واضح آرشیو وب فارسی:پارس نیوز: مدیر نمایشگاه هنرهای کلاسیک «سلام» گفت: می خواهیم مردم نگاه جدیدی به سرمایه گذاری در هنر داشته باشند و بدانند خرید یک کالای فاخر هنری مانند خرید طلا و ارز است. با این تفاوت که سرمایه گذاری روی هنر، کارآفرینی نیز به همراه دارد.به گزارش پارس به نقل از فارس، نمایشگاه هنرهای کلاسیک «سلام» شامل آثار هنرمندان اصفهانی در پانزده رشته هنری شامل معرق، منبت، مشبک، قلم کاری، قلم زنی، نقاشی-خط، فلزکاری، طلاکوبی روی فولاد، قلم زنی نقره، زیورآلات، خاتم کاری، میناکاری، خوشنویسی، نگارگری و فرش، صبح امروز (پنجشنبه 13 اسفند) با حضور بهمن نامور مطلق معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور، اسدالله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، «غدا هیجاوی» رییس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، «بابکار باء» سفیر جمهوری سنگال در ایران و جمعی از هنرمندان صاحب نام کشورمان در هتل پارسیان آزادی افتتاح شد. سید رفیع الدین رضوی مدیر این نمایشگاه در حاشیه مراسم افتتاحیه و در جمع خبرنگاران گفت: این نخستین نمایشگاه فاخر هنرهای کلاسیک «سلام» در ایران است و معمولاً در کشورهای دیگر به صورت لاکچری و اقتصادی برگزار می کند. یعنی برای عموم باز نیست و عموماً کارت دعوت برای گالری دارها، مجموعه دارها و... ارسال می شود و افرادی که دنبال سرمایه گذاری مطمئن در بازار هنر هستند، می آیند. وی درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: قبلاً یکی دو مرتبه چنین رویدادی در ایران داشتیم، اما به این حجم از آثار نبوده است. ضمن اینکه در این نمایشگاه، جنبه کلاسیک آثار هم حفظ شده و در واقع، محملی برای نشان دادن ظرفیت هنرهای فاخر اصفهان و ارائه مناسب آن است. رضوی ادامه داد: هرگاه اسم هنرهای دستی و صنایع دستی می آید، معمولاً بدترین پرزنت را داریم، اما ما سعی می کنیم با بهترین چیدمان محصولات را ارائه کنیم تا حس فاخر بودن و خاص بودن منتقل شود. ضمن اینکه، وقتی خودمان می توانیم عرضه مستقیم داشته باشیم و به جای دلال، هنرمند سود کند، چرا این کار را نکنیم؟ وی تأکید کرد: «سلام» یک بازاریابی ساده فروش نیست، بلکه مطابق سلایق روز دنیا برای هر کشور محصول تولید می کند و هنرمند از فروش بهره مند می شود و همه آدم ها اعم از کارگران کارگاه ها تا اساتید و... از آن سود می برند. مدیر نمایشگاه هنرهای کلاسیک «سلام» گفت: در «سلام» شناخت بازارهای هدف داخل ایران را شناسایی می کنیم تا به جای خرید آثار خارجی توسط مردم، آثار فاخر داخلی را بخرند. تاکنون حمایت دولتی از سلام نشده است و از میراث فرهنگی بهره مند نشدیم، اما بعد از نمایشگاه استانبول و بازخورد مناسب آن از حمایت معنوی میراث بهره مند شدیم. * بازاریابی هنری نیازمند ذائقه شناسی است رضوی با بیان اینکه مجموعه «سلام» اکنون روی بازارهای جزیره فیجی، فرانسه، سوئیس و سوئد تمرکز کرده است، ادامه داد: سلام یک شورای پژوهشی دارد و هر حرکت، یک پیوست پژوهش دارد. ما برای برای هر منطقه محصول خاص خودش را ارائه می دهیم. مثلاً در اروپای شمالی، رنگ های سرد خواهان بیش تری دارد. در کشورهای عربی رنگ های طلایی و فرم های شلوغ بیش تر مورد پسند است. وی افزود: «سلام» سه بخش کلی دارد؛ «سلام گیفت» که هدایای کوچک را شامل می شود و همگان توانایی خرید آن را دارند. «سلام گالری» هدایای متوسط است که معمولاً بین 500 هزار تا یک میلیون تومان است. بخش سوم، «سلام آرت» نام دارد که لاکچری و خاص است که به ارائه مناسب و تحقیق نیاز دارد و به توضیح و پیوست خوب نیاز دارد. رضوی در پاسخ به این پرسش درباره میزان پیش بینی فروش این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه پیش بینی از فروش نداریم، وظیفه داریم کاری را طبق استانداردها ارائه دهیم و به خدا توکل کنیم. ما در سلام آثاری را به مردم نشان می دهیم که کمتر دیده اند، آثاری که شناسنامه چندزبانه و ضمانت برند «سلام» را دارند و و ما بازخرید محصولات معیوب را تضمین می کنیم. وی ادامه داد: برای ما این مهم است که نگاه جدیدی به سرمایه گذاری به هنر شود، مانند سرمایه گذاری روی ملک، طلا و ارز. با این تفاوت که سرمایه گذاری روی هنر، کارآفرینی را به همراه دارد. باید این فرهنگ جا بیفتد که شخص ضمانت خاطر داشته باشد که با خرید یک کالای فاخر هنری می تواند آن را به دید سرمایه ببیند و هر زمان خواست آن را بفروشد. مثلاً در استانبول، هفته ای سه تا پنج حراج هنری برگزار می شود که به صورت میانگین 30 میلیون لیر (حدود ۳۵ میلیارد تومان) گردش مالی دارند. متأسفانه، در داخل کشور این رویکرد را نداریم، باید تعداد حراج هایمان را بالا ببریم و این فرهنگ را جا بیندازیم. مدیر نمایشگاه هنرهای کلاسیک «سلام» در پاسخ به پرسش دیگر درباره وجود مافیا در هنر گفت: شاید در هنرهای تجسمی مافیا باشد، اما در حوزه هنرهای سنتی و کلاسیک این موضوع چندان رخ نمی دهد، چون ماهیت آن مشخص است و میزان زمان کار استاد نیز مشخص بوده و عمده مصرف محصول در زندگی روزمره است. رضوی تأکید کرد: مافیا شاید در اجناس کهنه و عتیقه رخ دهد، اما در بازار کنونی من چنین موضوعی ندیده ام. چون هنرمند دوست دارد متناسب با نیاز روز اثر خود را تولید کند و به فروش برساند. برای دریافت آخرین اخبار در کانال پارس نیوز عضو شوید
جمعه ، ۱۴اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پارس نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]