تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813033310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزی برای پاسداشت بیدارگر مشرق زمین


واضح آرشیو وب فارسی:نافع: 18اسفندماه روز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی یکی ازپیشروان بیداری اسلامی دربین کشورهای اسلامی است.به گزارش نافع ، سید جمال الدین اسدآبادی که از او با نام های «جمال الدین افغانی» و «سید محمد ابن صفدر الحسین» نام برده می شود، اندیشمند سیاسی و مبلغ اندیشه اتحاد اسلام بود. وی همچنین از اولین نظریه پردازان اصولگرایی اسلامی محسوب می شود..  اطلاعات اندکی درباره محل تولد و خانواده وی در دست است و محل تولد او همیشه محل اختلاف بوده است. با وجود لقب «افغانی» که او خود را با آن معرفی می نمود و با آن شناخته شده بود، وی ایرانی و شیعه و از مردم اسدآباد همدان بود. هرچند گروهی معتقدند که وی حنفی مذهب و از مردم اسعدآباد مرکز ولایت کُنَر افغانستان است. گمان می رود که وی صلاح نمی دانسته کسی به هویتش پی ببرد. به طوری که گاهی به جای اسدآبادی، اسعدآبادی امضا می نموده است. شیخ محمد عبده مصری شاگرد او و مترجم کتاب نیچریه وی به زبان عربی، در مقدمه ترجمه کتاب می نویسد، سید جمال الدین اسدآبادی ایرانی بود ولی به دو علت خود را افغانی معرفی می نمود: اول اینکه بتواند در کشورهای عربی خود را سُنّی معرفی کند و به هدف هایش برسد. دوم اینکه خود را از دست مقررات سختی که دولت ایران برای اتباعش در خارج قرار داده بود برهاند. سید جمال الدین اسدآبادی که هدف اصلی اش در تمام عمر، اتحاد اسلام و وحدت مسلمین بوده، بعد از سالیان متمادی فعالیت و تلاش، می توان عنوان داشت که در چند مورد تحول و انقلابی آفرید: 1.به فراموشی سپردن مایه های اختلاف و موارد نزاع میان سُنّیان و شیعیان با طرح مبارزه با استعمار و استبداد و تلاش در احیای اسلام و عزت مسلمین . 2.انتقال بعضی نظرات کلیدی تشیع به برخی علمای تسنن و تسرّی به حوزه های بزرگی چون الازهر مصر. 3.ترویج نوعی ملی گرایی مثبت، که در عین وحدت مسلمین، به حفظ استقلال ملی در سرزمین های اسلامی در برابر استعمار مربوط می شود. سید جمال الدین اسدآبادی از اینکه عمده تلاش های خودرا صرف اصلاح سلاطین و حاکمان کشورهای اسلامی نمود وکمتر به مردم متکی شد، خودش را اینگونه نقد می کند: «افسوس می خورم از اینکه کِشته های خود را ندرویدم... ای کاش من تمامافکار خود را در مزرعه مستعد افکار ملت کاشته بودم. چه خوش بود تخم های بارور ومفید خود را در زمین شوره زار سلطنت فاسد نمی نمودم. آنچه در آن مزرعه [مردم] کاشتمبه ثمر رسید و هر چه در این کویر [سلاطین و نخبگان حکومتی] غرس نمودم فاسد شد. پایان پیام/م


سه شنبه ، ۱۸اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نافع]
[مشاهده در: www.nafee.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن