تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804749044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اژدهای قاچاق،میوه‌های ایرانی را به سرد‌خانه می‌برد/این همه میوه از چه کانالی به کشور قاچاق می‌شود؟!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: اژدهای قاچاق،میوه‌های ایرانی را به سرد‌خانه می‌برد/این همه میوه از چه کانالی به کشور قاچاق می‌شود؟!
قاچاق میوه یکی از معضلات پیش روی کشور محسوب می شود که با وجود کشفیات بسیار،بازار و میادین میوه و تره بار، زراعین و باغداران و سلامت آحاد جامعه را به مخاطره انداخته است.

اژدهای قاچاق،میوه‌های ایرانی را به سرد‌خانه می‌برد/این همه میوه از چه کانالی به کشور قاچاق می‌شود؟!
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مدتی است،موضوع میوه های قاچاق به یکی از موضوعات پر حاشیه بدل شده است.

از یکسو وزارت صنعت معتقد است که متولی رسیدگی ونظارت بر محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی است و از سوی دیگر،وزارت جهاد کشاورزی نیز معتقد است،وزارت صنعت مسئول نظارت بر بازار و جمع آوری میوه های قاچاق به شمار می رود.

پس از مدتی،وزارت جهاد کشاورزی بصورت رسمی عنوان کرد،سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف کننده، عهده دار برخورد با میوه های قاچاق شده اند.

با این اوصاف از این پس،بیش از پیش شاهد حضور دو نهاد مذکور برای جمع آوری میوه های قاچاق خواهیم بود،اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است،مشمول لزوم طراحی ساز و کاری مدون و اصولی برای برخورد،مقابله و پیشگیری از ورود میوه قاچاق به کشور است،زیرا استمرار این وضعیت،ضربات مخرب تری را به باغداران و کشاورزان وارد خواهد کرد.

اتحادیه میوه و تره بار،کشاورزان،ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،شورای شهر و... همگی بر این امر اتفاق نظر دارند و تاکید ویژه ای دارند که باید جلوی چنین معضل ویرانگری گرفته شود.

حمید رستم نژاد،یکی از فعالان حوزه زراعی و باغداری در  گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد:در کنار مشکلات متعدد و بی شماری که با آن مواجه هستیم،قاچاق میوه می تواند تیر خلاصی بر عرصه کشاورزی به شمار رود.

وی افزود:سرمازدگی،عدم صرفه اقتصادی برای برداشت محصول،نا ایمن بودن برخی باغات در برابر سارقان،تنها بخشی از مشکلات پیش روی کشاورزان است که امیدواریم اقدامی عاجل و اثر گذار برای بهبود و وضعیت موجود عملیاتی شود.

** دستور وزیر کشور:با میوه های قاچاق برخورد شود

با نگاهی عمیق و کارشناسانه،مضرات و پیامدهای منفی این معضل برای اقتصاد،استقلال و تحقق سیاست های  مقاومتی مشخص می شود،اما علیرغم چنین مخاطراتی،میوه های قاچاق نیز مشتریان خاص به خود را دارد.

طبق قانون هیچ میوه ای بدون مجوز دستگاه های ذیصلاح امکان ورود به کشور را ندارند که البته در این خصوص استثنائاتی نیز وجود دارد،اهمیت رسیدگی و پیشگیری از قاچاق میوه به اندازه ای است که وزارت کشور طی دستوری به استانداری ها بر ضرورت برخورد با میوه های قاچاق و مهار و پیشگیری از بروز آن در دو سطح خرده فروشی و عمده فروشی تاکید کرده است.

**قاچاق میوه هایی که مشابه آن در کشور وجود دارد

محمد نوابی،رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز چندی پیش از قاچاق حجم انبوه بسیاری از میوه به کشور خبر داد.

طبق اظهارت وی،برخی از میوه ها همچون پرتقال،نارنگی،توت فرنگی،سیب و...به وفور در کشور وجود دارد،و واردات چنین میوه هایی از سوی برخی افراد و گروه ها می تواند هزینه ها و خسران بسیاری را به عرصه کشاورزی تحمیل کند.

وی افزود:عدم برخورد جدی با قاچاق،باعث تشدید ورود میوه قاچاق و وارد شدن آسیب های هر چه بیشتر به اقتصاد کشور خواهد شد.

نوابی معتقد است با امکانات و نیروی انسانی موجود نمی توان با حضور در تمامی میادین و فروشگاه های فعال در این عرصه نظارت و کنترل مطلوب را لحاظ کرد،به نظر می رسد بهترین روش مقابله و پیشگیری به تشدید نظارت در مرزها باز می گردد.

مجتبی شادلو،رئیس اتحادیه باغداران نیز عنوان کرد:مدت ها پیش نسبت به ورود میوه قاچاق و شیوع آن در بازار هشدار دادیم و خواستار برخورد جدی تر مسئولان ذیربط شدیم.

وی افزود:یکی از معضلات موجود در این عرصه به فقدان متولی مشخص در حوزه مورد اشاره باز می گردد و همین امر باعث شد تا تنها ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای برخورد و مقابله با این معضل ورود کند که قطعا اقدام منفردانه یک دستگاه نمی تواند آنطور که باید نتیجه دلخواه را به دست آورد.

شادلو عنوان می کند:ورود گسترده حجم انبوهی از میوه به کشور نیازمند واکاوی و ریشه یابی هر چه بیشتر است.

به عقیده رئیس اتحادیه باغداران،تنها در صورتی ورود میوه منطقی است که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد و یا اینکه از لحاظ هزنیه کرد،واردات آن در مقایسه با میوه داخلی مقرون به صرفه تر باشد.

 ** قاچاق میوه،با میوه چه می کند؟

طبق اظهارات منتشر شده مسئولان در رسانه ها،در حال حاضر فاچعه فروش نرفتن محصولات میوه داخلی،عرصه را بر میوه هایی همچون سیب درختی،گوجه فرنگی،خیار،سیب زمینی و پرتقال تنگ کرده و در صورت استمرار این وضعیت امکان نابودی این نوع خاص از میوه وجود دارد.

علی اکبر پور احمد نژاد،دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز گفته  است که طرح تشدید برخورد با میوه های غیرمجاز در میادین مرکزی و سایر میادین دیگر عملیاتی شده،اما همچنان شاهد وجود میوه های غیر قانونی و قاچاق در بازار هستیم.

**دلیل امحای میوه های قاچاق چیست؟

یکی از الزامات اجتناب ناپذیر در عرصه مقابله با میوه های قاچاق،معطوف به امحای آن می شود زیرا به دلیل عدم نظارت بر روی چنین محصولاتی،سلامت فرآورده های کشاورزی اینچنینی تضمین شده نیست و مضافا بر اینکه اخباری نیز به گوش می رسد مبنی بر اینکه نگهدارنده هایی که به چنین میوه هایی تزریق می شود،سلامت بدن را دچار اختلال می کند و از این جهت پس از کشف و شناسایی میوه های قاچاق،امحای محصولات اینچنینی در اولویت قرار می گیرد.

در کنار امحا،یکی دیگر از اقداماتی که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدنظر قرار دارد،سرکشی به سردخانه ها است که امر مذکور نیز به فرمانداری ها و استانداری های تابعه ابلاغ شده و از سوی دیگر مقرر است با نظارت دقیق تر بر کامیون های ترانزیتی در سطح شهرستان ها کنترل دقیق تری در این خصوص اعمال شود.

** کشف 15 هزار تن میوه قاچاق در 9 ماهه سال 94

پیروآمار منتشر شده در رسانه ها،در 9 ماهه سال جاری،قریب به 15 هزار تن میوه قاچاق کشف شده که در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد 300 درصدی قاچاق در این حوزه هستیم.

این میزان کشف از یکسو موید تلاش دستگاه های ذیربط برای کنترل و مهار قاچاق است و از سوی دیگر نشان دهنده حجم انبوهی از قاچاق میوه است که بازار داخلی را نشانه رفته و بطور یقین بخش قابل توجهی از میوه های وارداتی غیر مجاز به کشور نیز شناسایی نشده که طبیعتا این میوه ها سر از بازار داخلی و میادین میوه وتره بار در می آورد.

**مقابله با قاچاق میوه،مستلزم عزم همگانی

بدون شک کالا یا محصول قاچاق یکی از مخرب ترین پدیده ها و مولفه های اقتصادی است که به تدریج مسبب چالش های بسیاری برای کشور خواهد بود.

در چنین شرایطی که با حجم گسترده قاچاق کالا و محصولات کشاورزی و زراعی که کم و بیش در طول سال شاهد آن هستیم عزم همگانی لازمه مقابله با قاچاق محسوب می شود.

با همسویی تمامی دستگاه های ذیربط می توان به نحو موثرتری به مقابله با قاچاق پرداخت و از سوی دیگر فرهنگ سازی و حصول باور عمومی، برای مقابله با این پدیده ویرانگر،اصل اجتناب ناپذیر و حائز اهمیت دیگری است که می تواند عرصه را بر این مراوده شوم و غیرقانونی اقتصادی تجاری تنگ تر سازد.




۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن