تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820145479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهریار؛ گهواره تمدن ۸۰۰۰ ساله در میان باغ‌های شگفت‌انگیز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
شهریار؛ گهواره تمدن ۸۰۰۰ ساله در میان باغ‌های شگفت‌انگیز

دهشاد شهریار


شناسهٔ خبر: 3579237 - دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
استانها > تهران

شهریار-شهرستان شهریار، سرزمینی با آثار متعدد تاریخی، قادر است تجربه‌ای متفاوت از گردشگری را در ذهن مسافران خود ثبت کند. خبرگزاری مهر، گروه استان ها-ناصر رمضانی:شهریار، یکی از شهرستان‌های استان تهران به شمار می‌رود که با وسعتی قریب به ۳۱۰ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ‌بر ۷۵۰ هزار نفر در ارتفاع یک هزار و ۱۶۰ متری از سطح دریا قرارگرفته است. طبیعت منحصربه‌فرد این خطه با انبوهی از باغات سرسبز، چنان طراوت و شادابی به این دیار بخشیده که از آن به‌عنوان ریه تنفسی پایتخت یاد می‌کنند، این خطه سرسبز با موقعیت کم‌نظیر خود، از شمال با استان البرز و شهرستان قدس، از شرق با شهر تهران، از جنوب با شهرستان‌های رباط‌کریم، گلستان و اسلامشهر و از غرب با شهرستان ملارد همسایگی و همجواری دارد. شهرستان شهریار شامل دهستان‌های سعیدآباد، فردوس، قائم‌آباد، مویز، رزکان و جوقین می‌شود و با هفت شهر فردوسیه، وحیدیه، صبا شهر، شاهد شهر، اندیشه، شهریار و امیریه به‌عنوان مرکزیت غرب استان تهران مطرح است.

منطقه مذکور با برخورداری از آثار و ابنیه تاریخی همچون قره‌تپه، تخت رستم، قلعه جوقین، قلعه دهشاد و برج مقبره بابا محمود از استعداد ویژه‌ای در عرصه جذب گردشگری برخوردار است. تخت رستم عظمت و شکوه دیرین در مرتفع‌ترین کوه شهریار در حوزه گردشگری تاریخی، شهریار از ابنیه و اماکن باستانی و تاریخی متعددی برخوردار است که تخت رستم از نمونه‌های شاخص آن به شمار می‌رود، کوه تخت رستم با ۱۳۱۸ متر ارتفاع در غرب روستای فجر شهرستان شهریار قرار دارد.

این کوه مخروطی شکل، بارزترین ویژگی طبیعی و باستانی در خطه غربی استان تهران و شهرستان شهریار  به شمار می‌رود و به‌واسطه آثار باستانی واقع در دامنه آن به تخت رستم مشهور شده است. فرشید ستایش راد رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهریار در گفت و گو با خبرنگار مهر در تشریح مختصات این اثر عنوان کرد:بقایای یک آتشکده ساسانی در دامنه این کوه، اعتباری خاص به دامنه قله مذکور بخشیده است. وی افزود:کوه مورداشاره از مرتفع‌ترین آثار طبیعی این خطه به شمار می‌رود که ازلحاظ موقعیت مکانی به‌گونه‌ای است که در صورت پاک و سالم بودن هوای تهران، به‌وضوح می‌توان کوه دماوند و برج میلاد را بر فراز آن مشاهده کرد. ستایش راد گفت:موقعیت جغرافیایی این منطقه  احتمال کاربری ویژه این اثر در تسهیل جهت‌یابی مردم آن زمان را تقویت می‌کند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهریار افزود:گمانه‌زنی‌هایی مطرح است که در ادوار دور با روشنایی آتش در شب و ایجاد دود در آسمان از فراز قله، پیام‌هایی خاص را از این نقطه به مناطق دوردست منتقل می‌کرده‌اند. ستایش راد گفت:از منظر زمین‌شناسی نیز سنگ‌های آتشفشانی دارای رگه‌های کوارتز، سنگ یشم سرخ، سنگ مرمر سبز و عقیق است. وی در تشریح مختصات تاریخی این کوه افزود:آثار باستانی محدوده مذکور شامل سکوی سنگی بزرگ، بقایای بنای چهارطاقی کوچک در دامنه شرقی و یک سکوی سنگی بر قله کوه می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهریار گفت:این اثر ارزشمند باهدف برگزاری مراسم زرتشتیان ساخته‌شده و در سال ۱۳۱۶ نیز با شماره ۳۰۳ به ثبت ملی رسیده است. قلعه دهشاد سکونتگاهی تاریخی که هنوز شاهد زندگی است قلعه دهشاد را می‌توان تنها قلعه روستایی استان تهران نامید که همچنان سکونت در آن جریان دارد.

