تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816508700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی صحت روایتی که می گوید امام علی علیه السلام ۱۰۰۰ صفت از ۱۰۰۱صفات خداوند متعال را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –استاد فاضل لنکرانی به پرسشی درباره روایتی که می گوید امام علی علیه السلام ۱۰۰۰ صفت از ۱۰۰۱صفات خداوند متعال را دارد، پاسخ گفته است. به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ بدین شرح است: پرسش:روایتی را مکررا از لسان سخنرانان هیئات مذهبی شنیده ام. آیا در منابع روایی چنین روایتی وجود دارد: «امام علی علیه السلام ۱۰۰۰ صفت از ۱۰۰۱صفات خداوند متعال را دارد.» پاسخ : خداوند همان طور که در ذات خود، منزه از شریک است، در صفات خود نیز منزه از شریک است و هرگز نباید ائمه(ع) را شریک در صفات متعالی حق تصور نمود. چون آنها هر چه باشند، مخلوق وآفریده ی خداوند هستند و هرگز نمی توانند با خدا در صفات شریک باشند. آنها مظهر صفات خداوندی اند ونه شریک او، یعنی صفات خداوند در وجود آنها تجلی کرده و آنها با عبودیت ذاتی و کسبی خود، مظهر آن صفات شده اند. در بعضی روایات در مورد اسم اعظم الهی چنین آمده: و فی الکافی یسنده إلى البرقی یرفعه إلى أبی عبد الله(ع) قال: «إِنَّ اللهَ جَعَلَ الِاسْمَ الْأَعْظَمَ عَلَى ثَلَاثَهٍ وَ سَبْعِینَ حَرْفاً فَأَعْطَى آدَمَ مِنْهَا خَمْسَهً وَ عِشْرِینَ حَرْفاً وَ أَعْطَى نُوحاً مِنْهَا خَمْسَهً وَ عِشْرِینَ وَ أَعْطَى إِبْرَاهِیمَ مِنْهَا ثَمَانِیَهَ أَحْرُفٍ وَ أَعْطَى مِنْهَا مُوسَى أَرْبَعَهَ أَحْرُفٍ وَ أَعْطَى مِنْهَا عِیسَى حَرْفَیْنِ وَ کَانَ یُحْیِی بِهَا الْمَوْتَى وَ یُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أَعْطَى مُحَمَّداً(ص ) اثْنَیْنِ وَ سَبْعِینَ حَرْفاً وَ احْتَجَبَ حَرْفاً لِئَلَّا یُعْلَمَ مَا فِی نَفْسِهِ وَ یَعْلَمَ مَا فِی نَفْسِ الْعِبَاد». به مقتضای این حدیث معتبر، خداوند اسم اعظم خودش را که مظهر تجلی صفات حسنای خداوند است، به ۷۳ جزء قسمت نموده و ۷۲ جزء آن را به پیامبر اسلام داده است که به مقتضای وصایت و جانشینی، این ۷۲ جزء به ائمه(علیهم السلام) منتقل شده است. در روایت دیگری، از امام(علیه السلام) با صراحت، انتقال این ۷۲ جزء از اسماء اعظم الهی به ائمه(علیهم السلام) بیان شده است:عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) قَالَ: «إِنَّ اسْمَ اللَّهِ الْأَعْظَمَ عَلَى ثَلَاثَهٍ وَ سَبْعِینَ حَرْفاً وَ إِنَّمَا عِنْدَ آصَفَ مِنْهَا حَرْفٌ وَاحِدٌ فَتَکَلَّمَ بِهِ فَخُسِفَ بِالْأَرْضِ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ سَرِیرِ بِلْقِیسَ ثُمَّ تَنَاوَلَ السَّرِیرَ بِیَدِهِ ثُمَّ عَادَتِ الْأَرْضُ کَمَا کَانَتْ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَهِ عَیْنٍ وَ عِنْدَنَا نَحْنُ مِنَ الِاسْمِ اثْنَانِ وَ سَبْعُونَ حَرْفاً وَ حَرْفٌ عِنْدَ اللَّهِ اسْتَأْثَرَ بِهِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَهُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم »؛با همین اسماء الهی، امور غرائب و خارق العاده از ائمه(علیهم السلام) آشکار می شده است. و انتقال این اسماء حسنی به ائمه(ع) به خاطر شایستگی آن ها در اثر عبادت و طاعت مطلق از خداوند بوده است و معنای تجلی صفات خداوند همین است که ائمه(علیهم السلام) در اثر طاعت خداوند به اذن خداوند کارهای خدایی می کردند. همان طور که دربعضی روایات است که خداوند می فرماید: «عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی»؛ از من طاعت کنید تا شما را مثل خودم قرار دهم. بنابراین مضمون این حرف که حضرت علی(ع) هزارصفت از هزار و یک صفت خداوند را دارا است، با استفاده از روایات دیگر صحیح است، هرچند روایتی به این عبارت پیدا نکردیم. نظریه بَداء www.fa.shafaqna.com


سه شنبه ، ۲۵اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن