واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امين حاجي محمدي در گفت وگو با ايرنا در تشريح اهميت پرداختن به فقه و احكام اسلامي اظهار داشت: پس از شكل گيري جوامع بشري و رونق گرفتن زندگي اجتماعي در غالب دولتها و حكومتها، يكي از نيازهاي مبرم بشر ترسيم و تدوين اصول و قوانيني بود تا در سايه آن آسايش، رفاه، عدالت و سعادت افراد جامعه تأمين شود. حاجي محمدي، در خصوص وجه تمايز فقه و حقوق مصطلح كنوني گفت: فقه بخشي از حقوق است، يعني شارع اسلام كه علاوه بر توجّه به نيازهاي فردي و اجتماعي بشر به نيازهاي روحي و معنوي آنان نيز به عنايت داشته است. وي افزود: براي نايل شدن انسان به سعادت دنيوي و اخروي، در احكام و قوانين فقه اسلام هر دو جنبه زندگي مادي و معنوي انسان در نظرگرفته شده است. حاجي محمدي با بيان اينكه وسعت انديشه و ژرف نگري در فقه اسلام از يگانه مبدا خلقت نشات گرفته است، گفت: فقط خداوند دانا و قادر و تواناست كه به همه كائنات علم تفصيلي دارد. كارشناس ارشد فقه و حقوق، تصريح كرد: به جرأت مي توان گفت بشر با تمامي پيشرفت هايي كه در زمينه علوم مختلف داشته است، معلومات متقن و معتبري در زمينه روح بشر و بُعد متعالي وجود انسان ندارد، زيرا اين بُعد وجود او، به دليل غير مادّي بودن ذات و ماهيتش براي انسان مجهول است. وي افزود: بر خلاف نظر منكران پيام آسماني كه معتقدند عقل جزئي بشر قادر به درك تمامي امور است، تنها كسي كه نسبت به انسان آگاهي و اشراف كامل دارد و تمامي زواياي روحاني و جسماني او را مي شناسد، ذات احديت است. كارشناس ارشد فقه و حقوق، نسل جوان كنوني را نسلي پر جنب و جوش، تحصيلكرده و آگاه دانست كه متأسفانه در برابر بحرانهاي عظيمي چون گرفتاري هاي اقتصادي، اجتماعي، تحصيلي و بهداشتي قرار گرفته اند و دچار بحران ايدئولوژيك شده اند. وي معتقد است بحران ايدئولوژيك موجود در جامعه فقط گريبانگير جوانان نيست، بلكه آحاد جامعه را با مشكل مواجه كرده است و برداشتهاي سليقه اي و متفاوت از دين موجب شده است تا بعضي جوانان پايه اي استوار از دين و اعتقاداتشان در ذهن نداشته باشند و در بسياري از موارد، تحت تأثير تبليغات و جاذبه هاي فرهنگ بيگانه قرار گرفته و به جاي اينكه نكات مثبت آن فرهنگ را با فرهنگ اصيل ايراني-اسلامي خويش درهم آميزند، به الگو برداري محض از فرهنگ بيگانه روي مي آورند. وي افزود: اين در حالي است كه نسبت آيات اجتماعي قرآن به عباديات آن از صد به يك هم بيشتر است و فقه اسلام مترقي ترين و كاملترين احكام را دارد و هيچ موضوع حياتي نيست كه اسلام تكليفي براي آن مقرر نكرده و حكمي نداده باشد. با اين حال، از آنجا كه دشمنان اسلام احساس كردند اسلام و ايماني كه مردم به آن دارند سدي در مقابل منافع مادي و متزلزل كننده قدرت سياسي آنان است، با وسايل مختلف و ميلياردها دلار هزينه بر ضد اسلام دسيسه و تبليغ كرده و مي كنند. حاجي محمدي گفت: سردمداران غرب با نشان دادن تصويري نادرست از اسلام و مديريت افكار و عقايد مردم، در پي سلطه بر تمامي جهان هستند؛ همچنين تسلط اين طبقه بر سازمانهاي دولتي زمينه را براي خلع يد دولت و اصولاً نهادهاي دولتي و مردمي فراهم نموده است، به نحوي كه در مراحل بعد، طبق? مزبور خود را جداي از تشكيلات حكومت دانسته، بطور مستقل عمل مي نمايند. كارشناس ارشد فقه و حقوق در خصوص قوانين آمريكا نيز گفت: امروزه ملاحظه مي شود كه بسياري از قوانين، خارج از كنگره امريكا ساخته و پرداخته مي شوند، زيرا مؤسسات گوناگون كه تقريباً تمامي آنها در دست طبقه ممتاز يهوديان است در ترسيم خطوط اقتصادي، اجتماعي، سياسي و نظامي نقش بسيار مؤثري ايفاء مي كنند. وي افزود: فقه اسلام به جهت نشأت گرفتن از سرچشم? قرآن و روايات معصومين (ع) با پويايي تمام قابل انطباق با همه زمانها و مكانهاست و هميشه ناب ترين نظرات و مترقي ترين احكام را از جزئي ترين مسائل فردي تا كلان ترين مسائل اجتماعي بيان كرده است، امّا تحولات شگرف پايان قرن بيستم و پيش بيني انقلابات علمي در قرن بيست و يكم، مبيّن ابهام اساسي فرا روي بشر در مواجهه با آينده است. كارشناس ارشد فقه و حقوق با اشاره به شرايط رقابتي حاكم در جوامع گفت: با توجه شرايط رقابتي، دانش به عنوان با اهميّت ترين سرمايه، جايگزين سرمايه هاي مالي و فيزيكي شده است و فرآيند تغيير و تحوّل مستمر و پرشتاب، لزوم تفكّر خلاّق و نوآوري را كه اساس و بستر ساز تغيير، تحوّل و دگرگوني است، بيش از پيش كرده است. تهرام/8128/1457/1275
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]