تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819842858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اراضی کشاورزی اردبیل جان تازه می‌خواهد/بحران آب موتور محرک توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
اراضی کشاورزی اردبیل جان تازه می‌خواهد/بحران آب موتور محرک توسعه

زمین کشاورزی


شناسهٔ خبر: 3573518 - یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
استانها > اردبیل

اردبیل – سالانه نزدیک به چهار میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل تولید می‌شود، رقمی که به حساسیت این حوزه به لحاظ توسعه متوازن تأکید دارد و به عقیده کارشناسان تحقق آن یک ضرورت است. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: ارزش تولیدات کشاورزی استان اردبیل سالانه بالغ‌بر ۴۰ هزار میلیارد ریال است که سهمی ۲۸ درصدی را در تولید ناخالص داخلی استان از آن خود کرده است. این حوزه یک‌سوم اشتغال استان را به خود اختصاص داده و از دیرباز به‌عنوان یکی از چرخ‌دنده‌های تحرک اقتصادی اردبیل محسوب می‌شود. بطوریکه محور توسعه استان طی یک دهه اخیر بوده و در تمامی برنامه‌ریزی‌های اقتصادی سهم مهمی را به خود اختصاص داده است. بااین‌وجود امروز بررسی وضعیت کشاورزی اردبیل نشان می‌دهد هرچند پتانسیل کشاورزی در این استان بالا است و به گفته مسئولان مربوطه توان تولید ۸۵ درصد از میوه و تره‌بار منطقه وجود دارد، بااین‌حال کشاورزی اردبیل نتوانسته به درآمدزایی مطلوب برسد. سهم ارزش‌افزوده این بخش به حدی بالا نبوده که حتی کشاورز و زارع را راضی نگه دارد و مانع از مهاجرت گسترده به حاشیه شهر شود. در بخش صادرات نیز تنوع محصولات محدود به چند مورد مانده و به همین دلیل چرخه تولید تا فروش حلقه‌های مفقوده‌ای دارد. طی دو سال گذشته اقداماتی در حوزه کشاورزی استان اردبیل انجام شد که تازگی داشت. محصولات جدید به ادبیات گفتاری زارعان و مسئولان اضافه شد و شیوه‌های کاشت و داشت و برداشتی که دهه ها از آن دفاع می‌شد در بوته نقد قرار گرفت. بحران آب نیز علی‌رغم مشکلاتی که به وجود آورده بود موتور محرک اندیشیدن برای اصلاح ساختار کشاورزی اردبیل شد. موضوعی که تحرکات آن به شکل مطلوب آغاز شده و هرچند دیرهنگام نویدبخش دستاوردهای متفاوتی در این حوزه است. اجرای شبکه‌های آبیاری نوین در اردبیل مهم‌ترین رویدادی که کشاورزی اردبیل در دو سال اخیر تجربه کرد، تمرکز دولت به اصلاح شیوه‌های آبیاری بود. در استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که رتبه اول کاربری کشاورزی کشور را نشان می‌دهد. ۲۲۵ هزار هکتار کل اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم، ۳۸ هزار هکتار اراضی باغات، ۶۳ هزار هکتار جنگل و ۹۴۹ هزار هکتار مرتع در استان به ثبت رسیده است. رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه این میزان اراضی کشاورزی طبیعتاً به حجم بالای آبیاری نیز نیاز دارد، تصریح کرد: چهار شبکه یامچی، قوریچای، پیراقوم و پیله سهران در دشت اردبیل، دو شبکه سبلان و احمد بیگلو در مشگین شهر، سه شبکه میل مغان، خداآفرین و عمارت در مغان و دو شبکه گیوی و لیکوان در کوثر دایر هستند.

عدیل سروی تصریح کرد: از جمله محورهای فعالیت آب و خاک در دولت تدبیر و امید احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی است که در سطح استان هشت مورد در ۲۵ هزار و ۶۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی اجرا می‌شود. وی افزود: علاوه بر این تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی با دو پروژه در بیله سوار و پارس آباد در حال اجرا است و عملیات آب و خاک تعاونی های تولید روستایی در شهرستان‌های نیر، نمین و گرمی اجرا می‌شود. سروی محور دیگر فعالیت را تأمین و انتقال آب باغات برشمرد و تأکید کرد: در این راستا دو شبکه لیکوان و ایلیخچی اجرا می‌شود و در طرح تأمین و انتقال آب باغات سه پروژه سکر آباد و میکائیل آباد، گلین قشلاقی و قره قشلاقی در دست اجرا است. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۰۹ پروژه آبیاری تحت‌فشار از محل اعتبارات ملی و استانی به اجرا در آمده است. وی با تأکید به اینکه اغلب پروژه‌های عمرانی در بخش کشاورزی در سال ۹۱ غیرفعال و نیمه فعال بود، تأکید کرد: پروژه‌های متعدد فعال‌سازی شده و برخی به بهره‌برداری رسیده است. سروی در خصوص طرح‌های تأمین آب نیز افزود: این مهم از محورهای فعالیت در دولت تدبیر و امید است و در این راستا ۲۴ پروژه اجرا می‌شود. توسعه کشت گلخانه‌ای باهدف رونق صادرات محور دوم تحولات بخش کشاورزی استان توجه به توسعه و افزایش گلخانه‌ها باهدف کمک به بهره‌وری مصارف آبی بوده است. بطوریکه در دو سال گذشته شش مجتمع گلخانه‌ای در ۹۸.۷ هکتار با مشارکت بخش خصوصی ساماندهی شده و فقط در نیمه نخست سال هزار و ۳۴۴ تن محصولات گلخانه‌ای از استان صادر شده است. توسعه کشت گلخانه‌ای به‌ویژه در شمال اردبیل و در پایاب سد خداآفرین قویاً مورد تأکید است و از مشارکت بخش خصوصی حمایت می‌شودرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اذعان به اینکه در سال ۹۱ همه مجتمع‌های گلخانه‌ای بلاتکلیف بود و احداث زیرساخت آن متوقف شده بود، اضافه کرد: از محل طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شرکت شهرک‌های کشاورزی ۲۸ هزار میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل زیرساخت گلخانه‌ها هزینه شد. به گفته سروی توسعه کشت گلخانه‌ای به‌ویژه در شمال استان و در پایاب سد خداآفرین قویاً مورد تأکید است و از مشارکت بخش خصوصی حمایت می‌شود. وی رونق کشت گلخانه‌ای را باهدف توسعه صادرات می‌داند و معتقد است درواقع با مدیریت مصرف آبی می‌توان به بهره‌وری بالایی در تولید رسید و به ارزش‌افزوده دست یافت. سروی از انعقاد تفاهم‌نامه برای احداث شهرک گلخانه‌ای هزار هکتاری در پایاب سد خداآفرین خبر داد و تأکید کرد: کشت گلخانه‌ای یکی از زمینه‌های اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی است. توجه ویژه به مبارزه بیولوژیکی با آفات در بخش داشت و نگه‌داری از محصولات کشاورزی از جمله اقدامات مدیریت علف‌های هرز در مزارع و باغات است که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با رویکردهای متفاوتی به نسبت سال‌های قبل دنبال می‌شود. سروی در این خصوص گفت: طرح مبارزه بیولوژیک با آفات نباتات زراعی و باغی در ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا می‌شود که موجب شده استان اردبیل رتبه دوم کشوری در امر مبارزه را از آن خود کند. وی به اجرای طرح IPM در ۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: به منظور مدیریت آفات در ۲۸۱ هزار و ۶۲۵ هکتار از اراضی باغی و زراعی مبارزه با آفات نظارت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین به نظارت مبارزه با بیماری‌ها و علف‌های هرز محصولات زراعی و باغی در ۳۱۵ هزار و ۱۸۲ هکتار اشاره و تأکید کرد: ردیابی و مبارزه با جوندگان مضر نیز در ۱۳ هزار و ۷۶۰ هکتار انجام شده است. سروی در خصوص مبارزه با ملخ‌های مهاجم گفت: در سطح  ۲۲ هزار و ۳۰ هکتار اراضی استان این مبارزات انجام شده و در سه شهرستان اکیپ‌های مراقبت از محصول را در ۷۴ هزار و ۵۲۷ هکتار دایر کردیم. وی بابیان اینکه طرح مبارزه با ملخ به صورت موفقیت‌آمیز در ۲۶ هزار هکتار اجراشده است، متذکر شد: علاوه بر این برای تجهیز ناوگان سم‌پاشی و سیستم‌های مبارزه با ملخ اعتباراتی پیش‌بینی شده است. وی تأکید کرد: مبارزات با آفات باید به سمت مبارزات بیولوژیک برود و در این راستا طرح و برنامه زارعان موردحمایت قرار می‌گیرد. افزایش جذب سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی به منظور افزایش ارزش‌افزوده به مقوله صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز به صورت ویژه توجه شده تا جایی که صنایع تبدیلی در توسعه تجارت خارجی استان محور انتخاب شده است. سروی در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه صنایع تبدیلی به افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ میزان تولید مواد خام کشاورزی ۳.۵ میلیون تن بود درحالی‌که میزان جذب صنایع تبدیلی ۵۲۳ هزار تن بود. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان میزان جذب صنایع تبدیلی فقط در سه‌ماهه اول سال جاری ۷۳۰ هزار تن بود و روند توسعه صنایع تبدیلی ادامه دارد. وی بابیان اینکه دور ریز محصولات کشاورزی به دلیل نبود صنایع تبدیلی یکی از معضلات این حوزه است، متذکر شد: در این راستا مطالعه و ساماندهی احداث انبار سرد و مکانیزه و سردخانه به ظرفیت ۱۱۰ هزار تن انجام شده است. اجرای ۱۶۰ طرح تحقیقاتی کاربردی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است در کنار بهبود سه مرحله داشت، کاشت و برداشت ضروری است در نوع محصولات کاشته شده و ارقام آن نیز متناسب با امکانات و نیاز بازار مصرف گام برداشت.

سروی افزود: بر همین اساس مرکز تحقیقات کشاورزی استان در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۶۰ طرح تحقیقاتی کاربردی را به اجرا درآورده و ۲۷۵ مقاله علمی در مجلات داخلی، خارجی و همایش‌ها به چاپ رسانده است. وی به معرفی ارقام جدید زراعی از جمله سه رقم در ذرت، دو رقم در گندم و یک رقم در سیب‌زمینی اشاره کرد و متذکر شد: ارقام جدید مقاوم به شرایط اقلیمی استان با افزایش بهره‌وری است. وی همچنین به کشت محصولات کم‌مصرف آبی در بخش کشاورزی اشاره کرد و کشت پسته، زعفران، بادام‌زمینی و چغندرقند را در همین راستا عنوان کرد. سروی معتقد است تکمیل طرح‌های در دست اجرا تحولات اساسی در بخش کشاورزی استان به دنبال خواهد داشت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن