تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803941303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگری مذهبی در نخستین استانی که به شیعه گروید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
گردشگری مذهبی در نخستین استانی که به شیعه گروید

امامزاده های گیلان


شناسهٔ خبر: 3578342 - شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
استانها > گیلان

رشت- گیلان نخستین منطقه‌ای است که به مذهب شیعه گروید. گیلان مدفن امامزادگان پر شماری است که این تعدد، ظرفیت بسیار مناسبی در زمینه گردشگری مذهبی برای این استان فراهم کرده است. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سده‌های اول و دم هجری، اهالی گیلان از پناه جویان علوی که به دلیل جور و ستم دولت عباسی، از سرزمین‌های خود مهاجرت کرده بودند، استقبال کرده و با حضور نخستین روحانیان علوی در این منطقه بود که مردم گیلان با دین اسلام آشنا شدند. با ترویج و گسترش اسلام و قدرت یافتن شیعیان علوی، فرمانروایی به دست تعدادی از سادات حسنی و حسینی افتاد که از سده چهارم تا دهم هجری، مقدرات سیاسی - اجتماعی این سامان، به خصوص شرق گیلان را در دست داشتند. از این رو است که گیلان تعداد زیادی امامزاده را در خود جای داده که هرچند فقط سندیت چندتایی از این امامزاده‌ها مشخص است اما، این شرایط زمینه بسیار مناسبی برای گردشگری مذهبی ایجاد کرده است.

امامزاده سید جلال الدین اشرف (ع): شاخص‌ترین جاذبه گردشگری مذهبی گیلان حرم سید جلال الدین اشرف (ع) فرزند امام موسى کاظم (ع) است که مدفن وی در شهرستان آستانه اشرفیه بوده و حرم ایشان در این شهر هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف کشور است. امامزاده آقا سید محمد: حرم این امامزاده نیز در شمال غربى آستانه اشرفیه بر سر راه گورستان مشهور به «وادى» و در فاصله کمی از حرم آقا سید جلال الدین اشرف (ع) قرار گرفته است. بر اساس اسناد ایشان فرزند امام صادق (ع)هستند. هرچند اکثر مردم از داخل و خارج استان آستانه اشرفیه را با حرم سید جلال الدین اشرف (ع) می‌شناسند اما حرم امامزاده آقا سید محمد نیز گردشگران خاص خود را دارد.

بقعه خواهر امام (س): بقعه خواهر امام یکی از معروف ترین اماکن متبرکه در رشت به شمار می رود که در طرف شرق بلوار مطهری و در گذر خواهر امام واقع شده است. وی که نام اصلی اش فاطمه اخری است، دخت چهارم امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) بوده است که پس از شهادت پدر بزرگوارش بر اثر ظلم و جور حکومت عباسی به دیلمان سفر کرده و در سن ۲۴ سالگی به علت بیماری درگذشته است. این آرامگاه در گذشته معروف به امامزاده لاله شوی بود. بقعه امامزاده صالح (ع): بقعه امامزاده صالح در غازیان بندرانزلى واقع است. امامزاده صالح به صورت حرم مستقل داخل مسجدى مجلل و مدرن به همین نام (مسجد امامزاده صالح) قرار گرفته است. ضریحى فلزى مشبک و شیشه بندى شده قبر را در بر گرفته است. امامزاده صالح را از فرزندان امام موسى‏کاظم علیه‏السلام دانسته‏اند. بقعه بى‏بى حوریه: بقعه بى‏بى حوریه کنار جاده انزلى ـ رشت، در مدخل ورودى شهر انزلی قرار دارد. بناى بقعه جدید و کف و دیوارهاى آن سنگ مرمر، سقف بقعه هشت ضلعى با کاشی هاى منقوش است. گنبد مدورى کاشیکارى شده بر فراز بقعه قرار دارد و ضریحى مشبک، مطلا و شیشه بندى شده مرقد را پوشانده است و مسجدى زیبا و نوساز در کنار بقعه قرار دارد. بى‏بى حوریه را از دختران امام موسى‏کاظم علیه‏السلام و خواهر امام رضا علیه‏السلام دانسته‏اند.

بقعه امامزاده هاشم (ع): بقعه امامزاده هاشم در ۳۲ کیلومترى جنوب رشت، بر سر راه رشت به قزوین بر فراز تپه‏اى قرار گرفته است. هاشم از نوادگان محمد حنفیه فرزند امام على (ع) است. بناى بقعه به وسیله منوچهر خان معتمد الدوله تعمیر اساسى شده است. این بقعه به دلیل برخورداری از تأسیساتی شامل بازارچه، مهمانسراى چند طبقه، مسجد باشکوه، پارکینگ و پارک یکی از پر بازدید‌ترین اماکن مذهبی در گیلان به شمار می‌رود. مزار پیر شرفشاه: بقعه سید شرفشاه در روستاى دارسرا، پنج کیلومترى شرق رضوانشهر واقع شده است. روستاى مزبور به احترام شرفشاه به روستاى شرفشاه نیز مشهور است. شرفشاه از عرفا و شعرا قرن هشتم هجرى است که دیوانى به زبان گیلکى دارد. مردم منطقه به این بقعه اعتقاد فراوانى دارند و در نزدیک مزار شرفشاه بقعه سیده بانو، مادر شرفشاه قرار گرفته است. برخى شرفشاه را از نوادگان امام موسى کاظم علیه‏السلام و نسل سیزدهم ایشان دانسته‏اند. بقعه امامزاده محمد و هادى (شاه شهیدان): بقعه امامزاده محمد و هادى در آبادى شاه شهیدان در ۵۰ کیلومترى شمال شرقى رودبار از ییلاقات معروف رودبار است. مراسم سنتى و معروف «علم واچینى» شاه شهیدان که هر ساله در اوایل تیر در این عمل انجام مى‏گیرد، مشتاقان بسیارى را از سراسر ایران به سوى خود فرا مى‏خواند. بناى بقعه تقریبا پنج ضلعى که یک ضلع آن به شانه کوه متصل است. دیوارهاى داخلى و بیرونى بقعه داراى نقاشی هاى مذهبى است و صحن بقعه دایره شکل است. امامزاده محمد و هادى را از فرزندان امام سجاد علیه‏السلام دانسته‏اند. بقعه آقا سید ابراهیم و آقا سید عبدالله:
بقعه آقا سید ابراهیم و عبدالله در روستاى کسما، چهار کیلومترى شهر صومعه‏سرا قرار دارد. بناى بقعه نسبتا بزرگ و قدیمى است. قسمتى از کف آن با کاشى‏هاى سبز عهد قاجار فرش شده است. یک صندوقى چوبى ساده در وسط ضریح چوبى مشبک و قدیمى، قبر امامزادگان را پوشانده است. بقعه در میان گورستان قرار دارد که بسیارى از آزادی خواهان نهضت جنگل در آن آرمیده‏اند. (این روستا مدتى مرکز عملیاتى میرزاکوچک خان بوده است). آقا سید ابراهیم و عبدالله را فرزندان امام موسى کاظم علیه‏السلام دانسته‏اند.

بقعه امامزاده ابراهیم (ع) بقعه امامزاده ابراهیم در محلى به همین نام نزدیک روستاى طالقان، ۲۲ کیلومترى جنوب شرقى شفت قرار دارد و از بقاع مشهور گیلان به شمار مى‏رود و طبیعت زیباى آن و معماری خیره کننده بناهای چوبی چند طبقه در این منطقه مشتاقان را به سوى خود مى‏خواند. بناى بقعه از سنگ و چوب است که در سال ۱۳۲۰ ه. ش تغییرات اساسى در آن صورت پذیرفته است. ابراهیم را از فرزندان امام کاظم علیه‏السلام دانسته‏اند.

بقعه آقا سید جعفر: بقعه آقا سید جعفر در خیابان جعفرى (ماخوذ از نام سید جعفر) شهرستان صومعه سرا واقع شده است. بناى جدید بقعه، داراى گنبد کاشیکارى و نماى آن از سنگ مرمر مى‏باشد. یک ضریح فلزى جدید و مشبک وسط بقعه قرار دارد. در حاشیه بقعه مسجدى ساخته شده است. بقعه از مقبولیت عام اهالى برخوردار است و در ماههاى محرم و صفر به ویژه روزهاى عاشورا و تاسوعا محل برگزارى مراسم عزادارى است، آقا سید جعفر را از فرزندان امام موسى کاظم دانسته‏اند. امامزاده آقا سید نصیرکیا: امامزاده آقا سید نصیر کیا در قریه کویه سفلى، یکى از بزرگ‌ترین امامزاده‏هاى شهرستان رودسر است. قدمت بقعه به حدود ۱۷۵ سال پیش باز مى‏گردد. وجود این امامزاده در این منطقه باعث رشد و آبادانى شده و اهالى محل از این امامزاده معجزاتى نقل مى‏کنند و در ایام سوگوارى مانند روز تاسوعا و عاشورا از مراکز تجمع عزاداران است. آقا سید نصیرکیا را از نوادگان امام موسى کاظم علیه‏السلام دانسته‏اند.

امامزاده اسحق (ع): امامزاده اسحق در محل جنگلى به نام سیاهکوه، ۲۵ کیلومترى جنوب شفت واقع شده است در کنار او، خواهر گرامش فاطمه (خیر النساء)، خواهر حضرت معصومه علیهاالسلام از فرزندان امام موسى کاظم مدفون است. بناى اصلى به شکل مربع مستطیل قبر این خواهر و برادر را در بر گرفته و در کنار بقعه مسجدى نیز قرار گرفته است. سقف بنا سراسر حلب و دوگنبد بزرگ و کوچک بر بالاى بام نمایان است. ضریح امامزاده فلزى مشبک و شیشه‏بندى است. بقعه دوازده تن: بقعه دوازده تن در ملاط چهار کیلومترى جنوب لنگرود قرار دارد. این بقعه مدفن ۱۲ تن از سادات کیایى است که بر بخش شرقى گیلان حکومت مى‏کردند. این سادات به خاطر اینکه وطن آن‌ها ملاط بوده به سادات ملاطى نیز معروف هستند. امامزاده سید فخرالدین (آفخر): امامزاده سید فخرالدین فرزند ابوالقاسم از فرزندان امام زین‏العابدین علیه‏السلام مى‏باشد. این بقعه در محله آفخرا در شهر رشت قرار دارد که یکی از جاذبه‌های شهر رشت محسوب می‌شود.

بقعه دانا على: بقعه دانا على با بنایى باشکوه در محله چمار سراى رشت واقع شده است. دانا على در تقوا و پرهیزکارى از نوادر روزگار خود بوده است. وى در استان گیلان داراى ارادتمندانى است که هر روزه در بقعه وى حضور پیدا مى‏کنند.این بقعه یکی از جاذبه های مذهبی شهر رشت محسوب می شود. بقعه چهار پادشاهان: این بقعه در محله میدان نزدیک مسجد جامع شهر لاهیجان واقع شده است. در این بقعه چهار تن از سادات کیایى آرمیده‏اند. معماری بنای این بقعه یکی از جذابیت‌های گردشگری شهر لاهیجان محسوب می‌شود. بقعه شیخ زاهد گیلانى: مقبره شیخ زاهد گیلانى در سیاوه رود آلیان فومن واقعه شده است. البته مقبره‏اى با شکوه که در لاهیجان به نام شیخ تاج الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد گیلانى وجود دارد، یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی گیلان محسوب می‌شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن