تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815400873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و نظری بر فرهنگ انتخاباتی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نقد و نظری بر فرهنگ انتخاباتی ایران
انتخابات به عنوان مهمترین فرایند تحقق و نمود عینی مردمسالاری مانند هر پدیده دیگری فرهنگ خاص خود را می طلبد؛ فرهنگی که اخلاقمداری، قانونگرایی و احترام به رای و نظر مردم از مهمترین مولفه های آن به شمار می رود و در انتخابات اخیر نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفت.
به گزارش نامه نیوز، فرهنگ از جمله مفاهیم پرکاربردی است که تعریف هایی بسیار از آن صورت گرفته است. برخی فرهنگ را روح جاری در ساختار تمدن ها و جوامع بشری بر می شمرند و شماری آن را مجموعه ای از ارزش ها، دانش ها، باورها، عادت ها و هنجارهای عرفی، اخلاقی و قوانین می دانند.


به واسطه ویژگی گسترده بودنِ مفهوم فرهنگ، بسیاری از پدیده ها یا مفاهیم در قالب فرهنگ نهاده و ارزیابی می شوند. همچنین فرهنگ گاه در پیوند با پدیده و مفاهیم گوناگون، حوزه ای محدود، مشخص و خاص می یابد نظیر فرهنگ سیاسی، فرهنگ مصرف، فرهنگ رانندگی و ...
یکی از انواع فرهنگ، فرهنگ انتخاباتی است که در تب و تاب انتخابات و طی روزها و هفته های گذشته مورد توجه قرار گرفت؛ فرهنگی که قانونمداری، رعایت ارزش های مردمسالارانه و رعایت هنجارهای عرفی و اخلاقی از مهمترین مولفه های آن به شمار می رود.


در ارتباط با مساله فرهنگ انتخاباتی و سنجش عملکرد گروه ها، جریان های سیاسی و نامزدهای انتخابات با شاخص های این فرهنگ، پژوهشگر ایرنا با 2 تن از چهره ها و صاحبنظران مسایل سیاسی گفت وگو کرد.


**پذیرش نتیجه انتخابات و رای مردم و جایگاه آن در فرهنگ انتخاباتی


با پایان شمارش آرا و مشخص شدن نام چهره های راه یابنده به مجلس شورا و خبرگان بسیاری از نامزدها و گروه های سیاسی ضمن قدردانی از مشارکت مردم در انتخابات، در برابر رای مردم سر فرود آوردند. در این میان برخی کوشیدند با طرح انگاره های تخریبگرانه، شائبه افکنی در مورد برگزاری انتخابات، اتهام زنی به رقیبان و حتی توهین به رای و دیدگاه سیاسی مردم به توجیه ناکامی انتخاباتی خود بپردازند.


«احمد پورنجاتی» روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا در این زمینه گفت: من تصور می کنم فروکاستن اراده مردم برای حضور در انتخابات و نیت خوانی از گرایش رای آن ها به گروهی خاص یا علیه گروهی دیگر، به نوعی جفا در حق مردم است. البته بدون تردید در این میان حافظه هوشمند بسیاری از مردم ایران، نوع رفتار اخلاقی و عملی نمایندگان مجلس گذشته و جریان های حامی آن ها را نیز در نظر داشته است. البته به گمان من انگیزه اصلی اکثریت جامعه ی ایران برای حضور در انتخابات، احساس و نیاز به تاثیرگذاری -همانطور که در سال 1392 اتفاق افتاد- بود.


این نماینده مجلس ششم افزود: مردم در انتخابات اخیر با نگاهی حاکی از مطالبه جویی برای شرکت در عرصه های سیاسی داخلی و جهانی پیشگام شدند. مردم احساس کردند حضورشان می تواند گام دومی در تحقق خواسته هایی باشد که در سال 92 با انتخاب دولت تدبیر و امید به آن آری گفتند. بنابراین من این تفسیر را که مردم برای نه گفتن به گروهی خاص در انتخابات شرکت کردند، تقلیل مشارکت سیاسی آنان می بینم.


«رشید جلالی جعفری» نماینده اصولگرای کرج در مجلس هفتم نیز در زمینه مساله پذیرش و هضم نتیجه انتخابات نزد نامزدها و جریان های سیاسی اظهار کرد: من تصور می کنم یک مجموعه از رفتارها در کشور، مردم را به مسیری سوق می دهد که ابزار مناسب برای رسیدن به هدفی مشخص را فراهم کنند. ما در دوره های گذشته هم شاهد بودیم که سه مجلس اصولگرا همزمان با دولتی اصولگرا روی کار آمدند. در حال حاضر نیز مردم به مجلسی رای دادند که همسوی دولت منتخب آن ها است. مردم بخوبی می دانند انتخابات خود را به چه طریقی انجام دهند که مجلسی که تشکیل می شود همسو با دولت باشد. این همان انگیزه ای است که ده سال پیش مردم را وادار به انتخاب دولتی اصولگرا کرد و در آینده نیز شاهد انتخاب هایی از این دست از سوی مردم خواهیم بود. بنابراین نمی توان خیلی از این رویکردها و سلیقه های مردم نیت خوانی کرد.


وی افزود: مردم با امید به اصلاح ساختارهای موجود پای صندوق های رای می روند. در صورتی که افرادی بخواهند این واقعیت را زیر سوال ببرند این نوعی مقابله به مثل و بهانه جویی سیاسی است؛ چیزی که ما پیشتر در مجلس ششم و هفتم نیز شاهد آن بودیم.


**اخلاق گرایی؛ رکنی در فرهنگ انتخاباتی


رعایت اخلاق انتخاباتی و پرهیز از کاربرد ابزارهای نامشروع برای دستیابی به پیروزی سیاسی در فرهنگ انتخاباتی هر نظام مردمسالاری جایگاهی محوری دارد. با توجه به آموزه های دینی و ویژگی قداستی که پایه گذار جمهوری اسلامی ایران و مسوولان برای نظام سیاسی کشور برشمرده اند و آن را به جزیی جدایی ناپذیر از هویت این نظام بدل ساخته اند، اخلاق گرایی در ایران، جایگاهی والاتر در فرهنگ سیاسی به صورت اعم و فرهنگ انتخاباتی به صورت ویژه می یابد. با این حال، طی انتخابات گذشته و اخیر شاهد بروز بی اخلاقی هایی در رقابت بین گروه ها و نامزدها بودیم.


پورنجاتی در این باره گفت: ما بعد از انقلاب همواره این ادعا را مطرح کرده ایم که رقابت های سیاسی در کشور ما در مقایسه با خیلی از نقطه های دنیا، بر پایه موازین و معیارهای اخلاقی است و داعیه این را داشته ایم که به هر قیمتی حاضر به تخریب و حذف رقیب نیستیم و نتیجه رقابت را فرصتی برای خدمت معرفی کرده ایم. این در حالی است که متاسفانه در مقام عمل ما شاهد برخوردهای سیاسی بسیار نامتعارف بودیم و تلخ تر این است که اعمالی از این دست نزد افرادی دیده شد که داعیه اخلاقمداری و عمل در چارچوب های اعتقادی را دارند.


قایم مقام پیشین سازمان صدا و سیما با ابراز تاسف از اینکه این رفتارها از ماه ها پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی آغاز شد و ما بی اخلاقی ها و تخلفات قابل پیگرد قانونی و حقوقی بسیاری را شاهد بودیم افزود: قصد ندارم تمام این نابسامانی ها و بی اخلاقی ها را به جناحی خاص نسبت دهم و اقدام های صورت گرفته را در سبد تمامیت یک جریان بگذارم، ولی داوری منصفانه در این خصوص مشخص می کند که درصد بالایی از این بی اخلاقی ها را جبهه مقابل اصلاح طلبان انجام دادند.


پورنجاتی تصریح کرد: تخریب های صورت گرفته به ویژه بعد از انتخابات، از نظر تاثیرگذاری فرهنگی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند که حتی از خود انتخابات کمتر نیست. انتخابات در عین اهمیت فراوان، پدیده ای گذرا است که تمام می شود ولی آنچه باقی می ماند و نهادینه می شود، نوعی از فرهنگ رفتار سیاسی در جامعه است که اگر خدای ناخواسته به گونه ای که ما شاهد بودیم ادامه یابد و برخی مرزشکنی های اخلاقی در جامعه عادی شود، برای امروز و فردای فرهنگ و تاریخ ایران بسیار ناپسند خواهد بود.


بی اخلاقی انتخاباتی و بروز آن در ماه های اخیر مساله ای است که جلالی جعفری نیز به آن اشاره کرد و گفت: در کشور ما متاسفانه افرادی که به منابع قدرت و ثروت اتصال دارند شانس بیشتری برای ورود به مجلس می یابند. در نتیجه، افراد جوان تر و کمتر شناخته شده، از حمایت نهادهای قدرتمند برخوردار نمی شوند و قادر به رقابت نیستند. از همین رو افرادی که از این شانس ها برخوردار نیستند ممکن است دست به یک سری بی اخلاقی ها بزنند.


وی با تاکید بر اینکه این بی اخلاقی ها از افراد سر می زند و نه جناح ها گفت: افراد منتسب به جناح های سیاسی کشور بی اخلاقی های زیادی را داشتند و دلایل متعددی نیز برای بروز آن وجود دارد. یکی از این دلیل ها کاستی های قانونی است. 


جلالی که خود در انتخابات اخیر نامزد ورود به مجلس بود ادامه داد: در صورتی که اصلاح قانونی در راستای برچیدن این بی اخلاقی ها صورت نگیرد ما شاهد تاثیرهای فرهنگی سوء در سال های پیش رو خواهیم بود.


**فرهنگ قانونگرایی در انتخابات


همچنان که اشاره شد بخش مهمی از بی اخلاقی های انتخاباتی با مقوله قانونمداری و قانونگرایی در ارتباط است. جلالی جعفری در ادامه سخنان پیشین خود گفت: کمتر دیده شده که تخلفات انتخاباتی بعد از تایید صلاحیت نامزدها به روی آن ها آورده شود و حتی زمانی که این افراد به عنوان نماینده مرتکب اشتباهی می شوند نیز خیلی به کسی پاسخگو نیستند و این یک نقص بزرگ در قانون ما است. چه اشکالی دارد که این تخلفات به ویژه در زمان تلاش برای ورود به مجلس رسانه ای شوند و به این افراد تذکر داده شود؟ من خود به عنوان کسی که سه دوره نامزد ورود به مجلس بوده این نقد را دارم که چرا زمانی که هواداران من تخلفی مرتکب شدند کسی به من تذکر نداد و این من بودم که باید به طرفداران خود تذکر می دادم.


این چهره اصولگرا اظهار کرد: نمایندگان باید همواره زیر ذره بین قانون باشند و در صورت بروز هرگونه تخلف با آنان برخورد شود و سرنوشت مردم نباید زیر تاثیر نبود برخود قاطعانه و برخی تعارف ها قرار گیرد. قانون انتخابات باید به گونه ای تغییر کند که امکان تبلیغات و افزایش آگاهی و رابطه مردم با نامزدها از طریق همایش ها و سخنرانی ها و حتی مساجد و تکایا را افزایش دهد تا این افراد بتوانند خود را ارایه کرده و به مردم بشناسانند. در این صورت، هم کمتر شاهد بی اخلاقی خواهیم بود و هم اینکه هزینه های تبلیغات کاهش می یابد. پس مشکل تا بخش زیادی مربوط به قانون و استفاده نکردن از فرصت هایی است که قانون اساسی برای مردم فراهم کرده است.


پورنجاتی در زمینه راهکارهای گسترش قانونگرایی در فرهنگ انتخاباتی گفت: وزارت کشور به عنوان مسوول قانونی اجرای انتخابات باید از طریق اصلاح شفاف قانون انتخابات، اختیار ضمانت دار و مسوولیت تام قانونی برای برگزاری و برخورد با تخلف های صورت گرفته پیدا کند. البته در این میان نهادهای نظارتی همچون شورای نگهبان نیز می توانند به این وزارتخانه کمک کنند ولی مسوولیت اصلی انتخابات و حواشی آن باید با وزارت کشور باشد تا بتواند تخلفات را رصد کرده و بی درنگ به آن واکنش نشان دهد.


پورنجاتی ضمن تاکید بر لزوم برخورد قاطعانه وزارت کشور با متخلفان افزود: باید با برخوردی قاطع و بی پرده با متخلفان، بسترهای ادامه و تکرار حرکت های غیرقانونی و ضدقانونی را برای همیشه از بین برد و در این راه حتی از ابطال اعتبارنامه نامزدها نیز اجتناب نکرد. این سیاست باعث خواهد شد ما با فضای اخلاقی پاکیزه روبرو شویم.


وی در پایان سخنانش درباره مولفه های فرهنگ انتخاباتی گفت: متاسفانه آنچه ما تاکنون در گزارش های نهایی انتخاباتی داشته ایم آمار و تشکر از دست اندرکاران و مردم بوده است. وزارت کشور دولت تدبیر و امید باید سنت شکنی کرده و به عنوان ابتکارعملی تاثیرگذار برای آینده رقابت های انتخاباتی، فصلی بی پرده و شفاف از فهرست تخلفات صورت گرفته از نظر اخلاقی را با اشاره به مصادیق و افراد و گروه هایی که این تخلفات از جانب آن ها ارتکاب شده در این گزارش ارایه دهد.


جلالی جعفری نیز با تاکید بر لزوم گذر از حاشیه های انتخابات بعد از تشکیل مجلس و نگاه به آینده کشور سخنان خود را اینگونه پایان داد: «مجالس باید از مواضع سیاسی اجتناب و برای شناسایی و رفع مشکلات کشور تلاش کنند. نمایندگان آینده ملت باید با این تصور که مردم در آستانه قطع امید از کارگزاران نظام هستند وارد مجلس شوند و برای خدمت صادقانه به آن ها تلاش کنند».




منبع: ایرنا


۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن