تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803485512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمی خطرناک در آجیل و خشکبار عید ! آجیل کهنه نخرید


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



سمی خطرناک در آجیل و خشکبار عید ! آجیل کهنه نخرید
روز نو : در صورتی که آجیل و خشکبار به گونه‌ای صحیح نگهداری نشوند، سمی به نام آفلاتوکسین تولید می‌کنند که باعث ایجاد سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود.

 عضو گروه پژوهشی ریزفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: نگهداری صحیح آجیل و خشکبار و خرید آجیل نو از مواردی است که مردم باید در آستانه سال جدید و افزایش مصرف آجیل به آن توجه کنند زیرا نگهداری نادرست این اقلام می‌تواند به تولید سم آفلاتوکسین، به عنوان عامل سرطان زا منجر شود.

دکتر ابوالفضل پهلوان‌لو با بیان اینکه گروه مایکوتوکسین‌ها از سمومی هستند که قارچ (کپک) عامل تولید آن است، بیان کرد: آفلاتوکسین (Aflatoxin) نوع مهمی از این گروه است که عاملی سرطانزا محسوب می‌شود و عامل کلیدی آن، رطوبت است.

پهلوانلو گفت: تولید این سم در آجیل و خشکبار، بویژه پسته که در پوسته قرار دارد، در صورت عدم رعایت نکات لازم و مناسب نگهداری بسیار سریع و ظرف یک هفته تا ۱۰ روز صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه، با توجه لازم در نگهداری خشکبار قطعا تولید سم در این محصولات کنترل می‌شود، اظهار کرد: سرطانزا بودن این سموم ثابت شده و علاوه بر این موجب بروز ضایعات وخیم در کبد و در درازمدت بیماری‌های متعدد از جمله سرطان می‌شود.

عضو گروه پژوهشی ریزفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی بیان کرد: شناسایی و تشخیص سم در آجیل با چشم امکان پذیر نیست و تنها از طریق دستگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته ممکن است.

پهلوانلو با تاکید بر نخریدن آجیل و خشکبار از دستفروشان به دلیل عدم روشن بودن شرایط نگهداری این محصولات و احتمال قوی در ایجاد و تولید سم آفلاتوکسین گفت: مردم در خرید آجیل شب عید به کیفیت بیش از قیمت توجه کنند و از مکان‌هایی که زیر نظر نظارت‌های دستگاه‌های بهداشتی قرار دارند، خرید کنند.

وی با تاکید بر تقدم پیشگیری بر درمان، چند توصیه به خریداران و مصرف کنندگان آجیل کرد و از آنان خواست ضمن توجه به رنگ محصول و تازه بودن آن، از خرید آجیل و خشکبار کهنه جدا خودداری کنند.

وی افزود: برخی افراد اقدام به تفت دادن دوباره آجیل کهنه و افزودن ادویه و آبلیمو به محصول می‌کنند بنابراین خرید آجیل تازه و تفت نداده مهم است.

پهلوانلو اظهار کرد: از جمله نشانه‌های کهنگی آجیل می‌توان به وجود گردهای تولید شده از انواع خشکبار و احتمالا بقایای برخی حشرات و وجود حفره‌هایی در خود مغز‌ها اشاره کرد که مردم از خرید این محصولات باید خودداری کنند و فروشندگان نیز اقدام به معدوم کردن این محصول کنند.
 
وی تاکید کرد: شاه کلید خرید آجیل سالم، خرید از فروشنده‌های مطمئن و فروشگاه‌های مورد تایید دستگاه‌های نظارتی است.

این عضو گروه پژوهشی ریزفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی بیان کرد: در صورت نبود شرایط نگهداری مطلوب آجیل، حتی با خرید محصول سالم نیز زمینه تولید آفلاتوکسین در منزل هر یک از ما فراهم می‌شود.

وی اظهار کرد: خرید بیش از حد و نگهداری طولانی آجیل، نگهداری در کابینت و گنجه و یا نگهداری در کیسه‌های پلاستیکی و رسیدن رطوبت و اکسیژن موجب تولید سم در آجیل می‌شود.

دکتر پهلوانلو گفت: علاوه بر اینکه بهتر است خرید آجیل به صورت روزانه و برای مصرف در مدت کوتاه خریداری شود، مردم می‌توانند آجیل باقی مانده را در ظرف‌های شیشه‌ای با درهای کیپ شده، که مانع رسیدن اکسیژن به محصول می‌شود، نگهداری کنند.

وی در خصوص نگهداری آجیل در فضای باز منازل نیز افزود: با توجه به بالا بودن میزان رطوبت در هوای ایام بهار؛ نگهداری آجیل در ظروف شیشه‌ای، کار عاقلانه تری است.

وی در خصوص آجیل‌های خارجی و مناطق گرمسیری نیز افزود: شرایط رشد آفلاتوکسین در کشورهای تولید کننده این آجیل‌ها به دلیل بالا بودن گرما و رطوبت بسیار بالاست بنابر این اگر در خرید این محصولات از مراکز فروش مجاز اقدام شود، بهتر است.

وی با اشاره به خطرناک بودن این سم و تاثیرات جبران ناپذیر آن در ورود به زنجیره غذایی، گفت: این سم به هیچ وجه با حرارت و تفت دادن دوباره محصول از بین نمی‌رود و برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از ورود این سم به زنجیره غذایی بهترین راه معدوم کردن آن است.



منبع: ایرنا


تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن