تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803863452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۲۴۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین در کانون بحران است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین:
۲۴۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین در کانون بحران است

خشکسالی


شناسهٔ خبر: 3570398 - سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
استانها > قزوین

قزوین- مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری استان قزوین گفت: در حال حاضر ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان بیابانی شده و ۲۴۰ هزار هکتار از منابع طبیعی استان در معرض تهدید و بحران است. به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر اسداللهی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان با تشریح وضعیت منابع طبیعی استان گفت: متاسفانه با مصرف بی رویه در حوزه های منابع طبیعی و آب و خاک شاهد تخریب محیط زیست و بالا رفتن خسارتهای ناشی از آن و به خطر افتادن سلامت مردم هستیم. وی افزود: باید همه احساس تکلیف کرده و ضمن تغییر نگرش های غلط خود و بازنگری در مصرف بی رویه از منابع آب و خاک حداقل وضع موجود را کنترل کرده و از آسیبب های بیشتر جلوگیری کنیم. اسداللهی تصریح کرد: بدون برنامه ریزی و تدبیر و جلب مشارکت مردم نمی توان به اجرای طرح های این بخش امیدوار بود لذا از رسانه های گروهی انتظار داریم ضمن همراهی با برنامه های منابع طبیعی نسبت به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی همکاری بیشتری کنند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تصریح کرد: بیابانی شدن و کاهش جنگلها، مراتع، تهدید خشکسالی، افت شدید منابع آب زیرزمینی، ریزگردها و تخریب محیط زیست و منابع خدادادی از اموری است که نگران کننده شده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کنترل مصرف موجب توسعه و تولید پایدار می شود اسداللهی بیان کرد: باید بدانیم عواقب استفاده بی رویه از چاههای آب کشاورزی، آبهای زیرزمینی به فرونشست زمین و پیش روی شوری آب دراراضی کشاورزی منجر شده و آینده نگران کننده ای را در کاهش اراضی مستعد کشاورزی ترسیم می کند و باید نگران بیابانی شدن زمینهای بارور خود باشیم.      مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین یادآورشد: قوانین موجود در صیانت از منابع طبیعی کافی است اما در اجرا با مشکل مواجهیم که باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهیم. اسداللهی گفت: کانون های بحرانی در استان قزوین در حال افزایش است و اگر نتوانیم این شرایط را کنترل کنیم در اینده باید هزینه های زیادی را متحمل شویم. وی بیان کرد: در استان قزوین محدوده دشت قزوین در بویین زهرا از روستای محمد آباد به سمت دشتابی منطقه دشتابی در معرض فرسایش باد است که در حال گسترش است و رها شدن زمین های زراعی و بایر شدن آنها به بحرانی شدن کانونها افزوده است. ۹۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در استان وجود دارد اسداللهی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان بیابانی شده و در صورت بی توجهی به پیامدهای آن شاهد افزایش آن خواهیم بود و هزینه های زیادی به استان تحمیل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی استان در معرض تهدیدهای مختلف زیست محیطی قرار دارد و با برنامه ریزی انجام شده شش هزار هکتار از اراضی تحت پوشش برنامه های منابع طبیعی قرار خواهد گرفت تا وضعیت کنترل شود. اسداللهی گفت: اگر بیابانی شدن اراضی استان توسعه یابد استانهای همجوار تهران، البرز، هم دچار بحران می شوند و تا چهارسال اینده تداوم این روند اتفاقات ناگواری رقم خواهد خورد. کاهش جنگل های استان/ توسعه سالانه شش هزار هکتار جنگل اسداللهی تصریح کرد: ۳۰ هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد که در سالهای گذشته این میزان بشدت کاهش یافته است که با کاشت درخت این کمبود باید جبران شود.

وی بیان کرد: تخریب درختان و نابودی این منابع خدادادی باید متوقف شود تا سرمایه های ملی از بین نرود. اسداللهی گفت: باید سالانه شش هزار هکتار جنگل کاری جدید صورت گیرد تا بتوانیم تخریب جنگل ها را جبران کنیم که در این راستا توسعه ۲۰ هزار هکتار جنگل کاری در برنامه ششم پیش بینی شده که بخشی از آن با مشارکت مردم انجام می شود. مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین تصریح کرد: برای کنترل چراگاهها اجرای طرح قرق را در دستور کار داریم تا بتوانیم میزان استفاده از مراتع را کنترل کنیم. وی اضافه کرد: در الگوی مطلوب بهره برداری از مراتع، طرح استفاده از مراتع به صورت محدود و بسته و قرق کردن مناطق پیش بینی شده که در این راستا دام های غیر مجاز از ورود به چراگاهها منع خواهند شد. ۱۲ هزار هکتار اراضی قرق می شود/ چرای دام دو برابر ظرفیت مراتع
   
اسداللهی اظهارداشت: ۱۲ هزار هکتار از اراضی و مراتع استان باید تحت پوشش طرح قرق قرار گیرد تا بتوانیم چرای بیش از حد چرای دام را کنترل کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر میزان چرای دام دو برابر ظرفیت موجود است که بدون کنترل آن وضعیت مراتع روبه وخامت خواهد رفت. اسداللهی گفت: با وجود ۶۰۰ هزار هکتار مراتع در استان، ظرفیت مجاز چرای دام تا ۸۵۰ هزار هکتار است که در حال حاضر این میزان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یافته که باید کنترل شود. مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین اظهارداشت: باید با اقدامات آبخیزداری بتوانیم دشت قزوین را از بحران بیابانی شدن نجات دهیم که استفاده منطقی از اراضی و منابع طبیعی ضروری است.    









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن