واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به میزبانی دانشکده علوم قرآنی؛
همایش «سید جمال الدین از نگاه شهید مطهری» در کرمانشاه برگزار شد
شناسهٔ خبر: 3575700 - سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
استانها > کرمانشاه
کرمانشاه- همایش «سید جمال الدین از نگاه شهید مطهری» با حضور اساتید دانشگاه علوم قرآنی در کرمانشاه برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، همایش «سید جمال الدین از نگاه شهید مطهری» پیش از ظهر امروز سه شنبه به همت موسسه مردم نهاد باورهای مطهر و با حضور جمعی از دانشجویان در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد. علی محمد فلاحی کارشناس ارشد علوم قرآنی در این همایش اظهار داشت: نقش عالمان در تحقق یک جامعه آرمانی یک نقش برجسته است، عالمانی که آگاه و زمان شناس بوده و به دنبال تحقق و عملی ساختن رسالت خود باشد. وی افزود: سید جمال یکی از این علماست به نحوی که استاد مطهری در اثار خود به تبیین شخصیت این عالم بزرگ پزداخته است. این استاد دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: شهید مطهری بر این نظر است که سلسله جنبان نهضتهای اسلامی در سده اخیر مرحوم سیدجمال است چرا که به دنبال بازگو کردن دردهای مسلمانان و چاره جویی برای آن بود. فلاحی افزود: سیدجمال فردی بود که اعتقاداتش ریشه در واقع بینی او داشت و واقعیات را از متن جامعه مشاهده می کرد و به دنبال فهم واقعیات و آسیب شناسی رفتار مسلمانها و راهکاری جهت برون رفت از مشکلاتی بود که گریبانگیر جامعه اسلامی شده بود. وی در ادامه گفت: از دیدگاه استاد مطهری نهضت سیدجمال هم فکری بود و هم اجتماعی به طوری که درصدد این بود که سبک زندگی اسلامی را به مسلمانان و جامعه اسلام بیاموزد به نحوی که جهت تحقق این هدف سفرهای زیادی به کشور های مختلف دنیا داشت و در حقیقت رسالتی مسیح گونه داشت. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: همچنین شهید مطهری بر این باور است که سیدجمال در نهضت تحریم تنباکو و مشروعیت نقش بسزایی داشت که این امر دلالت بر زمان شناسی، انسان شناسی و آگاهی این عالم برجسته دارد. وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد شهیدمطهری، سیدجمال فردی تجددگرا بود و در عین اینکه مسلمانان را به اموختن علون و فنون غربی تشویق می کرد از افراط برحذرشان میداشت و متوجه خطرات تجددگرایی محض بود و همواره براین عقیده بود که بایستی علوم و فنون جدید را بومی و متناسب با سبک زندگی اسلامی کرد. فلاحی افزود: سید جمال شرکت مسلمانان در سیاست را ضروری می دانست و به دنبال این بود که مردم به ایمانی دست یابند که مبارزه سیاسی را یک وظیفه شرعی بدانند. وی ادامه داد: سیدجمال رسالت های عظیمی داشت و در این راه تلاش های بسیاری کرد به نحوی که از دیدگاه شهید مطهری سیدجمال اولین شخصی بود که طرح مبارزه با خودکامگی را ارایه داد، همچنین سیدجمال اعلام همبستگی دین و سباست و ضرورت شرعی اگاهی سیاسی برای مسلمانان و افزایش شعور سیاسی انان مدنظر ویبود. این استاد دانشگاه افزود: سیدجمال همچنین طرح بازگشت به اسلام را طرح کرد ضمن اینکه به تکامل معنوی و زندگی مادی معتقد بود. وی تصریح کرد: تقویت ایمان و اعتقاد به مکتب از اندیشه های سیدجمال بود و وی بر این نظر بود که ایداوژی اسلامی می تواند جامعه مسلمانان را به رهایی و نجات برساند در زمانی که پاره ای از مسلمانان مرعوب اندیشهی غرب بودند تا بتوانند عزت خود را پیداکنند و برای دستیابی به سعادت به مکتب اصیل اسلامی متوسل شوند. این مدرس دانشگاه افزود: در واقع مهمترین اصل در نهضت سیدجمال توحید مبتنی بر استدلال است ضمن اینکه ایشان اولین نفر بودند که ندای اتحاد سیاسی اسلام در برابر غرب را مطرح کردند. وی در پایان گفت: در واقع و از دیدگاه استاد شهید مطهری سیدجمال دو نقش سلبی و ایجابی را داشتند و دست یافتن به یک جامعه اسلامی مطلوب که ریشه در حقایق دین و فهم دقیق ظاهر و باطن دین اسلام و قران مبتنی بر استدلال از مهمترین اهداف و رسالت ها و تلاش های ایشان بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]