واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری « حوزه »برخی آداب و احکام نماز مسافر را از نگاه مراجع عظام تقلید منتشر می کند. الف) انسان مسافر لازم است نمازهای چهار رکعتی خود را دو رکعت بخواند. ولی فقها می فرمایند این حکم، دارای هشت شرط می باشد: 1. سفر او کمتر از هشت فرسخ شرعى نباشد (هر فرسخ شش کیلومتر است)؛ 2. از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باشد؛ 3. در بین راه از قصد خود برنگردد؛ 4. نخواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ، از وطن خود بگذرد یا ده روز یا بیشتر در جایى بماند؛ 5. براى کار حرام سفر نکند؛ 6. از صحرانشین هایى نباشد که در بیابان ها گردش مى کنند و هرجا آب و خوراک براى خود و حیوانات همراهشان پیدا کنند مى مانند و بعد از چندى به جاى دیگر مى روند؛ 7. شغل او مسافرت نباشد؛ 8. به حد ترخص برسد، یعنى از وطنش یا جایى که قصد کرده ده روز در آن جا بماند، به قدرى دور شود که دیوار شهر را نبیند و صداى اذان آن را نشنود. (توضیح المسایل محشی/1/183) ب) مستحب است مسافر بعد از هر نمازى که شکسته مى خواند، سى مرتبه بگوید: «سبحان الله والحمدلله و لا اله الاالله والله اکبر» و این در تعقیب نماز ظهر و عصر و عشا بیشتر سفارش شده است. بلکه بهتر است در تعقیب این سه نماز شصت مرتبه بگوید. (همان/733) ج) به فتوای بیشتر مراجع تقلید، انسان مسافر در چهار مکان مخیر و آزاد است بین قصر (دو رکعتی خواندن) و تمام. آن مکان ها عبارتند از: مسجدالحرام، مسجدالنبی صلی الله علیه وآله وسلم، حرم مطهر امام حسین علیه السلام و مسجد کوفه. (العروةالوثقى، آیةالله العظمی طباطبایی یزدى قدس سره /2/163) د) مسافر و کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مى تواند آن را در اول شب به جا آورد (توضیح المسایل محشی/1/429) هـ) خواندن نمازهای مستحبی در سفر اشکال ندارد، به استثنای نافله ظهر و عصر برای مسافری که وظیفه او قصر (دو رکعت خواندن) است. (العروةالوثقى المحشى، آیةالله العظمی طباطبایی یزدى قدس سره /2 /245) و) خواندن نماز واجب در قطار و اتوبوس (در حال حرکت) جایز نیست، بلکه مسافر باید صبر کند تا قطار و اتوبوس توقف کند و مسافر پیاده شده، نماز واجب را بر روی زمین و با آرامش بدن و رو به قبله بخواند. ولی اگر نماز قضا می شود، بر مسافران واجب است که از راننده بخواهند که اتوبوس را در مکان مناسبى متوقف نماید و بر راننده اجابت درخواست آنان واجب است، اما اگر قطار یا اتوبوس توقف نمی کند، در این صورت لازم است نماز را در داخل قطار یا اتوبوس بخواند. (توضیح المسایل محشی/1/841) و اما حکم نماز در هواپیما فرق می کند، زیرا بعضی از هواپیماها اتاق کوچکی به عنوان نمازخانه دارند، در این صورت چنان چه قبله قابل تشخیص بوده و بدن دارای آرامش باشد، عده ای از فقها نماز در هواپیما را اجازه می دهند. پس در این مورد باید به رساله فقها مراجعه شود. تمام آن چه آوردیم در مورد نماز واجب بود، اما نماز خواندن مستحبی در قطار و اتوبوس و هواپیما اشکال ندارد و مراعات قبله و آرامش بدن در آن حال شرط نیست. ز) اگر نمازی که در سفر فوت شده، دو رکعتی بوده، وقتی می خواهد قضای آن را به جا آورد، باید دو رکعت بخواند، گرچه در وطن باشد. و بالعکس اگر نمازی که در وطن فوت شده، چهار رکعتی بوده، باید قضای آن را چهار رکعت به جا آورد؛ گرچه در سفر بخواهد آن را به جا آورد، زیرا فقها فرموده اند: حکم القضاء حکم الاداء (تحریرالأحکام الشرعیة على مذهب الإمامیة، علامه حلى قدس سره /1/39) ح) چنان چه مسافر، در سفر نماز خود را طبق وظیفه دو رکعت خواند و وقتی به وطن برگشت ملاحظه کرد که هنوز وقت هست، لازم نیست نماز را دومرتبه بخواند. ط) اگر وقت نماز چهار رکعتی داخل شد و انسان هنوز در وطن است، لازم نیست همان جا نماز بخواند، بلکه می تواند حرکت کند و در سفر نماز را دو رکعتی به جا آورد. ولی اگر نخواند و نمازش در سفر قضا شد، قضای آن، دو رکعت است نه چهار رکعت. ی) بعد از حمد، نمازگزار باید سوره بخواند، ولی چنان چه ضرورتی پیش آید، مثل این که مسافر می ترسد از قطار جا بماند یا در کنار جاده از درنده و امثال آن می ترسد، می تواند به خواندن حمد اکتفا کند و سوره نخواند. (توضیح المسایل /1/544) ک) نماز قبل از وقت باطل است و مسافر نمی تواند به این دلیل که قطار یا اتوبوس قبل از وقت نماز حرکت می کند، نماز بخواند.
سه شنبه ، ۳فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]