تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826560691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

| چرا بی بی نوروز؟/سیستانی را هیچ آرمان و آرزویی والاتر و برتر از هیرمند و هامون موج زن نیست


واضح آرشیو وب فارسی:نی زار:
چرا بی بی نوروز؟/سیستانی را هیچ آرمان و آرزویی والاتر و برتر از هیرمند و هامون موج زن نیست
نـــــی زار : امروزه در سیستان بجز مادربزرگها که عنوان « بی بی » را از آن خود می سازند ، زنان سیّد و زنان خان و سردار و بزرگان و ریش سفیدان و شکسته بندهای یک فامیل نیز ، این عنوان را دارا می شوند . بنابراین دادن عنوان « بی بی » به […]
نـــــی زار : امروزه در سیستان بجز مادربزرگها که عنوان « بی بی » را از آن خود می سازند ، زنان سیّد و زنان خان و سردار و بزرگان و ریش سفیدان و شکسته بندهای یک فامیل نیز ، این عنوان را دارا می شوند . بنابراین دادن عنوان « بی بی » به دختران و زنان و مادران بزرگوار سیستانی ، پیشینه ای بسیار کهن دارد . در گویش سیستانی برخلاف دیگر جایهای سرزمین اهوراییمان – ایران – به نوروز « بی بی نوروز» گفته می شود . در حالیکه « عمونوروز » مُصطلح می باشد . البته واژه ی «نوروز» که در پهلوی « نوگ روز Nogrōz » و بعدها به شکل « نوک روز Nok-rōz »درآمد ، همانیست که ابونواس ، شاعر نامور در وصف بهروز مجوسی سروده : « به حق المهرجان و نوکروز وفرخ روزالبسال الکبیس » وهمین شاعر در جایی دیگر گفته : «والنوکروز الکبار » ( = نوروز بزرگ ) عربی شده ای این واژه ، نوروز و نیروز شد که در ادبیات پارسی به جشن فروردین و جشن بهار و بهار جشن خوانده شد » . *
« نوروز » در سیستان ازنظر تلفّظ باتلفّظ پهلوی آن ، یکسان است و سیستانیان نیز همچون دیگر هم میهنانشان، علاوه بر گرامیداشت این نام و این جشن فرخنده ، مادران موعودهای زرتشتی را که با زایش این فرزندان رهایی بخش دادو راستی را جایگزین بیداد و ستم و ناراستی می کردند و روزی نو در زندگی جهان و جهانیان پی می ریختند ، عنوان « بی بی نوروز » می دادند – کسی که به آبهای پاک و مقدّس دریاچه ی هامون ، تن می سپرد تا آینده زرتشتی دربطنی پاک بارور شده و برای رهایی آدمیان راه گم کرده ، پدیدار گردد–. این موضوع ، چنان دارای ارج و شکوهی می باشد که تن شویی « بی بی نوروز » در پیشانی سال نو ، به اوّلین باران بهاری ، نسبت داده می شود :
« بی بی نوروز ، سرخامشوره bibi-now-rōz-sar-xâ-mšōra » یعنی بی بی نوروز ، سرخودرا می شوید .
بنابراین بابیان این نکته ی مهّم که مادران موعودهای زرتشتی – که خواهران مقدّس مایند– از آنجا که با به دنیاآوردن فرزندان رهایی بخش –که خواهرزاده های نجات بخش مایند – ناراستی و دروغ را چون شب تار پشت سرگذاشته و با طلوع روشنایی و راستی ، روزی نو را پی ریزی می کردند ، شایسته ی عنوان « بی بی نوروز » هستند و این ویژگی تنها و تنها مختّص این سرزمین است . یعنی کسی که سبب پیدایش روزی نو در زندگی آدمیان است مادر یامادرانی است که به سبب بزرگی مرتبه ، عنوان « بی بی » را از آن خویش کرده اند .
نکته ی دیگر اینکه در آغاز سال نو ، بی بی نوروز یا همان مادر موعود زرتشتی است که تن به آبهای پاک هامون می سپارد و با باران بهاری به تن شویی و سرشویی می پردازد . این عمل تنها از بی بی نوروز بر می آید ، مادری که تنها ویژه ی این سرزمین پاک و اهورایی است . با این استدلال ، بی بی نوروز ، در هر هزاره ای به هیأت یکی از این مادرها در می آید و نامی ویژه می گیرد که بی بی نوروز عنوان عام ّ اوست . موضوع بی بی نوروز و مادران موعودهای زرتشتی و دریاچه ی پُرآب هامون ، چنان بایکدیگر ، یکی شده اند که هیچ یک ، بدون دیگری در تصوّر نمی گنجد . در حقیقت اُسطوره و واقعیّت چنان باهم پیوند خورده اند که نمی شود لحظه ای آنرا از زندگی روزمرّه ی مردم این سامان جدا کرد . آنها که ممکن است به این اُسطوره ها به چشم غیرواقع و دور از ذهن بنگرند باید بدانند که دریاچه ی هامون و رود هیرمند همیشه نجات بخش و باشکوه و دارای ارزش و اعتبار بوده اند . این دو در زندگی سیستانی از چنان جایگاه والایی برخوردارند که زندگی سیستانی بدون آنها ممکن نیست . سیستانی باید تلاش کند تا پیش از هر خواسته و آرزوی دیگری ، هیرمند و هامون را پُرآب بخواهد ، زیرا نجات ، رهایی و رستگاری سیستان و سیستانی و ایرانی در خروش و آرامش هیرمند و هامون پنهان است . سیستانی را هیچ آرمان و آرزویی والاتر و برتر از هیرمند و هامون موج زن نیست ، در آبهای هیرمند و هامون ، زندگی ، پیشرفت ، رستگاری ، رهایی ، حرمت و اعتبار است . سیستانی به هیچ روی به کمتر از این نباید خود را خرسند سازد . زیرا خرسند بودن به کمتر از این فریب و سَرابی بیش نیست . چندین ده سال پیش سعادت دیدار از « بَرنگ bāreng » واقع در جنوب سابوری و شمال کوه خواجه به من دست داد ، نماز شام مهمان یکی از صیادان و گاوداران محل شدیم. آب هامون موج می زد و شمال باد ، محشری بپا کرده بود . نغمه ی پرندگان دریایی مسحور کننده بود.تنها وسیله ی ارتباطی « توتن » بود که « برنگ » را به شهر زابل پیوند می داد . در آن هنگام همه خودکفا بودند و نه تنها از نظر تغذیه به شهر نیازی نبود که شهر، هستی و زندگی خود را نیازمند روستاها و تختک نشینی های هامون مقدس بود . بانوی خانه به مرد خویش اشاره کرد که شام شب را فراهم کند . مردخانه تفنگ دهن پُر دو لولش را پر کرد و سردوزانو بر درِ کپر خویش به آسمان شلیک کرد . « سوزگردنی » (= مرغابی گردن سبز ) پیش پایش بر زمین افتاد . مرد برداشت و آنرا به همسرش که دیگ را بر روی اجاقی که با تپاله ی گاو و نی و جگن گرم می شد ، داد . لوله ی دیگردهن پُرش را به جانب مرغابی دیگری خالی کرد . دوّمی نیز ، در کنارش به زمین افتاد . آنرا نیز به همسرش داد و گفت : کافی است یا بازهم از آسمان روزی خود را به زیر بکشم . زن گفت به گمانم بس است . پس از ساعتی ، آبگوشتی لذیذ از درون دیگ خانواده ی صیّاد ، بیرون آمد و سیرمان کرد . نان و ماست و دوغ و مسکه و همه و همه از برکات همیشگی رود هیرمند و هامون مقدّس بود که آن شب سفره ی تختک نشین هامون را بدون دست یازی به سفره ی دیگران رنگین و پررونق کرد . افسوس که هیرمند و هامون ما رالایق وجود شریف خویش نمی بینند و چندی است روی از ما بر تافته اند . شاید با زبان بی زبانی می خواهند اهمیّت خویش را به ما بیشتر گوشزد کنند که به واقع نمک نشناسیم وقدر ندان. پی نوشت: این مطلب برگرفته شده از کتاب ریشه یابی سد واژه سیستانی می باشد، که در سال ۱۳۸۸ توسط انتشارات سیمرغ خراسان انتشار یافته است
۲۸ اسف, ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نی زار]
[مشاهده در: www.neyzarnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن