تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804075755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل افت سریال های اخیر مهران مدیری از نگاه ژوله


واضح آرشیو وب فارسی:صدای ایران: نظرسنجی اخیر درباره سریال ها و مجموعه های نمایشی تلویزیون در سال 94 اما نشان می دهد که کارهای آخر مدیری، در حاشیه 1و2، به مانند آثار قبلی او در جذب مخاطب موفق نبوده اند و سریال هایی مانند کیمیا، پشت بام تهران و میکائیل توانسته اند در رقابت با آنها گوی سبقت را بربایند و جلوتر بایستند. به گزارش صدای ایران به نقل از جام جم، نگاهی هر چند گذرا به کارنامه هنری مهران مدیری بر این ادعا صحه می گذارد که بی تردید او بهترین مجموعه ساز طنز تلویزیون حداقل در دو دهه اخیر بوده است. از «ساعت خوش» که او در عنفوان جوانی کارگردانی کرد تا «در حاشیه» که همین امسال و در روزگار میانسالی اش ساخت، عموما آثار پرمخاطبی بوده اند و کم و بیش با استقبال بینندگان مواجه شده اند. به این دو مجموعه باید آثاری چون ببخشید شما؟ مرد هزار چهره، جایزه بزرگ، باغ مظفر، پاورچین، نقطه چین، شب های برره و ... را نیز اضافه کرد. نظرسنجی اخیر درباره سریال ها و مجموعه های نمایشی تلویزیون در سال 94 اما نشان می دهد که کارهای آخر مدیری، در حاشیه 1و2، به مانند آثار قبلی او در جذب مخاطب موفق نبوده اند و سریال هایی مانند کیمیا، پشت بام تهران و میکائیل توانسته اند در رقابت با آنها گوی سبقت را بربایند و جلوتر بایستند. این موضوع به خصوص برای سری دوم در حاشیه که پخش آن از اوایل دی ماه آغاز و تا اواخر بهمن ادامه داشت نمود بیشتری دارد. آیا مهران مدیری از دوران اوج خود فاصله گرفته و در سراشیبی افت گام نهاده است؟ آیا کفگیر خلاقیت و نوآوری هنری او، عوامل و همکارانش به ته دیگ خورده است و لازم است در روند مجموعه سازی اش بازنگری و خود را به روز کند؟ در بررسی چرایی و دلایل افت مجموعه های اخیر مدیری باید به یک نکته مهم و ویژه توجه کافی داشته باشیم. حواشی اعتراض های برآمده از تعصبات غالبا نابجا و غیرمنطقی صنفی و شغلی و به تعبیر بهتر، پایین بودن آستانه تحمل جامعه بود که «در حاشیه» را یکسره به بیراهه حاشیه برد و در دست انداز چالش انداخت. بازگشت مدیری اتفاق خوبی است یک منتقد و کارشناس، بازگشت مهران مدیری به تلویزیون را یک اتفاق خوب می داند که با استقبال مخاطبان مواجه شده است، اما در عین حال یادآور می شود، باید پذیرفت که این کارگردان از دوران اوجش فاصله گرفته و کیفیت آثارش پایین آمده است که این افت، دلایل متعددی می تواند داشته باشد. پیشینه و اتفاقاتی که برای آثار او در شبکه نمایش خانگی افتاد شاید در ارتباطش با مخاطبان تلویزیونی بی تاثیر نبوده است. مجموعه های در حاشیه 1 و بخصوص 2 اما بیشترین لطمه را از اعتراضات و حواشی ای که حول وحوش سری اول آن شکل گرفت، متحمل شدند. سحر عصر آزاد می افزاید: البته این حواشی همیشه در گذشته هم با سریال های مدیری همراه بوده است، اما در زمان پخش در حاشیه 1 رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت. پرداخت سری اول سریال به فضای بیمارستان و کاستی های بهداشتی، اعتراض شدید جامعه پزشکی و پرستاری کشور را برانگیخت و سری دوم را بشدت با محدودیت مواجه کرد. نتیجه چنین اعتراض های غیراصولی آن شد که بر سر «در حاشیه2» رفت و مدیری و گروهش که همیشه کارهای موفق و پرمخاطبی داشتند با افت کیفیت مواجه شدند. وی با تاکید بر این که مهران مدیری همچنان یکی از قطب های موثر کمدی سازی در تلویزیون است، تصریح می کند: اعتراض ها باعث شد که سری دوم در حاشیه به نسبت سری اول افت شدیدی داشته باشد، در حالی که کارگردان، بازیگران و عوامل همان قبلی ها بودند. به باور عصر آزاد، عامل دیگری هم در افت کیفیت کارهای اخیر مدیری موثر بوده و آن هم عدم ورود چهره های جدید به جمع بازیگران طناز است. نگرانی های همیشگی کمدی سازان منوچهر اکبرلو هم سری اول سریال در حاشیه را قربانی قضاوت های غیرمنصفانه می داند، اما در عین حال تصریح می کند که «در حاشیه2» یکی از ضعیف ترین آثار مهران مدیری تا به امروز بوده است.