محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803732533
![نمایش مجدد: امیدوارانههای سینمای ایران در سال ۹۴ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
امیدوارانههای سینمای ایران در سال ۹۴
واضح آرشیو وب فارسی:دولت بهار: دولت بهار: سینمای ایران در سالهای روی کار آمدن دولت اعتدال تقریبا همواره از سوی سیاستگذاران سینمایی این دولت به درپیش گرفتن مظاهر امید به زندگی و روشنی توصیه شده است.به گزارش دولت بهار، سینمای ایران در سالهای روی کار آمدن دولت اعتدال تقریبا همواره از سوی سیاستگذاران سینمایی این دولت به درپیش گرفتن مظاهر امید به زندگی و روشنی توصیه شده است و حتی در دفترچه سیاستهای سینمایی تنظیم شده توسط سازمان سینمایی نیز این مورد به وضوح مورد تأکید قرار گرفته است. حالا اگر بخواهیم برمبنای آثار اکران شده در سال 94 مظاهر تداعیگر سینمای امید را فهرست کنیم چند اثر را می توانیم نام ببریم؟ شاید اگر با صراحت به رصد آثار اکران 94 پرداخته باشیم به تعداد انگشتان دو دست هم فیلم نیابیم که مصداق واقعی سینمای امید باشد. به غیر از فیلم مذهبی "محمد رسول ا..(ص)" که کارگردان آن کوشیده بود با مرور فرازهایی از زندگی پیامبراکرم(ص) در دوران کودکی به نوبه خود بکوشد تصویری صحیح و زیبا از شرایط رشد پیامبر را به نمایش بگذارد اگر بخواهیم در میان سایر آثار سینمای ایران به مرور آثاری بپردازیم که به معنای واقعی کلمه امیدبخش و آرامش دهنده روح هستند چند اثر را می توانیم نام ببریم؟ *کمدی امیدبخش مثل "ایران برگر" از میان کمدی هایی که سعی کرده بودند بی درگیری در ابتذال و صرفا با تکیه بر موقعیتهای کمیک و البته شوخی با اله مانهای سیاسی-اجتماعی هم مخاطب را سرگرم کنند و هم تصویرسازی دقیقی از خلق و خوی او ارائه کنند می توان به "ایران برگر" مسعود جعفری جوزانی اشاره کرد. فیلمی که بی سیاه نمایی پیچیده در بطن آثار اجتماعی سینمای ایران کوشیده بود آینه عبرتی قرار دهد پیش مردمانی که سالهاست همه چیز و همه کس را نقد می کنند الا خودشان را. اتفاقا همین نقد درونی است که می تواند به عنوان یکی از عناصر تحقق سینمای امیدبخش در "ایران برگر" مورد توجه قرار گیرد و آن را متمایز کند از دیگر آثار کمدی سال که بیشتر سعی کرده بودند با تکیه بر نوعی ساده انگاری مخاطب و تکیه فراوان بر شوخیهای اروتیک مخاطب جلب کنند. * ملودرام امیدبخش مثل "پدر آن دیگری" از ملودرامهای دارای جنبه طنز می توان به "پدر آن دیگری" یدا.. صمدی به عنوان محصولی قابل اعتنا از سینمای امید نگریست. صمدی که سالهاست کمدی می سازد و البته که در کمدی سازی هیچ گاه آلوده به شوخیهای مبتذل نمی شود در "پدر آن دیگری" از یک طرف سنت اقتباس ادبی را بجا آورد و از طرف دیگر می کوشد با تصویرسازی زندگی خانواده ای در دهه 60 و البته اصلی ترین مشکل خانواده که عدم درک فرزند توسط پدر خانواده است به زعم خود به رونمایی یکی از مشکلات خانوادگی تمامی ادوار بپردازد. در این تصویرسازی از پدر خانواده نه تنها کمترین سیاه نمایی صورت نمی گیرد که کارگردان سعی می کند با نمایش ترکیبی از خوبی و بدی پدر و نمایش لحظات شاد در کنار لحظات غم و ناراحتی تصویرساز واقعیت باشد؛ واقعیتی که در اینجا خیلی خوب به امیدواری نسبت به آینده هم پهلو می زند. *انیمیشن امیدبخش مثل "شاهزاده روم" خوشبختانه سال 94 یک انیمیشن خوب در سبد اکران قرار داشت. انیمیشنی که به واسطه حمایت پخش حوزه هنری از آن توانست خوب هم بفروشد. فارغ از وجه داستانی این انیمیشن که داستانی جذاب و تاثیرگذار درباره مادر امام عصر را روایت می کند اینکه جوانی مانند هادی محمدیان که کالا برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است این انیمیشن را می سازد می تواند نوعی امید باشد برای سینمایی که برخی چهره های شبه روشنفکرش بدجوری قصد دارند جوانانش را به سمت کپی برداری از سینمای سترون اروپا سوق دهند. "شاهزاده روم" نه تنها بار داستانی جذاب خود را با تصویری استاندارد به