واضح آرشیو وب فارسی:اندیمشک جوان: اندیمشک جوان ؛در روزگار ما اشخاص و جریانات سیاسی ، اجتماعی گاه چنان به هم تنیده حرکت می کنند که شناخت سره از ناسره دشوار است. برای شناخت اشخاص و جریان های ناب و اصیل اسلامی نیازمند محک و معیار قابل اعتمادی هستیم؛ عیاری که از چشمه زلال اسلام ناب جاری شده وبا جامعیت ، […]اندیمشک جوان ؛در روزگار ما اشخاص و جریانات سیاسی ، اجتماعی گاه چنان به هم تنیده حرکت می کنند که شناخت سره از ناسره دشوار است. برای شناخت اشخاص و جریان های ناب و اصیل اسلامی نیازمند محک و معیار قابل اعتمادی هستیم؛ عیاری که از چشمه زلال اسلام ناب جاری شده وبا جامعیت ، مجهز به تفکر به روز دینی است. جای شکی نیست که بهترین عیار و شاخص را در این راستا تفکر امام خمینی (ره) و خلف صالح ایشان حضرت آیه الله خامنه ای باید دانست. مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان نکات مبسوط ، مهم و راهگشایی را در زمینه های مختلف سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی بیان کردند معظم له آخرین مواضع خود را پیرامون مسایل داخلی و بین الملی مطرح نمودند .مواضع رهبر معظم انقلاب همانند امام راحل عظیم الشان همیشه چراغ راه نظام جمهوری اسلامی در گذر از گردنه های صعب العبور تاریخی بوده است. بنایراین بسیار ضروریست در همه حال منویات معظم له در اسرع وقت با کمک همه ی خواص دلسوز نظام اسلامی تبدیل به گفتمان عمومی جامعه شود و تا پایین ترین سطوح جامعه در گیر این گفتمان شوند.لازمه ی آن گفتمان سازی این است که اهل قلم در این باره قلم بزنند و اندیشمندان روی محورهای سخنان مقام معظم رهبری به گفتگو بنشیند و لایه های مختلف این سخنان ارزشمند رابرای کاربردی کردن آنان در جامعه تبیین نمایند. در این وجیزه به سهم خود به دونکته ی اساسی از سخنان مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان که معیار اساسی در شناخت همراهان انقلاب اسلامی است اشاره می کنم. این دو معیار که دقیقا برگرفته از آموزه های دینی است می تواند مسیر درستی را برای قضاوت در خصوص عملکرد افرادو گروهها ارائه نماید. واما آن دو شاخصه مهم: ا. مرزبندی شفاف با فتنه گران فارغ از هر گونه مصلحت اندیشی شخصی ۲٫قطع دلبستگیهای خویشاوندی برای دفاع از نظام اسلامی مقام معظم رهبری برای تبیین این دو عیار ارزشمند از دو شاخص فقید مجلس خبرگان نام بردنداشخاصی که هرکدام از آنان لااقل متصف به یکی از این عیارهای برجسته بودند.عالم جلیل القدر مرحوم واعظ طبسی که در فتنه ی ۸۸ با قطع نظر از هرگونه مصلحت اندیشی های شخصی و رودر بایستی ها مرزبندی شفافی با جریان فتنه و خصوصا سران فتنه داشتند و در خواست اشد مجارات برای این افراد داشتند وعالم ربانی آیه الله خزعلی که در مقطعی برای دفاع از آرمان های انقلاب ازدلبستگی به فرزندانش به نفع انقلاب گذشت و از آنان برائت جست . بیان این عیارها در قالب مصادیق روشن لایه های ناگفته ای دارد که سرشار از درس ها و عبرت ها برای ملت بزرگ ایران است که برای پیدا کردن راه آینده بسیار راه گشاست. این عیارها همانند سایر اندیشه های امام و مقام معظم رهبری از چشمه ی زلال اسلام ناب نشات گرفته شده است لذا با کمک آیات و روایات می توان درس ها و عبرتهای سودمندی از آن سخنان دریافت کرد: در آیه ۲۲سوره ی مجادله آمده است: لا تـجـد قـومـا یـومـنـون بـاللّه و الیوم الاخر یوادون من حاد اللّه و رسوله و لو کانوا ابائهم و ابنائهم او اخوانهم او عشیرتهم… ؛قومى را نیابى که به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند [و] کسانى را