این منتقد و مدرس سینما و تلویزیون بصراحت می گوید: به نظر می رسد مهران مدیری در دوره جدید برنامه سازی اش نیاز دارد که خود را به روز کرده و همگام با تغییرات و تحولات اجتماعی و سلایق عمومی حرکت کند. با توجه به این تحولات، دیگر نمی توان به شوخی سازی های یک دهه پیش تکیه کرد. امروزه شاهد هستیم که شوخی سازی در میان مردم بخصوص در فضای مجازی بشدت گسترش یافته و محورهای جدیدی برای آن ایجاد شده است که سوژه ها و لحن بیان متفاوتی نسبت به گذشته ها دارد. اکبرلو در واکنش به طرح این پرسش که اعتراضات و حواشی رخ داده در هنگام نمایش «در حاشیه1» چقدر بر کیفیت ادامه این مجموعه و بخصوص سری دوم این سریال تاثیر گذاشت، می گوید: به دلیل پایین بودن سطح تحمل جامعه و بروز سوءتفاهم ها و خصلت تعمیم دادن یک مورد به کلیت یک قشر از جامعه، همواره سازندگان مجموعه های طنز با این نگرانی مواجه اند که مورد هجمه و خطاب قرار بگیرند. این معضل همیشه با کمدی سازی همراه بوده و چه مهران مدیری و چه بقیه کارگردان ها با تهدیدات دست و پنجه نرم می کنند، اما آنهایی در نهایت موفق بوده اند که توانسته اند کار خود را به سرانجام برسانند. کاستی های «در حاشیه2» وی یادآور می شود: با همه اینها، به نظر می رسد سری دوم در حاشیه فراتر از این اعتراض ها و نگرانی ها، خود نیز دچار کم کاری و کاستی بود. کارهای قبلی مدیری هم در لوکیشن های محدود و سربسته ساخته می شد، اما استقبال پرشور مخاطبان را می دید و با فاصله زیاد نسبت به آثار مشابه در صدر می ایستاد، در حالی که در سری دوم در حاشیه این اتفاق نیفتاد. موفقیت های یک مجموعه طنز به این بستگی دارد که چقدر قصه، ماجراها و شوخی های یک برنامه در بین مردم و زندگی روزمره آنها جریان داشته باشد. به همان میزان که مجموعه «شب های برره» توانست به شکل خیره کننده ای در میان مردم محبوب شود، اما «در حاشیه2» به دلیل عدم ارتباطش با توده های جامعه نتوانست با مخاطبان ارتباط برقرار کند. «در حاشیه2»؛ یک کار خاص در شرایط خاص امیرمهدی ژوله: اعتقاد دارم که «در حاشیه2» نه تنها در قیاس با سری اول مجموعه، ضعیف نبود که حتی کاری بود کارستان که ماجراهای خاص خودش را داشت. کارستان به این معنا که سری اول آن متوقف شد و پس از سه ماه وقفه با محدودیت هایی که نتیجه اعتراضات غالبا بی منطق بود، ادامه یافت و سری دوم ساخته شد. قرار شد کار با همان شخصیت ها ادامه پیدا کند اما دیگر روپوش سفید بر تن شان نباشد و در بیمارستان هم نمانند و اصولا شغل دیگری هم نداشته باشند که باعث دردسر می شود و ممکن است دوباره به عده ای بربخورد. گفتند شخصیت ها را حتی پیر هم نکنید چراکه ممکن است جذابیت و ملاحت خود را از دست بدهند. اعتراض ها باعث شد که حتی نتوانیم از بیمارستان به تیمارستان برویم و مجبور شدیم زندان را به عنوان لوکیشن در نظر بگیریم. در زندان هم که نمی شود با کسی شوخی کرد. در آن محیط نه قرار است کسی خلاف کند و نه می تواند مثلا بگریزد. در حاشیه 2 در یک فضای روحی بد ساخته شد و مدیری تصمیم گرفت دیگر خودش بازی نکند. به گمانم سری دوم در حاشیه اتفاقا خیلی آبرومندانه به سر منزل مقصود رسید و یک کار خاص در شرایط خاص بود.


دوشنبه ، ۱۷اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: صدای ایران]
[مشاهده در: www.sedayiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن