تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804261715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدی گذرا برعملکرد اصول گرایان و اصلاح طلبان در چند سال اخیر


واضح آرشیو وب فارسی:مازند مجلس: مازندمجلس : آسیب شناسی دو رویکرد عمده حاضر در عرصه سیاست به رشد و بالندگی نظام مینجامد. نگارنده این سطور به عنوان یک برادر دینی ویک شهروند جامعه مدنی ابهاماتی نسبت به هردو گفتمان دارد امید آنکه با رفع این ابهام ها ذهن نگران بسیاری چون بنده ارام شود نخست) نقد اصول گرایان اصول گرایی می تواند به معنی پای بندی به اصول اسلام و از ان جمله اصل ولایت فقیه باشد. اگر چنین است رفتار و عملکرد های نهادینه شده ذیل با این مدعی در تعارض جدی است. الف) یکی از اصول انسانی و اسلامی، اصل انصاف است که اصول گریان مدعی مراعات آن اند. این اصل انسانی و اسلامی حکم می کند آنچه برای خود نمی پسندیم برای دیگران هم نپسندیم. آیا حذف گسترده افرادی که کمترین قرابت را با اصلاح طلبان دارند تا منسوبین به این جناح سیاسی با تمسک به عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان وسکوت توأم با تأیید جریان اصول گرایی، با این اصل سازگار است؟ این سنت الهی است که اگر کسی برادر مؤمن خویش را به خاطر بلایی که برسرش آمده سرزنش کند، به همان بلا دچار می شود. آینده گان قضاوت می کنند که در قبال حذف گسترده اصول گرایان با همین اهرم، انها چه رفتاری خواهند داشت. اگر بخشی از عدم احراز چنان که رهبر انقلاب فرمود به خاطر کمی وقت و نقص قانون بوده است که چنین بوده، در این سه دوره اخیر مجلس که اکثریت با اصولگرایان بوده، چرا قانون را اصلاح نکردند؟ حذف گسترده کاندیداهای یک جناح علاوه برمحروم ساختن جامعه از توان نخبگان منسوب به آن جناح، آنان را به لجاجت می کشاند و زمینه نافرمانی را فراهم می آورد. متاسفانه به رغم آنکه انصاف حکم می کرد اصول گرایان عکس العمل اعتراضی بجا وشایسته ای از خود نشان دهند، این رویه شورای نگهبان را تأیید نموده بلکه بعضاً برای حذف رقبای خود توسط شورا برنامه ریزی نمودند. تنها معدودی از منصفین این جریان سعی در اصلاح این کژی و حتی واسطه اثبات صلاحیت رقیب شدند. ب) عدالت یکی دیگر از اصول انسانی و اسلامی است که به عنوان یگانه ارمان حکومت در کتاب خدا مطرح شده است؛ اما ایا متهم نمودن برخی سران جریان اصلاح طلبی به انواع تهمت ها چون جاسوس، فتنه گر و...امری عادلانه است. کدام اصل اسلامی اقتضا می نماید به مجرد گمان و سوءظن، فردی را جاسوس و فتنه گر بخوانیم اسلام که خون و آبروی انسان را دارای یک مرتبه و ارزش می شمارد و می گوید «حرمه المومن کدمه- (ریختن) آبروی مؤمن همانند (ریختن) خون اوست «وبعد در کتاب خدا می خوانیم که» من قتل نفساً بغیر نفس فکانما قتل الناس جمیعاً«ریختن خون یک نفر مانند کشتن تمامی انسان هاست، این رفتار زننده را بیشتر نشریه ای که انتسابش به اصول گرایان روشن است، رواج داده شده است. حذف رقیب با تهمت وافترا با کدام اصل اسلامی سازگار است؟ دوم) نقد اصلاح طلبان اصلاح طلبی چنانکه رهبر معنوی این جنبش اجتماعی سیاسی در زمان ریاست جمهوری اش بارها بیان کرد، به معنی اصلاح امور با بازگشت به قانون اساسی و قانون گرایی است. حال ببینیم طی چند سال اخیر درعمل، جریان اصلاح طلب چقدر به گفتمان اصلی خود که مراعات قانون است پایبند بوده است؟ الف) در انتخابات سال ۱۳۸۸ نامزد اصلاح طلبان نتیجه انتخابات را نپذیرفت وبه صورت یکطرفه خواستار ابطال انتخابات گردید حال آنکه قانون چیز دیگری می گفت ومسیر تأیید یا رد سلامت انتخابات رامعین کرده بود. به علاوه اگر حاکمیت بدون ادله متقن در اثبات تقلب، در برابر فتنة مبتنی بر این ادعای بی سند کوتاه می آمد و اقدام به ابطال انتخابات می نمود دیگر برای همیشه فاتحه دموکراسی و انتخابات خوانده می شد چرا که بازنده انتخابات بعدی هم می توانست با فشار وزور ازمایی خیابانی، فتنة دیگری برانگیزد همین امر را مطالبه کند. این رفتار غیرقانونی نظام به طرف پرتگاه سقوط پیش برد اما نخبگان و بدنه و سران اصلاح طلب، از جمله رهبر معنوی آن ها، بجای دعوت به تسلیم در برابر قانون، به حمایت از نامزد قانون گریز و اقدامات قانون شکنانه وی پرداختند. به تصور نگارنده، این رفتار اقای میرحسین موسوی وبه تبع ایشان اقای کروبی، با اصلاحات در چارچوب قانون قابل جمع نبود و نیست واصلاح طلبان بایست موضع روشنی نسبت به عملکرد خویش در سال ۸۸ بگیرند. ب) اصلاح طلبان همیشه خود را پیروان وفادار امام راحل خوانده اند. امام راحل به عنوان تنها منادی راستین حکومت دینی در عصر حاضر شناخته می شود. در چارچوب نظریه ایشان چون برپا داشتن احکام الهی در عرصه اجتماع امری ضروریست، لذا فقیه عادل که بهتر از دیگران دین را می شناسد، موظف به تشکیل حکومت است و اصل دخالت دین در سیاست، در تفکر امام امری بدیهی و ضروری شمرده می شود. حال آنکه درداخل جریان اصلاح طلب برخی افراد تاثیرگذار صریحاً خود را سکولار و قائل به جدایی دین از سیاست دانسته اند. اگر صادقانه بنگریم جریان تاثیرگذاری درگفتمان اصلاح طلبی هیچ ارادتی به حکومت دینی ندارد. جبهه اصلاحات اگر خود را پای بند به ارمانهای امام راحل می داند طبعاً بایست میان اندیشه حکومت دینی وسکولاریسم یکی را انتخاب و پشتیبانی کند و نسبت به دیگری رفتاری منتقدانه توأم با نفی داشته باشد. سکوت و داشتن هر دو طرف به معنی عدم پای بندی به اصلاح طلبی در چارچوب اندیشه های امام راحل است. امام راحل یک مؤمن پایبند وجان فدا در راه اسلام بود وهیچگاه با عناصر کم باور به دین ائتلاف نکرد. البته حفظ حقوق شهروندی تمامی افراد با هر تفکری امری است مسلم اما صحبت این است که چرا اصلاح طلبان با بیان روشن از اندیشه حکومت دینی ومرزبندی هایش با سکولاریسم سخن نمی گویند؟ چرا مواضع دوستانشان راکه درتعارض جدی با اندیشه های امام راحل است نقد نمی کنند؟ اینکه سکوت ایشان موجب نزدیک شدن برخی هواداران اصلاحات به سکولاریسم شود ایا برای برادران اصلاح طلب مسولیت اجتماعی وسیاسی نمی آورد؟ به نظر نگارنده سطور سکوت هر دو جناح در مسائلی که گذشت تنها در چارچوب کسب یا حفظ قدرت قابل ارزیابی است. نه سکوت اصول گرا درمقابل تضییع حق رقیب با اصول گرایی سازگار است، نه سکوت اصلاح طلب درقبال نشر اندیشه سکولار توسط برخی همقطارانشان. هم اندیشه اصول گرایی نیازمند پذیرش خطا وجلب اعتماد مردم است؛ هم اندیشه اصلاح طلب نیازمند اصلاح مواضع گذشته و بازگشت به قانون و تخطئه آنچه درسال ۸۸ انجام داد، است.


چهارشنبه ، ۴فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مازند مجلس]
[مشاهده در: www.mazandmajles.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن