تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803664632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه قلب اروپا به «منطقه جنگی» تبدیل شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چگونه قلب اروپا به «منطقه جنگی» تبدیل شد؟
دو روز از وقوع انفجارهای مرگبار بروکسل که به کشته و زخمی شدن ده ها نفر منجر شد، می گذرد و همچنان بحث درباره عوامل، زمینه ها و پیامدهای این واقعه، در محافل مختلف داغ است. از سوی دیگر، بررسی مجموعه تحولات و روندهای پیرامون این واقعه، سوالات و ابهامات گوناگونی را درباره جنبه های مختلف این واقعه برمی انگیزد که نیازمند پاسخ دقیق است.
کد خبر: ۵۷۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ - 24 March 2016



چگونه قلب اروپا به «منطقه جنگی» تبدیل شد؟
دو روز از وقوع انفجارهای مرگبار بروکسل که به کشته و زخمی شدن ده ها نفر منجر شد، می گذرد و همچنان بحث درباره عوامل، زمینه ها و پیامدهای این واقعه، در محافل مختلف داغ است. از سوی دیگر، بررسی مجموعه تحولات و روندهای پیرامون این واقعه، سوالات و ابهامات گوناگونی را درباره جنبه های مختلف این واقعه برمی انگیزد که نیازمند پاسخ دقیق است.


به گزارش «تابناک»، بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات بلژیکی، حملات تروریستی روز سه شنبه در بروکسل به کشته شدن 31 نفر و زخمی شدن حدود 300 تن دیگر منجر شده که به گفته وزیر بهداشت بلژیک، حال 61 نفر از آن ها وخیم است. به این ترتیب، احتمال بیشتر شدن تعداد قربانیان این فاجعه طی روزهای آتی وجود دارد. 


پیشتر، مقامات اطلاعاتی و امنیتی بلژیک اعلام کرده بودند که هویت دو تن از چهار عامل حملات روز سه شنبه را شناسایی کرده اند که دو برادر به نام های خالد و ابراهیم البکری بوده اند. همزمان، گزارش های منتشره در برخی رسانه ها، از جمله «اسکای نیوز» و «آسوشیتدپرس»، حکایت از آن دارد که ده ها و بلکه صدها تروریست آموزش دیده در سوریه توسط داعش، آماده انجام عملیات تروریستی در اروپا هستند.


اما نکته مهم درباره حملات تروریستی بروکسل که پس از بروز موارد مشابه در فرانسه و سپس ترکیه رخ داد، اتفاق افتادن آن در قلب اروپا و شهری بود که مقر اتحادیه اروپا در آن قرار دارد. شدت این واقعه، در کنار اهمیت محل وقوع آن و همچنین پیروی آن از یک الگوی تکراری مشابه در کشورهای مختلف، سبب شد بسیاری از مقامات اروپایی از وارد شدن اروپا به شرایط جنگی سخن بگویند.


در همین راستا، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، طی سخنانی پس از واقعه بروکسل اظهار داشت که «ما در حال جنگ هستیم» و این جنگ، تمام اروپا را هدف قرار داده است. کارل بیلد، وزیر خارجه پیشین سوئد نیز در این زمینه در صفحه توئیتر خود، نوشت که پایتخت اتحادیه اروپا، به یک «منطقه جنگی» تبدیل شده است. 


در پی این موضع گیری ها و موارد مشابه، سوالی که اکنون به محور بحث بسیاری از محافل رسانه ای و افکار عمومی بین المللی تبدیل شده، این است که عوامل اصلی بروز این وضعیت جنگی در اروپا چیست؟ کدام سیاست ها، تفکرات و رویکردها زمینه بروز چنین وضعیتی را در اروپا فراهم کرده و نقش عوامل و بازیگران دولتی و غیردولتی در بروز این وضعیت چیست؟


در مرحله بعد، آن گونه که «سی ان ان» امروز در مطلبی اشاره کرده، تمرکز اصلی کشورهای اروپایی بر جلوگیری از تکرار چنین حوادثی است؛ آن هم در شرایطی که به بیان نیک رابرتسون، سردبیر بخش دیپلماتیک این شبکه خبری، «سد، شکسته است» و اکنون ثابت شده که تروریست ها می توانند به آسانی و با آزادی عمل در قلب اروپا به انجام عملیات بپردازند. 


طی دو روز اخیر، تلاش های فراوانی برای جلوگیری از تکرار این گونه وقایع تروریستی صورت گرفته و تمامی کشورهای اروپایی تدابیر امنیتی را تشدید کرده اند؛ اما به عقیده ناظران، این اقدامات هنوز برای رسیدن به هدف کافی نیست. باب بائر، تحلیلگر حوزه اطلاعات و امنیت «سی ان ان» در این زمینه می گوید: «فکر می کنم هدف بعدی، انگلیس است و حملات بیشتری هم در فرانسه رخ خواهد داد. آن ها (نیروهای امنیتی) در آپارتمان های مورد سوء ظن، بمب های بسیاری کشف کرده اند». 


در میانه این هراس ها و نگرانی ها، برخی موارد ابهام آمیز مطرح شده از سوی منابع مختلف، بر پیچیدگی ماجرا می افزاید. در یکی از این موارد، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» مدعی شد سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بلژیک پیش از وقوع حملات اخیر، هشدارهایی را دریافت کرده بودند مبنی بر اینکه احتمال وقوع این حملات در فرودگاه و مترو بروکسل وجود دارد. 


از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز مدعی شد که نیروهای اطلاعاتی کشورش، پیشتر یکی از عوامل حملات تروریستی بروکسل را بازداشت و از کشور اخراج کرده بودند؛ اما وی پس از تحویل به بلژیک، توسط مقامات آن کشور آزاد شده بود. البته دولت بلژیک به فاصله اندکی پس از این اظهارات، آن را تکذیب و اعلام کرد که فرد مذکور، به هلند تحویل داده شده بود، نه بلژیک.


یکی دیگر از جنبه های ابهام آمیز وقایع اخیر، سخنان یکی از نمایندگان کنگره آمریکا بود که اظهار داشت حملات بروکسل، احتمالاً علیه آمریکا ترتیب داده شده بود. دوین نانس، رئیس کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد با توجه به اینکه انفجارها نزدیک گیشه های شرکت های هواپیمایی آمریکایی اتفاق افتاده، احتمال دارد عاملات حملات این اقدام را علیه آمریکا را ترتیب داده باشند. 


این اظهارات در حالی بیان می شود که مهمترین هدف احتمالی نزدیک به محل وقوع حملات بروکسل، مقر اتحادیه اروپا بوده که تنها چند صد متر با محل واقعه فاصله داشته است. از سوی دیگر، برخی منابع به این نکته اشاره می کنند که طی ماه های اخیر و با وجود تشدید سطح هشدارهای امنیتی در کشورهای اروپایی و بروز وقایع تروریستی در این کشورها، آمریکا از این موج برکنار بوده و هیچ مورد جدی تهدید امنیتی در این کشور گزارش نشده است.


افزون بر این، ادعاهایی همچون مطلع بودن مقامات بلژیکی از وقایع بروکسل نیز توسط رسانه های صهیونیستی، بدون اشاره به منبعی مشخص و «بعد از» وقوع این حوادث منتشر می شود و در هیچ یک از این موارد، اشاره ای نشده که اگر منابع اطلاعاتی صهیونیستی و آمریکایی از پیش از احتمال وقوع چنین حملاتی آگاه بوده اند، چرا هیچ گونه هشداری در این زمینه نداده و درباره آن سکوت کرده اند؟ 


در مجموع باید گفت دو روز پس از وقایع تروریستی بروکسل و با وجود تشدید تدابیر امنیتی، نه تنها چشم انداز جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در اروپا کمتر نشده، بلکه مجموعه ابهامات و سوالات فوق، بر پیچیدگی ابعاد ماجرا افزوده است. 























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن