واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس آنلاین/ خدیجه زمانیان: به گفته بسیاری از کارشناسان، شعر آیینی در دوره پس از انقلاب دچار تحول و دگرگونی های مثبتی شده است. اگر رویکرد شعر آئینی قبل از انقلاب بیشتر توصیف زندگی اهل بیت(ع) و فرازها و خصایل آنها بوده است، اما شعر آئینی انقلاب بیشتر درصـدد پاسخ به چرایـی و فلسفه مفاهیمــی چون ولایت، بعثت، نبوت، غدیر، عاشورا و انتظار بوده است تا نشان دهد اهل بیت(ع) در دل تاریخ محصور نیستنـد و آثارشان در زندگی امروز ما جریان دارد.از آنجا که یکی از اهداف شعر آیینی ترویج سیره اهل بیت(ع) است برای رسیدن به این هدف چاپ، انتشار، خوانده شدن و توجه مخاطب به این آثار بسیار مهم است اما با توجه به وضعیت ادبیات در سال های اخیر و بی توجهی مخاطب به آثار ادبی این سؤال به ذهن می رسد که در این شرایط مخاطب امروز چقدر به مجموعه شعرهای آیینی توجه می کند و این آثار توانسته با مورد توجه مخاطب پرمشغله امروز قرار بگیرد؟ شعر آیینی همیشه مخاطب دارد مصطفی محدثی خراسانی به این سؤال پاسخ می دهد. این شاعر آیینی می گوید: شعر آیینی چون با زندگی و اعتقادات مردم عجین شده است همواره مورد توجه بوده است. اما شاعر «سلوک باران» معتقد است با آنکه شعر آیینی در سال های اخیر هم از نظر کمی و هم کیفی رشد داشته است، بعضاً منتقدان نگاه غیرمنصفانه ای به این نوع شعر داشته اند. بنا به گفته محدثی، طبیعتاً وقتی نوع خاصی از شعر از نظر کمی با تعدد شعر و شاعر روبرو می شود، به همان نسبت کارهای خوب، متوسط و ضعیف هم زیاد می شود و متأسفانه منتقدان در آسیب شناسی شعر آیینی بر نقطه ضعف های این شعر تمرکز کرده و جریان شعر آیینی را زیر سؤال برده اند. محدثی خراسانی معتقد است شعر آیینی بعد از پیروزی انقلاب دچار تحول و پیشرفتی شده که در تاریخ شعر فارسی بی سابقه است. شعر آیینی تحت تأثیر جشنواره های موضوعی محدثی خراسانی در پاسخ به این پرسش که توجه شاعران جوان آیینی بروی چه مفاهیمی است، می گوید: از آن جا که جوان ها نیازمند انگیزه های بیرونی و تشویق هستند اغلب آثار آیینی شان را تحت تأثیر فراخوان جشنواره ها، مسابقات، همایش ها و فراخوان ها می سرایند. این نوع نگاه هم مثبت است و هم با آسیب هایی همراه است. وی در این خصوص ادامه می دهد: با توجه به همین مسأله، نظام فرهنگی باید برنامه ریزی بیشتری به روی فراخــــوان ها، جشنواره هــا، داوری هــا و مسابقات شعرهــای آیینی داشته باشد تا شرکت کنندگان تنها به سطح فراخوان ها و مفاهیم مذهبی توجه نکنند و در کنار آوردن چند کلمه و کد برای ایجاد فضای آیینی به مسائل مهم تری بیاندیشند و مطالعه داشته باشند. خراسانی اظهار می دارد: فضاهای فرهنگی می توانند از امکانات جشنواره های موضوعی بهره برداری بیشتری کنند. به هرحال شعر علاوه بر جوشش درونی نیازمند تحرکات بیرونی هم هست که این جشنواره ها می توانند تلنگری باشند تا شاعر آیینی خواسته اش را بر زبان بیاورد و چه خوب است که این تلنگر با برنامه ریزی و مطالعه همراه باشد تا به نتایج بهتری برسد و نقش هدایتگری برای شعر جوان آیینی داشته باشد. نوگرایی در شعر آیینی شعر آیینی با توجه به تغییر زندگی امروز باید به چه سمتی برود که بتواند ارتباط بیشتری با مخاطب پیدا کند؟ محدثی خراسانی در پاسخ به این پرسش می گوید: از آن جا که جان مفاهیم آیینی تغییرپذیر نیست، این تحولات می تواند در زبان و تعابیر ایجاد شود تا بتواند با مخاطب امروز ارتباط زلال تر و تأثیرگذارتری برقرار کند. این شاعر با بیان اینکه اگر نوآوری ها با پشتوانه و مطالعه همراه نباشد تبدیل به آسیبی جدی در حوزه شعر آیینی می شود، توضیح می دهد: دیده شده که نوآوری ها در بعضی موارد باعث لوث شدن مفاهیم ژرف آیینی شده چون نوع استفاده از زبان فانتزی و به طور کلی نوگرایی ها برگرفته از مطالعه عمیق، تاریخی و شناخت پیشینه های این نوع شعر نیست در نتیجه نوگرایی هایی هم که استفاده می شود بعضاً فانتزی و سطحی است، به طوری که زبان از مفهوم بالای شعر آیینی فاصله گرفته است . توجه شاعران به رهنمودهای رهبر انقلاب درباره شعر فاطمی محدثی خراسانی همچنین درباره شعر فاطمی و ویژگی های این شعر در سال های اخیر می گوید: مدتی است که مطالعه و پژوهشی درباره شعرهای فاطمی داشته و متوجه شده ام دغدغه ها و توصیه هایی که در چند سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب و اهالی فرهنگ و شعر و ادب در خصوص شعر آیینی و مخصوصاً شعر فاطمی مطرح شده است، تأثیرگذار بوده است. وی ادامه می دهد: در شعرهای فاطمی که در سال های اخیر منتشر شده است، رویکردی کاربردی به فضیلت های حضرت فاطمه زهرا(س)، جایگاه ایشان در اسلام در جریان نبوت و امامت و نقشی که ایشان در شکل گیری تمدن اسلامی داشته اند، دیده شده است. این شاعر با اعتقاد بر اینکه جوانان شاعر آیینی از نگاه صرفاً مصیبت بار به زندگی ایشان و استفاده مدام از تعابیر تکراری مثل در، دیوار و میخ که بر شعر فاطمی غالب شده بود فاصله گرفته اند، معتقد است: شاعران جوان ضمن بیان مظلومیت های حضرت زهرا(س) که باید در جای خودش به آن پرداخته شود فضیلت های ایشان را فراموش نکرده اند و تلاش می کنند از حضرت زهرا (س)به عنوان چهره کامل به عنوان سبک زندگی اسلامی یاد کنند.
شنبه ، ۲۲اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]