مخاطب ارائه می کند که در جای جای اثر می توان ردپایی از دستورالعمل سینمایی که می خواهد مخاطب را در عین سرگرم کنندگی نسبت به اتفاقات تاریخی آگاه کند به چشم می خورد. *درام ماجرایی امیدبخش مثل "مزارشریف" آگاه سازی تاریخی "شاهزاده روم" شبیه همان کاری است که درام ماجرایی-تاریخی "مزارشریف" هم به نوبه خود موفق به انجام آن می شود. این محصول دست حسن برزیده هرچند به دلایل مختلف که اصلی ترین آن برچسب زنی برخی جریانات سیاسی بود نتوانست اکران خوبی داشته باشد اما قطعا از آن دست آثاری است که در آینده فراوان از آن خواهیم شنید. "مزارشریف" که منطبق بر اصول کلاسیک سینمای ماجرایی-زندگینامه ای ساخته شده بود سعی می کند داستانش را چه در اوج بحران و چه در پایان بندی با لحنی آمیخته با واقعگرایی نشان دهد؛ چه لحظاتی که قهرمان داستان در تنگنای بحران قرار می گیرد و یک فارسی زبان افغان به دادش می رسید و چه لحظاتی که دختری افغان او را تا لب مرز پیش می برد این نه فقط زبان مشترک که دغدغه های مشترک میان انسانهای اخلاق مدار است که رخ می نمایاند و شرایط را طوری پیش می برد که بتوانی "مزارشریف" را با افتخار نسبت به اینکه ایرانی هستی و دیپلماتی چون شاهسون در تاریخ کشورت وجود داشته تماشا کنی. *درام انتقادی امیدبخش مثل "قندون جهیزیه" "قندون جهیزیه" علی ملاقلی پور را می توان نوعی کمدی دانست که داستانش را با انتقاد از پشت پرده سینما و در عین حال معضلات اقتصادی طبقه پایین روایت می کند اما مزیت فیلم آن است که نه آن نقد و نه آن تصویرگری مشکلات طبقه پایین اجتماع به هرزه نگاری منجر نمی شود. ملاقلی پور سعی زیادی می کند با فاصله از آدمهای داستانش حرکت کند و در عین مشکلات تصویرگر انسانهای پاکیزه ای هم باشد که در روزگار بحران بدجوری به داد آدمیان می رسند. انسانهایی که هرچند در آثار جشنواره ای مدام تعدادشان کم می شود اما در عالم واقع به صورت منفرد در جای جای این مملکت می زیند و به واسطه زیست شان است که همچنان می توان امیدوار بود به آینده. "قندون جهیزیه" اثری امیدبخش است چون نه به دنبال خلق کمدی اروتیک می رود و نه به فکر تصویرسازی اغراق آمیز از بدبختیهاست. پایان بندی فیلم نیز با روالی منطقی شکل می گیرد و کارگردان سعی می کند آنچه رگه های امید در زندگی ایرانیان معتقد به اصول اخلاقی است را چنان دقیق در رفتار یک صاحبحانه تصویرسازی کند که مخاطب با لذت از سینما خارج شود. *سهم اندک سینمای ارزشی... در میان سایر آثار اکران شده در سینمای ایران هم هرچند کم و بیش مصداقهایی از سینمای امید وجود داشت اما مشکل اینجا بود که در مجموع یا آثار به سمت نوعی بی خیالی در آسیبش شناسی وضع موجود پیش رفته بودند شبیه اتفاقی که در "نهنگ عنبر" و "گینس" رخ داده بود یا چنان تصویر ملتهب و دردناکی از اجتماع پیش رو قرار گرفته بود مانند "چهارشنبه 19 اردیبهشت" یا "ناهید" که سخت می توانستی آثار را در گونه سینمای امید جای دهی. متاسفانه آثاری که با رویکرد ارزشی نسبت به انقلاب و دفاع مقدس ساخته شده بودند هم غالبا آن قدر سطحی و بی پرداخت عمیق به روایت تصویری-محتوایی ماجراها پرداخته بودند که به زحمت می شد حتی یکی دو سکانس یادگاری به عنوان نمای سینمای امیدبخش را از دل آنها بیرون کشید. در این میان فقط وضعیت "حکایت عاشقی" احمد رمضان زاده تا حدودی بهتر بود که کوشیده بود به نوبه خود در بخشهایی تصویرسازی درستی از فاجعه شیمیایی حلبچه و نقش امید حتی در اوج بحران را ارائه دهد و سایرین یعنی آثاری چون "دلتنگیهای عاشقانه"، "ماهی سیاه کوچولو" و "تا آمدن احمد" چنان ابتدایی و بی وابستگی ساختاری به هنر سینما یا مفهومی که ادعای حرکت بر مدار آن را داشتند، تولید شده بودند که درمی ماندی واقعا هدف از تولید این آثار چه بوده است. منبع: نسیم آنلاین
چهارشنبه ، ۴فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دولت بهار]
[مشاهده در: www.dolatebahar.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
پولسازترین های سینمای ایران در سال 94
گیشه امسال سینمای ایران با اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله شرایط خاصی داشت فیلمی که با زمان اکران طولانی و قیمت بلیت بالاتر از بقیه فیلم ها و سالن های پرتعدادش به یک مورد خاص در سینمای ایران تبدیل شد که امکان قیاسش از نظر اقتصاد با دیگر فیلم های امسال ممکن نیست از لحاظ بازیورود 5 چهره به مرحله نهایی چهره سال / چهره سال 94 سینمای ایران را انتخاب کنید (مرحله نهایی)
از بین 15 چهره که بیش از دیگران در سال 94 خبرساز افتخار آفرین و رسانه ای شدند و چهره بودند 5 چهره که بیشترین میزان آرا در مرحله اول بدست آوردند برای انتخای نهایی چهره سال سینما به مرحله دوم راه یافتند در پایان مرحله مقدماتی شهاب حسینی سعید روستایی نوید محمدزاده پرویز پرستویرونمایی از پوستر پدیده سال سینمای ایران
رونمایی از پوستر پدیده سال سینمای ایران در آستانه نمایش ابدویک روز در سینماهای کشور پوستر آن رونمایی شد عصرایران - پوستر فیلم سینمایی ابد و یک روز ساخته سعید روستایی به تهیه کنندگی سعید ملکان رونمایی شد فیلم سینمایی سعید روستایی که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه داوران ومخادرگذشتگان سینمای ایران در سال ۱۳۹۴
در سالی که آخرین روزهایش را می گذرانیم سینمای ایران شاهد درگذشت تعدادی از کارگردانان فیلمبرداران صدابرداران و بازیگران سرشناس بود کسانی که با هنر یا مهارت های فنی شان سهمی در تولید فیلم های مستند و داستانی و نیز سریال های ایرانی داشته و نقشی از خود در آنها به یادگار گذاشتندمیلیاردی های سینمای ایران در سال 94
میلیاردی های سینمای ایران در سال 94 سینمای ایران در سال 94 اتفاقات گوناگونی را رقم زد از اکران فیلم های پرمخاطب که میلیاردی فروختند و به گیشه سینماها رونق بخشیدند گرفته تا نمایش فیلم هایی با پتانسیل قوی در گروه هنر و تجربه که به گفته برخی از سازندگان به آنچه حقشان بود نرسیدند ددیدار پرستویی از آقابزرگ تا پدرسالار سینمای ایران +تصاویر
دیدار پرستویی از آقابزرگ تا پدرسالار سینمای ایران تصاویر پرویز پرستویی که در اختتامییه جشنواره فیلم فجر سیمرغ اش را به عزت الله انتظامی جمشید مشایخی داود رشیدی علی نصیریان و محمدعلی کشاورز اهدا کرده بود در آستانه سال نو به دیدارشان رفت بزرگانی که همیشه از آنها به عنوان پنجبا 13 پولساز سینمای ایران در سال 94 آشنا شوید +عکس
با 13 پولساز سینمای ایران در سال 94 آشنا شوید عکس رضا عطاران پول سازترین بازیگر مرد سال 94 و ویشکا آسایش پول سازترین بازیگر زن سال 94 هستند آفتاب خبر ایرانی نوشت گیشه امسال سینمای ایران با اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله شرایط خاصی داشت فیلمی که با زمان اکران طولانی و قدیدار پرستویی از آقابزرگ تا پدرسالار سینمای ایران/تصاویر
پرویز پرستویی که در اختتامییه جشنواره فیلم فجر سیمرغ اش را به عزت الله انتظامی جمشید مشایخی داود رشیدی علی نصیریان و محمدعلی کشاورز اهدا کرده بود در آستانه سال نو به دیدارشان رفت بزرگانی که همیشه از آنها به عنوان پنج تن بازیگری یاد کرده و معتقد است دیگر در سینمای ایران مانندیدار پرویز پرستویی با پدر سالار سینمای ایران +عکس
باشگاه خبرنگاران جوان پرویز پرستویی متولد ۲ تیر ۱۳۳۴ در روستای چارلی کبودرآهنگ است که بازیگری در سینما تئاتر و تلویزیون و گویندگی را در کارنامه هنری خود دارد در همین راستا محمد علی کشاورز بازیگر مطرح کشورمان که همه مردم وی را با نقش اسدالله در سریال پدر سالار می شناسند با انپولسازترین های سینمای ایران در سال 94 +تصاویر
به نقل از روزنامه سینما گیشه امسال سینمای ایران با اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله شرایط خاصی داشت فیلمی که با زمان اکران طولانی و قیمت بلیت بالاتر از بقیه فیلم ها و سالن های پرتعدادش به یک مورد خاص در سینمای ایران تبدیل شد که امکان قیاسش از نظر اقتصاد با دیگر فیلم های امسال-
گوناگون
پربازدیدترینها