واضح آرشیو وب فارسی:چهره نیوز: اصفهان - کارگردان مختارنامه با بیان اینکه با اتکا به کلاسهای آموزشی نمی توان شاهکار آفرید، گفت:نویسنده باید عاشق کارخود باشد ضمن اینکه شناخت دقیق شخصیتِ محوری داستان سناریوی خوب خلق می کند.به گزارش چهره نیوز، به نقل از خبرگزاری مهر، داود میرباقری صبح پنج شنبه در کارگاه فیلم نامه نویسی از ویژه برنامه های پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات در کتابخانه مرکزی اصفهان اظهار داشت: لازمه ساختن یک اثر هنری داشتن نگاهی ویژه است؛ امروزه دیگر اغلب سوژه ها و موضوعات برای بیننده جدید نیستند چراکه بسیاری از حرف ها گفته شده است. وی افزود: نیازی نیست به دنبال حرف جدید باشیم بلکه نشان دادن منظری جدید به بیننده کار را دیدنی می کند و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. کارگردان سینمای کشورمان با بیان اینکه مشکل مهم سینمای کشور نداشتن درک سینمایی است، ابراز داشت: سینما بیشتر متکی بر رفتار و احساس است و بر این اساس باید درک و تصور درستی از سینما و فیلمنامه وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه افراد به سینما می روند تا به دنیای جدیدی را مشاهده کنند که در دنیای واقعی آن را تجربه نکرده اند، ابراز داشت: بر این اساس باید دقت کنیم سینما منبر موعظه نیست و باید به این دیدگاه مخاطب احترام بگذاریم. برای نگارش یک فیلمنامه خوب شناخت انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است میرباقری با بیان اینکه برای نگارش یک فیلمنامه خوب شناخت انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان داشت: به طور مثال اگر قرار باشد راجب به یک حوزه مفهومی در فیلم صحبت کنیم، ابتدا باید یک شخصیت پیدا کنیم که از تمام ابعاد آن شناخت داشته باشیم و بدین شکل قصه به شکل خود به خود تعریف خواهد شد. وی با بیان اینکه نوشته ا ی که از سر تکلیف نوشته شود هیچ گاه مناسب فیلمسازی نخواهد بود، ابراز داشت: این مسئله تجربه شخصی من است اگر کاری به من سفارش داده شود، آن کار خوب از آب درنمی آید چراکه رابطه ای میان نویسنده و نوشته ایجاد نمی شود. شناخت دقیق شخصیتِ ِ محوری داستان سناریوی خوب را خلق می کند کارگردان سینمای کشورمان با بیان اینکه شناخت دقیق شخصیتِ محوری داستان سناریوی خوب را خلق می کند، ابراز داشت: اثری در نهایت خوب از کار درمی آید که نویسنده با عشق آن را نگاشته و نوشتن برای وی به مثابه زندگی باشد. وی اضافه کرد: از نظر فنی نیز توصیه می کنم فیلمسازان از خود بپرسند که تا چه حد شخصیت محوری داستان را می شناسند چراکه شناخت و همه جانبه و با دقت می تواند فیلمنامه خوب خلق کند. میرباقری با بیان اینکه نگارش سناریوی سلمان فارسی را با امرالله احمدجو آغاز کرده است، بیان داشت: من پژوهش ها و مطالعات و تحقیقات بسیاری حول شخصیت سلمان انجام داده ام؛ در واقع حدود ۲۰ سال با سلمان فارسی زندگی کرده و سعی کردم با روند زندگی وی همسفر شوم. وی با بیان اینکه لازمه ساختن یک اثر هنری داشتن نگاهی ویژه است، ابراز داشت: به یقین اثری که با مناسبات، شرایط و درگیری های انسان امروز ساخته شود، اثرگذار و ماندگار خواهد بود. کارگردان سینمای کشورمان با اشاره به ضرورت استفاده از ترکیبات تازه در فیلمنامه ها گفت: در برخی کارهای من به ویژه در نمایشنامه ها، مثل ها و ترکیبات توصیفی با واژه های جدید ساخته شده و عمق پیدا کرده است. وی با بیان اینکه استفاده از آموزش کلاسیک در این زمینه فیلمنامه نویسی را رد نمی کنم، بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که با اتکای به کلاس آموزشی نمی توان شاهکاری ایجاد کنید. میرباقری گفت: همچنین موضوعی که فرد از آن آگاهی کافی ندارد و یا شخصیت و فضا وی را درگیر نمی کند نباید برای آن وقت گذاشت. میرباقری اضافه کرد: این مطلب به ویژه برای افرادی که تازه کارتر هستند بسیار مهم است؛ کارهای اولیه خود را در فضا و جغرافیایی بسازید که بر آن اشراف و احاطه دارید چراکه زمانیکه شما از ابزار مورد استفاده خودآگاهی دارید قطعا اثری که تولید می شود، ماندنی و تاثیرگذار خواهد بود. فیلمنامه با نگارش متن ادبی متفاوت است کارگردان مختارنامه با بیان اینکه فیلمنامه با نگارش متن ادبی متفاوت است ادبیات نیست، افزود: وقتتان را صرف نوشتن مطلبی نکنید که ادبی به نظر برسد این دو با هم کاملا متفاوت هستند چراکه فیلمنامه قرار است کنش و واکنش شخصیت ها را نشان دهد. میرباقری با اشاره به اینکه یک فیلم تاریخی اثری کاملا تخیلی است، ادامه داد: پرداختن به مقوله تاریخ یک مقوله ذهنی است و به نوع نگاه، نگرش و باورهای مولف بازمی گردد. وی با بیان اینکه زبان در سینما خاص است، گفت: زبان سینما، زبان ادبیات و تاریخ نیست؛ زبانی است که با یک بار گفتن تأثیر خود را بگذارد و متناسب با فضای داستان باشد.
پنجشنبه ، ۱۳اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: چهره نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]