واضح آرشیو وب فارسی:دزنیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هرچند سال هاست که عالم روزنامه و روزنامه نگاری تنها به سیاست و سیاسیون و خبرهای آن محدود نمی شود و حتی در برخی تعاریف جدیدتر مانند روزنامه نگاری شهروندی و «خبر» را مردم دانستن، وارد تعاریف رسمی حوزه ارتباطات شده اما به هرروی قابل انکار نیست که تولد خبر و خبرنویسی همزاد رشد سیاست ورزی […]به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هرچند سال هاست که عالم روزنامه و روزنامه نگاری تنها به سیاست و سیاسیون و خبرهای آن محدود نمی شود و حتی در برخی تعاریف جدیدتر مانند روزنامه نگاری شهروندی و «خبر» را مردم دانستن، وارد تعاریف رسمی حوزه ارتباطات شده اما به هرروی قابل انکار نیست که تولد خبر و خبرنویسی همزاد رشد سیاست ورزی در معنای مدرن و مشارکت عموم مردم در سیاست بوده است که در فضای غیرمردمسالارانه، انتشار اخبار برای آگاهی مردمان عادی معنایی ندارد. با این اوصاف واضح است که روزنامه و خبرنویسی و خبرنگاری را حتی در زیرشاخه های فرهنگی و هنری نیز باید فعالیتی در حوزه سیاسی توصیف کرد و هم از این روست که از سال ها پیش تر در سنتی نانوشته در ایام تعطیلات نوروز در ایران روزنامه چاپ نمی شود و اگرچه در این حوزه خبرگزاری ها همچنان به کار خبررسانی ادامه می دهند و برخی نشریات نیز در سالیان اخیر اقدام به چاپ می کنند اما کار در این ایام به سبب نوع رویکرد مخاطبان چندان جدی نیست و حتی اگر اتفاقات مهم سیاسی افتاده بیشتر پس از نوروز بازخورد پیداکرده و معدود مطالب منتشره بیشتر بر مدار گردشگری و سیاحت و زیارت می گردد و از منظری می توان این موضوع را مثبت نیز ارزیابی کرد که در ایران نوروز سیاسی نیست و در ایامی چند، مردمان از هر گرایش و سلیقه سیاسی اخبار چه گفت و چه کرد مبتنی بر ارزش «شهرت» را رها کرده و رسته از بستگی و دستگی و فراتر از عقل ابزاری و معاش، در کلیت هستی و عمر درنگ کنند. به واقع انسان مسلمان ایرانی باید آگاه به مسائل روز و همواره هوشیار باشد اما بنابر آموزه های دینی ما همین فرد مسلمان بهره مند از تعالیم اهل بیت، باید ساعاتی را به خلوت با خود و خدای خود اختصاص داده، به غور درون و سیر آفاق وانفس بپردازد و در اصطلاح از خودشناسی به خداشناسی پل زند. از این منظر سفر رفتن و ایجاد تغییر و میهمانی رفتن و میهمان داشتن و دورهم بودن و پرهیز از انجام کارهای رسمی در مقاطعی چند، بسیار توصیه شده و گویی ایرانی مسلمان تأکید می کند که اگرچه همواره هوشیار و حاضر در صحنه است اما تمام دنیا و هستی را خلاصه در افکار و امیال اجتماعی ندانسته، خانواده و خلوت درون را نیز برای رشد و تعالی خود به غایت مهم می پندارد و این همان تفاوتی است که حتی سیاسیون و نخبگان فرهنگی ما نیز در ایام نوروز مطالعات متفاوت انجام می دهند و سعی می کنند تغییری در ذائقه فرهنگی و فکری خویش به وجود آورند که بزرگان و تاریخ سازان ما از حضرت امام (ره) تا مقام معظم رهبری در عین مشی سیاسی و انقلابی و آگاهی کامل از مقتضیات زمان، بر شعر و ادب و عرفان و هنر نیز احاطه داشته و نظرات تخصصی آنها در این حوزه ها مؤید مطالعات مستمر در اوقات متصل است. «سفر» در آموزه های اسلامی درست بر همین معنا استوار شده و سیر در جهان آفاق وانفس و نگرش احوال امم و اقوام برای تفکر و تأمل و تدبر در آیات الهی مدنظر شارع مقدس بوده چنانکه در سوره مبارکه فصلت ذکرشده «سنریهم آیاتنا فی الافاق وفی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق» و بدون شک چنین هدف متعالی نه از «جلوت» که از «خلوت» درون فرد مسلمان عبور می کند و بسیار شنیده ایم که صلحا و علمای اعلام و حتی نخبگان معاصر ما افرادی بوده اند که برای خلوت خود احترام و ارزش فراوان قائل بوده، ضمن زیستن در کنار اجتماع و درک شرایط روز، همواره فرصتی برای بازگشت به خلوت خلاقه خویش یافته اند. با این اوصاف شاید بتوان شیراز سومین حرم اهل بیت، شهر پررمز و راز و خلوتگه حافظ و سعدی را از منظرگهی دیگر، شهری مناسب برای سفری چنین و بازیافتن خلوت درون و سیر در آفاق وانفس، ضمن حضور در جمع دانست و هموطنان فرهیخته را فراخواند تا با حضور در فضای این شهر ادبی و فرهنگی، دمی در خلوتگه راز حافظ و سعدی و ملاصدرا و بارگاه معنوی و آرام بخش احمد بن موسی شاهچراغ (ع) تنفس کنند و از باغ های زیبا و خیال انگیز و محورهای تاریخی این شهر برای اهداف سیاحتی و زیارتی بهره مند شوند.
شنبه ، ۲۹اسفند۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دزنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]