واضح آرشیو وب فارسی:مرصاد نیوز: مرصاد نیوز: دلتنگی های عاشقانه از همان معدود فیلم های ژانر دفاع مقدس است که با بهره گیری از ادبیات درون جامعه و شناخت مخاطب ایرانی و همچنین بیان برخی از حقایق لایه های درون اجتماعی با موفقیت قابل قبولی به این عرصه ورود کند.نقد فیلم مرصاد/ یکی ویژگی هایی که ژانر دفاع مقدس در سینمای ایران را به سخت ترین ژانرها تبدیل کرده است، آشنایی عمیق مردم با اتفاقات این حوزه و حافظه جمعی جامعه است که باعث شده کمتر تولید کننده ای بتواند با ورود به این عرصه به خوبی از عهده کار ساخت یک فیلم استخوان دار بربیاید. با این وجود در حوزه دفاع مقدس معدود فیلم هایی هستند که توانسته اند با استفاده از فاکتورهای بیان حقایق و مردمی بودن داستان آن، به دل بیننده بنشینند و ذهن و روان او را با خود همراه کنند. دلتنگی های عاشقانه از همان معدود فیلم های ژانر دفاع مقدس است که با بهره گیری از ادبیات درون جامعه و شناخت مخاطب ایرانی و همچنین بیان برخی از حقایق لایه های درون اجتماعی با موفقیت قابل قبولی به این عرصه ورود کند. این فیلم داستان زندگی یک زوج را روایت می کند که در بحبوحه انقلاب اسلامی ازدواج می کنند. ازدواجی که جرقه آشنایی آن مبارزاتی است که در خیابان های تهران علیه رژیم پهلوی انجام می شد. این فیلم با پرهیز از برخی اغراق های مرسوم در سینما که منجر به زده شدن بیننده می شود، آشنا شدن یک زوج را انقلاب و پس از آن با مفهوم دفاع از میهن در دوران دفاع مقدس را بیان می کند. ستون فقرات داستان هم که توانسته مخاطب را همراه خود کند، تغییراتی است که این خانواده پس از ورود منوچهر(شوهر فرشته) به جبهه با آن روبرو می شود. انسانی که در حال زندگی می کند منوچهر قهرمان مرد داستان نمونه فردی است که توانسته لایه های دورنی روان خود را سامان ببخشد و با رمز "زندگی در لحظه" پله های ترقی روح خود را طی کند. او در نهایت به سامان رسیدن زندگی خود از طریق حضور در جبهه که همان از خود گذشتگی است، را شاهد باشد. شادی، سرزندگی، امیدبخشی به اطرافیان، امیدواری با وجود فقر و در نهایت از خودگذشتگی نشان می دهد که تاثیرات روش زندگی در لحظه بودن توانسته از منوچهر فردی را بسازد که هم مورد تاکید ادیان الهی است و هم انسان ایده آل روان شناسان جدید. مسئله ای که فرشته با بیان "منوچهر همیشه در لحظه زندگی می کرد" به آن اذعان می کند. انسانی که به راحتی به نوک هرم مازلو رسید آبراهام مازلو روانشناسی که از او به عنوان یکی از پیشروان روانشناسی انسان گرایانه یاد می شود، در توضیح نیازهای انسان هرمی را معرفی می کند که هر فردی بایستی پله به پله آن را طی کند تا به بالاترین درجه یعنی خودشکوفایی و معنویت برسد. از خود گذشتگی و معنویت گرایی منوچهر با حضور در جبهه(علی رغم پایان سربازی) نشان می دهد که او در نوک هرم مازلو قرار داشته است. نگاهی به زندگی او بیان کننده این است که او آنچه که مورد نیاز بوده تا پله های هرم مازلو را طی کند، گذرانده است. موضوعی که زندگی با فرشته در تحقق آن بی تاثیر نبود. منوچهر در پایان با قبول واقعیت مرگ ناشی از سرطان نشان می دهد که فردی است که توانسته واقعیت را قبول کند و در نوک هرم مازلو قرار دارد. بدون شک بهره گیری داستان فیلم از کتاب "اینک شوکران" که به زندگی یک شهید دفاع مقدس می پردازد در قابل باور بودن داستان کمک فراوانی کرده است.
سه شنبه ، ۱۸اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مرصاد نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]