که با خدا و رسولش مخالفت کرده اند- هر چند پدرانشان یا پسرانشان یا برادرانشان یا عشیره آنان باشند. آن کـس که واقعا به خدا و رسول و روز جزا ایمان دارد، ممکن نیست با دشمنان خـدا دوسـتـى کـنـد، هـر چـنـد که همه نوع دلیل و انگیزه دوستى در آنان وجود داشته باشد، مثل این که پدرش یا پسرش یا برادرش باشد، و یا قرابتى دیگر داشته باشد، براى این که این چنین دوستى با ایمان به خدا منافات دارد. از این آیه برداشت می شود که ممکن نیست کسی هم ادعای ولایتمداری و دینداری راستین داشته باشدو هم همزمان با دشمنان ولایت و نظام اسلامی مراوده و دوستی داشته باشدو آنان را تایید نماید. باز در روایتی امام صادق (ع) می فرماید: دوستی با دوستان اهل بیت و دشمنی با دشمنان ایشان از جمله ی مرزبندی های ایمانی است. ناگفته پیداست که دوستی با دوستان اهل بیت و دشمنی با دشمنان ایشان در “پذیرفتن ولایت اهل بیت” خلاصه می گردد. به عبارتی پذیرش ولایت اهل بیت زمانی تحقق پیدا می کند که علاوه بر فرمانبرداری از ایشان ، اعلام برائت از دشمنان و دوستی با دوستان ایشان در عمل محقق گردد . این آیه و روایت و همچنین آیات و روایاتی از این قبیل که حاکی از وجود دو عنصر مهم تولی و تبری در دین است .دو عنصر مهمی که در فرهنگ عاشورای حسینی و در فرهنگ غدیر همچون دو گوهر می در خشند و آنچنان اهمیتی دارند که در روایتی از امام صادق فرموده است دین چیزی غیراز تولی و تبری نیست. (هل الدین الا الحب و البغض ) حال باید گفت آیا در چنین دینی جایی برای مصلحت اندیشی های شخصی و رودر بایستی ها ی گروهی در عدم بیان شفاف مواضع انقلابی وجود دارد؟آیا عدم مرزبندی شفاف مواضع در برابر عناصر فتنه گر و سکولار قابل توجیه خواهد بود ؟ آیا در دینی که مال و فرزندان را عامل فتنه و امتحان می داند وناکید به عدم دلبستگی به آن دو کرده است پذیرفتنی است دلبستگی های خویشاوندی و قرابت ها مانع از شفافیت در مواضع انقلابی گردد؟آیاهمراهی با خویشان و منسوبین اگر در مقابل نظام اسلامی قرار بگیرند در دین مبین اسلام جایگاهی دارد؟ پاسخ به این سئوالات و قضاوت در این خصوص را به خوانندگان واگذار می کنم ودر پایان توجه همه را به این نکته معطوف می دارم که ؛ بیان این عیارهای ارزشمند اسلامی در این برهه از زمان از آن جهت بسیار مهم است که نظام اسلامی ما در پیچ بسیار حساس و سرنوشت ساز تاریخی قرار گرفته است و قطار انقلاب با سرعت در حال عبور از آن پیچ تاریخی است لکن تجربه ثابت کرده است در این مسیر عده ای بدلایل مختلف من جمله فقدان این شاخصه های مورد تاکید مقام معظم رهبری توان همراهی با قطار انقلاب را ندارند و جا می مانند! هرچند در کنار این ریزش ها، انقلاب اسلامی با رویش های فراوان و ارزشمندی نیز روبروست اما این ریزش ها و جازدن ها اگر بدون مقدماتی باشدو مردم یکباره با آن مواجه شوند هزینه های سنگینی بر این نظام الهی تحمیل می کند،گویی امر بر عده ای مشتبه شده و تشخیص سره از ناسره سخت می گردد . بنابراین تبیین این معیارها به بیان شفاف و صریح که بر گرفته از آموزه های دین است می تواند کمک شایانی به بصیرت افزایی آحاد ملت طالب بصیرت و آمادگی آنان درمواجهه باریزش چهره های شاخصی که توان همراهی با قطار انقلاب ندارند همانند چهره های مردود صدر اسلام ، داشته باشد. والسلام علیکم ورحمه الله –کرامت میری ۲۱/۱۲/۱۳۹۴ سایت اندیمشک جوان، انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
شنبه ، ۲۲اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اندیمشک جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]