طبق اظهارات ستایش راد، تلاش‌هایی برای تخلیه ساکنان این منطقه در چارچوب اداری و قانونی در جریان است تا با ارائه زمین به‌صورت تهاتر و یا واگذاری، مجوزهایی خاص با مالکان، سکنه بنای مذکور از این محدوده به محل دیگری منتقل شوند. وی افزود:البته در شرایط فعلی نیز گردشگران متعددی از آن بازدید می‌کنند و با اتخاذ تدابیری ویژه و اعمال اقدامات لازم، می‌توان آن را به‌عنوان ظرفیتی برجسته برای اقامت موقت توریست‌ها در محدوده‌ای تاریخی با بافت روستایی سنتی به جهانیان معرفی کرد.

این بنای تاریخی در روستای دهشاد شهرستان  شهریار قرار دارد و وسعت آن ۱۳ هزار و ۸۰۰ مترمربع تخمین زده می‌شود. در چهارگوشه بنا، چهار برج دیده‌بانی و در ضلع شرقی نیز یک در ورودی با سردری مرتفع و دو طاق‌نما در طرفین جلوه گری می‌کند، قدمت بنای این منطقه تاریخی به اوایل دوران قاجار بازمی‌گردد.

تپه جوقین قلعه‌ای نظامی از دوران ساسانی تپه جوقین از نمونه  آثار تاریخی به شمار می‌رود که بسان یک قلعه نظامی در شهر وحیدیه خودنمایی می‌کند، محدوده‌ای که در اثر فرسایش و مرور زمان در حال حاضر شبیه به تپه‌ای شده که با اندکی تأمل در بنای آن می‌توان به پیچیدگی‌های بسیاری در شیوه ساخت اثر مورداشاره پی برد.

اشیا و آثاری که از این تپه به‌دست‌آمده مؤید کاربری نظامی آن در دوران ساسانی است، تپه مذکور که به قلعه یزدگرد سوم نیز معروف است، می‌تواند اوقاتی خاطره‌انگیز را برای علاقه‌مندان به تاریخ باستانی ایران بر ذهن بنشاند. برج مقبره بابا محمود یادگاری از سلجوقیان اثر تاریخی مذکور یکی از مقابر منحصربه‌فرد استان تهران محسوب می‌شود که در جنوب غربی شهر شهریار و در محله قصطانک شهر وحیدیه قرار دارد.

رئیس میراث فرهنگی شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تشریح مختصات این اثر تاریخی عنوان کرد:بنای مذکور به‌صورت یکپارچه از خشت ساخته‌شده و شکل هندسی آن استوانه مایل به مخروطی و قطر آن با ده متر و نیم در پایه آغاز و در محدوده فوقانی از قطر آن کاسته می‌شود. وی افزود:در حال حاضر بنای مورداشاره فاقد پوشش است و مشخص نیست فروریختگی پوشش آن در چه تاریخی حادث‌شده است.

ستایش راد گفت:ارتفاع این اثر ۱۵ متر است که با خشت و گل ساخته‌شده و در میان باغات سرسبز می‌تواند اوقاتی خوش و فراموش ناشدنی را برای دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین به تصویر بکشد و قدمت بنای تاریخی مورداشاره به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد.

قره‌تپه از روستاهای نخستین در فلات مرکزی ایران قره‌تپه را می‌توان شناسنامه و هویت تاریخی شهرستان شهریار نامید، اثری که در جنوب شرقی شهر شهریار واقع‌شده و با عنایت به مکشوفات سفالی به‌دست‌آمده، می‌توان آن را از نمونه روستاهای نخستین فلات مرکزی ایران قلمداد کرد. یکی از نکات قابل‌توجه در خصوص این اثر ارزشمند و ماندگار به قدمت ۷ تا ۸ هزارساله آن معطوف می‌شود که توسط باستان شناسان انگلیسی و فرانسوی شناسایی‌شده است.

احمدعلی قندالی پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی در تشریح مختصات تاریخی این منطقه به خبرنگار مهر گفت:محدوده مذکور از مناطقی به شمار می‌رود که انسان‌های غارنشین پس از خروج از غاز، زندگی یکجانشینی را در آن تجربه کرده‌اند. گلدان، کوزه، ظروف گلی و سفالی به رنگ‌های خاکستری، سیاه و قرمز از نمونه مکشوفات به‌دست‌آمده از این ناحیه است که در موزه ایران باستان به‌عنوان آثار به‌دست‌آمده از تمدن کهن شهرستان شهریار به نمایش گذاشته‌شده است. این اثر تاریخی در ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۵۴ به ثبت ملی رسیده است. به هر ترتیب شهرستان شهریار یکی از نقاط تاریخی استان تهران است که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن