محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855785327
بایدها و نبایدهای نوروز در آینه «قرآن و روایات» مقاله ای از آیت الله حسینی مازندرانی
واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- تولیت مدرسه علمیه شهر ری در مقاله ای به بیان اهمیت نوروز از دیدگاه اسلامی و در آینه قرآن و روایات پرداخته و ضمن پرداختن به آداب این روز، توجه خانواده ها را به نکاتی در این ایام جلب نموده است. به گزارش شفقنا، آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی تولیت حوزه علمیه شهر ری و امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در مقاله ای درباره نوروز می نویسد: «عیدبه معنی جشن، روز جشن،هر روزی که در آن یاد بودی باشد از خوشی وشادی برای مردم. اعیاد چهار نوع است: اوّل ، اعیاد اسلامی است، که مسلمانان دیگر هم دارند مثل عید فطر وعید قربان که در این دو عید نماز عید هم خوانده می شود وباید عید مبعث را به آن اضافه کرد که نماز ندارد. دوم، اعیاد مذهبی است که همان عیدهایی است که شیعه دارد وعمده این عیدها ،عید عذیر خم ونیمه شعبان است .همه اعیاد مذهبی ، مهم است اما عید غدیر ومیلاد باسعادت حضرت ولی عصر (عج) اهمیت خاصی دارد. سوم، اعیاد ملى مانند روز آزادى و استقلال برخى از ملتها از چنگ استعمار. چهارم، عید طبیعى و تکوینى مانند عید نوروز که در آغاز بهار و سال نو مطرح مى شود.به غیر ازکشور ایران کشورهای دیگر همچون افغانستان ،تاجیکستان ،ازبکستان وترکمنستان این عید راعید ملی می دانند. در اسلام روزهایى به عنوان عید اعلام گردیده است که مهمترین آنها عبارتند از: اول شوال (عید فطر)، دهم ذیالحجه (عید قربان)، هیجدهم ذى الحجه (عید غدیر)، بیست و هفت رجب (روز مبعث) و جمعه و تمام این روزها به نوعى بازگشت به خویشتن و احساس مسوولیت و به انگیزه تحول و انقلاب درونى است نه صرف شادى و شادمانى. تاریخچه عید نوروز نوروز روز نو، روز تازه و روز جدیدى است اول فروردین، روز نو سال جدید آغاز مى گردد و کهنگى سال قبل که با سرما، خستگى و تکرار کارها و روزها همراه بوده، با نوروز به روز نو و سال جدید که طراوت طبیعت آن را ترو تازه ساخته تبدیل مى گردد. این روز براى بسیارى از ملتها روز عید محسوب مى شود. امروز هر ایرانی یاهرکسی باهرملیّتی دیگر که متاثر ازفرهنگ ایرانی باشد ، تاجیک، افغانی، پاکستانی، اُزبک، قزاق، ترک، کرد، عراقی و….بپرسید «نوروز»چیست؟ بلافاصله پاسخ خواهید شنید که نوروزعید بزرگ است که در اوّل سال شمسی یا اوّل بهار برگزار می شود ودر باره آداب وبایسته های جشن نوروزهم هر یک توضیحاتی خواهند داد که تفاوت چندانی با جواب دیگران نخواهد داشت. امّا خوب است بدانیم که«نوروز»دردورانهای باستان به هنگام آغاز فصل گرما یعنی تابستان برگزار می شد،چون اوّل سال را تابستان می دانستند واز طرفی ایرانیان آن زمان چهار فصل را نمی شناختند بلکه سال را به در نیمه تقسیم می کردندکه نیمه اوّلش با نوروز آغاز می شد ونیمه دیگرش با «مهرگان»که سرآغازفصل سرما یا «زمستان» بود. اززمانی که دقیقاً نمی توانیم برایش تاریخی مشخص کنیم، نوروز به اوّل بهار منتقل گشت و باز هم ثابت نماند زیرا وقتی سال۳۶۵روزه را به ۱۲ماه و۳۰روزه تقسیم می کردند، پنج روز واندی اضافه می آمد که این پنج روز را «پنجه دزدیده»یا«خمسه مسترقه»می خواندند. میگویند بر اثر جمع شدن حدود شش ساعت مازاد طول واقعی سال شمسی ، هرچهار سال یک روز«نوروز»از اوّل بهار جلوتر می رفت واین امر موجب می گردید که در هر چهل سال ۱۰روز ودرهر۱۲۰سال یک ماه، نوروزبه تابستان نزدیک شود ودر نتیجه ماهییت بهار بودن را از دست بدهد و حتی گاهی به زمستان بیفتد! درسال ۴۶۷هجری قمری ،(سال دوّم سلطنت سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی) نوروز به۲۳برج «حوت»اسفندماه افتاده وتنها ۷روز باپایان زمستان وآغاز بهار فاصله داشت. لذا سلطان سلجوقی در صدد حل این مسئله بر آمد وجمعی از منجّمان را برای یافتن راه چاره فرا خواندکه یکی از آنان حکیم عمر خیام ،عالم فلکی وریاضیدان برجسته زمان بود. عالمان مذکور تصمیم گرفتندهر چهار سال یک روز دیگر بر« پنجه دزدیده»اضافه کنند تا جلوی جابجایی نوروز را بگیرند وبدین ترتیب تقویم جدید پدید آمدکه به «تقویم جلالی»معروف گشت. تقویم جلالیه به نوبه خود در عهد«غازان خان»وبا دستور این فرمانروای ایرانی شده مغول توسط گروهی از دانشمندان زمان تحت سرپرستی خواجه رشید الدین فضل الله همدانی در رصد خانه مراغه اصلاح شد،بدین صورت که رئز های اضافی جمع شده در آخر سال ،«خمسه مسترقه»را بر روی شش ماهه نیمه نخستین سال سرشکن وآنها را۳۱روزه کردند وساعات اضافه مانده را هر چهار سال یک بار بر ماه ۲۹روزه اسفند افزودند و«کبیسه» نامیدند. چنین بود که نوروز برای همیشه در اوّل بهار تثبیت شد. عید نوروز از دیدگاه اسلام ازروایت فهمیده می شود که ائمه اطهار(ع)این عید را نه تنها رد نکرده اند بلکه تائید هم نموده اند .مرحوم شیخ عباس قمی از امام صادق (ع) چنین نقل می کند. : آن حضرت به مُعلی بن خُنیس فرمود: وقتی عید نوروز شد ،غسل کن ،لباس نوبپوش ،خضاب کن ، حمام برو، بوی خوش استفاده کن. بعد می فرماید، مستحب است روزه بگیرید وبعداز نماز ظهر وعصر چهار رکعت نماز بخوان ،دوتا دورکعتی .دررکعت اول بعدازحمد ده مرتبه سوره قدر، ودررکعت دوم ده مرتبه سوره کافرون، دررکعت سوم ده مرتبه سوره اخلاص، ودررکعت چهارم ده مرتبه سوره فلق، وده مرتبه سوره ناس .بعد دعایی نقل می کند که جزء نماز نیست ومی توان درسجده وغیر سجده خواند . این دعا عبارتی دارد که می فرماید:‹‹ فضله وکرمته »یعنی خدایا این عید را تو فضیلت دادی وتوبزرگ شمردی .معلوم می شود که امامان معصوم (ع) این عید را به نام عید ملی تائید کرده اند . شاید تائید ائمه (ع) برای دلیل دیگری باشد دربعضی ازروایات دارد که عیدغدیر مصادف بوده است با عید نوروز .یعنی روزی که پیامبر اکرم(ص) امیرالمومنین را به خلافت منصوب کردند .باعید نوروز مصادف بوده است. «نوروز» در قرآن «اللّهم ربّنا اَنزِل عَلَینَا مَائِدَهً مِنَ السَّمَاءِ تَکُونَ لَنا عِیداً لِاَوَّلِنا وَآخِرَنَا وَآیَهً مِنکَ وَارزُقنا وَاَنتَ خَیرُالرَّازِقِینَ.» [۳] عیسی ابن مریم گفت:خدایا!ای پروردگارما!برای ما از آسمان سفره ای پر ازغذا نازل کن تاعیدی باشد برای اهل زمان ما ونسل آینده ما،ونشانه ای از سوی تو،وما را روزی بخش که توبهترین روزی دهندگانی. واژه عید تنها یک مرتبه در قرآن در سوره مائده آیه ۱۱۴ به کار رفته است. «عید»در لغت از ماده «عود»به معنی بازگشت است،لذا به روزهایی که مشکلات از قوم وجمعیتی بر طرف می شود وبه پیروزی ها وراحتی های نخستین بر می گردد،عید گفته می شود ودر اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت اسلامی به مناسبت اینکه در پرتویک ماه مبارک رمضان ویا انجام فریضه بزرگ حج صفا و پاکی فطری نخستین به روح وجان باز می گردد والگوهای خلاف فطرت از میان می رود،عید گفته می ش ده است. موضوع دیگری در این ارتباط مطرح است ودر تفاسیر قرآن کریم به آن اشاره شده،رویش در باره گیاهان ورستاخیز طبیعت است که چگونگی زنده شدن مردگان وزندگی وحیات پس از مرگ را به زندگی مجدد در گیاهان در طبیعت وفصل بهار تشبیه کرده است. بنابراین در اندیشه اسلامی که بر گرفته از آیات وروایات است، نوروز همانند رستاخیز است. نوروز و پیامبران «از حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام آمده است که: این روز بسیار کهن است. در نوروز خداوند از بندگان پیمان گرفت تا او را پرستش کنند و برای او شریک قائل نشوند و به آیین فرستادگانش درآیند و دستورشان را بپذیرند و آن را اجرا کنند و آن نخستین روزی است که آفتاب دمید و بادهای بار دهنده وزید و گل های زمین پدید آمد و هم جبرئیل بر پیامبرصلی الله علیه و آله نازل شد و نیز روزی است که ابراهیم بت ها را شکست و هم پیامبر علی علیه السلام را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه بیرون انداخت.» از حضرت صادق علیه السلام نقل و روایت شده است که در این روز کشتی نوح بر کوه جودی به زمین نشست و نیز روایت کرده اند که خلقت عالم در چنین روزی انجام پذیرفت و حضرت ابراهیم علیه السلام در این روز علیه بت ها قیام نموده است. موسی علیه السلام در این روز بنی اسرائیل را از قید اسارت نجات داده و از رودخانه نیل گذشته است. امام جعفر صادق به معلی بن خنیس درباره نوروز فرموده است. «ای معلی، نوروز، روزی است که خدای تعالی عهدنامه از ارواح بندگان خود گرفته که او را بندگی نمایند و دیگری را با او شریک مسازند و ایمان بیاورند به فرستاده ها و حجت های او ائمه معصومین علیهم السلام و اول روزی است که آفتاب طلوع کرده و بادی که درختان را بارور می سازد وزیده و خرمی زمین آفریده شده و روزی که کشتی نوح بر زمین قرار گرفته و…» برنامه های اسلامی در نوروز غیرازنام،زمان وپیوستگی های نوروز باطبیعت که جلوه ای از ذوق لطیف نیاکان ماست وگذشته از آدابی نظیرپختن غذاهای مخصوص ،پرداختن به پاکیزگی تن ومحیط زندگی،اهمیّت دادن به آب روان«که از دوران باستان عنصریمقدس شمرده می شد»چیدن«هفت سین»که می گویند هفت شین بوده،وآخر کار دادن هدایا،در حال حاضررسومی همراه مراسم نوروزی می باشد که قطعاً«جدید»تلقی می شود ودر دوران باستان دست کم به صورت فعلی معمول نبوده است.حتی همان هدیا یی که رد وبدل می شودتغییر جهت داده،زیرا در ادوار پیش اسلام وسده های نخستین اسلامی،هدیه نوروز یا از جانب «رعیت» به شاه یا خلیفه تقدیم می گشت وامروز«البته به سابقه چندین صد ساله»این بزرگترها هستند که به کوچکتر ها و زیر دستان هدیه وبه اصطلاح «عیدی» می دهند وهمین امر،نشان تاثیر فرهنگ اسلامی وقرآنی در یک سنت دیرینه ایرانی است. تحولات دیگری را که تحت تاثیر فرهنگ اسلام در آداب بر گزاری جشن نوروزی حاصل گشته،متذکر می شوم: ۱-حضور قرآن به صورت ثابت وگسترده ،یعنی قرارگرفتن