تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805843195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لالجین پایتخت سفال ایران/ هنرمندانی که با خاک و آب هنر می‌آفرینند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
لالجین پایتخت سفال ایران/ هنرمندانی که با خاک و آب هنر می‌آفرینند

سفال شهرضا


شناسهٔ خبر: 3576974 - جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
استانها > همدان

همدان - وقتی از سفال لالجین سخن به میان می‌آید در ذهن‌ها نقش كاسه و كوزه حک می‌شود و دستان هنرمندی به خاطرمان می‌آید كه با خاک و آب رنگ هنر گرفته و پاهایش چرخ سفالگری را می‌چرخاند. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صنایع دستی بی شک یکی از مهمترین محصولات فرهنگی هر قوم یا ملتی است که امروزه با توسعه گردشگری بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده ترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم، سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می دهد. گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می آید به طوریکه بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می کنند. بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق گردشگری به دست می آورند و توجه به صنعت گردشگری در کشورهای در حال توسعه مانند ایران امری ضروری است که دولتها را بر آن داشته تا برای استانهای مختلف ایران برنامه های توسعه تدوین کنند. استان همدان نیز با جاذبه های گردشگری فراوان دارای پتانسیل زیادی برای جذب گردشگران است و هنرهای بومی و صنایع دستی این استان که جایگاه ویژه ای در بازار تولید و توزیع صنایع دستی ایران دارد، یکی از محصولات مهم و مورد توجه گردشگران در این مقصد است.

از سفال و سفالگری که سخن به میان می‌آید در ذهن‌ها نقش کاسه و کوزه حک می‌شود و دستان هنرمندی به خاطرمان می‌آید که با خاک و آب رنگ هنر گرفته است و پاهایش چرخ سفالگری را می‌چرخاند. از لالجین هم که یاد می‌کنیم تصویر شهری در ذهنمان جان می‌گیرد که مالامال از کارگاه‌های ساخت سفال است و خانه‌هایی که بوی کاهگل می‌دهد و ردپای سفال در آنها مشهود است. لالجین در ۲۵ کیلومتری شهر همدان است لالجین در ۲۵ کیلومتری شهر همدان است و پیشینه سفال سازی در لالجین حداقل نزدیک به ۷۰۰ سال برآورد شده است. در عصر معاصر ایران یکی از مهم ترین رشته های صنایع دستی استان همدان که شهرت جهانی دارد سفال و سرامیک لالجین است و امروزه توانایی هر گونه تولید و جواب گوی نیازهای متنوع مشتری را دارد که به دست هنرمندان لالجین صورت می گیرد. این منطقه مهم ترین مرکز سفال گران ایران است و کارگاه های سفال گری بسیاری در آن به تولید محصولات سرامیکی اشتغال دارند و یکی از دلایل رونق و رواج سفال گری در این منطقه و جود معادن مرغوب و قابل دست رس خاک رس و سیلیس است. خاک رس قرمز این منطقه برای سفال گری به قدری مناسب است که متقاضیان زیادی در سراسر ایران دارد و امروزه کارگاه های مجهز به دستگاه های صنعتی برای آماده کردن خمیر سفالگری هواگیری شده و بدون ناخالصی در بسته بندی های مناسب، فعالیت گسترده ای دارند و این محصول را به سراسر ایران صادر می کنند. از ویژگی این منطقه وجود نیروی انسانی ماهر است که با مواد اولیه در دسترس و مرغوب سبب افزایش میزان اشتغال در سطح کشور و در آمد سرانه بالا شده است چنان که سازمان حمایت از صنایع کوچک یونسکو (یونیدو) لالجین همدان رادر سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی ار خوشه های صنعتی جهان معرفی کرده است.

مقادیر قابل توجهی از محصولات کارگاه های همدان به کشور های هم جوار و اروپا مانند کشورهای آلمان و هلند صادر می شود و در گذشته محصولات سفالی بیشتر جنبه کاربردی داشت ولی امروزه محصولات تزیینی آن بخش بزرگی را از تولید به خود اختصاص داده است. در حال حاضر در این منطقه از سرامیک بهداشتی تا خمره و تنور نانوایی ساخته می شود و امروزه تولید سفال لالجین پیشرفت چشم گیری داشته و به جرات می توان گفت از رقبای اول تولید صنایع دستی سفال در داخل کشور است. براساس بررسی ها در همین راستا موزه سفال در سال ۱۳۸۸ شمسی در خیابان شهدا، خانه صمدی واقع در محوله جولان از قدیمی ترین محلات شهر همدان افتتاح شده و مؤسس این موزه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بوده که این موزه به سفال‌های جمع‌آوری شده در کاوش‌های سطح استان همدان اختصاص داده شده‌است. سایت موزه سفال در یکی از محلات تاریخی همدان با هدف نمایش دادن مراحل تاریخی سفال آن از گذشته تاکنون ایجاد شده است. در سایت موزه سفال سیر تحول سفال نمایش داده می شود و مجموعه‌ای از صنایع دستی سفال قبل و بعد از اسلام و نمونه‌های سفال کنونی در معرض دید علاقه‌مندان قراردارد.

صنایع دستی چوبی نیز یکی دیگر از رشته‌های هنری است که به شکل بسیار بدیع و هنرمندانه ای روی چوب صورت می‌گیرد و تولید انواع صنایع دستی با استفاده از چوب ازدیرباز در استان همدان به‌ویژه مناطق شهری از جمله همدان، ملایر، تویسرکان، سرکان رواج داشته است. صنایع دستی چوبی شامل خراطی، نازک کاری، منبت کاری و معرق کاری است که در این استان خراطی و بویژه منبت کاری بیشتر رواج دارد و در سالهای اخیر منبت کاری در تویسرکان و جوکار ملایر رونق بسیار چشمگیری یافته است. آنچه مسلم است یکی از مهم‌ترین سندهایی که می‌تواند اصالت، نام کشور و تمدن ما را در قلب فرآیند جهانی برجسته کند، صنایع دستی است چراکه صنایع دستی و هنرهای سنتی مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه در اعتقادات، باورها، آداب، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی هر جامعه دارد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن