واضح آرشیو وب فارسی:موسیقی ایرانیان: آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی موسی معروفی» با اجرای تار سیاوش برهانی و مقدمه نوشتاری هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، و هومان اسعدی منتشر شد. به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، انجمن موسیقی ایران آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی موسی معروفی» با اجرای تار سیاوش برهانی و مقدمه نوشتاری هوشنگ ظریف، حسین علیزاده و هومان اسعدی را به علاقه مندان موسیقی ایرانی ارائه کرد. ناشر اثر در توضیحات محتوایی این لوح فشرده آورده است: «دلیل انتخاب ردیف موسی معروفی حدوداً به پنج دهه پیش برمی گردد که به دعوت اداره هنرهای زیبا، جلساتی با حضور استادان بنام از جمله نورعلی برومند، علی اکبر شهنازی، ابوالحسن صبا، احمد عبادی، رکن الدین مختاری و موسی معروفی تشکیل شد و پس از یک سال و نیم جلسات متعدد، قرار بر آن شد که ردیف موسی خان معروفی به عنوان نمونه برگزیده چاپ شود. در دفترچه این اثر به قلم هوشنگ ظریف در مورد این ردیف می خوانیم: «بی شک ردیف موسی خان معروفی را می توان یکی از کامل ترین ردیف های موجود دانست؛ ردیفی که در درون خود روایت های مختلفی از گوشه ها را جای داده است.» در مقدمه حسین علیزاده پیرامون این اثر نیز آمده است: «سیاوش برهانی که یکی از شاگردان خوش قریحه و خوش نواز استاد ظریف است، با اجازه از ایشان ردیف موسی معروفی را که سالیان متمادی به شاگردان تعلیم می دادند ضبط و به تأیید وی رسانده اند. برهانی با تمام وجود کوشش کرده این مسئولیت را با وسواس و دقت انجام داده و روایتی خوب و شنیدنی عرضه کند.» هومان اسعدی پژوهشگر و مولف موسیقی هم در بخشی از مقدمه اش به چگونگی شکل گیری این ردیف به دست موسی معروفی اشاره کرده و گفته است: «[معروفی] پس از تلمذ روایتی از ردیف در محضر درویش خان، با انگیزه حفظ و ثبت این میراث فرهنگی و هنری ارزشمند به فراگیری اصول نغمه نگاری پرداخت و با همتی شایان توجه روایت مذکور را به رشته ی تحریر درآورد. پس از چندی، علی نقی وزیری جزوات نغمه نگاری شده خویش از ردیف های آقاحسینقلی و میرزاعبدالله را در اختیار موسی معروفی گذاشت. وی از آن روی که روایات مذکور را کامل تر و مفصل تر از روایات مختصر و موجزِ درویش خان یافت، بر اساس این دو منبع نغمه نگاری دیگری از ردیف را با آنچه پیشتر نگاشته بود جایگزین و کار را تکمیل کرد. اما مدتی بعد به نسخه ای دیگر، نغمه نگاری مخبرالسلطنه (مهدی قلی هدایت) از روایت منتظم الحکما (مهدی صلحی)، نیز دست یافت و آن را هم بر مجموعه های پیشین افزود و در نهایت روایتی جامع و منحصربه فرد از ردیف موسیقی ایرانی را گردآوری و تدوین کرد.» سیاوش برهانی نیز درباره تازه ترین اثر موسیقایی خود معتقد است: «در زمستان ٨۵ به دعوت دوست هنرمندم دکتر عماد توحیدی برای تهیه برنامه ای به نام «ردیف سازی» به رادیو دعوت شدم که در هر سری از این برنامه ها به اجرا و معرفی تعدادی از گوشه های ردیف موسی خان می پرداختم، و از همان زمان ضبط گوشه های ردیف موسی خان را شروع کردم؛ تا تابستان ٨٨ نیمی از ردیف ضبط و از رادیو در برنامه «ردیف سازی» پخش شد.با نیمه کار ماندن برنامه رادیو بر آن شدم کار ضبط را تکمیل کنم که تا اوایل سال ٩٣ به طول انجامید. در همین میان از استادم جناب هوشنگ ظریف درخواست کردم نظارتی بر ضبط گوشه ها داشته باشند که با گشاده رویی و اشتیاق پذیرفتند و به مدت یک سال با دقت و وسواس فراوان به گوشه های ضبط شده گوش دادند و نکات ارزنده ای را متذکر شدند و من نیز تلاش کردم که اجرای گوشه ها با متر و معیارهای استاد ظریف، که یکی از برجسته ترین شاگردان موسی خان معروفی هستند نزدیک شود.» سیاوش برهانی متولد ۱۳۵۱، نزد پدرش داریوش برهانی، هوشنگ ظریف و فرهاد فخرالدینی به فراگیری موسیقی پرداخته است. ویرایش و بازنگری کتاب های اول و دوم هنرستان موسیقی و همکاری با مجله های «هنر موسیقی» و «فرهنگ و آهنگ» از جمله فعالیت های وی در زمینه ی موسیقی نظری است. برهانی مدت سه سال در رادیو فرهنگ کارشناس و مجری برنامه «ردیف سازی» بوده است. وی با گروه های مختلف از جمله ارکستر مضرابی به سرپرستی حسین دهلوی، گروه هم آوایان به سرپرستی حسین علیزاده، سیمرغ به سرپرستی حمید متبسم، آهنگ، باران، ویونا، و در کشورهای مختلف چون فرانسه، یونان، آرژانتین و غیره اجرا داشته است. «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی؛ موسی معروفی»، با اجرای تار سیاوش برهانی در ده سی دی، با طراحی گرافیک نازنین خزایی به همت انجمن موسیقی ایران منتشر شده است.
یکشنبه ، ۲۳اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موسیقی ایرانیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]