کتاب خدا سرسفره هفت سین،خواندن قرآن در ساعت متصل به تحویل ،بوسیدن قرآن بوسیله تک تک افراد خانواده در اطراف سفره هفت عید،قرار دادن اسکناس در لابلای قرآن ودادن آن از طرف بزرکتر خانواده به کوچکترها به عنوان «دشت،اوّل سال. ۲-اجتماع در مساجد وتکایا وزیارتگاهها وانجام نمایش های اسلامی به صورت جمعی در هنگام تحویل سال. ۳-نهادن تشت یاظرف بزرگ پر ازآب زلال آمیخته به زعفران وگاهی شکروخواندن سوره مبارکه یاسین توسط چهل تن ازحاضران وفوت کردن آن به طرف آب سپس تقسیم آن آب میان حضار به عنوان هدیه شفا بخش ومبارک«این سنت در بسیاری از نقاط ایران اجرا می شود ودسترسی یافتن به آب «چهل یاسین»از موفقیّتهای مهم آغازسال نو محسوب است. ۴- قرائت دعای تحویل سال«یا مقلب القلوب والابصار»که جنبه همگانی دارد. ۵-رفتن به دیدار سادات وعلمای محل وعرض تبریک به آنان وگاهی گرفتن عیدی از آنان. ۶-دادن لباس نو به مستمندان،توزیع برنج،روغن،گوشت میان خانواده های فقیربه صورت ناآشکارازجانب افراد خیّر. ۷- پرداخت عیدی از سوی بزرگترها که امروزه علاوه برآن در محیط اداری وکاری از سوی مدیران به کارکنان وزیر دستان پرداخت می شود. ۸- تشرف به اماکن مقدسه. ۹-رفتن به دیدار مصیبت دیدگان سال گذشته تحت عنوان «عید». در این دیدوبازدیدها از غمها و مشکلات یکدیگر آشنا مى شوند. ۱۰-واجب شمردن صله رحم در نخستین روزهای سال تازه. ۱۱-تقدم قائل شدن به همسایکان وبزرکان فامیل در«دید»و«بازدید» و….. ۱۲- شاید آداب دیگر که نوعاًنشان دهنده تلفیق عقاید اسلامی یا باور های ایرانیان قبل از اسلام است ویکی از بارزترین شواهد«ازدواج»دو فرهنگ ایرانی واسلامی زیر لوای «نوروز»می باشد وهمین مسئله روح تازه هی در کالبد این موجود چند هزار ساله دمیده وجاودانگی آن را بیش از پیش تضمین کرده است. ۱۳- هدیه و عیدى : هدیه و عیدى دادن از رسوم معمول عیدهاست و در میان مردم معمول بوده است. در روایتى آمده است که شخصى هدیه اى براى امام على(ع) آورد و عرض کرد: این هدیه به مناسبت نوروز است. حضرت فرمود: «نیروزناکل یوم»؛ هر روز براى ما نوروز و روز نوى است. آقاى رحیمیان در کتاب سایه آفتاب مى نویسد: در روز عید نوروز به خدمت امام خمینى(ره) رسیدیم. حضرت امام با نشاطتر از روزهاى گذشته و متبسم و با قباى نو وارد شدند و به افراد حاضر چندبار «مبارک باشد.» گفتند. سپس خودشان سراغ سکه هاى یک ریالى را گرفتند و در کف دست قرار دادند. افراد حاضر نیز بعد از دست بوسى هر کدام چند عدد برداشتند. مشابه این برنامه در نوروز سالهاى دیگر نیز تکرار مى شد. ۱۴- زیارت اهل قبور : رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهاى سال نو و نیز برگزارى مراسم تحویل سال در کنار قبور شهدإ از دیگر آداب دینى نوروز است. ۱۵-تشرف و حضور در اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه و برگزارى مراسم تحویل سال نو در آن مکانها نیز از جمله آداب نوروز مى باشد. امتیازات عید نوروز عید نوروز امتیاز وخصوصیت هایی دارد که دراسلام خیلی پسندیده است. خصوصیت اول: نظافت و رعایت بهداشت و نیز پوشیدن لباس تمیز و استفاده از عطر و بوى خوش در صورت امکان از وظایف اخلاقى و اجتماعى نوروز است. از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: « إِذَا کَانَ یَوْمُ النَّیْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ الْبَسْ اَنْظَفَ ثِیَابِکَ وَ تَطَیَّبْ بِاَطْیَبِ طِیبِکَ ؛ هرگاه نوروز فرا رسد غسل کرده و پاکیزه ترین لباسهایت را پوشیده و از معطرترین عطرهایت استفاده کن. ». [۵] نظافت درعید نوروز است.مردم لباس نومی پوشند ،حمام می روند . اسلام می گوید:‹‹اَلنَّظافَتُ مِنَ الْاِیمَان ». ازاین روایت استفاده می شود آدمی که نظیف نیست مسلمان واقعی نیست . دین ما تاکید دارد وقتی می خواهی به مسجد بروی ،دراجتماع وارد شوی، نظیف باش ،دندانهایت را مسواک بزن ،لباس نوبپوش ،عطر بزن،اگر عرق پا یا بدنت بو می دهد رفع کن وبالاخره تمیز وارد اجتماع شو. اسلام دوست ندارد لباس گران قیمت باشد .اما به همان اندازه که نمی خواهد لباس گران قیمت استفاده شود،می خواهد تمیز باشد . خانه تکانی درعید نوروز وجوددارد،کارخوب وپسندیده ای است. که خانم هادرسال به یک بار قناعت نکنند.درروایات می خوانیم وجود تار عنکبوت درسقف ،آشغال درزیر فرش، چرکین بودن حیاط وسالن خانه موجب فقر می شود .رحمت خدا از این خانه برداشته می شود .از این رو اسلام با عید نوروز موافق است زیرا مردم بیشتر به نظافت خانه وفرزند خودشان می رسند. خصوصیت دوم:رفت وآمدهایی است که درنوروز انجام می شود.اسلام این کار را بسیاردوست دارد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «اَلمُؤمِنُ یَالَفُ وَیوُلَفُ وَلاخَیرَ فِی مَن لا یَالَف وَلا یُولَف» مسلمان کسی است که رفت وآمد بادیگران دراد ومسلمان کسی است که اومردم را دوست می دارد وهم مردم او را دوست دارند .هم رفت دارد وهم آمد. بعدی می فرماید: اگر کسی حال گوشه نشینی داشته باشد ،باهیچ کس رفت وآمد نداشته باشد ، حتی درمتن جامعه نباشد خیری در این فرد نیست . رفت وآمد با همسایه ها ، با دوستان وبخصوص با خویشاوندان ،بسیار مطلوب است .قطع رحم گناه بزرگی است به حدی که قرآن کریم درسه جاکسی که قطع رحم می کند را لعنت کرده است. اما دراین رفت وآمدها باید مواظب باشیم که درمجالس گناه نشود. رعایت محرم ونامحرم رابکنیم .چون شب ها ،شب ها ی شادی است ممکن است بخاطر سرگرمی پدران ومادران دراین ایام ،دختران وپسران جوان به دور ازچشم آنان، ارتباط نامشروع پیداکنند ومبنای انحراف فکری وجنسی از همین جا شروع شود و گاه مشاهده می کنیم که بعداز ایام تعطیلات نوروز تغییر رفتاروگفتار را درجوانان پدید می آید. نحوه آرایش ولباس زنان،زمینه حوس وتحریک برای مردان راایجاد می کند. خانم ها باید خیلی مواظب خود باشند تا زمینه گناه رافراهم نکند.شوهرخواهر،برادر شوهر،پسرعمه،پسردایی،بادیگرنامحرمان هیچ فرقی ندارند.همانطور که رعایت شئونات اسلامی برای افراد غریبه نامحرم واجب است برای این افراد هم واجب می باشد. دراین ایام از غیبت ،تهمت، دروغ ونگاه به نامحرم پرهیز شود. زشتی های عید نوروز هیچ عیدی زشت نیست بلکه انسان ها با رفتارهای خود آن را زشت وقبیح می کنند. عیدنوروزبعضی از مردم مانندعیدکودکان است،یعنی ازعید فقط لباس های رنگارنگ ونو را می بینند ومعنای اصلی عید را نمی دانند.برخی دیگر نیز عیدشان فقط خوردن وآشامیدن است.آنها تنها تصوری که ازعید دارند،سفره های رنگین غذا،شیرینی وآجیل وخوشگذرانی است ودیگرهیچ. عده ای هم عید را جواز بی بند وباری وعیاشی می دانند وقهقهه های مستانه وبرخی معاصی رانشانه برگزاری عید تلقی می کنند. البته در حواشى این عید باستانى خرافاتى وجود دارد که باید زدوده شود. همچون مراسم چهارشنبه سورى و آتش افروزى، ترقه بازى، هفت سین، شب نشینى ها و تشکیل جلسات آلوده اى که بسیارى از مردم به بهانه شبهاى عید در عیش و نوش و بى خبرى به سر مى برند. جلساتى که در آن پر است از زمینه هاى گناه: اختلاط محرم و نامحرم. آن هم با شرایط مبتذل، پخش موسیقى هاى مبتذل، مسابقه خودنمایى و تفاخر در لباس و زینت، ریخت و پاش و اسرافکارى و بسیارى از ضد ارزشهایى که در این ایام مطرح مى شود. اعمال عید نوروز حضرت امام صادق(ع)به مُعلی بن خُنیس تعلیم فرمود: چون روز نوروز شود،غسل کن،پاکیزه ترین لباس های خود رابپوش وبه بهترین بوهای خوش خود راخوش بو گردان ودر آن روز روزه بدار،پس از نماز ظهر وعصر،چهار رکعت نمازبجای آور،در رکعت دوّم بعدحمد ده مرتبه سوره«قُل یَااَیُهَاالکافِرُون»ودر رکعت سوّم بعدحمد ده مرتبه سوره «قُل هُوَاللهُ اَحَد»ودر رکعت چهارم بعدحمد ده مرتبه سوره«قُل اَعُوذُ بِرَبِ النَاس»و« قُل اَعُوذُ بِرَبِ الفَلَق»رابخوان وبعد ازنماز به سجده شکر برو واین دعا را بخوان: اَللّهُمَّ صَلّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد،الاُوصِیآءِ المَرضِیِّینَ.وَعَلی جَمیع ِ اَنبِیائِکَ وَ رَسُلِکَ بِاَفضَلِ صَلواتِکَ ،وَبارِک،عَلَیهِم بِافضَلِ بَرَکاتِکَ ،وَصَلِّ عَلی اَرواحِهِم وَاَجسادِهِم،اَللّهُمَّ ،بارِک عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد،وَبارِک لَنا فی یَومِنا هَذا،اَلَّذی فَضَّلتَهُ ،وَکَرَمتَهُ وَشَرَفتَهُ وَعَظَّمتَهُ خَطَرَهُ،اَللّهُمُّ بارِک لِی فیما اَنعَمتَ بِهِ عَلیَّحَتّی لا اَشکُرَ اَحَدً غَیرُکَ،وَوسِّع عَلَیَّ فی رِزقِی ،یا ذَالجَلالِ وَالاِکرَامِ، اَللّهُمَّ ما غابَ عَنّی عَونُکَ عَلَیهِ،حَتّی لا اَتَکَلُّفَ ما لا اَحتاجُ اِلَیهِ،یا ذَالجَلالِ وَالاِکرَامِ. [۷] خدایا درود فرست بر محمد وآل محمد آن اوصیاء پسندیده.وبرهمه پیامبران ورسولانت به بهترین درودها وبرکت ها ده!برایشان بهترین برکتهایت ودرودفرست بر ارواح واجسادشان.خدایا برکت ده بر محمد وآل محمد وبرکت ده بر ما در این روز.که آن را برتری داده وگرامیش کرده وشرافتش داده ومقامش را بزرگ کردی.خدایا برکت ده به من در آنچه به من تفضل کرده ای.بدانسان که هیچ کس را جز توسپاس نگذارم و روزیم را وسیع گردان ای صاحب جلالت وبزرگواری.خدایا هر چه از من پنهان شده ،مبادا کمک ونگهداری تو ازمن پنهان شود.وهرچه را گم کرده ام مبادا یاری خویش را از من دریغ کنی تا خود را به زحمت نیندازم درباره آنچه را بدان نیازمند نیستم ای صاحب جلالت وبزرگواری. عید نوروز نیز چون دیگر اعیاد اسلامی با نزول برکات و آیات الهی همراه بوده است. تاکید بر قرائت سوره های کافرون،توحید،معوذتین نیز می تواند اشاره به درخواست دفع انواع شروروبدی ها داشته باشد. دعای عید نوروز براى روز اول سال، دعا و درخواست خیر وبرکت، موفقیت و سعادت و بالاخره تقاضاى تعالى و رشد فضایل انسانى از جمله آداب این روز مقرر گردیده است. دعای مخصوص عید نوروز با درود و صلوات بر رسول اکرم و آل او و اوصیا و همه انبیا و رسولان آغاز می شود. آن گاه با فرستادن درود بر ارواح و اجساد ایشان ادامه می یابد. در این دعا آمده است: «هذه الذی فضله و کرمته و شرفته و عظمته خطره» این فراز با اندکی جابجایی در کلمات در دعای مخصوص ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن نیز آمده است. فراز پایانیدعای مخصوص عید نوروز، اللهم… ما فقدت من شی فلا تفقدنی عونک علیه حتی لا اتکلف مالا احتاج الیه یا ذالجلال و الاکرام» از آن جهت که در آن سخن از گم شدن و گمشده ها به میان می آید بیش از اندازه قابل توجه است زیرا؛ عید نوروز همان روزی است که حضرت سلیمان۷ انگشتری خویش را پس از مدتی پیدا کرده است. علامه مجلسى(ره) خواندن این دعا را در نوروز مناسب دانسته است: «اللهم هذه سنه جدیده و انت ملک قدیم اسإلک خیرها و خیرمافیها و اعوذبک من شرها و شرمافیها و استلفیک موونتها و شغلها یا ذالجلال و الاکرام.» بارالها! این سال جدید است و تو خدایى ازلى و قدیم هستى. خیر این سال و خیر آنچه را در این سال پیش مى آید، از تو خواستارم و از شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناه مى برم… دعایی در نوروز برای دفع بلا در طول سال از حضرت علی(ع) هفت سین[هفت آیه که با «س» شروع می شود] روایت شده، که برای دفع هر درد و بلایی تا سال آینده می باشد[إن شاءالله]. : تکتب بماء الورد و الزعفران و المسک على ظرف صینی یوم النیروز و یشرب و هی هذه: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ سَلامٌ عَلى نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ سَلامٌ عَلى إِبْراهِیمَ سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ سَلامٌ عَلى إِلْ یاسِینَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» کیفیت آن به این نحو است که در روز عید نوروز، با گلاب و زعفران (و در صورت داشتن؛ مُشک) در ظرف چینی این آیات را بنویسید[که می توان مجموع این جوهر را در خودنویس ریخت و با آن نوشت] سپس آن را[با مقداری گلاب یا آب تمیز بشویید و] بنوشید. و آن آیات اینها هستند: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ. سَلامٌ عَلى نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ. سَلامٌ عَلى إِبْراهِیمَ. سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ. سَلامٌ عَلى إِلْ یاسِینَ. سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ. سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ». www.fa.shafaqna.com
شنبه ، ۲۹اسفند۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
پیام نوروزی آیت الله هاشمی رفسنجانی
آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیام نوروزی خود خطاب به مردم ایران گفت اینک در نوروز باستانی یک بار دیگر با هم میثاق می بندیم که به یمن قدوم این عید تحول آفرین که احسن الحال دعای قلبی همه ما در کنار سفره ها ی هفت سین است حقیقت صداقت صلح جویی و احترام به خرد جمعی را جایگزین ناراقدردانی معاون رئیس جمهور از آیت الله ملک حسینی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پیامی از آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تقدیر و پایگاه خبری تحلیلی آبشار نیوز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پیامی از آیت الله سید شرف الدین ملک حسآیت الله حسینی بوشهری در مراسم سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: اگر فکر جامعه دستخوش حوادث شود دیگر مرزبان
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه - آیت الله حسینی بوشهریخداترسی نفع رسانی به جامعه و خدمت رسانی به مردم را ویژگی عالمان دین به عنوان مرزبانان عقیدتی ذکر کرد و گفت عالمان جلوی انحرافات فکری و عقیدتی را می گیرند چون اگر فکر جامعه دستخوش حوادث شد دیگر مرزبانی باقی نمدلنوشته نوروزی آیت الله هاشمی: سال 94، سال مردم ایران بود/ اگر آبرویی دارم از شماست
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دلنوشته ای به مناسبت فرارسیدن نوروز 1395 خطاب به مردم ایران نوشت سال 94 سال شما بود که هم با برجام به دنیا گفتید در پی تعامل هستید و از جنگ گریزانید و هم با رأی خود نشان دادید که روحانیت بی مردم همچون پر کاهی حتی توان حفظ خود را هم نمی یابد به گزاپیام نوروزی آیتالله هاشمیرفسنجانی
پیام نوروزی آیتالله هاشمیرفسنجانی آیتالله هاشمیرفسنجانی در پیام نوروزی خود خطاب به مردم ایران گفت اینک در نوروز باستانی یک بار دیگر با هم میثاق میبندیم که به یمن قدوم این عید تحولآفرین که احسن الحال دعای قلبی همه ما در کنار سفرههای هفتسین است حقیقت صداقت صلحجوچرا نام حضرت مریم در قرآن آمده اما نام حضرت زهرا نیامده؟/ پاسخ آیت الله سیدرضی شیرازی به خبرآنلاین
چرا نام حضرت مریم در قرآن آمده اما نام حضرت زهرا نیامده پاسخ آیت الله سیدرضی شیرازی به خبرآنلاین فرهنگ > دین و اندیشه - در روزگار ما هرکه فلسفه خوانده باشد و در میان استادان برجسته فلسفه و کلام سیر کرده باشد بی تردید با آیت الله سید رضی شیرازی آشناست بیش از بیستدلنوشته نوروزی آیت الله هاشمی:سال 94، سال مردم ایران بود
دلنوشته نوروزی آیت الله هاشمی سال 94 سال مردم ایران بود آیت الله هاشمی رفسنجانی در دلنوشته ای به مناسبت فرارسیدن نوروز 1395 خطاب به مردم ایران نوشت سال 94 سال شما بود که با برجام به دنیا گفتید در پی تعامل هستید و از جنگ گریزانید آیت الله هاشمی رفسنجانی در دلنوشته ای به مناسبتبا وساطت آیت الله ملک حسینی دومین محیط بان زندانی آزاد شد
دومین محیط بان محکوم به اعدام دنا با بخشش اولیای دم از زندان مرکزی یاسوج آزاد شد به گزارش ایرنا غلام حسین خالدی محیط بان دنا که به جرم قتل مرحوم محمد پایه گذاران در زندان بود امروز جمعه از زندان آزاد شد وی پس از برگزاری موفقیت آمیز جلسه صلح و سازش در دفتر آیت الله سید شرف الدیپیام نوروزی آیت الله هاشمی
پیام نوروزی آیت الله هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی نوروز را به همه کسانی که در گستره وسیع جغرافیای فرهنگی ایران بهار را نقطه آغاز سال می دانند تبریک گفت خبرگزاری ایرنا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی نوروز را به همه کسانی که در گستره وسیع جغرافیای فرهنگی ایرسنتهای حسنه نوروز در بیان آیتالله مکارم شیرازی
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۰ آیتالله مکارمشیرازی در آستانه تعطیلات سال جدید توصیههایی به مردم ارائه کرد و خواستار توجه به سنتهای حسنه و پرهیز از تجملات و تشریفات در برنامههای نوروزی شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید روز چهارشن-
گوناگون
پربازدیدترینها