تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805325678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری دو نشست «شعر به مثابه موجودی زنده » و «شعر و نوگرایی با نگاهی به سهراب سپهری»


واضح آرشیو وب فارسی:کسب و کار: محمد حسین نعمتی غزلسرای جوان، با بیان اینکه امید و توجه به پدیده های اطراف از ویژگی های اشعار سهراب سپهری است، گفت: در آثار سهراب با مشاهده های شاعرانه روبه رو می شویم که لزوما از پدیده های آنقدر شگفت انگیز نشات نمی گیرد.محمدحسین نعمتی در نشست «شعر و نوگرایی با نگاهی به سهراب سپهری» که صبح روز جمعه، 14 اسفند ماه؛ روز چهارم از پنجمین دوره آموزشی شعر جوان(آفتابگردان ها) در سالن شهید حسین فهمیده برگزار شد، درباره لزوم استفاده از مشاهده های شاعرانه در سرودن شعر توضیح داد. وی در ادامه با بیان اینکه شعر «پیغام ماهی ها» فرم زیبایی دارد، گفت: در بندهای نخست این شعر آمده است «رفته بودم سرحوض/ تا ببینم عکس تنهایی خود را در آب». اگر کلمه «تنهایی» را از این بند حذف کنیم با واقعه ای معمولی روبه رو هستیم اما با اضافه کردن «تنهایی» با شعر شگرفی مواجه می شویم. برنده دو دوره کنگره شب های شهریور ادامه داد: در بخش دیگری از شعر می خوانیم که «آب در حوض نبود/ ماهیان می گفتند:/ هیچ تقصیر درختان نیست». می بینید که تکنیک و مشاهده شاعرانه ادامه می یابد. در نتیجه با حوضی روبه رو هستیم که آب ندارد اما ماهی دارد. در ادامه شعر آمده است که «ظهر دم کرده تابستان بود/ پسر روشن آب، لب پاشویه نشست/ و عقاب خورشید، آمد او را به هوا برد که برد». این پدیده تبخیر یک قطره آب را نشان می دهد. وی با بیان اینکه لازم نیست پدیده ها آنقدر شگفت انگیز باشد، بخش دیگری را شعر را خواند: «به درک راه نبردیم به اکسیژن آب/ برق از پولک ما رفت که رفت/ ولی آن نور درشت/ عکس آن میخک قرمز در آب/ که اگر بار می آمد دل او، پشت پرچین های تغافل می زد/ چشم ما بود/ روزنی بود به اقرار بهشت/ تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی، همت کن/ و بگو ماهی ها، حوضشان بی آب است/ باد می رفت به سروقت چنار/ من به سر وقت خدا می رفتم». این غزلسرای جوان در آخر اظهار کرد: در ادامه شعر امید، توجه به پدیده های اطراف و مشاهده های شاعرانه دیده می شود که لزوما از پدیده های آنقدر شگفت انگیز نشات نمی گیرد. این نکته در دیگر آثار این او نیز به همین گونه است. روح، اسباب ماندگاری و تاثیرگذاری شعر را فراهم می کند میلاد عرفان پور در نشست «شعر به مثابه موجودی زنده » که صبح روز جمعه، 14 اسفند ماه؛ روز چهارم از پنجمین دوره آموزشی شعر جوان(آفتابگردان ها) در سالن شهید حسین فهمیده برگزار شد، با بیان اینکه در تعریف ذوقی، کالبد همان زبان، ساختار و مضمون است، اظهار کرد: یعنی همه چیزی که فن و مضمون و همه آنچه ابزار شاعر است در دسته کالبد قرار می گیرد اما روح آن چیزی است که سبب ماندگاری، زندگی و تاثیرگذاری شعر می شود که آنچنان ملموس نیست. به این ترتیب گاهی شعری که آنچنان در درجه بالایی قرار ندارد، ماندگار می شود. مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب در بررسی شعری که کالبد و روح دارد، توضیح داد: در این شکل سه حالت وجود دارد؛ نخست کالبد متعالی و روح متعالی. برای مثال می توان به بسیاری از شعرهای شاخص و متعالی جهان اشاره کرد. شعرهایی که هم جسم و ظاهر و هم باطن و روح شان به کمال رسیده است. شاعر کتاب «پاییز بهاری ست که عاشق شده است» ادامه داد: دسته دوم شعرهایی هستند که کالبد ضعیف و روح متعالی دارند. حتما شنیده اید که برخی از اشعار زبان، ساختار و مضمون ضعیفی ندارند اما از روح متعالی برخوردارند. برای مثال می توان به شعر «بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا/ در دلم ترسد بماند آروزی کربلا» اشاره کرد. این شعر از نظر ظاهر، فن و زبان شعر زیر متوسط است اما به خاطر روحی که در شعر وجود دارد، به این شان رسیده است. شاعر کتاب «پادشهر» با بیان اینکه کالبد متعالی و روح ضعیف در دسته سوم قرار دارد، توضیح داد: در این دسته شاعر از نظر شخصیت بسیار ضعیف است و وقتی با او زندگی می کنید، می بینید که چیزی قابل ارائه در وجود او نیست اما فن و مهندسی کلام را به خوبی می داند. اشعار این چنینی نمک ندارند و مثل مرده ی خوش پوشی است که ظاهر جذاب و فریبنده ای دارد اما روح ارزشمندی ندارد. این ماندگاری نیست چراکه ماندگاری در دل می ماند. البته آنچه گفته شد به صورت صفر و صد نیست و برای مثال شاید مقدار کمی روح در اثر وجود داشته باشد.


شنبه ، ۱۵اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کسب و کار]
[مشاهده در: www.kasbokarnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن