تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815377142
آیا تفاوت زن و مرد در دیه خلاف قوانین حقوق بشری است
واضح آرشیو وب فارسی:رودبارنیوز: به گزارش رودبارنیوز به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به حقوق زنان از زاویههاى دیگر توجه شد و این نگاه، بسیار ژرف و همه سویه و راهگشا و کمال آفرین بود و با آنچه غرب میگفت و در پى گستراندن آن به دیگر سرزمینها بود، فرق اساسى داشت.این نگاه ویژه انقلاب اسلامى به حقوق زنان و به آزادى و تساوى آنان، سبب شد شمارى از باورمندان به فرهنگ و نهضت غرب، برانگیخته شوند و این حرکت را با آن قالبى که میشناختند سازگار نیابند و بپندارند که حقوق زنان در انقلاب اسلامی و دین اسلام نادیده گرفته میشود.شبهاتی که در این راستا درباره حقوق زنان مطرح میشوند معمولا مواردی هستند که با خط کش تفکر غربی اندازه گیری شده و در نهایت منجر به زیر سؤال بردن نگاه اسلام به زن میشود و با توجه به اهمیت مسئله زن به عنوان ۵۰ درصد مهم از جوامع بشری و احترامی که جنس مرد نیز برای او قائل است، این شبهات ضربات سختی بر پیکره اعتقادات مسلمانان و علاقهمندان به اسلام میتواند وارد کند.شبهاتی که در خصوص احکام و حقوق قصاص و دیه بین زن و مرد که به عنوان تبعیض از نگاه غیراسلامی مطرح میشود.امروزه تحولات حقوقی قابل توجهی برای برابری حقوق زن و مرد بر اساس فعالیتهای فمینیستی در مغرب زمین رخ داده است. تا جایی که این تحول به متن معاهدات بینالمللی راه پیدا کرده است. چنان که ماده ۲ کنوانسیون رفع تبعیض از زنان هر گونه تبعیض بر ضد زنان را محکوم میکند و میرود تا جزیی از حقوق بشر قرار گیرد. از سوی دیگر راه ترقی زن و رسیدن او به حقوقی برابر با مردان در همسویی و همنوایی با جریانات تحولخواهانه در غرب است.مهرانگیز کار در کتاب رفع تبعیض از زنان آورده است:همزمان با آغاز مدرنیته در ایران در دوران رضاشاه برای اولین بار مدارس مخصوص دختران تأسیس و … گسترش پیدا کرد.دستور رضاشاه بر کشف حجاب … شتاب حکومت را در وارد کردن مظاهر مدرنیته به زنان نشان میدهد. از این تاریخ به بعد به تدریج دانشگاهها موظف شدند تا برای آموزش عالی زنان سهمیهای را در نظر بگیرند … در دوره محمدرضا شاه … با افزایش ارتباطات جامعه ایرانی با خاستگاه مدرنیته در غرب، مشارکت زنان در جامعه ابعاد عملیتری به خود گرفت. شعارهایی که توسط خاندان پهلوی مبنی بر استقلال اقتصادی زنان، برابری زنان و مردان و حضور بیشتر ایشان در صحنه اجتماع داده میشد و همچنین آشنایی بیشتر زنان ایرانی با زنان دیگر ممالک مخصوصاً کشورهای اروپایی و آمریکا موجب شد تا زنان تلاش کنند تا به بازتعریف مجددی از هویت و شخصیت زن ایرانی برسند … .هر چند جریانات فمینیستی در غرب توانسته است برخی از حقوق واقعی از دست رفته زن در غرب را احیا کند، اما این به معنای نزدیک شدن زن غربی به آسایش و آرامش و سعادت نیست.نهضتی که در اروپا برای احقاق حقوق پایمال شده زن صورت گرفت، به دلیل این که دیر به این فکر افتاده بودند با دستپاچگی و عجله زیادی انجام گرفت. احساسات مهلت نداد که علم، نظر خود را بگوید و راهنما قرار گیرد. از این رو، تر و خشک با یکدیگر سوخت، این نهضت یک سلسله بدبختیها را از زن گرفت و حقوق زیادی به او داد و درهای بستهای به روی او باز کرد. اما در عوض بدبختیها و بیچارگیهای دیگری برای خود زن و برای جامعه بشریت به وجود آورد.چنان مینماید که زنان دیگر بودن مردانه را کسب کردهاند، بدون آن که از هویت سنتی خود دست بردارند. انسان مغرب زمین – خصوصاً زنان – در قرن بیستم یک مخلوق واقعی دو جنسی است: در آن واحد هم مرد است و هم زن و برحسب لحظات شبانهروز یا دورههای زندگی، نقش و وظیفه خود را عوض میکند. چون نمیخواهد از هیچ چیز رویگردان شود، به چانه زدن و چون و چرا کردن درباره آرزوهای زنانه و مردانه خود میپردازد و این کار همیشه آسان نیست. زنان فعلی که متناوباً فاعل و منفعل، مادر فداکار و خودخواه، مهربان و قهار و شکیبا و سلطهجو میشوند، در واقع هویت خویش را آشفته و پریشان کردهاند.کنوانسیون رفع تبعیض از زنان مطابق دیگر نظامهای حقوقی (غیر از نظام حقوقی اسلام) تهیه و تنظیم شده است که وظایف و اختیارات زن و مرد و اهداف و سیاستهای حقوقی و کیفری در آنها متفاوت با نظام حقوقی اسلام است. قوانین و مقررات حقوقی و کیفری اسلام از جمله حق دیه و قصاص زن و مرد، مجموعهای کاملاً مرتبط و هماهنگ با یکدیگر است و نمیتوان به صرف مخالفت برخی از این قوانین با بعضی از کنوانسیونهای بینالمللی برخاسته از دیگر نظامهای حقوقی، از آن دست برداشت. زیرا در غیر این صورت مجموعهای از قوانین ناهماهنگ خواهیم داشت.در پایان میتوان به نتایج زیر از تحقیق حاضر اشاره کرد: در آموزههای اسلامی جرم بر ضد تمامیت جسمانی انسان اعم از زن و مرد، جرمی بس بزرگ است تا آنجا که کشتن یک انسان، به مثابه کشتن تمامی انسانها ارزیابی شده است. از این رو،مجازات شدید قصاص برای آن مقرر شده است.در فقه جزایی اسلام، تفاوتهایی در ابعاد جرمانگاری، مسئولیت کیفری و اجرای مجازات بین زن و مرد در نظر گرفته شده است؛ لیکن تفاوت بین زن و مرد در برخی از تکالیف و حقوق و مقررات به مفهوم تبعیض بین دو جنس زن و مرد و برتری دادن مرد بر زن نیست؛ بلکه مقتضای وجود هماهنگی بین قوانین و مقررات اسلام در ابعاد مختلف زندگی خانوادگی و اجتماعی چنین است که در نهایت منطبق بر توانمندی جسمی، روانی و عاطفی زن و مرد و هدف خلقت است. لذا در اظهارنظر درباره جایگاه و حقوق زن و مرد و هدف خلقت است. از این رو در اظهارنظر درباره جایگاه و حقوق زن و مرد در اسلام، باید نظام حقوقی اسلام را به عنوان یک مجموعه کاملاً به هم پیوسته مورد توجه قرار داد و از بخشینگری در آموزههای اسلام به شدت پرهیز کرد؛ زیرا موجب برداشتهای نادرست خواهد شد. مجازات جرایم عمدی مرد بر ضد حیات زن، قصاص نَفْس به شرط پرداخت نصف دیه مرد از سوی ولیدم است. در جرایم عمدی بر ضد عضو و منفعت در مجازات قصاص بین زن و مرد فرقی نیست تا اینکه دیه به یک سوم دیه کامل برسد؛ در این صورت قصاص مرد در مقابل زن مشروط به پرداخت نصف دیه صدمه از سوی قربانی جرم است.در جرایم عمدی مرد بر ضد تمامیت جسمانی زن، ولی دم یا قربانی جرم غیر از حق قصاص، گزینه دیگری برای انتخاب دارد و آن تقاضای دیه است هر چند که مجرم راضی به آن نباشد.در موارد اقتضای مصلحت، حکومت باید مازاد دیه را برای تحصیل شرط قصاص بپردازد.معیار لزوم پرداخت مازاد دیه در صدمات کمتر از نفس، رسیدن دیه صدمه به یک سوم دیه کامل است نه تجاوز از آن.تعیینکننده نوع دیه از بین انواع ششگانه آن در پرداخت مازاد دیه، پرداختکننده آن است. وقوع قتل زن در ماه حرام بر مقدار مازاد دیهای که باید به عنوان شرط اجرای قصاص پرداخت شود، مؤثر است. با وقوع قتل در ماه حرام، دیه زن تغلیظ میشود لذا برای قصاص مرد قاتل در برابر زن مقتول، مازاد دیه مرد از دیه مغلظ زن باید پرداخت شود که کمتر از نصف دیه مرد است.در قصاص کمتر از نفس، در جایی که زن برای قصاص مرد باید نصف دیه صدمه را بپردازد، زن میتواند به جای تقاضای قصاص نسبت به کل صدمه با پرداخت مازاد دیه، نسبت به نیمی از صدمه بدون پرداخت چیزی به عنوان مازاد دیه تقاضای قصاص نماید. در صورت کشته شدن دو یا چند زن توسط یک مرد، چنانچه حداقل ولی دم دو نفر از مقتولین تقاضای قصاص قاتل را بنمایند، برای قصاص نیازی به پرداخت مازاد دیه نیست. ارزش صدمات وارد به زن نیز مانند دیه، در صورت رسیدن به یک سوم دیه کامل به نصف تقلیل مییابد.انتهای پیام/
پنجشنبه ، ۲۰اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رودبارنیوز]
[مشاهده در: www.rudbarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
تفاوت زن و مرد در دیه خلاف حقوق بشراست؟
تفاوت زن و مرد در دیه خلاف حقوق بشراست یکی از فعالان فمینیست میگوید یکی از قوانین تبعیضآمیز نسبت به زنان تفاوت بین زن و مرد در دیه و قصاص است که برای ایجاد برابری بین حقوق زن و مرد باید آن را اصلاح کرد اما این شبهه تا چه حد صحیح است به گزارش فرهنگ نیوز پس از پیروزی انقلمقام کمیته صلیب سرخ در ایران: دین اسلام پیشرو قوانین مدرن حقوق بشری است
