب دهقان میلاد نقیبی محمدرضا اولیا عرفان منصوری محمد حسن خانی امیرحسین کارگر داوود زارچی فاطمه عسگری و عکاس مستوفی تصاویر زیر از ایسنا


شنبه ، ۷فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: یزدرسا]
[مشاهده در: www.yazdrasa.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن