تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817119622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همراه با احمدي نژاد در خط امام(ره)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

به گزارش راسخون به نقل از دفتر پژوهش و بررسيهاي خبري:با بررسي تفکر دکتر محمود احمدي نژاد مي­توان چنين گفت که وي در شرايطي در تطابق کامل با خط امام (ره) حرکت کرده که بسياري از مدعيان کنوني ،علي­رغم ادعاهاي ظاهري تناسب چنداني با خط امام (ره) ندارند و در برخي مواضع، در مقابل روش و منش امام (ره) عمل کرده­اند.      يکي از معيارها و شاخص­هايي که رييس­ جمهوري اسلامي ايران بايد از آن برخوردار باشد اعتقاد و التزام به آرمان­ها و انديشه­ها و مواضع سياسي و اجتماعيِ بنيانگذار انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني (ره) است. نظام مقدس جمهوري اسلامي با همه ارکان وجودي آن، هرگز هويت و جهتي مستقل از تفکر اسلامي و انقلابيِ بنيانگذار خود نداشته و ندارد و لذا نمي­توان کسي را بر کرسي مديريت اجرايي کشور مشاهده کرد که پيام­هاي ديني و سياسي و جهاني ايشان را درک نکرده، يا در توجه به آنها سستي به خرج مي­دهد. امام راحل (ره)، اسلام­شناس و فقيهي بزرگ، عارفي سالک و سياستمداري تيزبين و ژرف­انديش بود که مي­توان و بايستي با دقت و تدبر در مجموعه نقطه­نظرات و مواضع و عملکردهاي گوناگون وي، نموداري رسم کرد و خط­مشي روشن و نظام­مندي از آنها استتناج نموده و مبناي عمل اجتماعي قرار داد. ما به اين خط­مشي، اصطلاحاً «خط امام (ره)» مي­گوييم. در واقع، خط امام (ره)، خط حرکت انقلاب اسلامي به سوي تحقق آرمان­هاي ملي و جهاني خود است؛ هم­چنان­که مقام معظم رهبري (مد ظله) خلف صالح و پيرو راستين خط امام (ره)، در اين باره مي­فرمايند:   «ما همان سياست­هايي را که امام بزرگوار با الهام از متن اسلام و قرآن، به انقلاب اسلامي و به ملت­ ايران تعليم داد و آن خطي را که او ترسيم کرد، دنبال مي­کنيم و علاج گرفتاري­ها و مشکلات خودمان را در دنبال کردن اين راه مي­دانيم؛ درست نقطه مقابل آن­چه که دشمنان اسلام قصد دارند آن را در ذهن­ها جا بيندازند و در فضاي ذهني اعلام کنند».[1]   حال اگر در فضاي سياسي و انتخاباتي کاوش کنيم گروه­ها و افرادي را مي­بينيم که به صرفِ ادعايِ «در کنار امام (ره) بودن» و يا ادعاي «حمايت امام (ره) از فلان فعاليت اجرايي­شان»، از خط امام (ره) دم مي­زنند و از مقايسه و تطبيق همه­جانبه و قاعده­مندِ خود با شاخص­ها و موازين «خط امام (ره)» دوري مي­جويند. اينها در نظر و عمل از باب «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» و به لطايف­الحيل هرمنوتيکي، برخي از نظرات و مواضع امام (ره) را که مي­تواند در راستاي منافع حزبي­شان قرار گيرد مورد پذيرش قرار داده و آن­چه را که نمي­پسندند وا مي­گذارند. به نظر مي­رسد راه منصفانه و علمي اين است که در تفسير انديشه­هاي امام راحل (ره) با يک نگاه روشمند و «کل­نگر»، همه مکتوبات و سخنراني­ها و برخوردها و رفتارهاي ايشان را به مثابه يک نظام فکري و رفتاري اسلامي ملاحظه کرد و از تحميل پندارها و باورهاي خويش، به انديشه­­هاي وي و تحريف آن خودداري نمود. در چنين فضايي است که درک خط امام (ره) و مشاهده آن راه روشن، سهل و دست­يافتني خواهد شد.   شاخص­هاي «خط امام (ره)»   در يک نگاه گذرا مي­توان گفت که امام (ره) داراي چند ويژگي مهم و اساسي بودند که به ايشان امتياز ويژه­اي در جهان امروز بخشيده بود و پيروان حقيقي خط امام (ره) بايستي اين درس­ها را بياموزند و اين ويژگي­ها را در وجود خود به وجود آورند و پرورش دهند تا بتوانند در خط امام باشند:   الف ـ اسلام­خواهي در همه عرصه­هاي حيات: ويژگي نخست و محوريِ بنيانگذار انقلاب اسلامي، اعتقاد به اسلام به عنوان راه نجات بشر از بدبختي­ها، و الگوي نوينِ زندگي فردي و اجتماعي است. امام (ره) مي­فرمايد:   «ما گواه از خرد داريم بر اين­که قانون اسلام امروز هم براي تمام بشر، قانون است و بايد همه بر آن به ناچار گردن نهند».[2]   از نگاه ايشان، اسلام در سرپرستي بشر در همه عرصه­هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و علمي در سطح ملي و بين­المللي، برنامه دارد[3] و راه ارزش و ضد ارزش را مشخص کرده و بنيان دست­يابي انسان به کمال را در همه صحنه­ها بنا گذاشته است. امام (ره) با چنين رويکردي است که معتقدند:   «حکومت در نظر مجتهد واقعي، فلسفه عملي تمامي فقه در تمامي زواياي زندگي بشريت است. حکومت، نشان­دهنده جنبه عملي فقه در برخورد با تمامي معضلات اجتماعي و سياسي و نظامي و فرهنگي است. فقه، تئوري واقعي و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است».[4]   با اين سخن، سکولارها، غرب­گرايان و گروه­هايي که فريب حيله­ها و تزورهاي فرهنگ حاکم بر جهان را خورده­اند و مباني اسلام حکومت ديني را مورد خدشه قرار مي­دهند و به دنبال استفاده از الگوهاي غيرديني در سياست و فرهنگ و اقتصاد و کارشناسي هستند، نمي­توانند در خط امام (ره) باشند و ايشان را خرج تفکرات التقاطي خود کنند. خط امام (ره)، خط اعتقاد به دين حداکثري و فقه حکومتي است؛ نه خط باور به دين حداقل و اسلام منزوي و غيرحکومتي.   ب ـ استکبارستيزي و نفي ظلم در جهان: ويژگي ديگر امام (ره)، نفي خودباختگي و سازش با طاغوت و استکبار، و توصيه به ادامه مبارزه تا رفع فتنه از جهان بود. امام (ره) مي­گفت:   «ما هدفمان پياده کردن اهداف بين­الملل اسلامي در جهان فقر و گرسنگي است . ما مي­گوييم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم».[5] «من به صراحت اعلام مي­کنم که جمهوري اسلامي ايران با تمام وجود براي احياء هويت اسلامي مسلمانان در سراسر جهان سرمايه­گذاري مي­کند و دليل هم ندارد که مسلمانان جهان را به پيروي از اصولِ تصاحبِ قدرت در جهان دعوت نکند و جلوي جاه­طلبي و فزون­طلبي صاحبان قدرت و پول و فريب را نگيرد».[6]   بر همين اساس، حضرت امام (ره) توصيه مي­کنند که:   «بايد بسيجيان جهان اسلام در فکر ايجاد حکومت بزرگ اسلامي باشند و اين، شدني است؛ چرا که بسيج، تنها منحصر به ايران اسلامي نيست، بايد هسته­هاي مقاومت را در تمامي جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ايستاد».[7]   علت اين مقابله با شرق و غرب آن است که از نگاه امام (ره)، دشمنان اسلام، ما را جز با عدول از همه هويت­ها و ارزش­هاي معنوي و الهي­مان تحمل نمي­کنند و به گفته قرآن کريم هرگز دست از مقاتله و ستيز با مسلمانان بر نمي­دارند مگر اين­که آنها را از دينشان برگردانند.[8] لذا ما بايد راه مبارزه با ستمگران را بدون کوچک­ترين چشمداشتي به مبارزان راه حق انتقال دهيم که مسلماً محصول صدور اين تجربه­ها، جز شکوفه­هاي پيروزي و استقلال و پياده شدن احکام اسلام براي ملت­هاي دربند نخواهد بود. به خصوص امام راحل (ره)، آمريکا را دشمن شمار? يکِ مردم محروم و مستضعف جهان مي­خواند و نسبت به سلطه و سيطره اين رژيم جنايتکار بر مردم مظلوم جهان هشدار مي­دهد.[9] و موازين خودساخته بين­المللي را هم حافظ منافع همين دول استکباري از جمله آمريکا مي­داند.[10] که بايد براي آن فکري کرد.   با توجه به اين خصلت امام (ره)، اگر احزاب سياسي و شخصيت­هاي وابسته به آنها، فريب جذابيت­هاي علمي و صنعتي غرب را بخورند و به جاي «تبري»، استراتژي سازش با کفار را در پيش بگيرند و در پي آن نباشند که متناسب با زمان و مکان، به نفي سلطه غرب بر جهان و استيفاي حقوق مستضعفان و محرومان بپردازند و بسيج بزرگ ضد استکباري در جهان به وجود آورند، هرگز نمي­توانند خط امامي باشند.   ج ـ مردم­دوستي مردم­باوري: ويژگي ديگر امام (ره)، اعتقاد راسخ ايشان به مشارکت مردم در اداره جامعه اسلامي بود. يکي از ويژگي­هاي قانون اساسي به عنوان مبناي کار جمهوري اسلامي که مورد تأييد امام (ره) و محصول تلاش ايشان بود، اهتمام به نقش مردم در جامعه، و بها دادن به حق آنها در تعيين سرنوشت عمومي­شان مي­باشد. به تعبير مقام معظم رهبري (مدظله)، «هنر بزرگ امام بزرگوار در اين بود که به جاي آن نظام فاسد، يک نظام سياسي در اين کشور برقرار کرد که به جاي بي­اعتنايي به مردم، عشق به مردم بر آن حاکم است».[11] سخن امام (ره) در اهميت انتخابات، مجلس شوراي اسلامي، و تأکيدات ايشان درباره تکيه حکومت به مردم، همگي از اهميت نقش مردم از نگاه ايشان حکايت دارد. بنابراين، لازمه خط امامي بودن، عشق به مردم و خدمت به آنها و اعتقاد به نقش مردم در پيشبرد حرکت جامعه اسلامي است؛ نه اين­که بکوشيم تا همواره مردم را به نفع تفکرات خود تفسير کنيم و خواسته­هاي ديني و ملي آنها را به سود خود تحريف نماييم.   احمدي­نژاد و خط امام (ره)   با بررسي و واکاوي شخصيت و تفکر و سابقه دکتر محمود احمدي نژاد مي­توان چنين گفت که جهت حرکت وي در تطابق کامل با خط امام (ره) قرار دارد و بسياري از مدعيان کنوني ، علي­رغم ادعاهاي ظاهري تناسب چنداني با خط امام (ره) ندارند و در برخي مواضع، در مقابل روش و منش امام (ره) عمل کرده­اند. مطابق با شاخصه­هاي خط امام (ره)، دکتر محمود احمدي­نژاد معتقد است: اسلام، ديني کامل و جامع، و مکتبي جهانشمول است که مي­خواهد همه ملت­ها و کشورها را به نقطه موعود برساند[12] و راه سعادت را در همه عرصه­هاي فردي و اجتماعي و علمي به روي آنها بگشايد. در نگاه وي، انقلاب اسلامي نيز يک حرکت معمولي و محدود به زمان و مکان خاص نيست، بلکه انقلاب اسلامي، تداوم عاشورا و دنباله نهضت انبياست.[13] ما انقلاب کرديم که معادلات جاريِ حاکم بر جهان را تغيير داده و طرحي نو دراندازيم.[14] بنابراين، انقلاب اسلامي، متعلق به همه بشريت است که به ايجاد نظام جديد الهي و انساني براي همه بشر مي­انديشد.[15] در ديدگاه دکتر محمود احمدي­نژاد به دنبال انقلاب اسلامي بايد به تدريج بساط نظام سلطه و صهيونيسم در جهان برچيده شود و اين، امري که کم کم در حال آشکار شدن است. «نظام سلطه رو به اضمحلال است. قدرت­هاي مادي که پله­هاي ترقي را به سرعت طي کرده­اند، امروز به سرعت در حال فرود آمدن از آن پله­ها هستند».[16] مردم­دوستي و مردم­مداري دکتر احمدي نژاد و تلاش طاقت­فرساي او در خدمت به مردم هم امري است که اکنون زبانزد عام و خاص و نيازي به توضيح ندارد. پس، با نگاهي اجمالي به انديشه و عمل آقاي دکتر محمود احمدي­نژاد و تطبيق آن به شاخصه­هاي «خط امام (ره)» مي­توان گفت که ايشان در خط امام (ره) قرار دارد؛ هم­چنان­که در پيروي از ولي­فقيه زمان ، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله العالي) نيز کارنامه درخشاني در ولايت­پذيري از خود به جاي گذاشته است. در پايان قابل ذکر است که حرکت در خط امام (ره) هرگز به معناي انجماد فکري نيست بلکه به معناي استخراج اصول و مباني ايشان، و پي­جويي آن در شرايط امروز و تطبيق آن به حوادث و پديده­هاي نوظهور است. به طور مثال، مبارزه با آمريکاي مستکبر و جنايتکار از اصول خط امام (ره) است اما در شرايط خاصي مي­توان در انجام اين مبارزه، تاکتيک­هاي جديدي به کار گرفت تا دشمن را بيش از گذشته به انفعال کشاند. اما روشن است که خط امام (ره) هرگز نمي­تواند به سازش با آمريکاي مستکبر کنوني رأي دهد.   --------------------------------------------------------------------------------   [1] ـ بيانات مقام معظم رهبري (مد ظله) در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)، 12/3/1378.   [2] ـ امام خميني (ره)، کشف­الاسرار، ص 308.   [3] ـ صحيفه امام، ج 4، ص 9/ ج2، ص 31 /و ج8، ص 433.   [4] ـ صحيفه امام، ج 21، ص 289.   [5] ـ امام خميني (ره)، 29/4/1367.   [6] ـ امام خميني (ره)، 29/2/1367.   [7] ـ امام خميني (ره)، 2/9/1367.   [8] ـ امام خميني (ره)، 29/4/1367.   [9] ـ امام خميني (ره)، 21/6/1359.   [10] ـ امام خميني (ره)، 29/4/1367.   [11] ـ بيانات مقام معظم رهبري (مد ظله) در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)، 14/3/1376.   [12] ـ سخنراني رييس جمهور در ديدار با روحانيون و طلاب قم، 15/10/1384.   [13] ـ سخنراني رييس جمهور در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، 2211/1374.   [14] ـ سخنراني رييس جمهور در ديدار با مديران ارشد جهاد دانشگاهي، 3/11/1384.   [15] ـ سخنراني رييس جمهور در ديدار با اعضاي ستاد برگزاري دهه فجر، 9/11/1384.   [16] ـ سخنراني رييس جمهور در جمع نخبگان سوريه، 29/1/1384.     /1001/





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن