واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: کرسی ترویجی «عدالت بین نسلی از منظر اسلامی» یا سخنرانی فراهانی فرد، رضایی، جهانیان و سید باقری برگزار شد.به گزارش خبرگزاری مهر ،کرسی ترویجی «عدالت بین نسلی» از سلسله کرسی های علمی موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با همکاری انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه و مشارکت هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، با حضور صاحبنظران این حوزه در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد. در این ابتدای این کرسی علمی حجت الاسلام سعید فراهانی فرد عضو هیات علمی دانشگاه قم ضمن طرح مباحث مربوط به عدالت بین نسلی در اندیشه متفکران غربی گفت: عدالت بین نسلی از آنجا منشأ گرفت که از خیلی سالها قبل دانشمندان محیط زیست و بوم شناسان افزایش فعالیت های اقتصادی را عامل مهم تخلیه و نابودی منابع طبیعی معرفی کرده و نشان داده بودند که با افزایش فعالیت های اقتصادی پایداری و انعطاف پذیری اکوسیستم ها در معرض خطر جدی قرار گرفته است و لذا فعالیت های اقتصادی و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی باید بوسیله ظرفیت های محیط زیست طبیعی محدود گردد. منشأ نظریه محدودیت ها در تحقیقات متفکرانی چون مالتوس و ریکاردو قرار دارد. این دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه قم همچنین افزود: اکنون این سوال به صورت جدی مطرح است که با وجود محدودیت و کمیابی منابع طبیعی، نسل حاضر تا چه میزان حق دارد از این منابع استفاده نماید و آیا باید در استفاده از این منابع کمیاب که نقش تعیین کننده ای در تولید و رشد و توسعه و رفاه اقتصادی دارند، حقی را برای نسلهای آینده قایل شد یا خیر. این در حالی است که چهارده قرن پیش اسلام اهمیت حفظ و حراست از آیندگان را به تناوب و با اسباب متنوعی گوشزد کرده است. وی با اشاره به موضوع عدالت بین نسلی از منظر اسلام نیز گفت: در نگاه اسلام، همان طور که افراد گوناگون در درون یک نسل هیچ ترجیحی بر یکدیگر ندارند و توزیع ثروت براساس عدالت مورد امضای شارع قرار گرفته است. همچنین افراد نسل های گوناگون نیز در این مسأله از فرصت های یکسان برخوردارند و سبقت و یا تأخر نسلی بر نسل دیگر سبب بهره مندی بیشتر و یا محرومیت آن نخواهد شد. این مطلب از نگاه قرآن، روایت ها و نیز دلیل عقلی قابل اثبات است. عضو هیات علمی دانشگاه قم قرآن کریم را از منابع تعیین مصادیق عدالت بین نسلی معرفی و تصریح کرد: خطاب هاى عام قرآن مبنى بر این که آنچه در آسمان ها و زمین است مسخّر و فرمان بردار شما قرار داده شده یا خداوند آنچه در آسمان ها و زمین و بین آن ها است براى شما آفریده است یا زمین را خداوند براى مردم قرار داد. این آیه ها به طور صریح دلالت دارند بر این که نعمت های خداوند به افراد خاص، گروه های خاص و حتی مردم زمان یا مکان خاصی اختصاص ندارد بلکه همه مردم در بهره برداری از آن ها شریکند. گرچه این آیات در مقام بیان حکم فقهی نیستند اما می تواند مذاق شارع را نشان دهد که راضی به انحصار استفاده از این نعمت ها در یک گروه و حتی بک نسل نمی باشد. فراهانی فرد یادآور شد: از روایت های که درباره اراضی مفتوحٌ عنوةً یعنى زمین هایى که با جنگ به تصرف مسلمانان درآمده باشد وارد شده نیز می توان اهمیت اسلام به نسل های آینده را پی برد. در برخی از این روایت ها به حق نسل های آینده از این اراضی تصریح شده و در برخی نیز از عمومی که درباره جمیع مسلمانان آمده است؛ می توان حق نسل های بعد را نیز استفاده کرد. وی در پایان گفت: گرچه درباره عدالت بحث فراوانی صورت گرفته است اما بحث عدالت بین نسلی بحث جدیدی است و ابعاد مختلف آن نیاز به هم اندیشی و گفتگو دارد. در پایان این نشست حجج اسلام رضایی و جهانیان نیز به طور جداگانه به نقد نظر حجت الاسلام فراهانی فرد در خصوص عدالت بین نسلی از منظر اسلام پرداختند.
دوشنبه ، ۲۴اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]