مقام کمیته صلیب سرخ در ایران دین اسلام پیشرو قوانین مدرن حقوق بشری است استانها > قم - حوزه نوشت یک مقام کمیته صلیب سرخ در ایران گفت مدیر برنامه اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت دکترین اصولی و اخلاقی که دین اسلام در خصوص ح"اخاذی از اروپا، اقدامی ریاکارانه"؛ واکنش حقوق بشریها به توافق ترکیه و اتحادیه اروپا
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۰ سازمان ملل و گروههای حقوق بشری هشدار دادند توافق موقت اتحادیه اروپا با ترکیه برای بازگرداندن تمام مهاجران غیرقانونی به این کشور در ازای مزایای سیاسی و مالی احتمالا غیر قانونی است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری رویآیا تفاوت زن و مرد در «دیه» پذیرفتنی است؟
در موضوع پرداخت دیه و قصاص به لحاظ کیفری هیچ تفاوتی بین زن و مقتول و مرد قاتل نیست و تفاوت بین آنها تنها از بُعد حقوقی است و این موضوع نیز نه به خود قاتل و مقتول بلکه به بستگان آنها مربوط می شود که از قتل متضرر می شوند به گزارش صاحب نیوز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حقآیا تفاوت زن و مرد در «دیه» پذیرفتنی است
در موضوع پرداخت دیه و قصاص به لحاظ کیفری هیچ تفاوتی بین زن مقتول و مرد قاتل نیست و تفاوت بین آنها تنها از بُعد حقوقی است و این موضوع نیز نه به خود قاتل و مقتول بلکه به بستگان آنها مربوط می شود که از قتل متضرر می شوند به گزارش سرویس مذهبی تفتان ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایکفاشیان در اردوی تیم ملی دختران: تیمهای مردان و زنان برایم تفاوتی ندارند
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۰ رییس فدراسیون فوتبال در تمرین تیم ملی دختران حاضر شد به گزارش ایسنا تیم ملی فوتبال دختران زیر 19 سال ایران خود را برای حضور در تورنمنت سوچی روسیه آماده می کند علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال در آخرین روز تمرین این تیم که در کمپ تیم های ملی برگزارمأموریت «حقوق بشری» احمد شهید برضد ایران با چه اهدافی تمدید شد + تصاویر
هنگامی که شورای حقوق بشر نماینده ای را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره کشوری برمی گزیند او موظف است با رعایت اصل بی طرفی سالانه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در آن کشور تهیه کند به گزارش خبرلنده به نقل از مشرق شورای حقوق بشر سازمان ملل برای یک سال دیگر ماموریت احمد شهیدتجربه غرب در مرد انگاری زن منجر به محروم شدنش از حقوق مادری شده است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو موسسه صلح زیبا بیانیه ای را به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن منتشر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است بسمه تعالی۸ مارس روزی است که ۱۲۸ زن کارگر به سبب اعتراض به وضعیت ظالمانه علیه آنان در یک کارخانه در آتش سوختند روز جهانی زن نامگذاری شده تا دکفاشیان: برای من تیم های مردان و زنان تفاوتی ندارد
به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام ; تیم ملی فوتبال دختران زیر 19 سال ایران خود را برای حضور در تورنمنت سوچی روسیه آماده می کند علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال در آخرین روز تمرین این تیم که در کمپ تیم های ملی برگزار شد حضور داشت و درباره وضعیت و پیشرفت این تیم صتشکیل کمیسیون دوجانبه حقوق بشری ایران ونزوئلا
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۴ دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان که برای شرکت در سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بهسر میبرد با وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار و گفتوگو کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این دیدار دو طرف بر تحکیم و توسعه-
گوناگون
پربازدیدترینها